• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Lully Hill
    Vädur 78 skrev 2011-11-04 17:54:29 följande:
    Tack Är det någon som vill in på min sida och läsa om vår resa så säg till så lägger jag till er i min adressbok
    Linn73 skrev 2011-11-04 16:32:59 följande:
    Välkommen Vädur 78! Häng gärna med oss i tråden framöver!
    Gärna!!
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Fru xx

Härlig solskenshistoria Vildhallonet! Tack för ni delar med er av era erferenheter och tips, låter som att det vore klokt att att ta en diskussion med husläkaren om det här med TSH. Ska ta tag i det när jag orkar, känner mig helt slut idag, har fått ont i halsen igen och lite feber, tur man är ledig idag. Mariposa, det kan hjälpa med pergotime, 2 av 3 gånger som jag tagit pergo har jag haft två stora äggblåsor istället för bara en, det ska ju öka chansen till graviditet.

• ewa00

äntligen framme i landstingets ÄD-kö, nu är de bara lite prover och kurator samtal kvar innan vi väntar på samtal om en matchande donator :) Tänkte lägga till mig i listan men fanns visst ingen för oss som är framme i kön, är de bara att lägga till?
    Tänkte oxå tillägga att kön verkar ha minskat i stockholm, vi ställdes i kön förra hösten och är alltså redan framme :) vet att de tar ett par månader innan vi är helt igång men nu vet man allafall att de händer något!

• Jegs

Spännande ewa00, lägg till en ny rubrik i listan! Den får växa med våra erfarenheter och skeden..
    Vi väntar fortfarande på ett första samtal i frågan.. Den kön verkar iaf vara lång, skrev in redan i februari.. / Jegs

• Kvinna72

Hej, efter att ha sprayat med Synarela ett bra tag, därefter tagit Menopur (450) så hade vi den första kontrollen förra veckan. Men endast en väldigt stor äggblåsa visades : ( Någon annan som har haft samma erfarenhet - en mycket stor äggblåsa? Detta är första försöket. Nu kör vi på igen: spray + en tablett för att få igång mensen (Provera) och sen blir det Menopur igen och ny kontroll.
    Hoppas då på bättre resultat. Tack för framgångshistorier - det behövs!
    Kram

• Vädur 78
    ewa00 skrev 2011-11-07 19:53:52 följande:
    äntligen framme i landstingets ÄD-kö, nu är de bara lite prover och kurator samtal kvar innan vi väntar på samtal om en matchande donator :) Tänkte lägga till mig i listan men fanns visst ingen för oss som är framme i kön, är de bara att lägga till?
    Tänkte oxå tillägga att kön verkar ha minskat i stockholm, vi ställdes i kön förra hösten och är alltså redan framme :) vet att de tar ett par månader innan vi är helt igång men nu vet man allafall att de händer något!
    Å vad spännande Lycka till
    ♥♥♥
  • Vädur 78

Jag var på vul igår och fick tid för ÄP på fredag. Gjorde ju en hormonutredning nu i höstas och den visade på antikoppar, låg på 157 så nu har jag ätit Prednisolon sen sprutstart. Mitt AMH låg på 0,83. Läkaren sa att det var normalt.
    Om vi har TUR så kanske kanske får kliniken hem ett substans från Tyskland som de kan använda till oss i labbet, detta har varit väldigt framgångsrikt i Tyskland och i så fall blir vi de första i Sverige som får testa detta Vet inte så mycket om detta egentligen, har bara pratat med distans läkaren om det men har 1000 frågor till läkaren på fredag. Vi har ju haft väldiga problem med befruktning och celldelning.

Kram kram på er! 

♥♥♥
  • småsteg

Hej alla!

Hur gör man en hormonutredning Vädur 78 (jag läser gärna din historia förresten)? Jag tog sköldkörtelprover i augusti, men fick då bara veta att de var normala. Tog i dag reda på exakt vad de var:

TSH 2.62
    T4 11
    T3 3.8

Problemet är bara att alla referenssiffor jag hittat säger olika saker. Jag förstår att de anses normala i sjukdomsperspektivet, men hur ligger de till i förhållande till infertilitetsproblematiken? Någon som vet?

Mensen kom inte förrän på dag 42 denna gång och jag har antagligen inte haft någon ägglossning. Jag känner mig stressad. Jag är stressad. Jag har tokmycket att göra med både jobb och skola, men är mer eller mindre tvingad att klara mig igenom detta för att ha lite valmöjlighet efteråt. Problemet är ju bara hur jag ska lyckas optimera förhållandena för att lyckas med äggdonationen när det väl blir dags. Kroppen fattar ju inte direkt från en dag till en annan att den inte ska stressa upp sig. Vad gör ni andra för att skapa så bra förutsättningar som möjligt? Kost? Vitaminer? Naturläkemedel? Vore tacksam för tips!

Ta hand om er!

• Vädur 78
    småsteg skrev 2011-11-08 11:48:26 följande:
    Hej alla!

Hur gör man en hormonutredning Vädur 78 (jag läser gärna din historia förresten)? Jag tog sköldkörtelprover i augusti, men fick då bara veta att de var normala. Tog i dag reda på exakt vad de var:

TSH 2.62
    T4 11
    T3 3.8

Problemet är bara att alla referenssiffor jag hittat säger olika saker. Jag förstår att de anses normala i sjukdomsperspektivet, men hur ligger de till i förhållande till infertilitetsproblematiken? Någon som vet?

Mensen kom inte förrän på dag 42 denna gång och jag har antagligen inte haft någon ägglossning. Jag känner mig stressad. Jag är stressad. Jag har tokmycket att göra med både jobb och skola, men är mer eller mindre tvingad att klara mig igenom detta för att ha lite valmöjlighet efteråt. Problemet är ju bara hur jag ska lyckas optimera förhållandena för att lyckas med äggdonationen när det väl blir dags. Kroppen fattar ju inte direkt från en dag till en annan att den inte ska stressa upp sig. Vad gör ni andra för att skapa så bra förutsättningar som möjligt? Kost? Vitaminer? Naturläkemedel? Vore tacksam för tips!

Ta hand om er!

Nu kommer du in på min sida :)
    Det var läkaren på min klinik som ville göra en hormonutredning eftersom vi på 3 IVF behandlingar nu på syskonförsöken endast fått 1 embryo att sätta tillbaka, 2 ggr har vi inte kommit till ET.
    De prover de kollade var TSH(fast jag har ju ätit Levaxin sen 2007), antikroppar, AMH och prolaktin

TSH på 2,62 är ju normalt men eftersom du har svårt att bli gravid så bör det ju vara lägre. På mig var det så med att mitt värde hoppade upp och ner innan jag fick Levaxin. PÅ våran utredning 2007 så låg det på 5,8 när jag sen några veckor senare fick en remiss till endokrin mottagningen så togs proverna om och var då normala.  SÅ det är alltid bra att kolla TSH mer än en gång för det kan skilja en del.
    Om jag var du så skulle jag försöka få Levaxin utskrivit

Jag försöker undvika kolhdrater så mycket det går samt sötsaker och sånt. Äter folsyra. Naturläkemedel får jag inte ta eftersom jag har problem med sköldkörteln men annars finns det väl en hel del där. 

Var ska du göra ÄD? Lycka till
    ♥♥♥
Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH