• k girl

Barn till lågutbildade får inte höra sagor lika ofta!

Hur ser det ut här på familjeliv?
    Spelar utbildningsnivån någon roll?
    Tycker du att det är viktigt att läsa högt för dina barn?

Generellt är det så att utbildningsnivå och högläsning för barn är förknippat med varandra. Barn till tjänstemanna- och akademikerföräldrar får höra sagor oftare än barn till lågutbildade. Medlemsskap i bokklubb och frekventa biblioteksbesök tenderar dock att sudda ut skillnaderna i socialgrupp.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-08 10:04
    Jag avser högläsning generellt och samtliga barnlitterära genrer...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Barn till lågutbildade får inte höra sagor lika ofta!
  • k girl
    CeeJay skrev 2011-02-08 09:43:19 följande:
    Jag har gymnasial utbildning - läser för mitt barn oftare än 1-2 gånger i veckan.

För mig känns det ibland tvärtom, även om statistiken kanske säger annat. Att högutbildade oftast arbetar mer än heltid och inte har tid att läsa för sina barn
    Det är ingen markant skillnad, men det är skillnad. Om man tittar på männen så är det män i tjänstemannasektorn som läser allra mest för sina barn. Lågutbildade män läser minst, men t ex manliga egenföretagare och chefer läser mindre för sina barn än män i tjänstemannasektorn.
  • k girl

I den undersökning jag läste var alternativen utformade ungefär likadant, och det stod ingenting om antal minutrar. Sen är en rubrik just - en rubrik. Täckning torde den ha oavsett - jag antar att barn till lågutbildade får höra sagor mindre ofta än barn till högutbildade, liksom berättelser generellt, eftersom högläsningen är mindre i dessa familjer. I såväl trådstart som alternativ nämner jag bara "högläsning" vilket torde innefatta samtliga skönlitterära genrer. Jag har läst litteraturvetenskap och då bland annat inriktat på barnlitteratur, på kandidatnivå, någon uppläxning i olika barnlitterära genrer behöver jag knappast... 

• k girl

Inser generat att jag faktiskt hade nämnt "sagor" i trådstarten och det var naturligtvis ett misstag från min sida.

• k girl
    Indianica skrev 2011-02-08 17:07:18 följande:
    Spännande omröstning det här, just nu är det i stort sätt lika stor andel hög- som lågutbildade som iaf läser oftare än en gång per vecka Men...man funderar lite på om det mest är de som läser mycket för barnen som svarar kanske, om nu mer än en bok klassas som "mycket" (det kan ju också variera väldigt mycket).

Jag vill inte klaga på omröstningen allt för mycket, men tycker egentligen också man ska ta med vad för sorts böcker man läser. Det kan ju vara väldigt blandat, men att en person läser en pekbok per dag för sin bebis kanske är något som oftast sker oavsett utbildningsnivå?

Och pekböcker i all ära...men hur många läser t ex böcker som Harry Potter för sin åttaåring? Ställs den frågan tror jag skillnaden skulle bli markant, då ett stort problem också är att föräldrar oavsett utbildningsnivå överger högläsningen när barnet knäckt läskoden, men det är långt ifrån samma sak att staka sig igenom en bok när man är liten, som att få lyssna. Barn som får fortsätta att lyssna på berättelser i många år fortsätter däremot att utvecklas språkligt, kognitivt och mentalt.
    Intressant frågeställning.
    Jag kunde själv läsa flytande som fyraåring och tyckte att det var betydligt roligare att läsa själv än när andra läste för mig när jag då blev lite äldre. Min farmor hade dock en väldigt speciell, Astrid Lindgren-knorrig röst som gjorde sig utmärkt för högläsning och henne gillade jag att lyssna på!

Angående att läsa i pekböcker hade vi en hantverkare här som har ett barn i min sons ålder. När jag läste i en bok för sonen sade hantverkaren stolt att "det där klarar NN av själv!". Lite sorgligt tyckte ju jag då, men jag tror hur som helst att det är långt ifrån en självklarhet att ens läsa pekböcker för de minsta.

Själv ser jag fram emot att få läsa kapitelböcker tillsammans med sonen. Jag hoppas bara att han bibehåller bokintresset.
  • k girl
    Snöviolen skrev 2011-02-08 22:02:20 följande:
    Vilket jävla skitsnack, jag är lågutbildad, men har läst böcker sen jag var 5 år och läser för mina söner i stort sett varje dag. I bland vill de inte att jag ska läsa för dem. Då vill de hellre leka lite extra innan de ska sova.
    Vad är det som är skitsnack?
    Det är ju vedertaget. Att det föreligger ett statistiskt samband mellan utbildningsnivå och hur mycket man läser högt för sina barn betyder faktiskt inte att inga lågutbildade läser för sina barn.
  • k girl
    Snöviolen skrev 2011-02-08 22:55:37 följande:
    Ja men då kan vi ju tro på statistiken om att det är mer invandrare som begår brott än svenskarna då.
    Fast nä, det är det ju inte. I fallet med högläsningsstatistiken är det tillfrågade som har svarat på frågan om hur mycket de själva läser för sina barn. Vad gäller brottstatistik är det betydligt fler faktorer inblandade. För övrigt begår inte invandrare fler brott än svenskar, tvärtom dominerar svenskar brottsstatistiken, men för gruppen invandrare finns det en överrisk. Ska man ställa sig skeptisk till tidningsrubriker eller statistik bör man ju veta vad man ska ställa sig skeptisk till.
  • k girl
    Snöviolen skrev 2011-02-08 22:24:22 följande:
    Ja, men jag tror att det är lika mellan låg och högutbildade. Att ingen läser mer än vad den andre gör.
    I den undersökning jag läste, så handlade det inte om mer, utan oftare. Det vill säga fler tillfällen. Och jo, det är faktiskt skillnad. Men återigen så suddas de skillnaderna ut när tillgången till litteratur i hemmet är god, det vill säga, att man gör regelbundna biblioteksbesök eller är medlem i någon bokklubb. Det är ju jättepositivt!
  • k girl
    Boothwalker skrev 2011-02-09 13:32:43 följande:
    Jag tror det är skillnad från person till person. Och jag gillar INTE generella påståenden om saker som har med utbildning, kön eller andra oväsentliga saker att göra =)
    Generaliserar man när man säger att färre kvinnor är företagsledare och chefer?
    Generaliserar man när man säger att färre kvinnor går tekniska och naturvetenskapliga utbildningar?
    Generaliserar man när man säger att män överlag tar ut mindre föräldraledighet än kvinnor?
    Eller att kvinnor tjänar mindre för samma jobb?
    Eller att flickor får prata mindre i klassrummet?
    Eller att fler män begår brott än kvinnor?

Att göra svepande generaliseringar av typen "pojkar gillar traktorer och bilar, flickor leker med dockor" är väl än sak. Men jag finner det roande att man inte "gillar" generella påståenden som handlar om statistiskt säkerhetsställda  samband.
  • k girl

Så med andra ord ljuger de som inte har gymnasie-- eller eftergymnasialutbildning som svarat i denna tråd?  För övrigt rörde det sig om lågutbildade, inte låginkomsttagare. Man kan ha högre utbildning och ändå vara låginkomsttagare. Medelklasskvinnor tenderar för övrigt också att göra vardagliga saker, inte tusan har då jag någon tjänstekvinna som tvättar och städar åt mig.

• k girl

Men... jag går sällan in i olika forum, jag kollar de senast uppdaterade...

Svar på tråden Barn till lågutbildade får inte höra sagor lika ofta!