• Ela

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Idag har vi varit på lekdate hos en grannfamilj som faktiskt bräcker Olimpias i flerspråkighet. Mamman är fransyska (pratar franska med barnen och kan inte så bra svenska), pappan är norrman (pratar norska med barnen), föräldrarna pratar engelska med varandra och barnen går på svenskt dagis. I vart fall femåringen klarar det galant (lite svårt att avgöra på 1 ½-åringen än).  

Så mycket bättre...
  • Ela

Ni har väl inte missat att denna medlemsgrupp finns?

http://www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/30plustradarnas-samlingspunkt-171/forum/m57460774.html

Där finns en stängd 30+-tråd för oss som har varit aktiva i någon av våra trådar i minst sex månader. Tanken är att man ska kunna ta upp sådant som känns för känsligt eller utlämnande att diskutera i det allmänna forumet. Även IRL-träffar kan bokas där så att tid och plats inte läggs ut "offentligt".

Ansök gärna om medlemsskap!

Så mycket bättre...
  • Ela

På tal om den fåniga appen. Är det fler än jag som har problem med att det bara står "Laddar..." titt som tätt när man försöker gå in på en tråd?

Så mycket bättre...
  • Ela

Somna - Tja, men det funkar att göra annat på nätet när FL strular så där för mig så då borde det ju snarast vara någon bugg. Jag tycker att det låter lite...svagt att du inte hinner med mer under rådande arbetsförhållanden faktiskt.

Fio - Härligt med lyckad koll! R skrek sig igenom sin och gjorde inget av det hon skulle men blev godkänd ändå. BVC ville väl inte ha tillbaks `na...

Så mycket bättre...
  • Ela

Ni som är allsvetande förresten. Är det bara antibiotika som biter på bihålor som spränger så att man tror att man går åt eller kan man ta till något annat? Jag undviker gärna att ta antibiotika i allmänhet och när jag ammar i synnerhet med tanke på vad jag har hört om hur det kan påverka bebisars magar...

Så mycket bättre...
  • Ela

juni och Somna - Tack för svar. Och ap-ont gör det på båda sidorna och det ser nästan lite svullet ut så jag kanske får försöka få mig en VC-tid imorgon. För jag gissar att världens bästa MVC-gynekolog drar ett streck ungefär just vid bihålorna för vad han kan hjälpa till med .Har inte besökt läkare annat än för graviditeter på evigheter så jag vet knappt hur man gör...

Så mycket bättre...
  • Ela
    Somnat skrev 2011-03-01 09:35:15 följande:
    Och jag som bara besökt läkare för bihålorna (om man väljer att bortse från gången jag sökte för yrsel och hjärtklappning och det visade sig att jag var gravid och det är ju ingen sjukdom) önskar dig lycka till! Just bihåleinflammation är väl så lättdiagnostiserat att en gyn klarar det galant, även om det har med fel ihåligheter att göra. Så om det är slut tider på VC kanske du ska slå hen en signal?
    Jag fick en tid på VC redan kl. 10.15 så jag behövde inte trakassera gyn. Däremot var jag tvungen att lista mig på den VC där resten av familjen går för jag var nämligen skriven på den VC som ligger närmast mitt jobb. Alltså det jobb som jag slutade på för ganska precis tio år sedan. Går som sagt var inte till läkare så ofta om det inte är gravidrelaterat som tur är.

Persefone - Jag behöll som tur var byxorna på. Och jag hade E i sjalen på magen så inte drog jag upp tröjan för magmätning heller (men mitt s/f-mått är nog tämligen imponerande fortfarande tyvärr).

Läkaren tyckte för övrigt att jag skulle testa med en allerginässpray i första hand. Hoppas att det hjälper för jag är inte så sugen på vare sig antibiotika eller spolning. Nåja, nu fick jag ju utnyttja mitt högkostnadskort som jag samlade ihop till genom sjukgymnastiken OCH jag passade på att lämna tillbaka de ångestladdade kryckorna. Skönt det.
    Så mycket bättre...
  • Ela

Och för att ha väldigt ont i bihålorna måste jag ju säga att jag ändå verkar vara en väldigt glad (och grön!) typ...

Så mycket bättre...
  • Ela

Assar - Heja G! Man ska inte glömma vad någon lovar en.

Alltså, ni som har lite äldre barn. Hur hanterar ni de där situationerna när ni vill gå från en plats men inte barnet? Eftermiddagarna har varit mestadels bra här på sistone utan sådana konflikter men idag... Vi var kvar i dagislekparken efter hämtning och T hade kul med sina kompisar. Jag märkte att R började tycka att det var nog men försökte aktivera henne så att T skulle få leka lite till. Men till slut började jag frysa och så började dividerandet. Det är ju SÅ tröttsamt och det kändes inte som att jag nådde fram vad jag än sa. Till slut blev jag ju arg och hem kom vi ju men det var ju inte lätt - särskilt inte utan vagn med tre barn. Väl hemma försökte jag förklara att jag ju har ansvar för att det blir bra för E, R, henne och mig och att det därför är jag som trots allt måste ha sista ordet även om det känns bäst om vi kan komma överens. Vi får väl se imorgon om hon tycker samma. Jag vet att det är mycket begärt av en treåring men de här vardagssituationerna måste ju flyta på något sätt. Några tips? Försöka förvarna gör jag redan och ofta försöker jag locka med att vi ska göra någon aktivitet men som idag när det typ bara var dags att få mat på bordet när vi kom hem är det svårare.

• Ela

Tack snälla ni för input i hemgångsfrågan. Jag ska kommentera/reflektera lite mer ingående men nu tog orken slut.

Jag måste dock flika in med en till mkt mkt viktig fråga. Jag råkade klicka hem glasstillbehöret till Kitchen Aid:en häromdagen när jag skulle handla lite annat på nätet. Ni som brukar göra glass - har ni något favoritrecept ni kan dela med er av? Vi får lite middagsgäster i helgen (som om jag inte skulle göra glass i alla fall...).

Så mycket bättre...
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13