• ilja73

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Tack för input ang Os klättrande. Varken igår eller idag har han varit i lådan och eftersom jag är den som tycker att han lär sig av sina misstag så kommer inte jag sätta upp några barnspärrar .

Lime:
    Men å vad jobbigt att A inte vill sova. Man blir ju helt galen av att inte sova tillräkligt. O sov dåligt i natt och tillslut gick jag upp och gav honom lite mjölk och en banan, kan det vara att hon är hungrig? *kram*

Sara:
    Men gud vilket trevligt besked att få på en julfest . Hoppas att det löser sig och att ha får vara kvar.
    Vi har stängt dörrarna till några av rummen där det finns mycket att pilla på. Än så länge kan han inte öppna dem men det är nog en tidsfråga...

Somna:
    Jo, O är frisk, han sov middag och sen var han pigg igen. Eller han är ju lite snörvlig men inte värre än han har varit tidigare lekdater.
    Vilket skit med lönen, som jag fattat det vill ju rektorn även satsa lite extra på herr S. Är det för sent att bråka om saken eller kan han överklaga?

Cacc:
    Jag tänker som så att när O är äldre så kommer han vara stor nog att förstå att man måste klättra via stolen för att ta sig ner och då är det inte lika stort problem att han är på bordet.

Ela:
    Jag tänker att jag inte ska söga nej, nej, nej men jag gör nog dessvärre det en hel del...

Poker:
    Grattis till gående tjorv
    Vi har faktiskt inte köpt så myclet till O. En leksakslarv som låter när man trycker på diverse knappar bara. Sen fick vi pengar av min morbror för att köpa något och av dem köpte jag en pulka med två säten i så vi kan åka tillsammans med honom.

Assar:
    Ha så kul idag

CaCC skrev 2010-12-17 11:36:02 följande:
    Ha ha, ser rätt kul ut här hemma idag, E började morgonen med att klättra upp på matsalsbordet när jag skulle fixa frukost så jag lyfte ner henne och la alla stolarna ner. Sen kom hon på att hon kunde använda ryggstödet (har sånna här stolar helt klädda i skinn) som rutschbana. Jag stod ute i köket och fixade lite och hör ett "wiiiii" utifrån v-rummet, går ut och kollar och där åker E rutschbana. Så sött
    Men gud vad gulligt

I övrigt kan man konstatera att jag är ful, eller åtminstonde inte särskilt attraktiv. Tur att jag inte är ensam om det i tråden http://www.aftonbladet.se/wendela/article8203951.ab
  • ilja73
    Fio - Jädrar i min låda vad snygg jag måste vara då. Om även Spiken visar sig vara en tjej måste jag nog kontakta en modellagentur.
    Jag som har tittat på Top Model kan då säga att det är viktigt att du kan le med ögonen och att du kan vrida din kropp i olika vinklar. Låt inte gravidmage och foglossning stoppa dig

Anna:
    Men ska inte ambulanser kunna köra fort vid utryckning? . Helt befängt att de inte har dubbdäck!
    Vad surt att du missade familjerådgivningen. När blir nästa tillfälle?

Lime:
    Fy vad jobbigt det låter, jag förstår om du blir galen. *Kram*

Olimpia:
    Shit, fyra barn på mindre än fyra år det är ju värre än Ela
    Fiolina - tja, men jag har läst en annan rapport som säger att intelligenta människor får söner. Så det så! 

Jiheey!!!
    Vad skönt att du tar det så lugnt i dagisplatskaoset . Vi har sökt plats från februari men har ingen aning om och var vi får plats än...

Persefone:
    Vink vink och kram

Sara:
    Man häpnar över att det finns så dåliga chefer. Att hon får sitta kvar är ju inte klokt!

juni:
    Nej, nej du är både snygg och intelligent
    Men O somnar själv på kvällen men han vaknar ändå på natten och då får man minsan inte lämna honom ensam. Han ligger hyffsat stilla mellan oss dock.

Ha så trevligt johlinn!

Nu ska jag gå och klä granen. Jag får det fast de är en vecka kvar till jul.
  • ilja73
    Ela skrev 2010-12-18 21:13:54 följande:
    Fio - Något ska man ju fördriva tiden med i väntan på bebis så jag får tillbringa mycket tid framför spegeln. Smeyes! (Japp, jag har varit förpassad till day-time-TV väldigt länge nu ).
    Alltså, jag läste det där igår kväll innan jag gick och la mig. Undrar om det är därför jag drömde att jag var med i en Top Model casting inatt. Det var jättestressande för jag kom på att jag inte hade sminkat mig och inte hade nåt smink med mig så jag fick låna en jättekonstig eyeliner med flera olika färger (ungefär som en sån där bläckpenna där man kan trycka ut olika uddar) av en kompis. Kladdigt och konstigt blev det...

Limegrön:
    Hur är A under dagarna? Är hon trött av för lite sömn eller verkar det som att hon trots allt får tillräkligt med sömn?

Pysslig:
    Oj, böja verb vid 19 månaders ålder .
    O säger inte så jättemycket (han blir 16 månader nästa vecka) men man märker att nåt är på gång. Han pekar på saker och frågar "dä?" som " vad heter det här?".

Sara:
    Ja, det är verkligen en bedrift med 3 barn på två år. DET är värre än Ela
    Granen blev jättefin, jag känner mig riktigt nöjd med att ha fått tag på en tät och fin gran.

Persefone:
    Har mamma kommit fram ordentligt nu?

Olimpia:
    Min mamma är BVC-ssk och hon berättade att det året Fem myror gick som julkalender så kunde varenda unge bokstäverna när de gjorde fyraårskontrollen. Så jag tror verkligen att de lär sig jättemycket.
  • ilja73

O tittar faktiskt inte särskilt mycket på TV. En del säger att mycket TV tittande kan ge inlärningsproblem senare i livet, andra säger att det inte spelar nån roll. Jag vet ärligt talat inte vad jag ska tro på. Jag skulle gissa att en liten stund inte skadar särskilt mycket men vi har inget vettigt att titta på åt honom iaf. Iofs får han titta på Babblarna och Bumba på datorn ibland och det är ju nästan samma sak.

Marge:
    Nu har jag gjort din kola som du skrev om förra året. Den är inte inpackad i papper än men jag har skurit den i bitar. Nu är det stora problemet hur vi ska få den att räcka ända till jul

• ilja73
    Elsis skrev 2010-12-19 18:42:18 följande:
    Fiolina, A tror att det är i datorn man tittar på alla filmer. Igår hittade hon en film när hon pakade upp varor, och skyndade in till datorn. Hon blev väldigt irriterad när jag ville hta med henne och datorn in till vardagsrummet. Så snart man närmar sig datorn tjatar hon dessutom "babba babba". Fast hon får ju inte alltid som hon villFlört
    Gulligt

Limegrön:
    Men då låter det som att hon ju faktiskt får den sömn hon behöver så då kanske det är en bra idé att dra ner på dagsömnen. Kanske, eventuellt alltså, jag vet inte.
    Du har ju lite jobbigt nu så det är klart du får vara ego. Hade jag varit sömnexpert hade jag dessutom kommit med massa bra tips men nu kan jag bara ge lite medlidande och lösryckta idéer. Kram

Hanya:
    Tack för kramen men jag gissar att den var till Lime
  • ilja73
    Persefone:
    Det är svårt att förstå hur svårt jag har  det som gör så god kola . Ja Gullet kanske förstår förstås
    Piggley Wink skrev 2010-12-20 09:42:43 följande:
    Cacc: Jag engagerade min pappa i att klistra ihop pepparkakshusen en sen kväll när H sov. Sen kunde hon och jag dekorera dem i lugn och ro dagen efter Mina skulle nog också sett ut ungefär sådär om jag gjort det själv
    När jag har gjort pepparkakshus har jag alltid haft på kristyren först och sen satt ihop dem. Fast när jag tänker efter vet jag inte om jag nånsin satt ihop något själv, det var mormors jobb när jag var liten och sen har jag nog inte gjort något.

Gullet:
    Det är underligt det där med knäcken, det är det
    Marge75 skrev 2010-12-20 13:08:33 följande:
    Förresten Barbabra, jag funderade på en sak. S är rätt rejält kobent. Skulle du kunna kolla med er förskola om det skulle hjälpa om vi börjar använda tygblöjor på honom, att benen rätar ut sig då? Det borde ju funka tänker jag om barnen blir hjulbenta av tygblöjorna. 
    Eller så får han värsta sicksack-benen så jag skulle aldrig våga prova .
  • ilja73
    Pysslig:
    God Jul, hoppas du har fått många fina julklappar och att Laura har fått ännu mer

Cacc:
    När O fick kindtänder i överkäken så kom den delen som är ut mot kinden ut först och det var okej men sen när den delen som är mot gommen skulle ut var han jättegrinig, sov som en kratta och kunde vakna och vara ledsen. Det gick över efter några dagar. Jag tror inte helle 5 mm är nån bra idé, hon verkar ju ledsen av en anledning och inte bara för att hn inte vill sova. Om hon verkar okontaktbar kan det ju vara nattskräck.

Gullet:
    Jag tycker det är bättre att använda en smalare kastrull och låta knäcken koka längre än en vid kastrull. Visserligen tar det som sagt längre tid men det blir så fort alldeles för hårt om man har en vid kastrull. Sen är det bättre med aluminium än rostfritt, det bränns inte fast lika lätt då. Jag använder två teskedar för att gofsa ner i formarna.
    Lycka till med nästa batch
  • ilja73
    Pyttis:
    Jobbigt med begravning, hoppas ceremonin är fin och att det blir ett fint avslut

Hanya:
    Jobbigt med begravning för dig också. Hoppas det gick bra

Cacc:
    Hur länge har hon hållt på så här? Om det bara är några dagar känns det inte som att det är bristen på rutiner det beror på. Dessutom låter det inte som att ni har brist på rutiner bara för att ni inte äter och sover exakt rätt sekund. Det kan som sagt vara tänderna eller så kanske hon har ont i öronen? Är hon snorig? Öronen gör ju mer ont när man lägger sig ner. eller så är hon i en fas just nu där hon drömmer mycket. Du är en jättebra mamma, hon har ju sovit jättebra hittills ju.
    Vi ger O gröt på kvällen och sen borstar vi tänder och byter till pyamas. Sen läser vi en bok och stoppar ner honom i sängen så nån enorm nervarvning är det nog inte att tala om.
    Gnäll och klaga du om du behöver *Kram*

Ela:
    {#emotions_dlg.flower}Solig 
    Tjohoo, grattis till Spiken!!!Solig{#emotions_dlg.flower}

Tjet:
    Grattis till att var först med att rapportera . Hoppas allt är bra med dig.

Marge:
    Du kommer med visa råd som alltid
    Inga spännande svärmorshistorier än?

Barba:
    Jo det låter ju onekligen osmidigt att han ska åka iväg på julaftonObestämd. Men han kanske tycker det är skönt att komma ut en stund, eller nåt. Jag förstår att du är irriterad dock.

Idag har Herr Somna och G varit här och lekt. Det märks verkligen att G och O har blivit äldre, de leker med varandra nu. Visseligen leker de mestadels på varsit håll men så plötsligt gör de nåt tillsammans ett tag. Jag tycker det är jättekul, för några månader sen var O rädd för G och började skrika när han kom för nära så det är verkligen en förändring.
  • ilja73
    Marges kola:

Blanda i en kastrull:
    220 g smör
    1,5 dl ljus sirap
    4 msk vetemjöl
    4 msk kakao
    4 dl socker
    1 msk vaniljsocker

Låt det koka i 4 minuter och häll sedan ut på ett oljat bakplåtspapper (jag la pappret i en ugnsform). När det kallnat skär man kolan i lagom stora bitar som man lindar in i små bitar bakplåtspapper. Det går lättare om man doppar kniven i olja. Jag skar när kolan var lite ljummen och lät den kallna i frysen innan jag papprade in den.

Ledsen Cissi men du får ingen användning alls för grädden
  • ilja73
    Jag tror att det här är senaste listan. Jag är inte den som är den så jag kan tänka mig söndan också om det är fler som kan då:

NalleStockholmsplaydateNalle
    7 januari
    Persefone
    Somna
    Annaloo
    Fiolina

8 januari
    Lime
    Somna 
    Fiolina
    Pysslig

9 januari: