• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • 1111111
    1111111 skrev 2011-11-22 01:02:36 följande:
    Ska PM:a AMH-info i morgon, måste sova nu.
    Ska PM:a DHEA-info imorgon ska det stå! Jättetrött är jag verkligen Skrattande
  • 1111111
    Lully Hill skrev 2011-11-21 17:39:30 följande:
    Jag har varit orolig och tyckt att efter att ha mått så dåligt fredag-lördag så blev allting plötsligt så "tyst" i kroppen. Så jag åkte till Stein på Sibyllekliniken och satte mig utanför dörren i morse. Han hjälpte mig så jag fick se ett litet Hjärtablinka mot mig på skärmen!!!! Så underbart och gud vad skönt att kunna andas ut!
    Idag har jag varit hemma och legat på soffan för jag är sååå trött! Tänker inte anstränga mig ett dugg nu!
    Jag har kvar min riktiga VUL tid på torsdag, då skall jag dit igen och få hjälp med bilder etc att skicka till CFC. 

Nu vet jag att det är ett litet pyre där inne och det lever!

Kram alla!
    GRATTIS! Skål Åh så underbart.
  • Vädur 78
    1111111 skrev 2011-11-22 01:02:36 följande:
    Hemma nu efter en lång och tung dag.

Tack för alla uppmuntrande kommentarer. Hjärta Ja, så snopet det har känts, och de 4 timmar då jag inte visste om resan var slut redan eller ej var riktigt jobbiga.

Möte med kliniken: de vill fortsätta i januari och prova Menopur. Tydligen blir jag lite för snabbt stimulerad. Det kan förklara att jag får ut fina ägg som befruktas och delar sig, men tydligen på ett  lite konstigt sätt.  De sa att det var ingen idé att sätta tillbaka de äggen, de kan se att det inte kommer att bli barn av dem.

Nu är jag nyfiken på skillnaden mellan Gnal-F och Menopur. Såg att någon i tråden var missnöjd med att inte ha fått Menopur, det gör mig ju lite nyfiken.
    Ska PM:a AMH-info i morgon, måste sova nu.Så tråkigt... Ja riktigt snopet känns det. Inte ens behöva invänta TD innan man vet att det är kört.

MEN jag är glad att jag fick ut ägg! Var mycket rädd för att det inte skulle bli ngt alls.
    Menopur är väl naturligt, innehåller kvinnors urin En del säger väl att Menopur ska ge bättre kvalité, men enligt min läkare så är det ingen skillnad.
    För mig var det fjärde gången nu som jag inte kom till ET Man bara vet när telefonen ringer med okänt nr att det är kört
    Hoppas det går bättre i januari Var det din första IVF?
    ♥♥♥
  • 1111111
    Vädur 78 skrev 2011-11-22 07:40:50 följande:
    Menopur är väl naturligt, innehåller kvinnors urin En del säger väl att Menopur ska ge bättre kvalité, men enligt min läkare så är det ingen skillnad.
    Men MUMS!
    För mig var det fjärde gången nu som jag inte kom till ET Man bara vet när telefonen ringer med okänt nr att det är kört
    Jag det är ju för jäkligt. Jag hade ju kliniken inlagd så jag såg ju direkt och lev alldeles kall. Usch va hemskt, FYRA GÅNGER!

Det var min andra IVF, den första resulterade i min dotter. Då fick jag ut 4 ägg - och 2 delar sig. Nu börjar jag fundera på om det kanske bara var en enorm TUR att jag ens fick något tillbaka då.  Jag gick över till IVF efter 5 inseminationer.

• Vädur 78
    1111111 skrev 2011-11-22 12:55:53 följande:
    Men MUMS!
    Jag det är ju för jäkligt. Jag hade ju kliniken inlagd så jag såg ju direkt och lev alldeles kall. Usch va hemskt, FYRA GÅNGER!

