• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Ida73

Jag har varit på vul nu och allt ser bra ut so far så jag skriver in mig på listan

Listan på vi som ska lyckas 2011 Solig

Väntar på nytt försök:
    Sunshine123, (33 ar),  AMH 0,48 , FSH 10,8.  Vantar pa att borja behandling nagon gang i augusti.
    Castor (36 år), amh 0,1 fsh 13, lh 5,2. Avbrutet försök 23 maj 2011 p.g.a   "flare-up" effekt, dvs östrogen-chock pga sprayen som resulterade i  två  cystor och förhindrande menopuren att fungera.

Sprayar:

Anemon (38 år), AMH 0,47 Spraystart 2/8

Sprutar:

Planerat ÄP/ET/FET:
    Anemon (38 år), AMH 0,467, FET om Pingu klarar tining, UL 11/5 för närmare besked pp08 (41år) IVF6/syskonförsök, ÄP 20/9

Ruvar:

LycklligtLottad 1982, 29 år AMH 0,1, FSH 60 Gör äggdonation. ET 15/8, TD 29/8 Poussin (33 år), AMH 0,35. IVF nr 4. Spraystart 14/8, ET 17/9, TD 3/10. Linn73 (38 år), Tidigare AMH 0,41, nytt prov juni -11 visade AMH 0,84. Ruvar på två embryon. TD 4/10.

Gravida:

Malbert, AMH 0,55 Ankaja, AMH 0,2, IVF 1, BF 18/12 DobbieDoo, AMH 0,41 Sötmaggan, AMH 0,33, 37 år Albatross74 AMH 0.27, IVF 1: feb 2011. Sprutstart 8/5 Ida73 AMH 0.2 IVF1, 0 ägg (Gonal-F+ Ovitrelle). IVF2, 6ägg (Menopur + Pregnyl)

ÄD-kö:

Småsteg, AMH 0,49, 1 makeinsem, 1 IVF utan resultat, rek ÄD Längtar74, (37 år), AMH <1 först men 1,2 okt 2010! FSH 11,6. 3 IVF utan ägg. Planerar ÄD i Spanien Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06 dec 2010, 0,1 april 2011!. Avbruten IVF behandling 6/5. Kör både ÄD (vän utreds för korsdonation, provtagning 1 i sept 2011) och Adoption (Medlemskap i Adoptionscentrum från Juli 2011, diplomerad adoptionskursdeltagare i okt 2011).

Adoptionskö:

Nelle (37 år) AMH 0,3: Står i kö till adoptionsorganisationer och ska gå föräldrautbildning i höst. Inte utredd ännu.   Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06 dec 2010, 0,1 april 2011!. Avbruten IVF behandling 6/5. Kör både ÄD (vän utreds för korsdonation, provtagning 1 i sept 2011) och Adoption (Medlemskap i Adoptionscentrum från Juli 2011, diplomerad adoptionskursdeltagare i okt 2011). Övrigt: Linköping68, AMH 0,69. 1 st IVF utan plus. Hemmaförsök just nu.
  • Anemon
    Ida, vad roligt att höra att allt ser bra ut. Jag flyttar upp mig till väntar eftersom jag nu väntar på att känna mig redo för att göra nytt försök senare i höst.

Väntar på nytt försök:
    Sunshine123, (33 ar),  AMH 0,48 , FSH 10,8.  Vantar pa att borja behandling nagon gang i augusti.
    Castor (36 år), amh 0,1 fsh 13, lh 5,2. Avbrutet försök 23 maj 2011 p.g.a   "flare-up" effekt, dvs östrogen-chock pga sprayen som resulterade i  två  cystor och förhindrande menopuren att fungera. Anemon (38 år), AMH 0,47 Planerar behandling troligtvis i november.

Sprayar:

Sprutar: 

Planerat ÄP/ET/FET:
    Anemon (38 år), AMH 0,467, FET om Pingu klarar tining, UL 11/5 för närmare besked pp08 (41år) IVF6/syskonförsök, ÄP 20/9

Ruvar:

LycklligtLottad 1982, 29 år AMH 0,1, FSH 60 Gör äggdonation. ET 15/8, TD 29/8 Poussin (33 år), AMH 0,35. IVF nr 4. Spraystart 14/8, ET 17/9, TD 3/10. Linn73 (38 år), Tidigare AMH 0,41, nytt prov juni -11 visade AMH 0,84. Ruvar på två embryon. TD 4/10.

Gravida:

Malbert, AMH 0,55 Ankaja, AMH 0,2, IVF 1, BF 18/12 DobbieDoo, AMH 0,41 Sötmaggan, AMH 0,33, 37 år Albatross74 AMH 0.27, IVF 1: feb 2011. Sprutstart 8/5 Ida73 AMH 0.2 IVF1, 0 ägg (Gonal-F+ Ovitrelle). IVF2, 6ägg (Menopur + Pregnyl)

ÄD-kö:

Småsteg, AMH 0,49, 1 makeinsem, 1 IVF utan resultat, rek ÄD Längtar74, (37 år), AMH <1 först men 1,2 okt 2010! FSH 11,6. 3 IVF utan ägg. Planerar ÄD i Spanien Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06 dec 2010, 0,1 april 2011!. Avbruten IVF behandling 6/5. Kör både ÄD (vän utreds för korsdonation, provtagning 1 i sept 2011) och Adoption (Medlemskap i Adoptionscentrum från Juli 2011, diplomerad adoptionskursdeltagare i okt 2011).

Adoptionskö:

Nelle (37 år) AMH 0,3: Står i kö till adoptionsorganisationer och ska gå föräldrautbildning i höst. Inte utredd ännu.   Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06 dec 2010, 0,1 april 2011!. Avbruten IVF behandling 6/5. Kör både ÄD (vän utreds för korsdonation, provtagning 1 i sept 2011) och Adoption (Medlemskap i Adoptionscentrum från Juli 2011, diplomerad adoptionskursdeltagare i okt 2011). Övrigt: Linköping68, AMH 0,69. 1 st IVF utan plus. Hemmaförsök just nu.
  • Nelle
    Anemom: Kämpa på! Vi håller tummarna!

Småsteg:
    Jag skulle tro att mina chanser ser ut ungefär som dina. Både läkaren på Huddinge och läkaren på CvL sa att de varit med om att kvinnor med omätbart AMH blivit spontant gravida och att de därför säger att det finns en liten chans. Huddingeläkaren menade att de måste säga så för att inte bli anmälda om någon skulle visa sig kunna bli gravid... Angående diskussionerna vi haft om orsak så har ju jag (antagligen) en stark ärftlighetsfaktor eftersom det tog nio år för mina föräldrar att få barn. Läkarna  sa att de kanske inte hade fått göra IVF om det funnits på 60- och 70-talet p.g.a. dåliga odds, men att de kan ha hört till den där pyttelilla gruppen som lyckas till slut trots låga värden.

Jegs: Ja, tänk vad fort det har gått! Det känns lite sorgligt att kursen är slut, men nu är vi ett steg närmare!  Vi får se till att ses igen i höst allihop!  

Ida: 
    Lycka till! Vi håller tummarna för dig som bidragit med en solskenshistoria!

Jag skrev in mig under ÄD-kö också. Tvivlar på att vi kommer att hinna fram i tid, men ändå.

Väntar på nytt försök:
    Castor (36 år), amh 0,1 fsh 13, lh 5,2. Avbrutet försök 23 maj 2011 p.g.a   "flare-up" effekt, dvs östrogen-chock pga sprayen som resulterade i  två  cystor och förhindrande menopuren att fungera. Anemon (38 år), AMH 0,47 Planerar behandling troligtvis i november.

Sprayar:

Sprutar:

Planerat ÄP/ET/FET:

Ruvar:

Gravida:

ÄD-kö:

Småsteg, AMH 0,49, 1 makeinsem, 1 IVF utan resultat, rek ÄD Längtar74, (37 år), AMH <1 först men 1,2 okt 2010! FSH 11,6. 3 IVF utan ägg. Planerar ÄD i Spanien Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06 dec 2010, 0,1 april 2011!. Avbruten IVF behandling 6/5. Kör både ÄD (vän utreds för korsdonation, provtagning 1 i sept 2011) och Adoption (Medlemskap i Adoptionscentrum från Juli 2011, diplomerad adoptionskursdeltagare i okt 2011). Nelle (37 år) AMH 0,3 (feb. 2011), 0,2 (11.09.19), 0,5 (11.09.21) Har gjort tre IVF-försök med egna ägg som inte lett till ET. Står i landstingets ÄD-kö sedan 11.03.01.

Adoptionskö:

Nelle (37 år) AMH 0,3 (feb. 2011), 0,2 (11.09.19), 0,5 (11.09.21) Medlem i AC sedan juli 2011 och i FFIA sedan augusti 2011, diplomerad adoptionskursdeltagare i okt 2011 Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06 dec 2010, 0,1 april 2011!. Avbruten IVF behandling 6/5. Kör både ÄD (vän utreds för korsdonation, provtagning 1 i sept 2011) och Adoption (Medlemskap i Adoptionscentrum från Juli 2011, diplomerad adoptionskursdeltagare i okt 2011). Övrigt: Linköping68, AMH 0,69. 1 st IVF utan plus. Hemmaförsök just nu.
  • pp08

Minus och Mens   och fortfarande förkyld...Kan det bli värre ?

♀ 090619
  • Castor1
    pp08 skrev 2011-10-10 08:21:56 följande:
    Minus och Mens   och fortfarande förkyld...Kan det bli värre ?
    Neeej, men åh vad tråkigt, jobbigt och frustrerande!
    Mens och förkyld= dålig kombo och ett minus på det...?! Känner med dig!
    Hoppas att du tog ett glas whiskey och hyrde en film och kunde ha en dag utan en massa saker att göra!!!

Styrkekramar och tankar!
  • Poussin

pp08 - Skickar stora tröstekramar här också!!! Krya på dig.

Ida - Härligt att VUL såg bra ut!

Linn - Hur mår du gumman, börjar du komma igen?

Anemon - Bra att ni orkar testa igen, håller tummarna för er!

Jag mår rätt bra, var mycket lättare att komma igen denna gång än gången innan. Har lite olika planer och jag tror att det hjälper mig att gå vidare, vi har t.ex ställt oss i adoptionskö (känns kanon), jag ska till Huddinge 24/10 och höra vad de har att säga om IVF vs ÄD i vårt fall och ska även ta om alla tester och se hur det ser ut nu 2 år senare.

Jag håller även på och läser Alan E Beers bok, börjar mer och mer luta åt att det kanske är där vårt egentliga problem ligger (och inte enbart i AMH-värdet). Jag har ju 3 autoimmuna åkommor och vi har 3 ytterligare åkommor inom familjen så det känns rätt troligt att detta kan ha en inverkan på fertiliteten... Har inte bestämt mig ännu, men det kanske slutar med att jag går vidare och kollar upp det.

Stora kramar till er alla! {#emotions_dlg.flower}

• Poussin

Tar och uppdaterar listan också! Glad

Väntar på nytt försök:
    Sunshine123, (33 ar),  AMH 0,48 , FSH 10,8.  Vantar pa att borja behandling nagon gang i augusti. Castor (36 år), amh 0,1 fsh 13, lh 5,2. Avbrutet försök 23 maj 2011 p.g.a   "flare-up" effekt, dvs östrogen-chock pga sprayen som resulterade i  två  cystor och förhindrande menopuren att fungera.
    Anemon (38 år), AMH 0,47 Planerar behandling troligtvis i november. Poussin (33 år), AMH 0,35. Väntar till januari med att göra IVF nr 5.

Sprayar: 

Sprutar:

Planerat ÄP/ET/FET:
    pp08 (41år) IVF6/syskonförsök, ÄP 20/9

Ruvar:

LycklligtLottad 1982, 29 år AMH 0,1, FSH 60 Gör äggdonation. ET 15/8, TD 29/8 Linn73 (38 år), Tidigare AMH 0,41, nytt prov juni -11 visade AMH 0,84. Ruvar på två embryon. TD 4/10.

Gravida:

ÄD-kö:

Småsteg, AMH 0,49, 1 makeinsem, 1 IVF utan resultat, rek ÄD Längtar74, (37 år), AMH <1 först men 1,2 okt 2010! FSH 11,6. 3 IVF utan ägg. Planerar ÄD i Spanien Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06 dec 2010, 0,1 april 2011!. Avbruten IVF behandling 6/5. Kör både ÄD (vän utreds för korsdonation, provtagning 1 i sept 2011) och Adoption (Medlemskap i Adoptionscentrum från Juli 2011, diplomerad adoptionskursdeltagare i okt 2011). Nelle (37 år) AMH 0,3 (feb. 2011), 0,2 (11.09.19), 0,5 (11.09.21) Har gjort tre IVF-försök med egna ägg som inte lett till ET. Står i landstingets ÄD-kö sedan 11.03.01.

Adoptionskö:

Nelle (37 år) AMH 0,3 (feb. 2011), 0,2 (11.09.19), 0,5 (11.09.21) Medlem i AC sedan juli 2011 och i FFIA sedan augusti 2011, diplomerad adoptionskursdeltagare i okt 2011 Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06 dec 2010, 0,1 april 2011!. Avbruten IVF behandling 6/5. Kör både ÄD (vän utreds för korsdonation, provtagning 1 i sept 2011) och Adoption (Medlemskap i Adoptionscentrum från Juli 2011, diplomerad adoptionskursdeltagare i okt 2011). Övrigt: Linköping68, AMH 0,69. 1 st IVF utan plus. Hemmaförsök just nu.
  • Othilia2010

En framgångshistoria - trots att det såg mörkt ut...

Såg att denna tråd var skapad för ett år sedan men tänkte ändå dela med mig lite. Jag är idag 33 år och fick efter utredningar reda på att jag hade lågt AMH-värde och väldigt liten chans att bli gravid utan hjälp. Jag trodde verkligen inte att det skulle "hända oss", det var ju inget som jag hade räknat med, det fanns inte med i min planering av vår framtid! Vilket bakslag! Jag hade ju alltid haft regelbunden mens (på klockslaget t.om, dessutom regelbunden ägglossning vid exakta tidpunkter, enligt ägglossningstester iaf...) Tydligen är det ingen garanti för någonting, det vet jag nu!

Jag och min man påbörjade utredningar pga barnlöshet under år 2009 (efter att ha försökt att få barn under ca 1,5 års tid). Vi vände oss till CvL i Uppsala och det visade sig att det var mig det var fel på, lågt AMH-värde, förminskad äggstock vänster sida (eventuellt oduglig) och väldigt få äggblåsor... 

Fick beskedet att det fanns en liten liten chans att jag eventuellt skulle kunna bli gravid spontant, kanske, någon gång...eventuellt...troligtvis inte...  Det lät inte positivt och eftersom jag närmade mig 32 år vid tillfället så kände jag att jag inte hade tid att vänta. Vi beslutade oss för att starta en IVF-process hos CvL i Uppsala.

Vi påbörjade vår IVF-resa i januari 2010 och det var lite pyssel med nässpray, höga doser av Menopur och kontroller. Plötsligt fanns det ett lite hopp igen, ett hopp om att vi faktiskt skulle kunna bli föräldrar!

Första kontrollen av äggblåsorna efter hormonstimuleringen var ett bakslag, vid kontrollen såg jag direkt på läkarens min att han inte var "nöjd" och det kändes som om allt hopp var ute. Det visade sig att jag trots höga doser av hormoner inte alls hade lyckats producera mer än ynka 2-3 äggblåsor. Ingenting som de kunde använda sig av vid en IVF! Läkaren var uppriktigt förvånad och inte ens han trodde att jag skulle svara så dåligt på hormonstimuleringen. Jag gick hem från läkarbesöket, tom och förtvivlad. 

Morgonen efter ringde läkaren tillbaka till mig och sa att han ville testa en sak, han ville prova att i denna cykel försöka puscha på äggblåsorna lite, prova med en ännu högre dos av hormon (tror jag då skulle komma upp i maxdos av Menopur) för att se om det blev någon skillnad, om det hände någonting! För mig så kom hoppet tillbaka, litegrann iaf. Samtidigt insåg jag att  funkar inte detta, ja då kommer våra chanser att få barn minska ytterligare.

Jag ökade på dosen av Menopur för att se om det gav någonting och fick efter ett par dagar komma tillbaka för ytterligare kontroll av mina äggblåsor. Denna gång visade det sig att den högre dosen faktiskt hade givit resultat, det fanns det 7 st äggblåsor och läkaren meddelade att det faktiskt var tillräckligt för att gå vidare med äggplock och därefter IVF-försök.

Jag bokades in för ägguttagning och de fick ut 7 ägg, dessa befruktades och 5 stycken "överlevde" befruktningen. Vi kände lycka! Nu var det bara för oss att vänta ett par dagar för att se om dessa befruktade ägg skulle klara sig, dela sig fint och vara dugliga för tillbakasättning. Vilken pärs att gå och vänta på det där samtalet! Skulle det finnas något dugligt att sätta tillbaka? Hemska dagar, svarta i mitt minne!

Samtalet kom och 3 st ägg hade delat sig fint och var dugliga. Den 21 mars 2010 åkte vi till CvL för att sätta in ett av dessa ägg, de andra två valde vi att frysa in.

Den 8 april 2010 fick vi vårat efterlängtade + Min reaktion på plusset var ren chock, jag trodde verkligen inte att det skulle lyckas, inte på första försöket, varför skulle det liksom göra det? Kan det hända oss? Det tog några dagar att förstå, att jag var gravid! Konstig känsla efter allt detta.

Allt gick bra, en hel graviditet som slutade i total lycka då vi i början av december 2010 (i vecka 40+1) fick våran underbara, alldeles fantastiska lilla dotter. Vilken oerhörd lycka!

Idag är vår dotter 10 månader och jag är lycklig varje dag över att hon finns hos oss, jag vet inte om jag kanske är lite extra lycklig till och med, över att jag har fått ett barn. Vad mer kan jag begära? Kan man vara extra lycklig, lyckligare än snittet av andra som har barn? Ja jag vet inte, men ibland så känns det så eftersom det inte var en självklarhet att det skulle finnas ett barn i vår familj. 

Att vara barnlös är jobbigt på många sätt och för mig så var en jobbig del omgivningens tjatande och ifrågasättande "när ska ni skaffa barn?", "varför har inte ni några barn?" och "vill inte ni ha några barn?". Nu har jag ett barn, i mina ögon det finaste barnet i världen (såklart) och jag begär inget mer, jag har allt som jag önskat mig! Jag är nöjd, jag är lycklig, men tro inte att omgivningen ska låta mig vara helt nöjd, nej inte riktigt. 

Nej nu har jag kommit till samhällets nästa fas, ifrågasättandet över "när ska ni ha nästa barn?", "ska ni bara ha ett barn?", "usch vad elakt om hon inte får några syskon?", "alla barn måste få syskon?" till och med påpekandet "december, varför valde ni att skaffa ett decemberbarn, det är elakt ju..." osv osv...  Jag vet att det är oförståelse och nu när vi faktiskt går omkring som en familj, men vår dotter, ja då syns det faktiskt inte att vi har haft svårt att få barn, att barn inte är något vi producerar fram utan problem. Önskar att folk i samhället kunde ha lite mer förståelse.

Vi går ju omkring och är lyckliga, lyckliga över att vi har lyckats få ett barn överhuvudet taget. Vi kommer troligtvis bara att ha ett barn i vårat liv, vår fina dotter. Låt oss vara lyckliga över det, vi begär inget mer!  Vi har haft enorm tur och det är inte alla som har fått eller kommer att få uppleva den lycka som vi har fått uppleva.

Det har börjat en serie nu på tv där de följer ett antal par i deras barnlöshet, en serie som jag naturligtvis kommer att följa och redan vid första avsnittet så kom tårarna, allt kändes plötsligt så nära. Jag har mött en del människor efter detta som faktiskt inte har förstått att det finns sådana här problem förrän nu. Konstigt kan tyckas men det är nog faktiskt så, tyvärr. Känns riktigt bra att en sådan serie visas, jag hoppas att folk i samhället framöver kommer att visa lite mer respekt och få en större förståelse. Det skulle nog underlätta enormt för alla par som befunnit sig eller som befinner sig i en sådan här barnlöshetsprocess.

Lycka till alla ni därute som är ofrivilligt barnlösa, som genomgår behandlingar av olika slag och kämpar för att få bli föräldrar. Ge inte upp, tappa inte hoppet för lyckan kan komma även till er, när ni minst anar det!

Kram

• annis77

Hej Othilia2010, vilken härlig framgångshistoria!
    Jag känner igen mig i den där j-a pressen från omgivningen. Vi har en son på snart 3 år och tjatet om syskon har pågått länge! Själv vill jag ju inget hellre än att få ett barn till men det är ju inte bara att "skaffa" som vissa tror. Håller med om att det är jättebra att detta ämne tas upp i tv nu, det behövs mer förståelse i samhället. 
    Får man fråga hur lågt AMH värde du har? Och vilken dos av Menopur var det du fick? Jag är precis mitt uppe i detta med IVF nu och det kan därför vara intressant att veta.
    Stort grattis till er dotter, njut av er lycka och försök strunta i vad omgivningen tycker!
    Kram

• Othilia2010

Hej annis77,

Trots att det inte var så länge sedan jag var inne i denna IVF-karusell med sprutor, sprayer, datum, siffror och blandningar hit och dit så sviker mitt minne mig! Jag har visserligen allt uppskrivet i en mapp, men denna ligger i en flyttkartong ute i förrådet eftersom vi har hunnit flytta sedan dess.

I vilket fall som helst så fick jag först börja med 5 kapslar av Menopur (har för mig att det är 75 IE i varje...?!) och därefter pushade vi på med 6 kapslar under några dagar för att försöka få lite äggblåsor. Vad mitt AMH-värde var exakt kommer jag inte ihåg men det låg runt 0,6 vill jag minnas. Vet dock inte hur det förändrades under resans gång, om det nu gjorde det...

Den läkaren vi hade på CvL i Uppsala (han var helt underbar) sa iaf att jag hade väldigt dålig äggreserv och tyckte jag svarade lite dåligt på hormonbehandlingen. Men han sa också att det viktiga är ju egentligen inte det antal äggblåsor man bildar utan kvaliteten på dem som blir. MEN han sa att en dålig äggreserv inte per automatik betyder att det är sämre kvalitet på äggen. De kan vara bra iaf och tydligen så var de ägg jag lyckades återkomma av bra kvalitet. Det gäller ju bara att få fram de där äggen... På CvL scorar de ju sedan alla befruktade ägg och dess delning enligt, en av dem specialutformad scoringmodell, och "betygsätter" äggen på en skala mellan 1-10. Det är jag fick tillbaka var en 10:a och de två ägg vi har i frysen är en 10:a och en 8,9:a... Vilken grej detta är egentligen, helt otroligt!

Jag är iaf mycket nöjd med min kontakt med CvL och det bemötande jag fick där, nu är ju det visserligen en privat klinik och de tjänar stora pengar på oss barnlösa... Men det spelar ingen roll, jag hade kunnat betala vad som helst för min dotter (lät konstigt det där men du förstår nog hur jag menar och jag är så nöjd med deras hjälp och hur hon kom till världen!

Har du precis börjat med din hormonbehandling nu under hösten? Jag hoppas iaf att er IVF-resa kommer att gå riktigt bra och att ni får ett till efterlängtat barn och ett syskon till er son! Håller alla tummar som jag kan!

Kram

Dock är ju svårigheten att få fram ägg

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH