• ilja73

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

O har varit hur grinig som helst idag. Så trots att han inte har haft feber så tror jag faktiskt att han har mått sämre än tidigare i veckan. Han fick lite microlax på eftermiddan och efter det blev han lite piggare. Hoppas att hela problemet är löst nu så att säga. Näsan rinner iofs som ett halvt niagarafall och han hostar så han är ju inte friskt oavsett hur magen mår.

• ilja73

Hanya:
    Aha, emetofob är alltså dagens ord
    Jag hoppas ändå att hon inte kommer få problem med åksjuka utan att det var en tillfällig grej bara.

Älgen skrev 2011-04-08 10:04:11 följande:
    Har ni sett det här?
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...
    Jag hade inte läst just den artikeln men läst annat om att det är bättre med bakåtvänd. Det är så frustrerande att det ska vara så svårt att köpa bra bakåtvändaSkrikandes.

Nu ska jag väcka O så vi kommer iväg till VC i tid.
  • ilja73

Det blev penicillin till O, ena örat ordentligt inflamerat och det andra lite rött. Men hon glömde skriva hur länge vi ska hålla på och ge honom medicinen .
    Vi fick med en propp som man ska sätta på flaskan så att man kan vända upp och ner på den för att fylla sprutan. Va fan, det kom ju Kåvepenin i hela köket med denObestämd. Är det nån som har nåt tips på hur man ska fylla sprutan? Tömma sprutan i O var väl inte lätt men det gick.

• ilja73

Jag ringde VC och han ska bara äta i fem dagar. Skönt det för det gick inte alls lika bra att ge honom andra dosen .
    Proppen är en i hårdplast som man sätter över hålet och allt annat och den fylls med medicin som rinner ut när man försöker ta bort den. Man kanske måste ta bort sprutan först så det kan rinna tillbaka lättare i hålet

• ilja73
    Cissi:
    Jag säger som Ela, dvs jag tror inte det. Om han svalt hela rullen kanske han skulle få problem med att den rullade ut sig i tarmen, men en bit kan ju inte gärna skada.
  • ilja73
    Cissi:
    Idag fick O titta på bondgården, både gödselavsnittet och djurungaravsnittet. Han tyckte nog det var lite mycket prat ibland men djuren och traktorerna var lite kul iaf.
    cilla67 skrev 2011-04-10 13:14:30 följande:
    Om man gör många inlägg om ingenting försvinner väl det otrevliga ämnet på nästa sida, så kan man helt enkelt hoppa över den. Bra vore om man kunde förse den sidan med någon slags onödig-läsning-flagg.
    Bra idé

juni:
    Ja gud vilket härligt väder idag, jag satt ute på balkongen och läste en bok i nästan två timmar. Det var verkligen hur skönt som helst.
  • ilja73
    Fiji:
    Stackars N som inte vill äta . Är det förkylningsblåsor han har eller är det nåt annat?
    Hoppas det går över fort iaf

Ela:
    Å, undrar om Ellas mat är god. Broccoli- och ärtpurén smakar ju apa tycker både jag och O. Fast jag har inte sett några andra sorter än de vanliga i affären.

Sarahkka:
    Grattis till ettåringen och välkomen i tråden "på riktigt" . Hoppas hon kryar på sig.

Mippe:
    Grattis till treåringen! Jag hade vattenavgång efter en trådfika.
    Det finns ju en tråd som heter 30+ som fick första barnet 2006. Men de som fick 2007-2008 får alltså inte vara med nånstans ? Ja en omdöpning av tråden vore kanske inte helt fel.
  • ilja73
    Namaste72 skrev 2011-04-11 21:31:07 följande:
    Känns tryggt med en tråd som heter " 30+ med första barnet 1-18 år, del 34567"

Eller så har man del 1 med ca 1000 000 000 inlägg som är helt omöjlig att leta i .

I slutet när jag hängde i fått-tråden tyckte jag att det blev lite tråkigt att diskutera smakisar och annat som vi hade gått igenom för länge sen. Jag kan tänka mig att det inte känns så jättekul att diskutera dagisstart mm om och om igen när barnen börjar bli 3-4 år heller så kanske att en 1-3 tråd och en 4-5 tråd inte är så dumt ändå. Sen får man väl starta en skolbarnstråd så småningom också.

• ilja73
    oyra:
    Du är så välkommen så i tråden när du vill/hinner. Jag har aldrig upplevt att du klampar in och är okänslig ialla fall .

Fiji:
    Vad bra att han mår bättre, det är så jobbigt när de mår dåligt.
    Jag får blåsor i munnen när jag är på väg att bli förkyld. När jag var liten fick jag skölja med nåt som hette ascoxal men det finns inte längre.

Lime:
    Hoppas du får sova lite inatt då.

ego:
    O vaknade i går och var helt galen. Han ville ha nappen, fick nappen och slängde iväg den, skrek efter nappen igen, fick den och slängde den, ville ha frukt, ville absolut inte ha frukt, ville ha vatten, ville absolut inte ha vatten. Till slut var han nöjd med att sitta i mitt knä och lyssna på radio via TVn och titta på LG-loggan men när jag trodde att han somnat och försökte lägga honom började cirkusen igen. Han var nog vaken närmare 3 timmar. Tjohoo!
  • ilja73
    Somnat skrev 2011-04-12 22:26:11 följande:
    Påminner om "Bäbis Ledsen":
    Titta Bäbis! Men hur är det fatt?
    Bäbis ledsen
    Vill inte ha nappen!
    Vill inte ha nallen!
    Vill inte dricka!
    Vill inte läsa!
    Vill inte äta!
    Vill UPP!
    Vill kramas. Vill bara kramas.
    Nu är bäbis glad igen

...eller ngt liknande..

Här har vi bindhinneinflammation. Först G förra veckan (och fortfarande) och idag fick även jag droppar. Ja, ja...
    Med den stora skillnaden att det varvades med vill ha nappen, dricka, läsa osv...
    Han var grinig igår på dagis också men efter två bajsblöjor blev han glad igen så han hade nog lite ont.
  • ilja73
    Hanya:
    O gråter oftast inte och de gånger han gör det är det mer för att han blir arg för att han inte vill sova snarare än att han är ledsen. Jag brukar gå ut och sen går jag in igen och lägger ner honom och säger att han måste sova, eller så säger jag ingenting utan lägger bara ner honom. Lite som fem minuters-metoden fast snarare 30 sek-metoden.
    När det inte är ilska han skriker av, som nu häromnatten eller när han är sjuk så kan det funka att han får somna sittande i min famn.
  • ilja73
    Ela:
    Gulliga T som hade rätt
    cilla67 skrev 2011-04-13 21:39:11 följande:
    Det är en liten procedur med det där också. Först dricka vatten och skicka ut flaskan. Sedan cerat, inte på läpparna som andra, utan lite här och där på kinderna och gärna lite på tårna... Båda ceraten i tur och ordning, därefter skruvar han av locken på linsasken, stoppar pekfingret i asken och sätter det sedan på ögonlocket, sedan andra sidan likadant. Ut med asken, och sedan sover vi. Nejvisstnej, sedan ska han ha mera vatten och bli omstoppad 72 gånger...
    Vad gör man inte för att slippa sova

Johanna:
    Det ligger ju en del annonser ute på HM och Lindex-kläder men jag vet inte vad man får ge för dem. Annars brukar man väl kunna sälja hela paket med ett gäng bodys på Blocket. Jag har aldrig gjort det men jag har sett att det finns.

Assar/Cissi:
    Jsg är inte alls så bestämd mot O som jag skulle vilja. Idag satt han och ritade men började slänga kritorna på golvet. Jag sa till att han inte får göra så för då går kritorna sönder och plockade upp kritorna från golvet. Det tog ju inte många sekunder innan kritorna låg på golvet igen och jag sa till att han inte får göra så. Så där höll vi på flera gånger innan jag till slut faktiskt tog bort kritorna. Fast å andra sidan kan han köra med sambon också så jag vet inte om det är en typisk mamma/son-grej. Ska bli kul att se om det blir skillnad om broster är en flicka.
  • ilja73

chiqita skrev 2011-04-15 08:24:46 följande:
    Skuttar in med lite fredagsdans här också Yeeehao!!!
    Wohooo, jag dansar medSkrattande

Pyttis:
    Attans, kommer det kunna växa bort så småningom?

Sarahkka:
    I fikatråden, i medlemsgruppen, är det föreslaget en Stockholmsfika 8 maj. Kolla http://www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/30plustradarnas-samlingspunkt-171/forum/m57496286.html
    Men det ena utesluter ju inte det andra, jag får fundera på Skansenträff
  • ilja73
    johlinn skrev 2011-04-16 23:01:17 följande:
    och fikorna man väl hinner med har en helt annan refräng - Nej E. inte ta koppen, nej E. inte kasta skeden, nej E. inte sand på bordet, nej E. inte boll på bordet, nej E. det är mammas kaka du har egen kaka, nej E....

Fast när man är hemma hos folk som har någorlunda barnsäkrat så brukar man iaf kunna slappna av nån sekund ibland.

sarahkka:
    vilken dag? Jag jobbar på vardagar...
  • ilja73
    Pysslig:
    Vad mysigt med middag på gondolen

Sarahkka:
    Vi var i Aspuddensparken förra året. Det var jättefint där men O var så liten så vilken sandlåda som helst dög för honom .
    Annaloo skrev 2011-04-17 22:29:21 följande:
    Copy paste funkar inte
    Men fetstilen funkar iaf för omväxlings skull
    Wohoo, man får vara glad för det lilla

Sara:
    Usch vad ni har varit mycket sjuka i år. Hoppas det blir bättre nu när våren kommer
  • ilja73

För er som inte hänger i syskontråden kan jag berätta att O blev srorebror i fredaags kväll. Nu ligger vi och väntar på att ham ska komma nem från mormor och morfar:). Ang trots så går det oftast att ligna ner honom genom att prata om nåt kul men det blir väl värre så småningim ;)

• ilja73

Den här tråden har jag ju aldrig tid med nu för tiden, men jag kikar in för att berätta att jag bytt nick som så många andra (från Fio).

Somnat: Vem är du? Vi hade en tjej här i tråden förrut som hette Somna men hon skulle ju aldrig kasta snöbollar på sitt barn på det viset    

• ilja73
    Cilla: Jag kan bli vansinnig på O och skrika på honom. Särskilt när E är lite gnällig så har jag dåligt med tålamod över till O, jag blir stressad helt enkelt.  Det är kanske inte så bra men mänskligt.

O kunde 10 ord med lite fantasi vid 18 månaders ålder men nu när han är tre år tycker jag att han pratar bättre än många andra treåringar.

asap: Usch vinterkläder, blä. Visserligen tog ju sommaren slut redan runt midsommar i år men vinteroverall känns väldigt långt borta. Dock provade jag overallen som O hade förra vintern och den passar fortfarande, vi köpte så att han skulle ha att växa i och tog kanske i lite väl mycket     
  • ilja73
    Jemema skrev 2012-09-15 21:27:03 följande:
    Note to self: Ta alltid med barnstol när vi är bortbjudna på middag. Efter att ha försökt få en ÅL att äta sittande på egen stol eller i knät. Resultat: mat överallt utom i barnets mage.

Been thera done that

• ilja73

Jag har ju inte varit här på länge. Bytte namn då när alla bytte namn och ångrar det litegrann. Fiolina känner nog fler igen mig som

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13