Det var min andra IVF, den första resulterade i min dotter. Då fick jag ut 4 ägg - och 2 delar sig. Nu börjar jag fundera på om det kanske bara var en enorm TUR att jag ens fick något tillbaka då.  Jag gick över till IVF efter 5 inseminationer.

Å vad underbart att få lyckas på första försöket med dottern! Vi lyckades på IVF 4 med sonen men att få till syskon verkar svårt
    ♥♥♥
  • Kattflickan

Hej tjejer! Jag är 36 år och fick i nyligen veta att mitt AMH är lågt 0,51. Dessutom är mitt TSH lite högt, ca 4. Förutom detta har jag troligen ett kromosomfel, gonadal mosaik, Downs syndrom. Det innebär att mina äggstockar har DS, lite förenklat. Ska få göra Ivf pgd på Karolinska. Mina chanser nu att få ett friskt barn känns nu inte som så stora. 50 procent av äggen bedöms ha DS. Min enda fördel är att jag blivit gravid tre ggr på 1,5 år. En gång blev det missfall och två gånger hade barnet Ds och vi valde att avbryta graviditeten. Det senaste året har varit det värsta någonsin. Jag skulle nog behöva ett 'house' team av läkare för att klura ut sambanden. Det du skriver om Castor är förresten jätteintressant!

• Vädur 78
    Kattflickan skrev 2011-11-23 16:24:54 följande:
    Hej tjejer! Jag är 36 år och fick i nyligen veta att mitt AMH är lågt 0,51. Dessutom är mitt TSH lite högt, ca 4. Förutom detta har jag troligen ett kromosomfel, gonadal mosaik, Downs syndrom. Det innebär att mina äggstockar har DS, lite förenklat. Ska få göra Ivf pgd på Karolinska. Mina chanser nu att få ett friskt barn känns nu inte som så stora. 50 procent av äggen bedöms ha DS. Min enda fördel är att jag blivit gravid tre ggr på 1,5 år. En gång blev det missfall och två gånger hade barnet Ds och vi valde att avbryta graviditeten. Det senaste året har varit det värsta någonsin. Jag skulle nog behöva ett 'house' team av läkare för att klura ut sambanden. Det du skriver om Castor är förresten jätteintressant!
    Hej Du ska se att det går lättare nu när de kan välja ut embryon med pgd. Se till att få ner ditt TSH till strax under 1, du äter väl Levaxin? Förstår att det måste varit jättejobbigt år för er men hoppas turen är på eran sida snart! Lycka till! Kram
    ♥♥♥
  • Poussin
    Linn - Förstar att det är jobbigt när resultatet inte är vad man hoppats pa. Jag haller tummarna för att de växer till sig och att ni far komma till ÄP och du vet vännen  - det behövs ju bara 1! Glad

1111111
    och Vädur - vad jobbigt att ni inte fick komma ända till ET, det är tufft när man inte ens far chans att bli gravid.
    Vädur; later intressant med ivf i naturlig cykel, det har jag aldrig hört talas om i nagon av tradarna. Vilken klinik är det som gör det? Hur gar det till?

Lully Hill - Ah grattis till pickande hjärta vännen; vad underbart!!! Hjärta

Millan - Välkommen hit! Bra att ni far möjlighet att göra pgd, när har ni nästa försök planerat? Ja du behöver verkligen fa ner ditt TSH, som Vädur skriver sa bör det ligga strax under 1. Vilken dos Levaxin tar du?
    Förstar verkligen att det varit ett tufft ar, men nu är det snart 2012 och det kommer att bli ett bra ar för oss alla!! Lycka till!

Själv är jag pa semester hos svärföräldrarna i Frankrike, sa himla skönt med sol och 15 grader mer än hemma. Solig Allt bra, dricker gott vin, mumsar i mig goda ostar och bröd - allt som jag undviker hemma... Och sa gar jag och väntar pa mensen som är lite sen, man kommer väl aldrig sluta hoppas pa ett mirakel. Flört

Stora kramar till er alla!!

• Vädur 78
    Poussin skrev 2011-11-23 19:28:12 följande:
    Linn - Förstar att det är jobbigt när resultatet inte är vad man hoppats pa. Jag haller tummarna för att de växer till sig och att ni far komma till ÄP och du vet vännen  - det behövs ju bara 1! Glad

1111111 och Vädur - vad jobbigt att ni inte fick komma ända till ET, det är tufft när man inte ens far chans att bli gravid.
    Vädur; later intressant med ivf i naturlig cykel, det har jag aldrig hört talas om i nagon av tradarna. Vilken klinik är det som gör det? Hur gar det till?

Lully Hill - Ah grattis till pickande hjärta vännen; vad underbart!!! Hjärta

Millan - Välkommen hit! Bra att ni far möjlighet att göra pgd, när har ni nästa försök planerat? Ja du behöver verkligen fa ner ditt TSH, som Vädur skriver sa bör det ligga strax under 1. Vilken dos Levaxin tar du?
    Förstar verkligen att det varit ett tufft ar, men nu är det snart 2012 och det kommer att bli ett bra ar för oss alla!! Lycka till!

Själv är jag pa semester hos svärföräldrarna i Frankrike, sa himla skönt med sol och 15 grader mer än hemma. Solig Allt bra, dricker gott vin, mumsar i mig goda ostar och bröd - allt som jag undviker hemma... Och sa gar jag och väntar pa mensen som är lite sen, man kommer väl aldrig sluta hoppas pa ett mirakel. Flört

Stora kramar till er alla!!
    Det är Carlanderska (fertilitetscentrum) i Göteborg. Läkaren heter Torbjörn Hillensjö och har varit med sen första IVFen gjordes i Sverige.
    Man går och kollar med vul hur äggblåsan växer och tar väl oralgutran för att förhindra ägglossning och när den är i lagom storlek så tar man ägglossningsspruta och åker till kliniken sen och plockar ut ägget. Eftersom det bara är 1 så tror jag de gör ICSI och sen sätter de tillbaka det dag 2 skulle jag tro.
    Ibland kanske det kan vara bättre om kroppen får sköta så mycket som möjligt själv...... värt att testa i alla fall
    Vad skönt det låter med semester och Frankrike och sol Kram
    ♥♥♥
  • Kattflickan

Hej, 

Tack för ert stöd! Jag hoppas också på 2012!

Lully Hill: Grattis till ett pickande hjärta! 

Poussin: Låter skönt med lite fransk värme! 

Vädur: Låter jättejobbigt att ha gått igenom 4 ivf utan ett enda ET. 

Jag äter faktiskt inte Levaxin än, ska ta om provet imorgon. Läkaren sa att det var lite förhöjt, sköterskan sa att det var helt normalt mitt TSH. Men sen har jag läst på nätet att TSH inte bör vara över 2 när man ska bli gravid och mitt var ca 4.  Har aldrig kollat TSH tidigare. 

Är det fler här som har problem med sköldkörteln?

Jag känner mig lite oroad över att vi kommer att få ut få ägg pga AMH-värdet, för sen måste ju nåt ägg vara friskt också.

Har börjat fundera över om det kan vara så att jag inte har gonadal mosaik downs syndrom, utan att det helt enkelt är så att mina äggstockar är föråldrade i förtid och att det därför är högre risk för mig att få barn med downs syndrom och att jag sen haft en grym otur och drabbats av det två gånger.   Det går nämligen inte att konstatera gonadal mosaik utan att göra en biopsi av äggstockarna, men genetikern sa att det var den rimligaste förklaringen, men det var innan jag tog AMH-provet. 

Vi har blivit kallade på möte på klinisk genetik i december, så jag hoppas vi kan komma igång med ivf'en i typ februari kanske.

När läkaren har kollat med VUL så har antalet äggblåsor varit normalt och han har sett att äl har varit på gång. Hur har ni det? Har ni normalt antal äggblåsor vid ÄL?  

Millan 

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH