Daniela01: Jag har också varit på samtal om min förlossningsrädsla och det har hjälpt mycket. Men igår när det började kännas som att det här blir på riktigt snart blev jag ändå rädd och grät en liten skvätt. Tror många känner så innan det riktigt kört igång för då är man förhoppningsvis så "inne i det" att man "bara gör det".
Det som hjälpt iaf mig mycket är 1) en noggrann genomgång av födslokanalens uppbyggnad, att den absolut är konstruerad för att barnet ska kunna komma ut där, att bla vävnaden är veckad, tänjbar mjuk och eftergivlig och har mycket lätt att läka, "specialvävnad för födsel" helt enkelt. 2) att veta att man i princip kan komma helt oförberedd och inte alls veta vad man vill eller inte vill och att de sett det förut och vet exakt hur de ska lugna dig och ta hand om dig, att de gjort det massor med gånger förr. 3) att det är helt okej att bete sig mycket underligt, de har sett det med massor av gånger.
4) Att det säkert inte är fullt dit vi ringer eftersom det föds något mindre barn i oktober
Detta har iaf varit mina tankar om det eftersom jag är ett kontrollfreak och måste släppa lite på det om jag ska kunna föda barn...
Har varit uppe med långa onda värkar (vissa varade i över 2 minuter)men ej regelbundet inatt och kommit massa rosa/brunt i trosorna (ursäkta äcklet!), hoppas bm ser satt det hänt något mer när jag går dit kl ett idag