• Ela

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Kate Lynn skrev 2011-05-08 20:31:21 följande:
    Jag har förresten lite ont i höger arsle efter en fönsterputs-orgie här på eftermiddagen, attans.
    Kinky!
    Så mycket bättre...
  • Ela

Barba - Jag tror som Annaloo på virusprickar. T har fått som nässelutslag vid ett par tillfällen i samband med förkylning (och då har det inte varit särskilt kraftiga förkylningar ens). Utslagen har verkligen sett hemska ut men hon har inte varit påverkad alls.

Så mycket bättre...
  • Ela

Är det virusprickar gör man ingenting. Man väntar ut och de smittar inte.

Så mycket bättre...
  • Ela

Kanske ska nämna att vi var till läkaren den gången som T såg ut som värst. Läkaren clearade henne för dagis.

Så mycket bättre...
  • Ela

Mrs Fisk - Jag gastar väldigt sällan men OM jag gör det så är det nog precis i en sådan situation om T eller R sticker iväg. De måste ju HÖRA mig liksom och det är inte alltid jag kan ånga efter i hög fart om jag har E i famnen. Men jag skulle inte kalla det att vråla utan jag försöker väl låta bestämd och ha en tillräckligt hög röst för att höras.

Gah! Tack alla för råd om vad jag bör köpa för badkläder och var jag kan göra det men hade ni inte kunnat kläcka ur er att även om baddräkten håller in magen så trollar den inte bort den. Drömmer Nu provade jag bara en för jag hade E i vagnen men jag såg gravid ut. Det här har verkligen blivit en hang-up vilket känns lite löjligt, men så är det. Nåja, jag köpte i alla fall ett par skor (jag upprepar - med E i vagnen. Det är hög stoppa-pressarna-faktor på den ).

Så mycket bättre...
  • Ela

Ååååhhh, jag håller givetvis med om det hjärteknipande med Olimpias M. Tänk att få sin önskan uppfylld och bli så glad.

Kändes extra skönt att läsa Kates ord om att det är nyttigt för barnen att se att föräldrarna kan bli arga just idag för jag blev inte helt nöjd med T när hon - trots att jag vid upprepade tillfällen sa att de genomsmutsiga kläderna skulle direkt av och händer och ansikte tvättas - sprang rakt in i lägenheten och skulle leka kurragömma...

Jag har en till nyhet som förtjänar att pressarna stoppas. Ett av tre Ela-barn tycks numera kunna somna "ensam". En av oss föräldrar läser för T och R i deras säng och sedan släcker vi lampan och ligger kvar bredvid. T brukar somna ganska snabbt men R tar en rackarns tid på sig och ligger och nyper och pillar på den vuxna. Häromkvällen fick maken problem med E som vägrade somna i hans famn så jag gick ut innan R somnat och maken tänkte gå in istället med R sa inte pip där inne så han stannade utanför. Så de två senaste kvällarna har jag väntat på att T ska somna och sedan pussat R godnatt och gått ut. Det har gått hur bra som helst. Det är STORT i den här familjen! Nattningstiden för de stora är kapad med typ en halvtimme nu.

Så mycket bättre...
  • Ela

Assar - Du (och svägerskan) har helt rätt. Jag jobbar nästan uteslutande med barn som far illa och ser ju på så sätt hur många barn som har det jobbigt i sina familjer - inte bara att de blir utsatta för brott utan även brist på omvårdnad. Självklart är det nyttigt att som vi gör här stöta och blöta hur man kan försöka hantera olika situationer på bästa sätt men man ska inte vara för sträng mot sig själv.

Så mycket bättre...
  • Ela

När T var yngre kallade hon flygplan för "kluklan". Det lät ungefär som hon var tjenis med Klu Klux Klan. Nu kallar R flygplan för "fyfan". Alltså vad är det med de där flygmaskinerna?

• Ela
    Somnat skrev 2011-05-11 19:35:02 följande:
    Hej magsjuka!
    Mina djupaste sympatier. Verkligen! Hoppas på en snabb variant åtminstone.

Igår var jag på utvecklingssamtal för tjejerna. Allt var bra och det känns som att vi har ungefär samma uppfattning om deras personligheter. De lite äldre barnen brukar få genomgå en "intervju" inför samtalet. Lite vad heter du, dina syskon, var bor du, vad tycker du om att leka med etc. Och så får de lite frågor om sina föräldrar också. T pratade lite om att mamma haft en bebis i magen och pappa och hon brukar fixa grejer men sedan började det. Pappa har kräkts. Mamma kräktes med bebisen i famnen. R kräktes på sin pyamas - ja, hela samtalet urartade till att handla om kräks. Så ni kan ju förstå vilket avtryck magsjukan som plågade oss tidigare i våras gjorde på T...

Hoppas att det inte blir lika traumatiskt för G.
    Så mycket bättre...
  • Ela
    Somnat skrev 2011-05-12 22:20:23 följande:
    Cissi:
    Jag har koll på att det varierar lite beroende på modell... Men de är runt 146-7 mm i storlek 23.

G har 132 mm långa fötter och alla i storlek 23 som vi provat har funkat toppen!
    Alltså, sådant här beundrar jag. Jag har frågat maken jag vet inte hur många gånger  de senaste veckorna vad R respektive T har för skostorlek. Sedan har det ändå slutat med att jag har stått i skoaffären och tittat på den storlek som han påstår (säkert helt korrekt) att R har och tyckt att nej, de ser helt groteskt stora ut, jag måste dubbelkolla. Teflonminne på skostorlekar! Men, men. Det skulle ju ändå vara på vinst och förlust om jag köpte utan att ha tjejerna med eftersom det varierar så pass mellan modeller så vi får väl göra en kollektiv insats och prova ut skor i helgen (att ensam ta med barnen efter dagishämtning för att prova skor? nehej, så roligt ska vi INTE ha!).

Skönt att G är på bättringsvägen och tummar för att han inte har delat med sig av bassiluskerna!
    Så mycket bättre...
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13