• k girl

Barn till lågutbildade får inte höra sagor lika ofta!

Hur ser det ut här på familjeliv?
    Spelar utbildningsnivån någon roll?
    Tycker du att det är viktigt att läsa högt för dina barn?

Generellt är det så att utbildningsnivå och högläsning för barn är förknippat med varandra. Barn till tjänstemanna- och akademikerföräldrar får höra sagor oftare än barn till lågutbildade. Medlemsskap i bokklubb och frekventa biblioteksbesök tenderar dock att sudda ut skillnaderna i socialgrupp.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-08 10:04
    Jag avser högläsning generellt och samtliga barnlitterära genrer...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Barn till lågutbildade får inte höra sagor lika ofta!
  • SjälvaJag

Jag har gymnasial utbildning - läser mindre för mitt barn än 1-2 gånger i veckan.

Men endast för att han inte är intresserad Längre. Förut satt vi varje kväll och läste, antingen jag eller min man. Men nu har han inte visat något intresse för det längre. Tyvärr. (Sonen är 2 år.)

• johanskii

jag har bara gått gymnasiet och jag berättar sagor för min son varje dag. Han är 6 månader och det har jag gjort sen han föddes. Ibland läser jag men oftast hittar jag på egna sagor eftersom dessa är mer spännande=)

• tessum

Jag har inte ens gymnasialutbildning (har snart läst in det på komvux) och läser varje kväll för mina barn

• Quiet thoughts

Läser 3-4 böcker per dag och alltid kvällssaga. Har inte gått något gymnasium bara folkhögskola.

Ängeln Lova 2003-2010 - Alvin 2007- Påskägget 2011
  • Kitsune

Jag har inga egna barn så röstar inte men det blir att när jag besöker mina syskonbarn så vill den stora att jag högläser för henne och hon tar själv intiativ. Hon vill, är intresserad men tror inte att hon får av det från sina föräldrar tillräckligt ofta som hon skulle vilja. Jag tror att hon skulle vilja att man högläser för henne varje dag,
    hon är 4 år.

• Runguska

Läser varje dag för sonen. Han är sen med språket och därför känns det lite extra viktigt. Har ej slutförd universitetsutbildning.

• k girl
    Indianica skrev 2011-02-08 17:07:18 följande:
    Spännande omröstning det här, just nu är det i stort sätt lika stor andel hög- som lågutbildade som iaf läser oftare än en gång per vecka Men...man funderar lite på om det mest är de som läser mycket för barnen som svarar kanske, om nu mer än en bok klassas som "mycket" (det kan ju också variera väldigt mycket).

Jag vill inte klaga på omröstningen allt för mycket, men tycker egentligen också man ska ta med vad för sorts böcker man läser. Det kan ju vara väldigt blandat, men att en person läser en pekbok per dag för sin bebis kanske är något som oftast sker oavsett utbildningsnivå?

Och pekböcker i all ära...men hur många läser t ex böcker som Harry Potter för sin åttaåring? Ställs den frågan tror jag skillnaden skulle bli markant, då ett stort problem också är att föräldrar oavsett utbildningsnivå överger högläsningen när barnet knäckt läskoden, men det är långt ifrån samma sak att staka sig igenom en bok när man är liten, som att få lyssna. Barn som får fortsätta att lyssna på berättelser i många år fortsätter däremot att utvecklas språkligt, kognitivt och mentalt.
    Intressant frågeställning.
    Jag kunde själv läsa flytande som fyraåring och tyckte att det var betydligt roligare att läsa själv än när andra läste för mig när jag då blev lite äldre. Min farmor hade dock en väldigt speciell, Astrid Lindgren-knorrig röst som gjorde sig utmärkt för högläsning och henne gillade jag att lyssna på!

Angående att läsa i pekböcker hade vi en hantverkare här som har ett barn i min sons ålder. När jag läste i en bok för sonen sade hantverkaren stolt att "det där klarar NN av själv!". Lite sorgligt tyckte ju jag då, men jag tror hur som helst att det är långt ifrån en självklarhet att ens läsa pekböcker för de minsta.

Själv ser jag fram emot att få läsa kapitelböcker tillsammans med sonen. Jag hoppas bara att han bibehåller bokintresset.
  • CeeJay

Sen skulle jag vilja inflika med att säga att jag anser mig inte "lågutbildad" med 3-årig gymnasiumutbildning  

• CeeJay
    CeeJay skrev 2011-02-08 20:21:03 följande:
    Sen skulle jag vilja inflika med att säga att jag anser mig inte "lågutbildad" med 3-årig gymnasiumutbildning  
    Och man kan dessutom "få" utbildning på annat sätt än högskola och gymnasium
Svar på tråden Barn till lågutbildade får inte höra sagor lika ofta!