• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • koalaanna

Hej alla!
    Jag har följt denna tråd sedan tidig vår 2011 då jag fick ett besked om att jag hade lågt AMH-värde. (0,37)
    Gynekologen sågade mig rakt av, ingen idé med IVF sa han utan remiss till Huddinge och äggdonationskö. Chocken var total - hade aldrig hört talas om AMH-värde innan, är 31 år och trodde att våra misslyckade försök att skaffa barn (hade försökt i 8-9 mån cirka) berodde på att fasen (Luteal) från ägglossning till nästa mens var för kort. Så gynekologens besked kom faktiskt som en blixt från klar himmel.

Tack och lov tog min kloke storebror och ryckte upp mig när allt kändes som värst och sa att jag inte skulle lyssna på gynekologen som uteslöt allt vad som var IVF (han (gynekologen) sa i stil med att IVF inte var någon idé i och med att kvaliteten på äggen för mig med lågt amh var dålig också). Men storebror sa att jag skulle ta kontakt med privata alternativ för att få ett andra utlåtande.

Det var i den här svängen jag hittade denna fantastiska tråd - som blev ett stort stöd under tiden som följde.

På Sophiahemmet i Stockholm blev jag och min sambo så otroligt fint bemötta. Och de var mycket skeptiska till gynekologens tidigare ord. Ålder och det faktum att min lutealfas är kort var två faktorer som gjorde att man absolut tyckte att IVF skulle påbörjas (efter sommarstängningen blev starten). Under sommaren fick jag äta Levaxin som kunde hjälpa till tydligen att korrigera lutealfasen ngt och som framförallt rättade till ett lite för lågt (el högt - minns inte riktigt) värde som har med sköldkörteln att göra

Nu vill jag egentligen inte dra ut på det mer - precis när jag hade börjat spraya (3 dagar in i behandlingen) insåg jag plötsligt att min mens inte riktigt hade kickat igång. Tog då ett grav-test omgående och det visade positivt - till vår stora förvåning!

Jag har inte riktigt vågat tro att det är sant förrän nu - men hela tiden tänkt att jag måste ge en framgånghistoria till, till den här tråden. Så här är den Skrattande.
    AMH-värdet ser man tydligen olika på - beroende på vilka läkare man talar med. Jag blev ju utdömd men blev faktiskt spontant gravid! Det tycker jag är hoppingivande för oss alla med lågt AMH-värde.
    Jag önskar er alla lycka till i era försök.

• Kvinna72

Tack för en framgångshistoria! Även jag har lågt AMH men dock lite äldre än du. Jag har börjat med IVF och sprayar nu med synarela men min mens är försenad. Vet inte om det har med sprayning att göra eller att jag kan vara gravid. Jag ska spraya tills fredag och om mensen inte kommit igång då ska jag göra graviditets test sa de på kliniken. Jag har skit ömma bröst osv men men...vågar inte tror ngt förräns fredag.
    Hur har ni andra mått och känt med spray? Fick du några gravid känningar?

• längtar74

Koalaanna - tack för att du delar med dig! Och framför allt: grattis!!

Kvinna72 - jag har bara använt spray vid ett försök o kan inte påstå att det kändes ngt alls. Förutom att jag varje gång kände mig lite lätt yr. Hoppas på att mensen håller sig borta o på ett fint + i slutet av veckan. Det kan ju hända!

• koalaanna

Kvinna72 - jag tror mig minnas att jag tyckte brösten var ömma/ hade annorlunda känsla i dem - men det kan ha varit någon dag efter +, men det var helt klart väldigt väldigt tidigt jag kände av det.  Jag håller tummarna att det är din tur nu med ett +. Av sprayen kände jag absolut ingenting men det var ju också väldigt kort tid jag sprayade!

Längtar74 - tack så mycket. Hoppas allt går bra för dig också.

• marias69

Hej alla och tack för välkomnade (för ett tag sedan).

Jag ruvar på dag 14 och känner mig inte ett dugg gravid, brukar ha mens dag 12-14 efter ÄL på min normala lutealfas. Har läst lite här och var att Crinone och andra proggisar kan skjuta upp mensen, nån som känner igen det? Smygtestade negativt dag 10...

Som en del andra här gör jag ett syskonförsök, min dotter är tre och blev till när jag var 39. Sent. Vilket jag såklart inser. Jag är jättelycklig att jag har fått henne men sörjer att inte hon kan få ett syskon. "Mamma kan vi skaffa en bebis...." och på dagis ynglar dom av sig till höger och vänster. Och frasen "första barnet" -  som att det är underförstått att "bara" ett barn kan man inte ha. 
    Till slut känns det som jag är världens mest värdelösa person. Man kan inte gradera sorg och den sorg jag känner är svår, och skulden.  Kanske för att jag själv har en tvillingsyster och vet vad det betyder. Eller så är det för att jag har gott om "mylla" som sorgen kan växa i som en kurator sa till mig. 

Mitt första försök till ivf i maj fick avbrytas eftersom det bara blev en enda äggblåsa. Den här gången blev det överaskande nog sex ägg och fyra befruktades och började dela på sig. Så en sattes in i mig och tre i frysen. Men vad hjälper det? Det ska vara rätt ägg också.

Ursäkta, men idag är jag inte glad. Ett tips för alla andra som också kämpar - kolla upp macarot. Jag åt det nu till skillnad från förra ivf försöket och det sägs kunna påverka.

Många kramar!

• Lully Hill

Hej tjejer!
    Här är jag tillbaka i tråden med rapport från gårdagens äggplock!

Tre äggblåsor hade jag och ägg i varje!! Jag blev jätteglad och maken tyckte det var duktigt "värpt"! 
    Klart att jag önskat fler ägg men det kanske är orealistiskt, jag vet inte. Jag har trots allt ett AMH på 0,28 och är 45 år. Kanske det kan peppa er yngre med lågt AMH. Ni  har ju dessutom större chanser att få fram ägg som har bra kvalitet.  Det behövs ju bara ett Guldägg för att det skall kunna bli en bebis.

Chopenhagen Fertility Center tar emot alla kvinnor oavsett AMH så länge man har mens.CFC är mycket rara men det är stressigt hos dem. Och allt går i en rasade fart. Jag glömde fråga när jag skall börja med Proggisar. Äh, jag började med dem redan på kvällen  när jag kom hem för jag har för mig att så ordinerade min förra klinik. De får helt enkelt ta lite kladd där inne om de tycker nått annat.

På vägen hem i går på flygplatsen unnade jag mig en sådan där dyr fin Pralinask inslagen och med fin tygrosett. Ni vet sån man aldrig själv får smaka för om man köper en sån så ger man bort den till någon. Nu köpte jag den och en bukett blommor  till mig själv som belöning! Man måste unna sig mitt i allt det jobbiga!!

Jag är i allafall glad för mina tre och nu håller jag tummarna att något överlever till fredag då det är ET. Jag har också bokat akupunkturen innan. Nu gäller det att ta till alla medel.

Kramar från Lully

Varje litet steg är ett steg framåt
  • småsteg

God kväll alla!

Roligt med framgångshistorier Koalaanna! Håller tummarna för att det ska "smitta av sig" på oss alla här! Vad fantastiskt att du fått fram flera ägg Lully Hill! Du ska se att chokladen och akupunkturen gör susen! Glad Jag förstår vad du menar med syskon Maria69. Jag är också tvilling och jag tror att man verkligen uppskattar syskon då - man har ju ofta en väldigt nära relation till sin tvilling då (fast det kan man ju ha även om man inte är tvilling så klart). Du har ju i alla fall äggen i frysen att hoppas på om det inte går vägen med det du fick tillbaka nu. 

Själv väntar jag vidare... Det är frustrerande att det ska ta så lång tid med äggdonation. Håller verkligen med den (minns inte vem) som skrev att ersättningen borde höjas så att fler ville donera ägg. Det kräver ju en stor insats, jämfört med spermadonation t.ex.

Ha en trevlig helg och ta hand om er! 

• Linn73

Då var man igång med sprayandet igen! Efter samråd med läkaren på FC bestämde vi oss för att köra igång på direkten eftersom min ägglossning hade kommit igång.

Vi har dessutom ställt oss i adoptionskö och ska så snart det går ta tag i alla praktikaliteter. Det känns helt rätt och vi har båda verkligen landat i tanken den senaste tiden.

Tack Koalaanna för din historia! Och lycka till med graviditeten! Skriv gärna i i tråden.

Lovedo, hur har det gått för dig?

Lully Hill, är du ruvare nu?

Småsteg, vad jobbigt med all väntan... Har ni funderat på adoption?

Och till alla er andra kämpare, ta hand om er och varandra!

Listan på vi som ska lyckas  Solig

Gravida:
    Malbert, AMH 0,55 Ankaja, AMH 0,2, IVF 1, BF 18/12 DobbieDoo, AMH 0,41 Sötmaggan, AMH 0,33, 37 år Albatross74 AMH 0.27, IVF 1: feb 2011. Sprutstart 8/5 Ida73 AMH 0.2 IVF1, 0 ägg (Gonal-F+ Ovitrelle). IVF2, 6 ägg (Menopur + Pregnyl)
    Väntar på nytt försök:
    Sunshine123, (33 ar),  AMH 0,48 , FSH 10,8.  Vantar pa att borja behandling nagon gang i augusti. Castor (36 år), amh 0,1 fsh 13, lh 5,2. Avbrutet försök 23 maj 2011 p.g.a "flare-up" effekt, dvs östrogen-chock pga sprayen som resulterade i  två  cystor och förhindrande menopuren att fungera. Anemon (38 år), AMH 0,47 Planerar behandling troligtvis i november. Poussin (33 år), AMH 0,35. Väntar till januari med att göra IVF nr 5.

Sprayar:

Linn73 (38 år), Tidigare AMH 0,41, nytt prov juni -11 visade AMH 0,84. Planerat ÄP i mitten av nov.

Sprutar:

Planerat ÄP/ET/FET:
    pp08 (41år) IVF6/syskonförsök, ÄP 20/9

Ruvar:

LycklligtLottad 1982, 29 år AMH 0,1, FSH 60 Gör äggdonation. ET 15/8, TD 29/8 ÄD-kö: Småsteg, AMH 0,49, 1 makeinsem, 1 IVF utan resultat, rek ÄD Längtar74, (37 år), AMH <1 först men 1,2 okt 2010! FSH 11,6. 3 IVF utan ägg. Planerar ÄD i Spanien Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06 dec 2010, 0,1 april 2011!. Avbruten IVF behandling 6/5. Kör både ÄD (vän utreds för korsdonation, provtagning 1 i sept 2011) och Adoption (Medlemskap i Adoptionscentrum från Juli 2011, diplomerad adoptionskursdeltagare i okt 2011). Nelle (37 år) AMH 0,3 (feb. 2011), 0,2 (11.09.19), 0,5 (11.09.21) Har gjort tre IVF-försök med egna ägg som inte lett till ET. Står i landstingets ÄD-kö sedan 11.03.01. Linn73 (38 år), AMH 0,84. Har gjort fyra misslyckade IVF:er. Står i landstingets ÄD-kö sedan 111010.

Adoptionskö:

Nelle (37 år) AMH 0,3 (feb. 2011), 0,2 (11.09.19), 0,5 (11.09.21) Medlem i AC sedan juli 2011 och i FFIA sedan augusti 2011, diplomerad adoptionskursdeltagare i okt 2011 Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06 dec 2010, 0,1 april 2011!. Avbruten IVF behandling 6/5. Kör både ÄD (vän utreds för korsdonation, provtagning 1 i sept 2011) och Adoption (Medlemskap i Adoptionscentrum från Juli 2011, diplomerad adoptionskursdeltagare i okt 2011). Linn73 (38 år), AMH 0,84. Medlem i BFA sedan okt 2011. Efter årsskiftet går vi även med i AC. Övrigt: Linköping68, AMH 0,69. 1 st IVF utan plus. Hemmaförsök just nu.
  • Lully Hill

Hej alla!
    Jorå, jag fick åka till Danmark i fredags!!!
     Ingen ringde innan 9 på morgonen vilket betydde att det fanns minst ett pyre där nere som väntade på sin mamma

Jag hade två stycken befruktade ägg. En 10 poängare som de sa och en nivån under men 4 celligt. Tydligen 4 celliga som ger flest graviditeter sa de. Jag blev jätteglad och nu ruvar jag på båda två!
    Men jag har dock hört detta förut! Jag brukar ha bra ägg och ändå har det ju aldrig funkat, så vad hjälper det.

Men jag blev dock jätteöverraskad för enligt min ålder så bör ju inte kvaliteten vara så bra. Och med ett AMH på 0,28 var det inte illa värpt.  Undrar om det är 7 keto, D-vitamin, Rosenrot, Folsyran som jag ätit. eller kanske Fertile XX.

Nu ligger jag bara på soffan och äter praliner, vågar varken nysa eller hosta

Lully

Varje litet steg är ett steg framåt
  • mariposa

Lycka till Lully! Väntar med spänning på fortsättningen!

Vi var iväg på second opinion, men kom därifrån lika nedslagna. Chanserna att lyckas vid IVF är minimala (mitt amhvärde= 0.16). Då jag undrade om det kan ha betydelse vilken månad man ev. påbörjar behandlingen svarade läkaren att det är omöjligt att veta.  

På ultraljudet såg hon ca. två ägganlag på varje äggstock, vilket ju bekräftar det låga AMH-värdet. Har jag förstått det rätt; det antal ägganlag man ser vid ett vanligt ultraljud kan förutsäga hur många ev. äggblåsor man kan få fram vid IVF? Eller har jag missförstått?

Jag känner mig väldigt ambivalent, vet inte om jag ska hoppa på IVF-behandling. Just nu känns det inte som jag skulle kunna ta ett bakslag, så det är kanske lika bra vänta. Min rädsla är att det inte ens ska bli en endaste liten äggblåsa/ägg. 

Jag är så glad att den här tråden finns. Det är ju svårt att få fram vettig information på annat håll. Jag lär mig mycket av era inlägg!
    kram

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH