• k girl

Barn till lågutbildade får inte höra sagor lika ofta!

Hur ser det ut här på familjeliv?
    Spelar utbildningsnivån någon roll?
    Tycker du att det är viktigt att läsa högt för dina barn?

Generellt är det så att utbildningsnivå och högläsning för barn är förknippat med varandra. Barn till tjänstemanna- och akademikerföräldrar får höra sagor oftare än barn till lågutbildade. Medlemsskap i bokklubb och frekventa biblioteksbesök tenderar dock att sudda ut skillnaderna i socialgrupp.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-08 10:04
    Jag avser högläsning generellt och samtliga barnlitterära genrer...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Barn till lågutbildade får inte höra sagor lika ofta!
  • Choko

Vi läser minst en bok varje kväll vid nattningen. Jag har eftergymnasiel utbildning, men jag hade läst för mina barn lika mycket oavsett utbildning.

• Choko
    Ellen Dellen skrev 2011-02-08 21:41:30 följande:
    Läser massor varje dag för båda barnen, 2,5 och 5 år gamla.
    Glöm inte att fortsätta med högläsning även när barnen börjat läsa själva! En annan sak som man borde göra mer är att berätta sagor och berättelser fritt, alltså utan bok. Då stimuleras barnens fantasi än mer!
    Vilken bra idé! Tror att det kommer att uppskattas jättemycket eftersom de gånger jag gjort det (om vi sovit borta och inte haft någon bok) så har det varit väldigt populärt. Jag ska börja med fria berättelser!
  • Snöviolen

Vilket jävla skitsnack, jag är lågutbildad, men har läst böcker sen jag var 5 år och läser för mina söner i stort sett varje dag. I bland vill de inte att jag ska läsa för dem. Då vill de hellre leka lite extra innan de ska sova.

• brünnhilde

Va? Jag trodde alla läste för sina barn varje dag? Här river vi av åtminstone ett dussin om dagen.....

• ThePointOfItAll

Läser för äldsta sonen nästan varje kväll och har gjort det sen han var runt ett, då hade jag inte ens gått gymnasiet. Nu är barnen 7, snart 2 och en nyfödd och jag försöker läsa så mycket jag kan. Har nu gått på komvux och börjat på högre utbildning.

• marsmarsmåne

Har alla gymnasial utbildning i dag? Min mor har det inte men läste högt för oss 4 barn upp till jag var i ca12 års ålder. 1 kapitel per dag. Hon brukade även berätta berättelser. Det var ett 20tal hon varierade mellan och fick återberätta många många gånger. Vi som barn trodde var sagor, men som vi i vuxen ålder fått veta är släkthistorier, både sådant hon upplevft och släkt berättelser hon fått berättat för sig. Har lång berättar tradition i släkten. En del berättelser var lite väl hemska för barnöron, men vi tog det inte på allvar som barn. Ju äldre vi blev ju mer förstod vi hur dessa huvudpersoner var släkt med varann och oss och förens då tog vi de på allvar.

Själv har jag eftergymnasial utbildning och läste ut min första bok vid 5 års ålder. Har dock inget barn än (1 månad kvar), men vill läsa för det var kväll den veckan barnet bor hos mig. Hoppas jag ärft en bråkdel av min mors berättartalang och minne för detaljer, men är rädd jag inte kommer göra släktberättelserna rättvisa.

• k girl
    Snöviolen skrev 2011-02-08 22:02:20 följande:
    Vilket jävla skitsnack, jag är lågutbildad, men har läst böcker sen jag var 5 år och läser för mina söner i stort sett varje dag. I bland vill de inte att jag ska läsa för dem. Då vill de hellre leka lite extra innan de ska sova.
    Vad är det som är skitsnack?
    Det är ju vedertaget. Att det föreligger ett statistiskt samband mellan utbildningsnivå och hur mycket man läser högt för sina barn betyder faktiskt inte att inga lågutbildade läser för sina barn.
  • Snöviolen
    k girl skrev 2011-02-08 22:13:25 följande:
    Vad är det som är skitsnack?
    Det är ju vedertaget. Att det föreligger ett statistiskt samband mellan utbildningsnivå och hur mycket man läser högt för sina barn betyder faktiskt inte att inga lågutbildade läser för sina barn.
    Ja, men jag tror att det är lika mellan låg och högutbildade. Att ingen läser mer än vad den andre gör.
  • Fiyali

Vi läser nog böcker här hemma vid två-tre tillfällen varje dag.
    Jag håller på och läsa vidare, och mannen saknar vidareutbildning.
    Läste precis lika mycket innan jag började studera vidare :)

• Fiyali
    Choko skrev 2011-02-08 22:01:46 följande:
    Vilken bra idé! Tror att det kommer att uppskattas jättemycket eftersom de gånger jag gjort det (om vi sovit borta och inte haft någon bok) så har det varit väldigt populärt. Jag ska börja med fria berättelser!
    Man kan även ha en tavla som man fäster upp de figurer som man nämner i sagan på, det brukar vara jätte uppskattat här hemma.
    "Solen lyste", så sätter man upp en sol till exempel :)
Svar på tråden Barn till lågutbildade får inte höra sagor lika ofta!