• Ela

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Ja, jag brukar ju vara uppe med tutten.

(många nattamningar - även i gryningen - bli´re )

Så mycket bättre...
  • Ela

Som sagt var - tack för input! Ta till "fysiskt övertag" får vi ju också göra ibland (under mycket prat om varför förstås) men det vill jag helst hålla till ett minimum när något v e r k l i g e n måste göras (medicinering typ) och särskilt då med T som ändå är så pass verbal och resonabel (nåja, ibland i alla fall) nu. Sedan är det ett problem att jag ju rent krasst är i fysiskt underläge numera. Jag kan inte dra iväg med tre barn (för R följer ju inte direkt med självmant i en sådan situation heller) under armarna. Att säga att jag går utan henne funkar inte för mig. Det blir inte trovärdigt. För jag skulle ju aldrig gå utan henne. Då känns det bättre för mig att bli arg - för det blir jag ju faktiskt. Att bekräfta hennes känslor att hon tycker att det är trist att gå men att vi måste göra det ändå (som Sara beskriver) brukar ju faktiskt funka rätt bra och det missade jag nog igår. Skäms Jag tror att jag kände att jag gått henne till mötes massor genom att försöka hålla R på gott humör så att vi kunde stanna längre och att vi därför skulle gå så fort jag sa att det var dags. Men det visste ju inte T. My bad! Ny dag- nya tag! Sedan var det nog allmänt en dålig dag igår. Jag var trött och surig p g a onda bihålor och T hade nog vaknat på fel sida med tanke på att hon ägnade en stor del av morgonen åt att gapa om att hon vill ha sin röda tröja med blommor på sig. Och nej, vi är inte oresonliga föräldrar som inte låter en treåring välja vilken tröja hon ska ha. Inte heller hade hemmamamman försummat att tvätta den. Hon HAR INGEN röd tröja med blommor på.

Marge/Somna - Ja, något virus borde det nog ha varit. Jag läste vare sig om glasstillbehör eller klimatpåverkan utan om barnkavlar faktiskt. Och barnkavlar låg det tillsammans med glasstillbehöret i det paket som jag obegåvat gav mig av för att hämta med E i sjalen efter att ha lämnat tjejerna imorse. Det var ett väldigt stort och otympligt paket att kånka hem vilket jag ju borde ha kunnat lista ut och ha tagit med mig barnvagnen. För det är ju till att frakta paket man har sådana. Har jag hört.

Marge - Jag är lite inne på Assars linje där jag - akta säkringarna. Häromveckan blev hela lägenheten helt svart när jag stod och lagade mat och det visade sig att angränsande lägenhet också var svart. När grannkvinnan och jag stod och pratade i trapphuset medan vi försökte få problemet åtgärdat kom vi fram till att jag haft alla plattor på spisen igång plus vattenkokaren och mikron och hon hade både tvättmaskin, torktumlaren OCH diskmaskinen igång. Ja, det var en huvudsäkring i källaren som hade gått och fastighetsjouren fick tillkallas. Middagen blev en och en halv timme sen men barnen tyckte att det var festligt att leka med ficklampor. Och om någon undrar kan jag tala om att det går bra att byta bajsblöjor i ett romantiskt sken av tända ljus. Skönt att ni börjar få ordning i lägenheten!

Så mycket bättre...
  • Ela
    Piggley Wink skrev 2011-03-02 13:28:01 följande:
    Dock är det skönt att mina barn inte är av samma kön för då verkar det vara tvång att de har likadana kläder. ALLA syskonpar hade det .
    Say what?!? Märkligt...

Tack Lime för glassrecept förresten! Solig Och ja - en recepttråd!
    Så mycket bättre...
  • Ela

Ni som surfar dator - har ni sett det nya (eller jag har i alla fall inte lagt märke till det tidigare) som de har börjat med till vänster? Relaterade trådar till denna tråd är "30+ med första barnet 1-3 år, del 10". Och del 11. Och del 12. DUH!

Så mycket bättre...
  • Ela

Assar - Ja, tävlingar är super! Vi kör det massor med påklädningar och toabesök. Men jag har inte testat det vid hemgång - bra tips!

Så mycket bättre...
  • Ela
    Piggley Wink skrev 2011-03-02 14:00:41 följande:
    Ela: Har du missat att T och T måste ha lika kläder (OBS även i samma färg!).
    Japp. Missat det. Dålig mamma...
    Så mycket bättre...
  • Ela

Assar - Idag fick jag ut både T och en dagiskompis (till hennes mammas stora lycka) från lekplatsen medelst tävling. Tack för tipset!

Sara -Tack för påminnelsen om mardrömshemgången. Det kan alltid vara värre!

• Ela

Cissi - Det där var verkligen intressant tycker jag! Jag hade missat ditt inlägg tidigare idag och när Kate citerade det trodde jag att "slå på en platta" innebar att fysiskt slå med handen mot en platta någonstans på frysen (nej, jag är inte det minsta ingenjörig). Men nu förstår jag att det alltså var en spisplatta som skulle sättas på. Ska komma ihåg det och testa vid behov i framtiden även om det inte skulle ha hjälpt oss den här gången eftersom precis all el i lägenheten var utslagen. Angående söderlägenheten undrar jag lite smått om ni någon gång funderade på Poltergeists?

Barba - Alltså, sådant där får mig i normalfallet att börja koka men jag orkar inte ens arbeta upp mig till sådana grader ikväll utan blir mest lite uppgiven. Jag kan dock inte låta bli att fundera på om inte den pedagog (får man verkligen kalla dem det om de inte har koll på sådant här?) som kallade "DET" för framstjärt (vilket är det fulaste ord jag vet) trots allt får fler poäng än dem som inte kallar "DET" för något alls. För det är ju verkligen hemskt.

Så mycket bättre...
  • Ela

Assar - Menar du alltså att de fick likadaaaaana blå tröjor? T älskar blått och väljer alltid blå saker om det är möjligt.

Jag tycker också att det kan vara lite fint med lika/matchande kläder ibland men skulle varken vilja eller orka hålla på så till vardags. Och praktiska jag tänker också på hur dyrt det måste bli för om de ska ha lika hela tiden kan de ju inte ärva varandra.

Men som sagt - ibland kan det vara sött. Jag är lite sugen på att hitta varsin tröja (eller en body till E) med samma mönster men i olika färger för att ta en fin syskonbild.

Glasskålen står i frysen för att bli kall nu för övrigt. Nu ska jag bara bestämma mig för vilken glassmak barnens farbror ska få till efterrätt imorgon när han kommer på besök.

Så mycket bättre...
  • Ela

Ja, jisses. Ibland måste ont med ont fördrivas så lite härskarfasoner kan absolut vara på sin plats i vissa sammanhang.

Så mycket bättre...
Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13