• k girl

Barn till lågutbildade får inte höra sagor lika ofta!

Hur ser det ut här på familjeliv?
    Spelar utbildningsnivån någon roll?
    Tycker du att det är viktigt att läsa högt för dina barn?

Generellt är det så att utbildningsnivå och högläsning för barn är förknippat med varandra. Barn till tjänstemanna- och akademikerföräldrar får höra sagor oftare än barn till lågutbildade. Medlemsskap i bokklubb och frekventa biblioteksbesök tenderar dock att sudda ut skillnaderna i socialgrupp.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-08 10:04
    Jag avser högläsning generellt och samtliga barnlitterära genrer...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Barn till lågutbildade får inte höra sagor lika ofta!
  • CeeJay

Jag har gymnasial utbildning - läser för mitt barn oftare än 1-2 gånger i veckan.

För mig känns det ibland tvärtom, även om statistiken kanske säger annat. Att högutbildade oftast arbetar mer än heltid och inte har tid att läsa för sina barn

• morochmer

Alternativen var lite fel tycker jag. Jag tror (hoppas) att alla läser för sina barn 1-2 ggr i veckan.
    Jag har eftergymnasial utbildninga och läser oftare än 1-2 ggr i veckan.

• humma
    CeeJay skrev 2011-02-08 09:43:19 följande:
    Jag har gymnasial utbildning - läser för mitt barn oftare än 1-2 gånger i veckan.

För mig känns det ibland tvärtom, även om statistiken kanske säger annat. Att högutbildade oftast arbetar mer än heltid och inte har tid att läsa för sina barn
    Läsa för mina barn finns alltid tid för, inte så mycket tid till träning, weekendresor på tu man hand, tjejmiddagar och shopping. Men alltid tid för mina barn, trots (eller tack vare?) högutbildad och mycket jobb!!!
    Här blir det flera sagor per dag!
  • Javah

Jag läser för mina barn sågott som varje kväll, är inte högutbildad.

• k girl
    CeeJay skrev 2011-02-08 09:43:19 följande:

Det är ingen markant skillnad, men det är skillnad. Om man tittar på männen så är det män i tjänstemannasektorn som läser allra mest för sina barn. Lågutbildade män läser minst, men t ex manliga egenföretagare och chefer läser mindre för sina barn än män i tjänstemannasektorn.
  • Nintendo

Både jag och sambon har "bara" gymnasial utbildning men läser flera gånger om dagen för våra barn. Vi båda älskar själv att läsa och vet att det gynnar barnen mycket att läsa för dom och tycker också att det är väldigt roligt (förutom när man måste läsa favoriten fem gånger på raken tre gånger om dagen). Jag tycker verkligen att det är synd om det är så att vissa barn inte får läst för sig ens en gång i veckan!

• Indianica

Jag förstår inte heller hur du tänkte när du ställde frågan ang. antal gånger. Brukar man inte säga att det är runt 15 minuter högläsning per dag minst som är att rekommendera för barn, och att det är där den stora skillnaden finns i utbildningsnivå, att lågutbildade kanske läser 20 minuter per vecka eller så, medan högutbildade läser de där minst 15 minutrarna per dag.

Sedan retar jag mig lite på att du använder sagogenren, för sagor är en sak och berättelser generellt är en annan sak. Det är skillnad på en saga, en berättelse och på en serietidning. Nu tror jag begreppet saga var ett misstag ifrån din sida och därför svarade jag ändå, men ska jag vara strikt så läser jag inte sagor dagligen, jag läser berättelser och jag läser ungefär en timme per dag för barnen, vilket jag tror är ovanligt öht.

• La Lola

Här stämmer det.

Men jag tvivlar på att jag kommer läsa mer när jag är klar med min utbildning. Jag ser inte riktigt sambandet där.....

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Dr Mupp

1-2 ggr i veckan är väl ungeför vad en lågutbildad läser. Det är ju jättelite. Jag läser ca 20-30 min varje kväll för barnen och det tycker jag är lite, men jag känner att jag inte hinner med mer.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • k girl

I den undersökning jag läste var alternativen utformade ungefär likadant, och det stod ingenting om antal minutrar. Sen är en rubrik just - en rubrik. Täckning torde den ha oavsett - jag antar att barn till lågutbildade får höra sagor mindre ofta än barn till högutbildade, liksom berättelser generellt, eftersom högläsningen är mindre i dessa familjer. I såväl trådstart som alternativ nämner jag bara "högläsning" vilket torde innefatta samtliga skönlitterära genrer. Jag har läst litteraturvetenskap och då bland annat inriktat på barnlitteratur, på kandidatnivå, någon uppläxning i olika barnlitterära genrer behöver jag knappast... 

Svar på tråden Barn till lågutbildade får inte höra sagor lika ofta!