• k girl

Barn till lågutbildade får inte höra sagor lika ofta!

Hur ser det ut här på familjeliv?
    Spelar utbildningsnivån någon roll?
    Tycker du att det är viktigt att läsa högt för dina barn?

Generellt är det så att utbildningsnivå och högläsning för barn är förknippat med varandra. Barn till tjänstemanna- och akademikerföräldrar får höra sagor oftare än barn till lågutbildade. Medlemsskap i bokklubb och frekventa biblioteksbesök tenderar dock att sudda ut skillnaderna i socialgrupp.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-08 10:04
    Jag avser högläsning generellt och samtliga barnlitterära genrer...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Barn till lågutbildade får inte höra sagor lika ofta!
  • morriis

Både jag och maken har gymnasial utbildning och vi läser för barnen i alla fall 2 ggr om dagen.

One time...
  • Hervor 1

En sådan här frågeställning gör nog att de som "avviker" väljer att svara.. Alltså de som kanske är lågutbildade och läser mycket för sina barn och de som är högutbildade som väljer att läsa sällan.. De svarar säkerligen då de gärna motbevisar faktumet och de som passar in i mallen, exempelvis lågutbildade som sällan läser, väljer säkert att inte svara eftersom det de associeras med inte är särskilt positivt. (Att vara lågutbildad ses ju som regel inte som något eftersträvansvärt och att välja bort att introducera sina barn till litteratur är inte heller något som uppfattas som positivt)..

• ThildasMamma

Jag är lågutbildad och håller på att utbilda mig nu. Jag läser varje kväll för min dotter, och hon kan de flesta böckerna utantill. Godnattsaga är en självklarhet för mitt barn!

• Argo
    Hervor 1 skrev 2011-02-09 17:08:16 följande:
    En sådan här frågeställning gör nog att de som "avviker" väljer att svara.. Alltså de som kanske är lågutbildade och läser mycket för sina barn och de som är högutbildade som väljer att läsa sällan.. De svarar säkerligen då de gärna motbevisar faktumet och de som passar in i mallen, exempelvis lågutbildade som sällan läser, väljer säkert att inte svara eftersom det de associeras med inte är särskilt positivt. (Att vara lågutbildad ses ju som regel inte som något eftersträvansvärt och att välja bort att introducera sina barn till litteratur är inte heller något som uppfattas som positivt)..
    Frågan ställs dessutom på en del av ett internetforum som berör barnböcker.

Och där surfar kanske mestadels de redan frälsta?

Men i sak har TS rätt - oavsett vad resultatet i omröstnignen visar:

Utbildningsnivå har ett samband med litteraturvanor för såväl vuxna som deras barn.
  • snuddi

Trodde att alla läste mer eller mindre för sina barn.. ojoj.. När jag har barnen läser jag 2-3 korta böcker varje kväll innan sovdags. Barnen lugnar ned sig och slappnar av, de får en stund tillsammans med mig och kan gosa och bara ligga och fundera en stund innan de somnar. De får ett mer utvecklat ordförråd och det främjar deras fantasi, som också den är väldigt viktig. Läs mera, det är mysigt! :D

• Hervor 1
    Argo skrev 2011-02-09 19:13:35 följande:
    Utbildningsnivå har ett samband med litteraturvanor för såväl vuxna som deras barn.
    Visst är det så, men jag skulle som sagt bli mycket förvånad om denna omröstningstråd gav samma "utslag", av de skäl jag tidigare beskrev.. Man svarar kanske gärna för att bevisa motsatsen och precis som du också skriver, kanske kikar främst de redan frälsta in på forumet barnböcker..
  • stor grön drake

kan inte rösta, har ingen gymnasial utbildning alls, enbart grundskola.

Jag läser  för min son allt mellan flera gånger per dag till ingen gång i veckan. Han har mycket rörelse i kroppeen och jag läser för honom när han kommer med en bok och vill höra. Däremot sjunger jag mycket för honom och pratar/berättar allmänt.

Jag älskar att läsa, men ser inte poängen att läsa högt om han inte är intresserad av aatt lyssna, han är bara 15 månader så han hinner lugna sig ännu.

• Laguna

Jag har oxå bara grundskola. Jag läser c:a 4-5 böcker/kväll för 5-åringen. Många ggr/dag för 1,5-åringen.
    Jag är otroligt glad över att jag läste för min 14-årige son, (tills han kunde ligga o läsa själv), för jag tror att han aldrig läst böcker annars.

• Köpenhamn

Här läses dagligen. Just nu LasseMaja.

• Mandi74

Läser för min son i stort sett varje dag. Är inte med i någon bokklubb dock, har så mycket böcker sen jag var lite och var med i en massa bokklubbar och sen flickorna var små så anser det onödigt.

Läste nästan aldrig för flickorna när de var små ändå kunde de bägge läsa när de började lekis/förskolan.

Brevis esse laboro, obscurus fio
Svar på tråden Barn till lågutbildade får inte höra sagor lika ofta!