• ilja73

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Somna:
    Ja just det du skrev att det var kalasdags för guddottern ja. Då är det lika bra att jag tar bort mig från listan på lördan
    Jag vill INTE att G kommer hit och visar O hur man reser stolarna upp . Idag hade jag glömt stolen uppe efter frukost och vips var O där och började leka med ett tändstickspaket .

Evasha:
    Vi har en sån pulka och det finns band som mann spänner runt midjan men vi använder inte det. O sitter så stilla ändå . En sak som är lite trist med de pulkorna är att det är så djupa spår i dem så de går jättelångsamt i backarna, om man nu vill att de ska åka på det viset (med långsamt menar jag att man kan vara tvungen att knuffa på för att de stannar mitt i backen). Enligt en pappa i pulkabacken finns det bättre pulkor på jula (bättre än Stiga alltså)

Cissi:
    Hu vilken jobbig nattning, jäkla hosta att väcka honom när han precis fått en timmes powernap.
    Sambon är inte heller så intresserad av julpynt, han är nog mest rädd att O ska få granen över sig...
    Vad söt han är och honom ville du ge bort .

Cacc:
    Vad skönt att du får hjälp. Framförallt är det verkligen jättestarkt av dig att söka hjälpen!
    Piggley Wink skrev 2010-12-22 16:16:29 följande:
    Kräks Kräks  H kräktes just över vardagsrumsgolvet  Kräks Kräks
    Usch, hoppas ni är någorlunda friska i jul.
    Marge75 skrev 2010-12-22 16:19:32 följande:
    Vad tror ni, kan man köra tomattricket på en son som älskar att gräva i sina föräldrars munnar?
    (Och för er som var lyckligt upptagna med att hångla er igenom hela tonårsperioden så kan jag förklara att tomattricket var VeckoRevyns tips till oss som inte fick hångla. Man kunde öva kyssar på en tomathalva, påstod de. Och då tänker jag - kan jag langa fram en tomathalva som sonen kan gräva runt i istället för i min mun när han är trött/ledsen/arg/glad/mammig/koncentrerad/hungrig/ mätt?)
    Försöka går ju...

Ego:
    Vi har blivit erbjudna dagisplats till O på en förskola som vi inte alls har sökt till. Det tar ca 20 min att gå dit och är en liten omväg med bilen. Fsk ligger i ett tråkigt hyreskomplex som inte har det bästa ryktet i kommunen så det känns lite sådär. Vi har fått plats från 10/2 men som det står i beskedet "Inskolningsdatumet är under förutsättning att personal hinner att rekryteras." Jaha, när vet man det då?Obestämd Det ska alltså öppnas en ny avdelning i en byggnad i närheten av dagiset. Men men, det kan ju bli jättebra ocskå, det vet man inte...
  • ilja73
    NalleStockholmsplaydateNalle
    7 januari
    Persefone
    Somna
    Annaloo
    Fiolina
    Marge

8 januari
    Lime
    Pysslig
    Annaloo
    Persefone
    Fiji
    Marge

9 januari:
    Fiolina
    Annaloo
    Somna
    (Jag skulle tro att Pysslig kan här också, men hon kommer inte kolla tråden på en vecka. Hon jobbar iaf den 7:e)
    Persefone 
    Fiji
    Marge
  • ilja73

God fortsättning!

Här var julafton bra med tomte och god mat. Tyvärr jobbade ju sambon em så jag och O fick åka själva till syrran, men det var trevligt ändå. Jag fick presentkort på fotvård av sambon, gissa om det ska bli skönt. Oliver fick bla en tandem pulka som han visserligen inte testat ute än men den är fantasktiskt kul att dra omkring i lägenheten .

När vi kom till syrran igår låg hennes ena bonusbarn och sov för att han kände sig risig. Han fortsatte julafton med att spy flera gånger . Synd för honom att må så på julafton, hoppas han inte smittar oss...

Jag föredrar 14:30-snåret framför förmiddagsdate. Träffas man på förmiddan så ska O sova i bilen på vägen hem sen och de som säger att man kan lyfta ur ett sovande barn ner i barnvagnen så de kan fortsätta sova har aldrig träffat O. Man kan inte ens stänga av bilen...

Lime:
    Vad skönt att A sov, hoppas det inte bara beror på att hon är sjuk.

• ilja73

Jaha så blev det magsjuka här ändå. O har spytt flera gånger under eftermiddan stackarn. Själv har jag spytt en gång under kvällen och hoppas på att jag kan skylla det på gravidillamående men jag är tveksam det känns mer som sjukillamående. Hoppas bara att vi är friska i god tid till nyår.

Somna:
    Vad härligt med pulka, O älskar sin. Och vilket bra trick att lura till sig pussar

Cissi:
    Vilken gullig man du har, klart du ska ha en tunika

Ela:
    Usch här sitter jag och tycker synd om oss som är sjuka. Hoppas för guds skull att spiken håller sig frisk. Vad heter han förresten, vet man det?

Pyttis:
    Hur har J mått idag? Ingen magsjuka?

Johanna:
    Visste inte kusinerna vad en dockvagn var? Heja E som kör omkring nallarna
    Vad tråkigt att de är så otacksamma, jag vet tyvärr inte vad man ska göra åt det. Eller ja, man får väl låta bli att ge dem saker i tid och otid men utöver det vet jag inte.

Olimpia:
    Det låter som att ni har haft en härlig jul. Vad kul med kompisbesök från Sverige, ha det så trevligt
    Hoppas M blir bra snart.

Mulle:
    Hej hej!

• ilja73

Här mår vi bättre tror jag. O spydde inte alls igår men i natt vaknade han och drack lite vatten och sen spydde han. I morse åt han gröt och jag var dum nog att ge honom en halv mugg vatten till, plötsligt rapade han och allt vatten kom upp. Jag tror faktiskt att det snarare är att magen som är irriterad och att det är det kalla vattnet som gör att han spyr snarare än att han egentligen är sjuk. Men vi ska inte träffa nån som vi kan smitta ner ändå...
    Jag kände mig däckad igår men spydde inget och mår bra idag. Sambon verkar helt odrabbad.

Ang nyårsmeny så tänkte vi bjuda på västerbottenpaj med rom, gräddfil och rödlök till förrätt, coeur de filet provencale till varmrätt och chokladfodue till efterrätt.

Pysslig:
    Vilken tråkig julafton, skönt att annandan blev lyckad.

Persefone:
    Jag tror det är lätt att hamna i en ond cirkel där man gnäller på sina barn och då blir de gnälliga och sen orkar man inte med gnället och då får de som de vill. Hoppas bara att man inte blir så själv.

Fluff tomten:
    Heeej jag trodde du hade dissat oss Kul att se dig här. Spännande med dagisstart, O börjar troligen 10 feb.

Mrs Fisk:
    Det måste vara jättejobbigt att ta upp med någon hur de fostrar sina barn. Jag tror jag skulle bli oerhört sårad om nån kritiserade mitt sätt att fostra O även om de kanske skulle ha rätt, det är helt enkelt känsligt. Fast det är klart, om andra barn är rädda för honom måste ju nånting göras.
    Spännande med plugg till våren

Nehe, om man skulle hänga lite tvätt då. Skönt att ha tvättmaskin hemma så här i magsjuketider.

• ilja73
    Johanna 35 skrev 2010-12-28 12:14:05 följande:

Fiji - jag hade en kollega som kom in en morgon och sa: "Puh, jag har inte sovit en blund för ungen har spytt hela natten". Jag blev skogstokig. Just magsjuka är inte ok att sprida! Hoppas att du klarar dig!

Meh, hur tänkte hon då? Att alla skulle vara tacksamma för att hon kom till jobbet trots att hon hade haft en jobbig natt? Klantigt
    Alltså, visst lägger man sig ibland när man spelar spel mot barn men inte varje gång. Det blir ju liksom inte så kul att spela om man vet vem som vinner.
    Visst är det jobbigt när de inte förstår ett nej. O brukar ibland säga nej och vifta med pekfingret när man säger åt honom men han ser inget samband mellan det och det han inte får göra. Dock är han ganska försiktig så han får stå i soffan. Han klättrar men han gör det försiktigt.

fluff:
    Trist att läggningsrutinerna börjar gå sämre, jag har tyvärr inga bra tips, det verkar ju gå hyffsat bra iaf. Hur sover han på dagarna?
    Här är länken till planerar tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html det är ett gäng som jobbar på och sen är vi ett litet gäng som just plussat.

Cacc:
    Vad skönt att höra att medicinerna funkar så bra. Det är ju jättepositiva nyheter
  • ilja73

För den som undrar så kan jag berätta att gravidillamående och kräksjuka inte är nån rolig kombo. Jag låg helt däckad igår. Sambon jobbade eftermiddag och som tur var kunde han skjutsa O till sina föräldrar innan lunch och sen kunde jag hämta honom på kvällen. Konstigt nog (och som tur är) mår jag hur bra som helst idag . O har dålig aptit och är trött men är inte direkt magsjuk längre.
    Är det nån i tråden som inte har drabbats av kräksjuka i år? Grattis i så fall

Ang hår så har O kort hår uppe på huvudet och i pannan. Det är på bakhuvudet som han är långhårig och där kan det se rätt ostyrsligt ut ibland, särskilt när han har hårgele, jag menar gröt, i håret. Kanske börjar bli dags att klippa lite...

Fluff:
    Tack . Vad surt att bli kallad gravid när man inte är det . Man kan ju vara jättesvullen om magen ibland.

Poker:
    Nej vad trist med nyårsplanerna , ni kan inte vara med en stund på middan bara? Det där är typiskt en sån där sak som inte kunde hända innan man fick egna barn. Då var man ju säker på att ungar kunde somna var som helst... Ja ja man lär sig
    Vi ger inte välling till O utan han får gröt på kvällen och den får han ju i köket. Sen borstar vi tänder och sånt och så läser vi en saga i hans rum och lägger honom i spjälsängen. Han har inte särskilt mycket leksaker i sitt rum, det mesta har vi i vardagsrummet eftersm han ändå oftast är där. Ett tag funkade det att stå och vagga honom i famnen i hans rum men sen slutade det funka så då la vi honom i sängen och sjöng och klappade honom på huvudet. Om han inte skriker utan bara gnäller brukar jag gå ut ur rummet ett tag och sen komma in, krama om honom och lägga honom ner igen. Däremot har jag svårt att lämna honom skrikandes. Hur det blir när han får sova i riktig säng vet jag inte, nu är han ju iaf kvar i spjälsängen om han inte vill somna.

Somna:
    Vilken mumsig förrätt. Efterrätten låter god men frågan är hur mycket man orkar efter både förrätt och varmrätt, den verkar mastig.
    Trist att Gs blöjor inte är som de ska.

juni:
    Å vad gott det låter. Gör ni carpaccion själv eller köper ni färdig?

Fisk:
    Vilken mysig konversation . O kan säga nej men han kan inte säga ja.

Jag hade tänkt göra coer de filet provencale till varmrätt imorgon men plötsligt är jag inte alls sugen på vitlökssmör så vi får se vad vi hittar på.

• ilja73

Så där ja, då har även sambon spytt och O har spytt en gång till . Så vi firar nyår om två veckor istället

Så ha en trevlig vanlig fredag imorgon

• ilja73

Jag inser att jag har dubbelmoral. Först förfasar jag mig över Johannas kollega som går till jobbet med magsjuka hemma sen lovprisar jag svärmor som kan ta hand om O när sambon jobbar och jag är hemma och är magsjuk. Hm, konsekvent är nog inte ordet för dagen

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13