• ilja73

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Marge:
    Vilket skit med allergi. Vilken otrevlig läkare som bara häver ur sig att ni får avstå från syskon bara så där . Hoppas den tredje medicinen funkar eller att ev utslag är hanterbara.

Persefone:
    När jag jobbade på dagis hade vi tripptrapp-stolar och de funkade bra. Nackdelen är väl att de är stora och tunga om man har ett litet kök. Här kör vi fortfarande på antilopen men funderar också på tripptrapp.

Sara:
    Fan vad surt att bli missgynnad sådär . Hoppas de bara är lite sega i rekryteringsprocessen och att du får jobbet
    Elsis skrev 2011-02-16 19:19:22 följande:
    Johlinn, nej bollarna har A gömt i en burk i köket, så de får inte gå på kalas.
  • ilja73
    Lycklig:
    I den bästa av världar blir föräldrar aldrig arga och barn reagerar alltid som man tänkt sig. Men nu är man ju bara människa så det är fullt naturligt att bli arg och skrika ibland. Det kanske till och med är bra för E att se att mamma blir riktigt arg, världen runt omkring är ju inte alltid jättepedagogisk och rättvis.

Jag har tyvärr inga jättebra råd att ge men tycker det johlinn skriver låter vettigt.

Vad gäller McD så tycker jag inte det är så farligt om han äter där nån gång men det kanske är onödigt att göra det till en vana. Sen tror jag att man kan göra på olika sätt, antingen säger man att "idag ska vi fira och äta extra gott på Mcd" eller så säger man mer att "idag får det bli McD men imorgon får vi äta gott hemma igen". Jag tror det senare är lite bättre så inte McD blir nåt så himla positivt som man längtar till.

Hoppas han kommer på att mat är gott snart. *kram*
  • ilja73
    Somna:
    Fram tills för någon vecka sen åt vi middag klockan fem tillsammans. Sambon jobbar ju skift så det är ju så klart inte alltid han är hemma. Numera har vi kommit fram till att det är stressigt att hinna få klart maten till fem när man jobbar och O går på dagis så vi har flyttat fram middagen till halv sex-sex. O får en frukt så han står sig. Eftersom middagen blir så sen så har vi tagit bort kvällsgröten och det har funkat hittills. Ibland blir det ju inte alls som man tänkt sig med planeringen och då får O en burk så äter vi andra senare. Sen är det inte lång tid kvar till pyamas, tandborstning och nattning klockan sju.

Marge:
    Klart du ska gnälla av dig ang mediciner och åkommor. Det låter ju faktiskt som att du har det jobbigt med den biten och vart ska du gnälla om inte här där du får medhåll och medlidande?
    Fsk går bra. Idag hämtade jag O för första gången och personalen är impad av hur bra det går, han har knappt gråtit och både äter och sover som han ska. Själv tycker jag att han ser väldigt liten ut bland alla de andra barnen men hur det går för mammahjärtat och hur det går för barnet är ju inte alltid samma sak
    Själv då?

Hej Lilla Proppen Det är underligt och konstigt att de små bebisarna plötsligt är 1,5 och kan massor. Fattar inte heller hur det går till.Drömmer

johlinn:
    Vad surt med hostan

Lycklig:
    Ibland blir O jättesur om man brer smör på hans macka, samma med leverpastej. Korv och skinka gillar han ibland men han äter det inte på mackan utan sliter bort den och äter separat. Ost tycker han inte om. Men jaktkorv från Atria, det är grejer detTungan ute

Pucha:
    Aha, är det så man räknar ut sin egentliga ålder?

Tjet/Barba:
    Min mormor blev 93 och åt diverse mediciner varje dag (dock aldrig pulver) och hon tyckte inte nymodernigheter som dosett var nåt att ha. Så man kanske är ett tecken på ungdom när man använder dosett?
  • ilja73

Inatt har O sovit som en kratta. Han vaknade vid halv nio på kvällen och var helt otröstlig. Efter en stund tog vi upp honom och han fick sitta omväxlande i mitt och sambons knä men var fortfarande ledsen. Efter nästan en timme gick jag och klädde av mig och borstade tänderna så han kunde gå och lägga sig med mig. Det tog ett tag innan han kom till ro men sen somnade han för att vakna igen vid ett-tiden och vara ledsen i över en halvtimme då med. Sen har han vaknat till och gnytt lite till och från hela natten. Han är lite förkyld så det var väl det som fick honom att vakna och sen reagerade han som han gjorde som en reaktion på dagisstarten antar jag. Hoppas bara han sover i natt.

Lycklig:
    Shit vad läskigt med brödet. Hoppas bara det inte har kommit ner nåt i lungorna men det märks väl i så fall.

Vad skönt att höra att Cissi mår bra

Pucha:
    Jag tror man ska vara försiktig med kortison när man är gravid men det beror nog på vilka mängder man får i sig. Jag tycker du ska fråga en läkare innan du tar några tabletter iaf.

Somna:
    O tycker om Bumba på datorn. Han kan sitta i flera avsnitt (à 8 min) ibland.

• ilja73
    Barba:
    Min granne berätade för en tid sen att det var samma sak hos dem, dvs att när hon lämnade vara det gråt och när han lämnade var det glada miner. Hon trdodde dock att det hade att göra med att hon själv tyckte det var jobbigt att lämna medan pappan inte tyckte det var så jobbigt. Plus att anknytningen till mamman var lite starkare. Jag har ingen aning och jag tror även där att barnet är mer van vid att pappa lämnar. Själv har jag inte hunnit lämna än...
    Älgen skrev 2011-02-18 23:19:48 följande:

TV... när jag var gravid så hade jag bestämt att mitt barn inte skulle sitta och glo på tv på helgmornar. Nu*harkel* har jag ändrat mig lite SkämsFörvånad Vill verkligen inte att han ska sitta och glo timma ut och in men guses så skönt det är att slå på Nicke nyfiken och slumra till i soffan.

Va? Har du ändrat åsikt efter att du fått barn? Det skulle jag aaaaldrig göra .
    Jag är inte så lite impad av N som kan göra pannkakssmet, wow.

Cissi:
    Jäklar vilken start i livet ! Vad skönt att man kan analysera och hitta såna sjukdomar. Jag kan inte ens föreställa mig hur det är att gå igenom en sån pärs, hoppas du (och maken) får bra stöd av kuratorn så ni kan bearbeta allt. *kram*

juni:
    PKU betyder fenylketonuri och är en av de sjukdomar de scannar mha PKU-testet. Från början (på 70-talet) var det bara den de scannade men ju bättre analysmetoder man fått desto fler sjukdomar kan man hitta. Numera är det 24 olika sjukdomar man letar efter, bla hypoteros. Dessutom sparas prover ifall det skulle behövas, tex i polisutredningar eller i forskningssyfe.
    Den här texten kan du klippa ut och lägga i mappen för onödigt vetande
  • ilja73
    Piggley Wink skrev 2011-02-19 13:37:54 följande:
    Fio och johlinn: Tack för info om PKU, jag skäms nästan för att jag inte brytt mig om att kolla vad det är. Jag har liksom bara glidit med i den frågan Skäms
    Äh, jag är kemist och har en kompis som jobbar på det labbet där PKU-testerna analyseras så det är inte så konstigt att jag har lite koll. Jag var dessutom tvungen att googla lite innan jag svarade. Det tillhör väl lite överkurs att veta en massa om PKU, så det är inget att skämmas över.

Sarahkka:
    Vi hade tre kalas för O, med föräldragruppen, kompisar med barn och släkten. Det var lite mycket, så det är inget jag rekomenderar. O fick tårta på alla tre kalasen har jag för mig, första gången han fick det. Nu när han även smakat kladdkaka så kan jag konstatera att han föredrar det framför tårtaTungan ute. De är ju ganska små när de fyller ett så de får iaf inte ut så mycket av ett barnkalas utan bjud på sånt som ni vuxna uppskattar.
  • ilja73
    Lycklig:
    Hur gick det med McD? O gjorde också McD-debut idag. Han har en mamma som planerar som en kratta så vi lämnade ikea 17:45 idag så då tänkte jag att det var lika bra att äta hamburgare. Kan E så kan O . Pommes var tydligen väldigt gott, hamburgaren åt han knappt hälften av.
    Tack vara min fantastiska planering kom han i säng nästan en timme för sentSkäms. Hoppas att det betyder att han sover en timme längre än vanligt. Tyvärr gör det ju sällan det.

Sarahkka:
    Om du inte gör lika fin tårta som Limegrön så är det helt ok . Hon gör sjukt fina (och goda) bakverkTungan ute.
    Det låter smidigt och bra med papptallrikar.

Fisk:
    Usch och fy för magsjuka. Hoppas den går över fort och att pepparkornen hjälper er andra.
  • ilja73
    Galia:
    Hade varit trevligt men jag jobbar på fredag om det är dagen ni pratar om.

På tal om det, är det AW på fredag? Nån som har koll? Var När Hur? Jag tror jag kan följa med.

Kate:
    Nej vad synd att IVFn inte funkade
    asap skrev 2011-02-20 20:32:58 följande:
    Hah! Den där jäkla Ove, skönt att han blev lämnad vid vägkanten med sin äckliga kräks-soffa! *Utgår från att alla andra 30+-are vet exakt vad jag talar om*

Marge:
    Fan vad surt att inte bli tagen på allvar när man åker till akuten . Är det Sachsska eller AL ni åker till? De gånger jag har varit på Sachsska har jag fått jättebra hjälp (till skillnad mot närakuten) men jag kanske har haft tur.
  • ilja73
    En annan av helgens höjdpunkter var när Fiolina i kväll ringde och sa att hon inte kunde komma på middagen som var igår. Hon är söt, Fiolina.
    Till mitt försvar vill jag ändå säga att jag försökte få tag på Somna tidigare i veckan. Visserligen ringde jag bara en gång, men ändå . Och söt, det är jag för att jag har så mycket socker i kaffet .
    Är det bara jag som trodde badlakan och badhandduk var samma sak? Och för fluffiga? Är det inte bra med fluff, så länge de suger bra?

Lycklig:
    Man hade ju hoppats att han skulle ta sovmorgon men tyvärr vaknade han före sex. Jag var inte helt nöjd med det...
    Skönt att E åt i helgen

Pucha:
    Det beror väl på om det är rethosta eller slemhosta. Om det är mycket slem så är väl Cocillana eller Mollipect bättre.

Kate:
    Skönt iaf att det finns två embryon i frysen. Det är nog naturligt att fundera på varför och varför inte men försök låta bli, det är ju bara så att det inte alltid funkar hur gärna man än vill. Med det inte sagt att det inte är ok att vara ledsen, arg och besviken. *Kram*

Elsis:
    O säger mest bara "Dä" när han pratar i telefon och om man säger åt honom att säga hej så vinkar han. Men som jag och Somna konstaterade när O och G pratade i telefon med varandra i helgen, att det är nog värre om de pratar eller låter bli att prata på samma sätt när de är 15, men då har de iaf varann .

Anna:
    Stackars sambon som har det så svårt

Blomster:
    Vad bra att du fixat en grupp. Får vi se nu om det funkar bra

Cissi:
    Jag tror att så mycket som möjligt får maken ta G så du kan spendera tid själv med A. Och som du säger visa och säg till A att du älskar honom hur mycket som helst.
  • ilja73

Jag tar mig friheten att skriva upp emmli och oyra inom parantes eftersom ni troligen kommer.

AW kvällstid -utan barn (förutom späääädisar, dårå!)

Fredag 25/2: Tjet, johlinn, Annaloo, Kate, Fiolina, (oyra), (emmli)
    Tisdag 1/3: Tjet, johlinn, Kate, Gullet

OT, är det Oliwer Twist vid Slussen det? Det funkar för mig

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13