• ilja73

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Marge:
    Men oj vilken framförhållning. Hoppas att det ordnar sig med dagar hit och dit

Persefone:
    Tack! Ja det har löst sig. Så nu börjar jag jobba 31 januari , jag har ju inte jobbart på över 1,5 år. Jag skriver kontrakt imorgon.
    Marge75 skrev 2011-01-20 21:45:00 följande:
    hur menar du nu ...? Drömmer Till att börja med kostar ju en större lägenhet i Stockholm i det närmaste ingenting. Och den större lägenheten man sedan köper är ju naturligtvis i toppskick och behöver inte renoveras över huvud taget. Det finns alltså inte en gasspis från anno dazumal som behöver bytas ut av barnsäkerhetsskäl, och allt är också förberett och klart för diskmaskin i köket som för övrigt har en modern arbetshöjd på alla bänkar och alltså inte är 70 cm höga. Badrumsdörren går att stänga utan problem, avloppet för tvättmaskinen läcker inte, och de gamla slitna vinylgolven som inte ligger ovanpå de gamla trägolven behöver inte åtgärdas på något sätt eftersom det inte är hål i dem (eftersom de inte finns till att börja med, det har jag ju redan sagt). Elen behöver heller inte åtgärdas på något endaste vis, framför allt behöver inte huvudsäkringen bytas för att kunna klara av diskmaskinen, för den är ju redan på plats under de normalhöga arbetsbänkarna i det moderna köket. 
    Vad skönt att allt är i topptrim
  • ilja73
    Ela skrev 2011-01-20 23:04:09 följande:
    Fio - Jisses, vad du är ambitiös med kommentarerna! Förta dig inte så att du inte orkar skriva ego för jag gillar ego. Fast jag gillar i och för sig att läsa kommentarer också även om de inte är till mig. Så keep up the good work - men glöm inte att skriva om dig och O!
    Det har du rätt i för jag glömde ju att skriva att jag var barnvakt åt Somnas G igår. Herr Somna och G åt lunch här och sen såg Herr Somna till att G sov i vagnen ute på gården innan han drog iväg. Samtidigt nattade jag O i hans säng. När de vaknade gav jag mellis och sen var det inte så långt kvar tills Herr Somna kom tillbaka så det var inte så betungande. Jag har inte tänkt på det förr men igår var det tydligt att G lekte att O betraktade och följde efter, åtminstone ett tag. Vid lunchen la G ifrån sig skeden och åt med händerna och så får man inte göra tyckte O som tog hans sked och räckte den till honnom och sa gack gack (tack, tack - dvs varsågod). Att han själv äter med händerna ibland var tydligen inte viktigt i sammanhanget . Kul är det iaf att se dem tillsammans, de är himla söta .
  • ilja73
    Puchahontas skrev 2011-01-21 11:11:57 följande:
    Äggtermos kan jag inte stoltsera med Är jag omodern då?
    Men jag har en tupperware-burk till två ägg för picnic - det finns tom hål så man kan ta med salt och peppar... Nu blir ni avis va! Den är fräscht pastellgrön i två olika nyanser, matchar gräsmattan perfekt
    Och eftersom det är tupperware kostade den antagligen nästan gratis. Och jag tänker mig att ni använder den i stor sett varje dag så pris per gång man använder den kan inte vara mer än ett par öre .

johlinn:
    Min syrra gillar att koka ägg i micron. Skitäckligt ju.
    Läser vidare och ser att Fisken också gillar det, jaja smaken är som baken

Cissi:
    När vi låg på BB med O fick vi stans läskigaste färdiglagade mat som var micrad. Det gick knappt att äta och då var jag ändå frisk. Tänk de som är sjuka och har dålig aptit, de kan ju inte få i sig nåt.
    Här i kommunen har de haft ett centralkök men det ska läggas ner och på den fsk O ska gå på har de en kokerska. Dessutom är de måna om att laga mycket ekologiskt och ha så lite halvfabrikat. Det känns skönt.
  • ilja73
    CaCC skrev 2011-01-21 19:51:43 följande:
    E somnar superbra nu i sin säng, har inte varit några bekymmer alls i veckan, så nu är nästa steg att lägga henne i sängen och gå ut. Hoppas att det går lika bra.
    Jiheey!

Kram AnnaHjärta.

Ego:

Idag ramlade O ner från en stol när han stod och "hjälpte till" i köket. Han ramlade rakt bakåt men jag tror att han föll först på ryggen och sen slog i huvudet. Han blev så klart jätteledsen och han blödde ur munnen Han blev glad ganska fort och slutade blöda men fy vad läskigt det är när de slår sig.
  • ilja73
    Fiji:
    Jag har hört att de kan gå på dagis när de äter penicillin om de mår bra. Tydligen är risken att smittas igen som störst precis när man avslutat en kur.

Poker:
    Vink vink, det är svårt det där med att bedömma hur sjuka de egentligen är.

I vår familj är det bara jag som anväder trosor . O har inga som helst planer på att sluta med blöja.

Ego:
    Jag funderar lite på hur vi ska göra med Olivers gosefilt. Om han inte har den när han sover är det MYCKET svårare att somna. Så jag funderar lite hur vi ska göra med filten och dagis, om man ska hålla på och komma ihåg att ta med den dit och hem varje dag så är det ju som gjort för att glömma den. Ska man låta honom vänja sig vid att somna utan på dagis när han ändå ska vänja sig vid så mycket nytt eller ska man hoppas på att minnet är bättre än vad det egentligen är?
    Eller är det nån här som har en orange och blå filt med råttor på från me & I till salu?
  • ilja73
    ilja73 skrev 2011-01-23 13:31:59 följande:
    Ego:
    Jag funderar lite på hur vi ska göra med Olivers gosefilt. Om han inte har den när han sover är det MYCKET svårare att somna. Så jag funderar lite hur vi ska göra med filten och dagis, om man ska hålla på och komma ihåg att ta med den dit och hem varje dag så är det ju som gjort för att glömma den. Ska man låta honom vänja sig vid att somna utan på dagis när han ändå ska vänja sig vid så mycket nytt eller ska man hoppas på att minnet är bättre än vad det egentligen är?
    Eller är det nån här som har en orange och blå filt med råttor på från me & I till salu?
    Det finns en sån filt på tradera. Det är ingen som lagt bud än, ska man vara taktisk och vänta ett tag eller ska man lägga bud nu på en gång? Vad säger ni alla tradera-kunniga?
  • ilja73
    Cissi:
    Jag tror det funkar med en likadan, han har inget emot att vi tvättar den. Han håller inte på och suger och slemmar på den utan kramar den och ligger och känner på den med handen.
    Vi har såna här: http://biltema.se/sv/Fritid/Lek-och-hobby/Inomhus/Badleksaker1/ och ett plastglas och en bläckfisk från bellino. Fast roligast är att hålla i duschmunstycket och spruta i ansiktet

juni:
    Jag hittar den inte på meandi. Men det är å andra sidan inte världens mest lättnavigerade sida.

Fisken:
    Det skulle kunna gå om det var samma material, kanske. Vi glömde den en gång när O skulle sova middag hos farmor och försökte med lite olika filtar men ingen som kändes likadan. O sov inte middag den dan...
  • ilja73

Tack för all input ang gosefilten. Nu är den på tradera uppe i 22 kr, men vi får väl se. Får jag inte den så får jag ut och panikjaga en likvärdig.

Sarahkka:
    Oj vad minnet sviker, jag kommer inte alls ihåg när O började äta själv. Han äter med sked när det är gröt eller barnmatsburk eller annan gegga medans han äter bitar med händerna. Det är dock inte rent och snyggt på bordet, golvet eller runt munnen efteråt . I början tog jag upp mat på skeden och sen gav jag honom den så att han fick stoppa in den i munnen själv. Ibland fick han hålla på med en sked medan jag skyfflade in med en annan. Annars är gaffel bra, du kan spetsa mat på den (blodpudding är perfekt) så kan hon stoppa in den i munnen, då gör det inget om hon vänder upp och ner på den. Numera kan O bli skiförbannad om jag försöker hjälpa honom, fast ibland så ber han om hjälp. Han är 1 år och 5 mån.

Somna:
    Å vad spännande och läskigt med dagisstart. Jag tror det kommer gå bra, G är en cool kille. Kram!
    Vi har ju lååångt kvar, 2.5 vecka. Imorgon ska vi dock dit på studiebesök.

På tal om dagis; Lycka till i morgon Marge! Det kommer gå bra för er också. Kram!

Afro:
    Å så jobbigt med en sån natt, jag håller med Ela, kan inte maken hjälpa till?
    Hur mycket sover A på dagarna? Det kanske skulle hjälpa att låta honom sova mindre?

Olimpia:
    Wow, torr på nätterna, det är stort . Grattis!

juni:
    De nya filtarna har plysch på ena sidan men den andra sidan känns nog som den ska. Han har en liten trasa från PoP som känns rätt lika, så man kanske kan köpa en filt där om det kniper.
    Studentkläder

Kate:
    Det är svårt att gå på anställningsintervju. Man måste ju sälja sig själv och berätta vad man kan utan att vara skrytsam. Hoppas du får jobbet och att de tyckte att du sålde dig bättre än vad du tyckte

• ilja73
    Somna:
    Vad skönt att höra att G trivdes så bra idag. Kommer ni vara med hela dagen i morgon eller kommer ni smita iväg till och från.

Cissi:
    Tack så mycket för tipset! Jag såg att det är rea på villervalla-filtar nu så jag måste se till att komma iväg och känna på en.

Sara:
    Skönt att lämningen går så mycket bättre iaf. Hoppas ätandet kommer igån snart också. Äter han igen allt på kvällen till middag eller äter han dåligt då med?
  • ilja73

Idag fick jag reda på att om man under inskolningen går iväg några timmar och sitter i filarummet eller går hem men är tillgänglig så får man inte ta ut fp för den tiden. Dvs för varje timme man inte är med inne på avdelningen måste man ta bort 1/8 dag. Visste ni det? Alternativt kan man ta en LN-dag. Jag får i stor sett ingen lön i februari så det känns sådär att sambon inte kan ta ut full fp.

Marge:
    Oj vad effektiv du var igår!
    Hur har det gått idag? Var det ett vettigt dagis?

Sarahkka:
    Vi har en bebisgaffel som är rätt trubbig så jag är inte så orolig över att han ska spetsa sig. Men en vanlig vuxengaffel får han ju inte härja hur som helst med.

Somna:
    Nu tillhör jag dem som tycker panflöjt kan vara rogivande och jag kan gilla musikalmusik, fast combon vete fasen...

Sara:
    Skönt att han iaf äter hemma så inte matvägran fortsätter även där. Hoppas det går bättre idag

Kate:
    Ja! Snart är det melodifestivalen.Solig
    Alltså, du skriver ju inte på ett slavkontrakt bara för att det är ett vikariat. Det borde väl vara en månads uppsägningstid tycker man.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13