• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • mariposa

Jag beklagar, Lovedo! Mycket tråkigt att höra, men av det lilla jag vet så har jag uppfattat att kan man svara olika på olika läkemedel. Hoppas att du får bra vägledning gällande hur ni kan gå vidare vid nästa samtal. Skriv gärna en rad och berätta hur det går. När det gäller den manliga faktorn är vi på g att undersöka det. Jag är beredd på att stöta på patrull även på den fronten, skulle inte förvåna mig. Nej, fy nu är jag negativ... Slutligen vill bara säga att jag tycker att dina tankar är fullkomligt normala. Det här med svårighet att skaffa barn är ju en existentiell fråga som sätter igång massa tankar.

Kram och trevlig helg till alla i tråden!

• Linn73
    Lovedo skrev 2011-10-26 22:42:48 följande:
    Gick inget vidare för mig i förra veckan tyvärr. Den andra ultraljudskontrollen på sprutdag 12 visade bara på 1 mogen äggblåsa och 3 stycken mindre och vårt första ivf-försök avbröts därmed. Rätt snäll ny läkare dock som menade att jag inte skulle se detta som ett misslyckande, att 4 äggblåsor trots allt bildats, men att hormonregleringen inte lyckats fullt ut utan att "naturen" tagit över och bildat en dominant äggblåsa som hindrat övriga från att utvecklas. Typ.. (?). Har bokat in ett uppföljningssamtal i nästa vecka för att mer konkret få reda på vilka slutsatser man kan dra av detta, ex om en annan metod eller dosering hade kunnat ge annat resultat, han antydde när jag var där att jag kanske borde ha gjort det långa protokollet. Känns snopet och jobbigt efter att trots allt ha tryckt i sig 19 sprutor med hormoner men jag försöker intala mig att besvikelsen är nog ändå mindre än att få ett minus efter att ha gått hela vägen. 
    Får ta ställning till hur vi går vidare efter uppföljningssamtalet. Nu står det också verkligen 100% klart att vi inte har någon som helst chans utan ivf pga att sambon har extremt få spermier. Just nu har jag svårt att hantera den informationen. Känns bara så konstigt att aldrig ha haft en chans att bli gravid på naturlig väg, jag kan inte låta bli att fundera över om jag skulle ha eller ha haft möjlighet att bli gravid på naturlig väg med en annan partner trots mitt låga amh-värde. Känns ju så otroligt begränsat att kanske bara ha ett fåtal möjliga försök med ivf och sen är det över. Man kan inte hoppas på ett mirakel på naturlig väg... Men rent krasst, för att maximera båda våras chanser att bli föräldrar borde ju han träffa en tjej med god äggreserv och därmed bra förutsättningar för ivf och jag borde ju träffa någon med superspermier!  Känns som förbjudna tankar men jag antar att jag försöker fly verkligheten och ivf för en stund... Är det någon annan här som har manlig faktor med i spelet?
    Vad tråkigt att höra Lovedo... Samma sak hände mig när vi gjorde vårt första försök. Men vi bytte metod och fick bättre utdelning de andra gångerna och embryon tillbaka vid två tillfällen! Det kan vara så att det tar några gånger innan man hittar rätt metod för just er, så ge inte upp än!

Kram och lycka till!
  • längtar74

Lovedo - jag kan bara instämma i vad mariposa skriver: det du känner är verkligen helt normalt. Nu har inte vi manlig faktor (min man är värsta a-exemplaret...), men jag har alldeles för många gånger känt att det enklaste och snabbaste för honom vore att träffa någon ny.

Det man får försöka påminna sig själv om är att vi (förhoppningsvis...) inte älskar varandra enbart för våra barnalstringsförmågor. Och du är inte bara en livmoder, äggstockar och äggblåsor - du har en hel massa andra egenskaper och förmågor som gör dig till den du är. Tålamod med sig själv är väl den första övningen i allt det här. Och det innebär framför allt tålamod med alla tankar och känslor.

En ny behandling med ett annat upplägg kan ju ge ett helt annat resultat. Visst är det sjukt frustrerande att de inte bara kan skräddarsy rätt behandling till en direkt från början. Det är ju inte som om vi har all tid i världen att hålla på att testa oss fram...

Vi fick i alla fall goda nyheter i fredags: besked från kliniken i Valencia om att vi nu kan sätta igång med behandlingen inför ÄD:) De har hittat en matchande donator! Så nu, för första gången på länge, längtar jag verkligen till min mens kommer.

Kramar till er alla

• Lully Hill
    Lovedo skrev 2011-10-26 22:42:48 följande:
    Gick inget vidare för mig i förra veckan tyvärr. Den andra ultraljudskontrollen på sprutdag 12 visade bara på 1 mogen äggblåsa och 3 stycken mindre och vårt första ivf-försök avbröts därmed. Rätt snäll ny läkare dock som menade att jag inte skulle se detta som ett misslyckande, att 4 äggblåsor trots allt bildats, men att hormonregleringen inte lyckats fullt ut utan att "naturen" tagit över och bildat en dominant äggblåsa som hindrat övriga från att utvecklas. Typ.. (?). Har bokat in ett uppföljningssamtal i nästa vecka för att mer konkret få reda på vilka slutsatser man kan dra av detta, ex om en annan metod eller dosering hade kunnat ge annat resultat, han antydde när jag var där att jag kanske borde ha gjort det långa protokollet. Känns snopet och jobbigt efter att trots allt ha tryckt i sig 19 sprutor med hormoner men jag försöker intala mig att besvikelsen är nog ändå mindre än att få ett minus efter att ha gått hela vägen. 
    Får ta ställning till hur vi går vidare efter uppföljningssamtalet. Nu står det också verkligen 100% klart att vi inte har någon som helst chans utan ivf pga att sambon har extremt få spermier. Just nu har jag svårt att hantera den informationen. Känns bara så konstigt att aldrig ha haft en chans att bli gravid på naturlig väg, jag kan inte låta bli att fundera över om jag skulle ha eller ha haft möjlighet att bli gravid på naturlig väg med en annan partner trots mitt låga amh-värde. Känns ju så otroligt begränsat att kanske bara ha ett fåtal möjliga försök med ivf och sen är det över. Man kan inte hoppas på ett mirakel på naturlig väg... Men rent krasst, för att maximera båda våras chanser att bli föräldrar borde ju han träffa en tjej med god äggreserv och därmed bra förutsättningar för ivf och jag borde ju träffa någon med superspermier!  Känns som förbjudna tankar men jag antar att jag försöker fly verkligheten och ivf för en stund... Är det någon annan här som har manlig faktor med i spelet?
    Jag beklagar verkligen! Jag har dock läst att Menopur och Fostimon är bättre för oss låg AMHare. Vi svarar bättre på den medicinen.  Likaså är långa protokollet bättre för oss, för då blir behandlingen mer exakt. Kanske nått att prova! Ge inte upp! Kram

Grattis Längtar74, så jättespännande!!
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Poussin
    Längtar - Åh vad roligt att de hittat en donator, lycka till!! Glad

Lovedo - Beklagar verkligen! Instämmer i det tjejerna skriver ovan, du ska se att det går bättre nästa gång om ni ändrar medicin eller metod eller kanske bägge! Det verkar vara väldigt olika på hur vi AMH-are reagerar, för som Lully Hill skriver så ska Menopur och Fostimon vara bättre för oss, men jag har fått sämst resultat med dem, med Menopur kom jag inte ens till ET... Så tyvärr måste man nog testa sig fram till den metod som funkar bäst. Ge inte upp, håller tummarna för nästa försök!!

Linn - Hur mår du vännen, känner du av sprayen?

Lully Hill - När har du TD? Håller tummarna för ett fint plus!

Själv var jag på återbesök på CvL i fredags, det var ett bra möte, gillar verkligen den läkaren bäst. Fick mer info om de 2 småttingarna jag fick tillbaka sist och de fick bara 6 av 10 poäng på deras skala. Det var med Fostimon, med Puregon har vi alltid fått 10-poängare, så vi bestämde att gå tillbaka till Puregon.
    Vi diskuterade korta i jfr med långa protokollet och han sa att det absolut är värt att testa korta eftersom vi gjort långa 4 gånger och fortfarande inte lyckats. Han rekommenderade dock att vi går vidare med ÄD om inte nästa försök lyckas då han anser våra chanser att lyckas med IVF som väldigt små...

Jag frågade även om dosen, det känns onödigt att ta 450 då jag vet att många kliniker redan ändrat till 375 som maxdos och att de själva säger att man inte ser någon skillnad på resultat med de olika doserna. Jag vet även att tjejer fått bättre resultat när de gått ner till 375  så det känns klart värt att testa. Så IVF nr 5 blir det korta metoden och Puregon.

Sa till maken i morse att nu har vi både plan A, B, C och D i rullning -  hemmaförsök, IVF i januari, ÄD i vår (hoppas jag) och vi står i adoptionskö. Glad

Ha en härlig söndag!
    Kram
  • Lully Hill
    Poussin skrev 2011-10-30 13:55:26 följande:
    Längtar - Åh vad roligt att de hittat en donator, lycka till!! Glad

Lovedo - Beklagar verkligen! Instämmer i det tjejerna skriver ovan, du ska se att det går bättre nästa gång om ni ändrar medicin eller metod eller kanske bägge! Det verkar vara väldigt olika på hur vi AMH-are reagerar, för som Lully Hill skriver så ska Menopur och Fostimon vara bättre för oss, men jag har fått sämst resultat med dem, med Menopur kom jag inte ens till ET... Så tyvärr måste man nog testa sig fram till den metod som funkar bäst. Ge inte upp, håller tummarna för nästa försök!!

Linn - Hur mår du vännen, känner du av sprayen?

Lully Hill - När har du TD? Håller tummarna för ett fint plus!

Själv var jag på återbesök på CvL i fredags, det var ett bra möte, gillar verkligen den läkaren bäst. Fick mer info om de 2 småttingarna jag fick tillbaka sist och de fick bara 6 av 10 poäng på deras skala. Det var med Fostimon, med Puregon har vi alltid fått 10-poängare, så vi bestämde att gå tillbaka till Puregon.
    Vi diskuterade korta i jfr med långa protokollet och han sa att det absolut är värt att testa korta eftersom vi gjort långa 4 gånger och fortfarande inte lyckats. Han rekommenderade dock att vi går vidare med ÄD om inte nästa försök lyckas då han anser våra chanser att lyckas med IVF som väldigt små...

Jag frågade även om dosen, det känns onödigt att ta 450 då jag vet att många kliniker redan ändrat till 375 som maxdos och att de själva säger att man inte ser någon skillnad på resultat med de olika doserna. Jag vet även att tjejer fått bättre resultat när de gått ner till 375  så det känns klart värt att testa. Så IVF nr 5 blir det korta metoden och Puregon.

Sa till maken i morse att nu har vi både plan A, B, C och D i rullning -  hemmaförsök, IVF i januari, ÄD i vår (hoppas jag) och vi står i adoptionskö. Glad

Ha en härlig söndag!
    Kram
    Tack Poussin! TD är på fredag! Börjar misströsta lite. Känner inte av ett dugg! Men å andra sidan har jag vissa gånger känt mig jättegravid och då har det heller blivit plus. Vet egentligen inte hur det skall kännas, så det är bara att hålla hoppet uppe och hålla ut till fredag.
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Lovedo

Tack snälla Mariposa, Linn, Längtar, Lully Hill och Poussin för pepp!
    Som så många andra sagt före mig så är denna tråden helt ovärderlig för stöd och all kunskap och erfarenheter som finns här!
    Mariposa: Jag vet inte vilka kliniker ni varit på utöver FC och inte heller om du redan valt någon klinik men om inte så vill jag bara tipsa om att jag fick göra mitt ivf försök på CvL i Uppsala trots att mitt AMH-värde vid förstaprovtagningstillfället var under 0,16. (Visade sig senare vara marginellt högre.)  CvL verkar också vara billigast i Stockholmsområdet för det fall ivf avbryts före ägguttag, vilket ju verkar vara risken när man har lågt AMH, så det kan ju kanske vara intressant att veta, då ekonomin trots allt är en faktor i det hela.
    Längtar 74: Vad roligt att de hittat en donator, grattis! Jag har ännu inte satt mig in så mycket vad gäller ÄD men jag vill gärna höra om dina erfarenheter från Spanien då det inte är omöjligt att det blir ett alternativ för mig så småningom. Stort lycka till! 
    Jag håller givetvis tummarna för alla er andra också som är igång med behandlingar!!
    Kram Lovedo

• mariposa
    Lovedo skrev 2011-10-31 09:29:29 följande:

Tack snälla Mariposa, Linn, Längtar, Lully Hill och Poussin för pepp!
    Som så många andra sagt före mig så är denna tråden helt ovärderlig för stöd och all kunskap och erfarenheter som finns här!
    Mariposa: Jag vet inte vilka kliniker ni varit på utöver FC och inte heller om du redan valt någon klinik men om inte så vill jag bara tipsa om att jag fick göra mitt ivf försök på CvL i Uppsala trots att mitt AMH-värde vid förstaprovtagningstillfället var under 0,16. (Visade sig senare vara marginellt högre.)  CvL verkar också vara billigast i Stockholmsområdet för det fall ivf avbryts före ägguttag, vilket ju verkar vara risken när man har lågt AMH, så det kan ju kanske vara intressant att veta, då ekonomin trots allt är en faktor i det hela.
    Längtar 74: Vad roligt att de hittat en donator, grattis! Jag har ännu inte satt mig in så mycket vad gäller ÄD men jag vill gärna höra om dina erfarenheter från Spanien då det inte är omöjligt att det blir ett alternativ för mig så småningom. Stort lycka till! 
    Jag håller givetvis tummarna för alla er andra också som är igång med behandlingar!!
    Kram Lovedo

Lovedo: Tack för info! Jag ringde bara första bästa klinik och det råkade bli FC. Risken för avbruten behandling är ju överhängande så jag inser att jag måste jämföra olika kliniker och deras priser. Tycker inte att jag hittar riktigt tydlig info på hemsidorna, men jag får nog ringa runt.

Poussin: Vill bara säga att jag tycker att du verkar ha en sån positiv inställning som smittar av sig. Blev glad och peppad då jag läste om era fyra aktiva planer som är på g.  Kyss

Luly- lycka till nu!
  • småsteg

Hej alla!

Jag har varit bortrest några dagar och inte hunnit uppdatera mig mer än i mycket stora drag. Jag börjar bli orolig för att tiden ska springa ifrån mig. Min mens har uteblivit för andra gången nu inom en överskådlig tid, utan att jag är gravid. Är det någon av er som vet hur äggdonationsmöjligheterna påverkas av oregelbunden mens? Vad händer om den skulle upphöra för lång tid/för gott innan vi är framme vid äggdonationen? 

Vad roligt att det snart är dags Längtar74!
    Håller tummarna Lully Hill!
    Så tråkigt Lovedo! Jag instämmer med de andra, sådana tankar är normala. Jag tycker att det är så himla trist att jag ska vara orsaken till att min sambo inte heller får några barn, men han ser det inte så...

Ta hand om er!

{#emotions_dlg.flower} 

• längtar74

Småsteg - kollade direkt i den broschyr om ÄD som jag fått på sjukhuset här i Malmö, o där står så här:
    "Om kvinnan inte har fungerande äggstockar, har hon oftast inte heller spontana menstruationscykler. Då kan man konstruera en cykel där livmoderslemhinnan blir mottaglig för embryot med hjälp av hormoner; östrogen och progesteron."

Som jag tolkar det här så ska det alltså inte alls vara något problem. Men jag förstår att det känns jobbigt. Som om man inte har nog av allt ändå... Jag oroar mig varje månad nu för tiden för att min mens ska försvinna. Den har varit regelbunden på 30-31 dagar så länge jag kan minnas, men förra månaden var det bara 27.

Läkarna på IVI i Valencia sa i princip samma sak som de härhemma: mina värden kommer att göra att jag går in i klimakteriet tidigare. Men när kan man inte veta. Det kan handla om fem månader - eller fem år. Oavsett så var de supertydliga med att det inte skulle påverka något med hur äggstockarna fungerar (eller inte fungerar...) - det "enda" som är viktigt vid ÄD är en bra livmoder.

Kram.

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH