• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Castor1

Hej alla nya och gamla vänner här på familjeliv!
    Tack så mycket för återvälkomnandet, det värmer i hjärtat!

Anemon - jag är så himla ledsen för din skull. Så otroligt tråkigt att höra. Styrkekramar!

Jag håller tummarna stenhårt nu för alla som ruvar!!!
    Välkomna också alla nya, det här är en skön tråd för oss alla där vi kan prata om sådant som annars både kan vara svårt och jobbigt att förklara...

Här i NY är det bra förutom att jag blivit sjuk. Så just nu är jag ganska sänkt.
    Vårt nästa steg är att kontakta Huddinge och boka in en ny tid för att köra det korta protokollet med Fostimon. Hoppas att det blir i nov/dec. Tog ett nytt FSH prov här som var på 18,1 så det har höjts en del, känns inte så bra emn jag kände det på mig... Funderar även på att gå på lite akupunktur så det har visat sig fungera när man vill sänka FSH värdet. Jag satsar allt på detta försök nu.

Nelle: jag förstår rädslan för DHEA, delar den med dig. Jag har också bröstcancer i släkten. Läkaren frågade om det och jag fick beskriva hela min och min familjs sjukdomshistoria. Men han verkade inte tycka att det var ett problem då det inte var min mamma. Men som sagt, är själv lite orolig men kör denna gång. DHEA minskar ju även missfallsrisken om man har autoimmun sjukdom och jag har ju haft ett missfall så jag hoppas att det stämmer. 

Erika, det ska bli intressant att höra vad CvL säger, själv kan jag tänka mig att de inte är så positiva eftersom att det är ett förbjudet läkemedel och klassas som doping. Dessutom så brukar inte CvL vilja sätta in två embryon, vilket de alltid gör i USA om chansen finns... Men jag hoppas att du får en positiv reaktion såklart!

Vi hörs vidare!

Lycka till allihop med ÄD, adoption och ruvning!!!
    P.s. Våra bästa vänner i Seoul nu och hämtar sin son, de är så lyckliga och han är helt underbar! 

• ewa00

Hej, hoppas jag oxå platsar i den här tråden!
    Har ett FSH mellan 4-100 som ingen riktigt förstår sig på och ett väligt låg AMH 0,0någonting.
    Har (såklart) blivit nekad ivf via landstinget och hamnat direkt i kön för äggdonation. <jag och min sambo har varit på privat klinik för att se om vi kunde få göra ivf. Blev verkligen sågade vid fotknölarna och det kändes som att dr var väldigt obekväm med att vi var där. Dr avråde oss starkt från att göra ivf och sa att det inte fanns någon som hade lyckats med mina provsvar, inte ens att få ett embryo. Men vi får själv välja hur vi vill göra.....usch ibland är det inte kul med valfrihet. Hur hade ni resonerat?

Har inte hunnit läsa igenom alla 80 sidor men endel så ska väll leta lite till!

• Nelle
    ewa00: Välkommen hit! Hoppas att du kommer att känna stöd och uppmuntran av att läsa och skriva här, det har jag gjort!

pp08: Grattis till insättningen! Lycka till med ruvandet!

Castor: Min mamma dog i bröstcancer, så jag antar att jag hör till en riskgrupp. Trist, men vi hade inte haft råd tror jag, samtidigt som det i vilket fall hade känts osäkert att ta det utan inblandning av en läkare.  

Nu har jag sett det första avsnittet av Barn till varje pris. Jag gillar fortfarande inte titeln, men programmet var bättre än jag trodde.

Kram till er alla! 

• Ida73

Hej, tack för välkomnande!

Linn73: jag skriver gärna in mig men väntar tills jag varit på vul.

pp08: Grattis till ruvarstatus!

Nelle: Jag är positiv till ÄD och vi hade planer på att gå vidare med det. Jag har visserligen inte kollat upp så mycket omkring det men rent känslomässigt kändes det som en okej lösning. Faktiskt lite förvånad över att lösning kändes så okej eftersom jag länge varit helt inne på att det är viktig för mig att få just  biologiska barn. Men både maken och jag såg det som det bästa alternativet om inte denna ivf lyckats.

Anemon: Beklagar verkligen! Usch vad hemskt att kastas mellan dessa ytterlägen av hopp och förtvivlan. Ta han  om dig.

castor: Hur var det , fick du någon info om hur de gör på NY kliniken om man som låg- AMH are  väl blir gravid? jag är väldigt angelägen om att få reda på om de ger någon extra medicinering.

• pp08

Ida: enligt det jag nyligen läste i tidningen (artikel om IVF/surrogatmödrar etc etc). är du som bär barnet biologisk förälder men inte genetisk förälder

♀ 090619
  • Castor1
    Ida73 skrev 2011-09-28 10:18:35 följande:
    .

castor: Hur var det , fick du någon info om hur de gör på NY kliniken om man som låg- AMH are  väl blir gravid? jag är väldigt angelägen om att få reda på om de ger någon extra medicinering.

Hej Ida73!
    Jag har inte fått veta något, om och vilka mediciner, de ger när man väl blivit gravid. Jag vet att de ger DHEA i förebyggande syfte till de som fått många missfall. Sedan kan jag föreställa mig att man går på täta kontroller här och säkert får någon tillskott samt läkemedel som gör att kroppen inte ska stöta bort fostret, vilket verkar vara den främsta anledningen för de med autoimmunitet som bakomliggande sjukdom. 
    Jag frågar självklart ifall att jag får möjlighet!

Kramar till er alla!!! 
  • Ida73

ppo8: Glad Såklart, jag uttryckte mig slarvigt. Det är genetiken jag tyckt varit viktig.

Castor: Ok tack! Väntar med spänning på fortsatt information.

Usch, jag ska på vul på tisdag. Tidigare fått missfall i vecka 7 så varje dag är ett otrevligt spänningsmoment just nu. Om bara allt ser bra ut på tisdag så går missfallsrisken ner betydligt (till samma som efter v12)     

• Castor1
    Nelle skrev 2011-09-26 23:11:04 följande:
    Castor: Min mamma dog i bröstcancer, så jag antar att jag hör till en riskgrupp. Trist, men vi hade inte haft råd tror jag, samtidigt som det i vilket fall hade känts osäkert att ta det utan inblandning av en läkare.  

Nelle: Jag beklagar din förlust, många prövningar du fått gå igenom. Stor och varm kram!

En fråga, både till dig och andra i tråden:
    Har ni haft stress-reaktioner av olika slag och bitvis stark ångest under er uppväxtperiod? Tänkte på dig nu också Nelle gällande din mammas bortgång. Hur gammal var du när det hände? Har du haft någon form av kontrollbehov eller katastroftänkande?
    Själv förlorade jag min lillebror när jag var 8 år och hade redan innan dess haft en del oro. Har även de senaste 5 åren förlorat båda mina svärföräldrar. Är högpresterande och bitvis självuppoffrande och fick klaustrofobi efter att min lillebror dog och har fortfarande en del otrygghetskänslor och klaustrofobin är inte botad...

Jag har funderat på detta en del då jag tänkt att mina hormon-nivåer påverkats av stressen och att kortisolen samt adrenalinet som frigörs vid stress och ångest kan ha stört hormonproduktionen?
    Jag hade eksem som barn och fick vuxenastma som 25-åring. Här på CHR i NY så hade de hittat eventuella (obekräftade) samband gällande allergier och astma stämmer som stämmer in på bilden för autoimmuna sjukdomar.
    Bara en reflektion i vårt sökande efter gemensamma nämnare samt förklaringar till våra låga amh-värden. i bästa fall så kan vi tillsammans kanske hitta några gemensamma faktorer som kan bidra till kunskap.

Styrka och tankar till er alla!
    Kram

• Lully Hill
    Castor1 skrev 2011-09-29 07:08:24 följande:
    Nelle: Jag beklagar din förlust, många prövningar du fått gå igenom. Stor och varm kram!

Har ni haft stress-reaktioner av olika slag och bitvis stark ångest under er uppväxtperiod? Tänkte på dig nu också Nelle gällande din mammas bortgång. Hur gammal var du när det hände? Har du haft någon form av kontrollbehov eller katastroftänkande?
    Själv förlorade jag min lillebror när jag var 8 år och hade redan innan dess haft en del oro. Har även de senaste 5 åren förlorat båda mina svärföräldrar. Är högpresterande och bitvis självuppoffrande och fick klaustrofobi efter att min lillebror dog och har fortfarande en del otrygghetskänslor och klaustrofobin är inte botad...

Jag har funderat på detta en del då jag tänkt att mina hormon-nivåer påverkats av stressen och att kortisolen samt adrenalinet som frigörs vid stress och ångest kan ha stört hormonproduktionen?
    Jag hade eksem som barn och fick vuxenastma som 25-åring. Här på CHR i NY så hade de hittat eventuella (obekräftade) samband gällande allergier och astma stämmer som stämmer in på bilden för autoimmuna sjukdomar.
    Bara en reflektion i vårt sökande efter gemensamma nämnare samt förklaringar till våra låga amh-värden. i bästa fall så kan vi tillsammans kanske hitta några gemensamma faktorer som kan bidra till kunskap.

Kram

Hej Alla!
    Jag har följt er lite anonymt men hoppar nu in här som ny!

Jag har gjort många IVFer och inget ägg har fastnat. har haft funderingar kring om immunförsvaret kan vara orsaken. Jag har gjort utredningar kring detta och det har konstaterats att det kan vara en orsak.  I samband med det har jag läst boken "Is your body babyfriendly?" av Alan E Beer från USA.
    Jag tror din klinik Castor är inne på samma spår som Dr Beer.

I den står det bl a orsaken till lågt AMH kan bero på att immunförsvaret attakerar äggen och att det kan bli bättre av immunterapi.

Jag föreslår att ni köper boken på nätet och läser den. Ni kommer att få gott hopp och lära er massor om det här med immunförsvaret!

kram Lully
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Nelle
    Castor1 skrev 2011-09-29 07:08:24 följande:

Kram

Castor: Jag känner samma för dig, vad mycket du har gått igenom. Kram tillbaka!

Jag har också funderat över om jag har varit "för ledsen" och om det på något sätt har påverkat kroppen.  Min mamma dog när jag var femton, fyra år senare tog en vän livet av sig. Jag gick i skolan som vanligt och krisade nog i andras ögon inte särskilt mycket efter båda dödsfallen, men det kanske har lämnat spår i alla fall? Jag är alltid mer eller mindre katastrofberedd, men det är inget som jag har pratat med någon (professionell) om. Jobbet har stressat mig mycket och ofta gjort att jag känt mig otillräcklig, det kan säkert också spela in. (För just mig eller oss, även om stress generellt inte anses påverka fertiliteten.)

Jag har läst lite i en blogg om en kvinna vars dotter dog som 14-åring. Efter det ville hon ha ett nytt barn, men det gick inte och hon visade sig ha ett väldigt lågt AMH-värde och läkarna sa att hon var i klimakteriet.  http://ludmilla.se/2009/04/09/nar-livet-satts-pa-sin-spets-del-3/. Efter nio gånger med akupunktur blev hon gravid och värdena normala... http://ludmilla.se/2009/04/10/nar-livet-satts-pa-sin-spets-del-4/ Hennes teori är sorgen efter dottern gjorde att hon hamnade i ett tillfälligt klimakterium som sedan gick över. Jag har ju provat akupunktur redan utan resultat, men det kanske fungerar för andra?

Enligt läkarna har jag inte astma eller allergi, men jag får perioder med kraftiga hostattacker ibland och har många allergiska släktingar. Jag har inga andra autoimmuna sjukdomar heller vad jag vet.

Igår fick jag ett mail från klinikchefen. Mitt AMH har nu sänkts till 0,2. Jag tog det igen för att jag trodde att jag inte skulle bry mig om jag fick ett negativt resultat... Så blev det inte utan jag bröt ihop igen igår. Jag vet ju att i min sits spelar det ingen roll om värdet är 0,3 eller 0,2, men i alla fall.   

Lully Hill: Välkommen hit! Jag ska ta en titt på boken du skriver om.

Kram till er alla!    

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH