• ilja73

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Just det, vi var på besök på Os förskola idag. Vi var inne med den pedagogen som ska ansvara för inskolningen medan resten av barnen var ute. Hon hade aldrig gjort en tredagarsinskolning men jag nämnde att jag bara hört positivt om det och då tyckte hon att det kunde vara kul att testa. 

Generellt känns det riktigt bra. De har tex en skiva med ny barnmusik istf Andrew Lloyd Webber på panflöjt .

• ilja73
    Cacc:
    Han skolas in 10 februari, dvs det är lååångt kvar

Marge:
    Nej det är ju det som är sjukt, man kan ju inte gärna gå och jobba under den där timmen man går iväg. Om tredagars går bra så är det ju inga problem, det är ju mest om det knasar sig och han blir förtvivlad sen på dag fyra som man kanske får hitta på nåt. Men som du säger, hur ska de kolla?

Låter som ett helt ok dagis. Dagismaten är ju kanske inte alltid helt kulinarisk men man får väl vara glad om det är någorlunda nylagat

Kate:
    Spännade med IVF som drar igång. Kan du inte sjukskriva dig? Läser vidare och ser att det inte behövs. Alltid trist att bli ratad men du verkar ju inte så jätteledsen iaf. Se det som en övning i anställningsintervjuteknik

Sara:
    Tjejen på FKs kundcenter sa att man inte kunde ta halv SGI-dag och halv LN-dag. Trodde hon, hon lät inte helt hundra. Jag får ta och ringa igen eller fråga på chatten när den är öppen.
    Hm, ang att säga upp sig under visstidsanställning. Hoppas att det är ok att ta ut föräldraledighet trots att man har visstidsanställning. Jag menar, jag vill ju inte föda barn på arbetstid...

Hoppas att O och G klarar sig från magsjuka. Annars låter det ju skönt med så lugn dag på fsk

Sarahkka:
    Ja, precis det är såna gafflar vi har.

hormonis:
    Vi har testat några av småfolk-produkterna och tycker de är bra. Synd bara att jag inte känner att jag orkar blogga. Och nu när jag kollar vidare ser jag att ansökningstiden gått ut.

Mulle:
    Hej hej
    Tvättlappar också! Är det verkligen tvättlappar som kommunens ekonomi står och väger med

Pyttis:
    Kul med telefonköp. TV-köp är en djungel. För oss blev det en 27 tum LCD från LG, det finns säkert både bättre och sämre köp men den hör kändes bra.
    Vad kul att vara med en dag på dagis!

Persefone:
    Jag är vaken, jag är vaken. Ett litet tag till, snart läggdags .

Evasha:
    Välkommen till tråden
  • ilja73

Ja det känns ju lite meningslöst att ringa FK och fråga när de ger felaktiga svar

• ilja73
    Namaste72 skrev 2011-01-27 19:28:41 följande:
    Åhhh, nu har min dotter upptäckt det oerhört effektiva sättet att få fart på morsan, medelst avisering av nödighet!
    Helt plötsligt kan man skjuta upp miljontals saker bara genom att säga att man är kissinödig Obestämd. Jippi. Not.
    Tjohoo! Och man kan ju inte gärna säga att man inte tror på att hon är nödig heller.

Oliver har lärt sig ett nytt ord: Woa! Förstår ni inte vad det betyder? morfar så klart, vad skulle han annars säga .
  • ilja73
    sara:
    Ja visst är det märkligt att reglerna skiljer sig från kommun till kommun. Verkar asjobbigt att pendla mellan olika fsk. Men är inte ni som alla andra barnfamiljer, dvs gjorda av pengar? Det är ju hur kul som helst att betala dagisavgift .
    Här har jag hört rykten att de har tagit bort syskonförturen, dessutom kommer byteskön efter kön för dem som ännu inte fått plats. Så har man väl fått en plats kan det ta lååång tid att komma därifrån. Jag vet inte vem jag ska klaga hos heller och eftersom jag just bråkat mig till en plats på vårt förstahandsval så ska jag avvakta med klagandet ett tag.

Tur iaf att man inte bor i junis kommun. Deras regel att man måste söka sin plats är ju helt störd.

Juni:
    Nu har jag också spärrat reklam från postkodlotteriet. Tack för tipset! (För visst var det väl du som hade gjort det?)

• ilja73
    Ela:
    Jag är inte säker på om postkodslotterireklamen (ett bra ord nästa gång man spelar hänga gubbe) avhandlades här på FL eller om juni bara skrev om det på fejjan. Man ringer till deras kundtjänst och ber dem spärra reklamen. Nummret fanns nånstans i senaste reklamen.
    Ser nu att juni redan svarat

Vilket roligt utbrott från T. Sånna utbrott kommer O aaaaldrig att få *nickar övertygande för mig själv*

Lime:
    Usch för kräkninger, hoppas du mår bättre idag. Fy fasen för att vara så däckad när man har en liten bebis .

Ego:
    Idag ska jag och sambon på partaj och O ska sova hos sin farmor och farfar. Första gången han sover borta på natten! Det känns lite nervöst faktiskt även om han ju har sovit middag där och de har passat honom dagtid flera gånger.
  • ilja73
    johlinn:
    Vad glad jag blir av att höra om Es framsteg .

Sara:
    Å vad skönt att lämningarna går bättre .
    Har inte försäkringsbolaget velat försäkra dem tidigare? Är det för att de var illa därann vid förlossningen?
    Kate Lynn skrev 2011-01-29 16:11:34 följande:
    Ahaa, man kan alltså nixa adresserad reklam? Måste göras! Miljööön! Efter att ha köpt en espressomaskin med pods, helt emot mitt miljötänk, dealar jag med annat. Att äta mindre köttprodukter är rätt lätt, nixa reklam verkar ännu enklare
    Och jag som tänker att om jag köper ekologisk mjölk så gör det inget att jag tog bilen till affären .

juni:
    Aha, det är näsblod som krävs för att de ska förstå att mamma ibland vet bästDrömmer.

Marge:
    Vad kul att S gillar fsk. Måste kännas jätteskönt.
    I övrigt håller jag med Persefone, behåll namn och nummer till hantverkarna .

Somna:
    Vad kul med så bra dagis! "Karl Oskar" väger alltså upp panflöjten
    Krya på dig!

ego:
    Inatt har O sovit hos farmor och farfar. Han somnade vid sju och vaknade till på 2 ggr kvällen och vid fem, men somnade om direkt när han fick nappen. Sen vaknade han vid sju i morse. Han är duktig min lilla pojke .
    Nu ska vi snart dit och hämta honom, det är inte utan att man saknar sin lilla pluttHjärta.

ego igen:
    Nu har jag vunnit en auktion på tradera på en likadan filt som Os gosefilt och en auktion på en filt med samma märke fast annat mönster.
  • ilja73
    Somnat skrev 2011-01-30 10:30:58 följande:
    Persefone:
    32+, menar du? Jag och en kollega konstaterade igår att det var en bra ålder!
    Min mormor påstod att 35 var den bästa åldern och hon blev 93 så hon borde ju veta.
    Sen såg jag Marie Göranzonsäga i TV  att 45 är bästa åldern, så vad vet jag. Det vore väl bra om man hade den bästa åldern framför sig
  • ilja73

Hej hej
    Jag tittar in och berättar att det är jobbigt att jobba heltid när man är ovan . Helt slut efter första dan.

Hanya:
    Fy vad surt med förseningar
    Och ännu surare med pojken som ingen vill haGråter

Barba:
    Hoppas du får hålla dig frisk nu och att syskonplanerna går som de ska

Ja, jag hoppas allas syskonplaner går som de ska såklart .

Vad mysigt med alla pratande barn

• ilja73
    Kram till Hanya! Typiskt att det ska vara så...

Lycklig, vi har dem inte, men jag har tittat på dem eftersom jag tycker om teckningarna. Jag skulle säga att E är lite för stor för dem, men det är bara jag! Jag skulle satsa på samma författares böcker om Fia istället. Fia och djuren är toppen! 
    Vad kul, Fia och djuren köpte jag till systersonen i julklapp. Jag tror han gillar den men föredrar en bok med bilar

Lime:
    Hoppas medarbetaresamtalet gått bra

Olimpia:
    Knepigt det där med om man ska skaffa syskon eller inte. Det är ju egentligen aldrig rätt tillfälle med jobb, ekonomi och annat i livet men man måste ju känna att man vill ha ett till barn också.

Somna:
    Igår var O hos mina föräldrar så idag var första dan för sambon att vara FL. Det har gått bra men han påstår att han är lite trött
    Va? Sitter chefen och stirrat på din mage? Vad otrevligt!

Ela:
    Kul att du har lagt upp bilder. Synd att jag inte kan se dem bara...

Cacc:
    Vad skönt att allt flyter på så bra

Ang böcker så är "Knacka på" favoriten här hemma. Vår granne gav honom "Gnola och sjung med Kjell Lönnå", jag kan inte säga att jag är lika förtjust i den som O är
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13