• ilja73

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Idag har vi varit på Sachsa barnsjukhuset med O. Han hade ingen aptit idag heller så jag ringde BVC och hon tyckte vi skulle åka in. Vad mycket bättre bemötande man får där jämför med närakuten (där läkaren skrämmer livet ur O och knappt lyssnar på vad man säger). I vilket fall som helst så visade det sig att han var förstoppad, hon lyssnade på magen och det var alldeles tyst där inne. Så han fick lavemang, jag höll på att baxna när jag såg flaskan, 125 ml , men det var tydligen inte så mycket enligt sköterskan. Det tog ca 15 minuter och sen kom det en rejäl laddning. På eftermiddan har han varit mycket gladare och fått i sig både mat och gröt och katrinplommonpure. Hoppas att han mår ännu bättre imorgon.

Olimpia:
    Gulle-M som ska snulla

Kate:
    Jag har tränat på friskis-gym vid KI och det är bra inte överdrivet käckt och inte snobbigt, jag har dock inte testat några pass där. Men jag har testa friskis pass där jag bor och det är bara ledarna som har röda shorts . Duktiga du som ska träna
    Det jag tycker känns jobbigt med Os dagisstart är att jag inte har nån aning om hur det blir, personalen är inte anställd än och lokalerna har jag inte sett.

• ilja73
    Hanya:
    Vad härligt att vara borta så längeSolig.

Barba:
    Krya på dig . Skit att magen ska paja ur

Lime:
    Fast han har ju inte matvägrat av nån princip eller så utan för att han har haft ont i magen och mått illa. Hoppas iaf att det blir bättre nu.
    Vad söta de är när de får för sig något, som att mamma MÅSTE ha tofflorna i famnen .

juni:
    Skönt att mormor kunde ställa upp.

Johanna:
    Oj, vilken samlare . Jag har tyvärr inga tips, jag tycker själv att saker "kan vara bra att ha" men jag tror jag ligger på en helt annan skala än din sambo
  • ilja73
    Johanna 35 skrev 2011-01-05 20:17:45 följande:
    Fio - vad skönt att ni fått hjälp! Och att det inte var svårare än ett lavemang att lösa problemet.
    lösa problemet höhö
  • ilja73

Hej hopp!
    O är nog inte i topptrimm ändå, han har inte bajsat idag och åt nästan inget till vare sig middag eller kvällsgröt trots att han har fått drygt en burk katrinplommonpure om dan . Jag tror det blir till att åka in imorgon igen och få sig e ny omgång lavemang.

Cissi:
    Vad kul att A pratar så mycket . Jag längtar till O pratar så mycket så man förstår vad han menar.

johlinn:
    Jag kan inte ens föreställa mig vad ni måste gå igenom. Ni är jättestarka som orkar men jag kan tänka mig att det skulle vara skönt ibland att inte behöva vara stark. Kram!

Piggley Wink skrev 2011-01-06 14:58:54 följande:

Varför görman såhär?? www.gp.se/nyheter/varlden/1.524215-medveten-b...

Pengar...

Marge:
    Mina föräldrar flyttade i våras och rensade rejält då, känns rätt skönt faktiskt.

cissi igen:
    När O var magsjuk förra gången blev det väldigt många frätande blöjor och då insåg jag att inotyol är mycket mer effektivt än silon. Bephanten har jag aldrig provat så det vet jag inget om.

Barba:
    Men vad jobbigt att sambon inte förstår att du är sjuk. Iofs måste han väl få ta igen sig en sekund efter jobbet men herregud när du är sjuk så får han ju faktiskt ta större delen av hemmasysslorna.
  • ilja73
    Pyttis:
    Vad härligt att höra att J pratar så mycket bättre hela tiden

Somna:
    På fsk där O ska börja får de en halv frukt mellan frukost och lunch men eftermiddagsmellis är mer mättande, tror jag iaf. Han är ju inte så rund längre så han behöver väl allt han får i sig.
    Det låter inte så jättetrevligt att försöka trycka in mat i ungen. O är ju en smalis och äter inte alltid så mycket men inte fasen tvingar jag honom för det. Förutom nu då när jag faktiskt har tvingat i honom katrinplommonpuré, men det är ju mer som medicin.

Fisk:
    Vad härligt med egentid
  • ilja73
    Marge:
    Vilken jobbig oro. Har tyvärr inga råd för det låter ju som att du egentligen vet att du oroar dig i onödan. Försök att ta en sak i taget. Japp, det är lätt för mig att sitta här och skriva.

juni:
    När vi var innte verkade det som att proppen satt rätt långt in så jag vet inte om det hjälper men microlax.
    Ela skrev 2011-01-07 22:07:26 följande:
    Just ja! De som vet vad de pratar om brukar väl säga att man för att vara en god människa ska bemöda sig att se de bra sidorna hos människor som man i övrigt har lite svårt för? Då ska jag faktiskt berätta att min svärmor sedan sin pension har börjat rensa bland alla deras saker så att sönerna ska ha mindre att gå igenom när den tiden kommer. En eloge till henne!
    Heja svärmor!
  • ilja73

I natt var O vaken runt 3 timmar och hade ont i magen, men efter några riktigt stinkande gasmoln så ville han äta och sen sov han. Jag vill inte gå in för mycket på dagens blöjskörd med risk för outning men vi åkte aldrig till akuten idag

Somna:
    Vilket fint dejtingtips din SO-lärare kom med .
    Ja, det är underligt och konstigt det där med att copy-pastea citat. Oftast kommer ju själva citatet med men inte vem som skrev det. Det var lättare förr innan alla blev plus-användareDrömmer.

Persefone:
    Jag undrar om inte hemtex har Bamse-lakan. Jag har ett vagt minne av att jag har sett det där. Fast det var förstås ett tag sen.

juni:
    Jag köpte äppel- och katrinplpommon juice. Han var inte särskilt impad... Men tack för tipset

Pyttis:
    Kan inte J lära O att det är bättre att äta med bestik?
    Själv äter jag ostbågar med gaffel, så slipper man bli gul om händerna. Fasen vad sugen jag blev på ostbågar nu dåTungan ute.

• ilja73

Hej hej
    Vad kul det var att träffa alla mammor och bebisar barn idag

Lime:
    Man skulle vilja ge handläggaren en hård spark så hon också lider av ständig värk ett tag . Inte för att det skulle hjälpa förstås...

Sara:
    Jobbigt med inskolning. Vi har lite samma grej här, ingen personal rekryterad än och 10 barn som ska inskolas samtidigt. För några månader sen kunde Oliver bli rädd och skrika om andra barn kom för nära. Nu är han dock lungnare och tycks ha förstått att andra barn inte är livsfarliga. Om vi hade inskolat då hade det inte alls känts bra.
    Hoppas det ordnar sig med sambons jobb. När jag ändå är ute och sparkar på Limes svågers handläggare så kan jag passa på och sparka lite på din sambos chef

juni:
    Oj, det går vilt till i trappen hemma hos er

• ilja73
    Sara:
    Han börjar 10 februari, under förutsättning att rekrytering går som det ska. Dvs, jag tror han börjar då men vet inte .
  • ilja73

Halloj!
    Ibland känner man sig mer frustrerad än annars. Igår fick jag reda på av en granne att ett barn på den förskolan som vi helst vill ha har sagt upp sin plats. Så jag ringde till platshandläggaren på kommunen och frågade om inte vi kan ta den platsen men se det går inte. I vår kommun är kösystemet baserat på barnets ålder och därför börjar de med att placera ut platser till de äldre barnen och baserat på om de tackar ja eller nej så fortsätter de med nästa ålderskategori osv. Därför har inte de yngsta barnen som sökt from februari blivit placerade än och eftersom vi redan fått en plats så kommer den platsen på förskolan som vi vill ha gå till ett yngre barn, dvs ett som har sämre köplats än vi. Jag frågade om det inte gick att göra nåt, dvs låta ett barn som har sämre köplats få vår plats så kan vi ta den på förskolan som vi vill ha men det går inte. Det känns så jäkla orättvist, om föräldern till det här barnet som ska sluta hade sagt upp platsen tidigare så hade vi kunnat få den. Står man i byteskö så hamnar man efter dem som ska ha en garantiplats och med tanke på platsbristen som är nu så känns det helt omöjligt att nånsin få byta förskola.
    Nu blev det långt, ego och svårbegripligt men jag blir så irriterad när det blir orättvist pga stelbent byråkrati

juni:
    Vilken fin tapet! 17 hörn, ja fler än så verkar onödigt

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13