• Ela

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Bilstolsdiskussionen tänker jag lämna okommenterad förutom att jag vill nämna att Blomster, som ett par av er andra redan har konstaterat, bör lita på sin första instinkt när det gäller stavning.

Sen slog det mig att vår yngsta medlem i familjen nu platsar i den här tråden. Helt galet, men så är det ju. Och visst är det ju en ettåring som tultar runt här hemma. Full fart och det händer massor hela tiden. Han gör allt för att hänga med sina systrar i deras lekar och den där dominanta klättergenen vi brukar föra ner till vår avkomma har även fäste i honom. Han är nu mycket stolt över att kunna klättra upp på samtliga stolar vi har i hushållet. Även T:s mycket höga och smala mat stol och toaletten. Oh my! Men han är väldigt söt när han dansar!

• Ela

Somna - Eller så är du ek-onomisk och köper ett trepack kalsonger på ICA Maxi. Vill du satsa lite mer köper du kallinga i ek-ologisk bomull. Nä, nu ska jag inte vara så träääälig.

• Ela
    Somnat skrev 2012-01-02 22:19:30 följande:
    Mannen gillar dock den sortens humor, så kanske en ganska bra idé ändå.

Himla trevlig man verkar du ha!

Trälådorna från GRANIT var ju jättefina. Ett par snygga kalsonger i en sådan efter att ha lämnat över ICA Maxikallingar insvepta i en påse och du är hemma!
  • Ela

Och så hälsar du maken att han får behålla ICA Maxikallingarna på tills han listar ut vad de har med bröllopsdagen att göra.

• Ela

Isch, vad jobbigt. Illamående är vedervärdigt! Hoppas verkligen att det vänder. Tar du något för magen? Du hade väl problem förra gången och jag vet av erfarenhet att magkatarr kan förvärra graviditetsillamående.

• Ela

Blomster - Det kan inte vara kontakteksem från någon byxknapp eller så?

• Ela

Vår nässug har bara använts som distraheringsleksak vid blöjbyten. Ungarna har blivit tvärförbannade när vi försökt använda den och det har bara genererats mer snor när de protesterat. Kontraproduktivt om man säger så.

Systernorr - Hur gammal är hon? Båda de av våra barn som nu är blöjfria har bara hux flux bestämt sig för det så jag har ingen egentlig erfarenhet av potträning, men jag kan säga att T tidigt föredrog att sitta på stor toa med insats medan R (nu två och ett halvt) föredrar pottan. Så det kan absolut vara värt att testa att erbjuda olika alternativ. Hur gör de på dagis? Erbjuder de henne att gå där? För T var de andra barnen på dagis en viktig inspiration och R hade ju T som förebild så jag tror att det kan vara en viktig pusselbit.

• Ela

Vi kör "Ta bort" på alla fläckar och jag tror att det är högst ett par-tre fläckar som har blivit kvar hittills på tre mycket nedsmutsningsbenägna barns kläder. Även blåbär och tomat har gått bort. Men vi är väldigt noga med att spraya före första tvätten. Har fläcken väl satt sig brukar det vara svårt.

• Ela

Ellan och Älgen - Skötbordet har vi visserligen rationaliserat bort vid 9-10 månaders ålder eftersom det har varit för mycket kamp att hålla dem där, men blöjavvänjningen har vi låtit de två av barnen som hittills är blöjfria helt styra själva. Vi har sett till att det har funnits potta/toaring etc från ca ett års ålder och visat hur man gör och erbjudit med jämna mellanrum men inte tjatat. Det har varit väldigt tydligt när intresset infunnit sig och då har vi varit snabba att hänga på. Oerhört smidigt för då har det gått jättesnabbt och med väldigt få olyckor. Vi har inte känt någon stress. T var väl åt det senare hållet (strax före tre) och R var väl hyfsat tidig (heltorr vid typ två år och tre-fyra månader), men i båda fallen har det gått förvånansvärt smärtfritt som sagt så vi får väl se vad E ställer till med för att jämna ut det.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13