• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Lully Hill
    Fru xx skrev 2011-11-04 15:36:05 följande:
    Fantastiskt Lully Hill, grattis!!! Får man fråga vart du fick hjälp för det här med immunologin, hos IVF- läkaren, din vanliga gyn eller husläkaren? För mig känns det som att ingen bryr sig om att forska vidare i vad det kan bero på att man aldrig lyckas. Har gjort 6 ICSI med makens spermier med ET eller DET varje gång, har sammanlagt fått insatt 9 embryon, aldrig fått plus! Har efter det gjort 6 inseminationer med donerade spermier, aldrig fått plus! Väntar nu på resultatet av den 7'e inseminationen. Denna gången vet jag att jag haft äl och toppenfin slemhinna för har gått på fyra vul, tagit äl-test samt nu en vecka senare blodprov på progesteron som visade ett värde på 124 vilket tydligen är högt och bra. Men funkar det inte nu heller så undrar man ju vad fanken som är problemet, ingen verkar kunna förklara det. Jag har haft barnastma, är fortfarande allergisk mot pälsdjur, har lågt AMH-värde, TSH på 2,8 och T4 på 17 när vi gjorde vår fertilitetsutredning år 2008. Alla mina prover skulle vara normala enligt gynekologen som gjorde vår fertilitetsutredning på gyn.mottagningen på sjukhuset. Jag tog ändå upp det här med immunologi med Cura då vi var inne på vår 5'e ICSI men blev avfärdad med att det var mycket ovanligt och att mina prover varit normala. Cura tog ändå ett nytt blodprov och kollade mitt TSH och då hade jag TSH på 2,7 vilket enligt Cura var normalt, det var i oktober 2009. Men har nu nyligen läst här på FL att man helst ska ligga under 2 för att ha bra fertilitet. Vet inte vad jag ska göra, man känner sig så maktlös. Någon som har några tips?
    TAck! Jag får ingen hjälp i Sverige! Det är omöjligt! Man måste försöka rodda detta utomlands ifrån, Så här gjorde jag:

Jag var intresserad av det här om misstänkte att nått var fel i kroppen. Jag mailade Lifeclinic i Athen, Dr Dimitri. Berättade kort om mig. Det finns även en London Fertility Clinic/center Dr Gorgy i London.

Jag fick skicka lite blodprover till Dr D och min gynekolog hjälpte mig att ta. Jag fyllde jag i en tjock blankett med frågor om allt, mens, ivfer symptomer vid ivf etc etc. Sedan hade jag  ett långt telefonsamtal med Dr D då han förklarade vilket problem han trodde jag hade. För att konstatera det måste vissa tester tas som inte gör i Sverige. Jag och min man åkte en weekend till Athen i våras. Där tog jag proverna som sedan skickas till Rosalyn Franklin universitetet för analys. Det kom tillbaka med resultat på olika NK-celler etc. De visade på autoimmunitet.

Sedan har jag inväntat rätt tid för IVF. Jag fick en ordination av Dr, bad en privatläkare skriva ut Prednisolon. Sedan åkte jag ned till Dr D en vecka innan ET. Fick dropp och två påsar dropp här hemma som skall tas. Jag får hjälp av Sophiahemmet att ta dessa.

Immunbehandlingarna har hittills kostat 15000 kr exkl resekostnader. Det är för djävligt att inte få hjälp i Sverige men att slösa pengarna på IVF utan resultat är inte heller bra.
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Vädur 78
    Lully Hill skrev 2011-11-04 16:53:43 följande:
    TAck! Jag får ingen hjälp i Sverige! Det är omöjligt! Man måste försöka rodda detta utomlands ifrån, Så här gjorde jag:

Jag var intresserad av det här om misstänkte att nått var fel i kroppen. Jag mailade Lifeclinic i Athen, Dr Dimitri. Berättade kort om mig. Det finns även en London Fertility Clinic/center Dr Gorgy i London.

Jag fick skicka lite blodprover till Dr D och min gynekolog hjälpte mig att ta. Jag fyllde jag i en tjock blankett med frågor om allt, mens, ivfer symptomer vid ivf etc etc. Sedan hade jag  ett långt telefonsamtal med Dr D då han förklarade vilket problem han trodde jag hade. För att konstatera det måste vissa tester tas som inte gör i Sverige. Jag och min man åkte en weekend till Athen i våras. Där tog jag proverna som sedan skickas till Rosalyn Franklin universitetet för analys. Det kom tillbaka med resultat på olika NK-celler etc. De visade på autoimmunitet.

Sedan har jag inväntat rätt tid för IVF. Jag fick en ordination av Dr, bad en privatläkare skriva ut Prednisolon. Sedan åkte jag ned till Dr D en vecka innan ET. Fick dropp och två påsar dropp här hemma som skall tas. Jag får hjälp av Sophiahemmet att ta dessa.

Immunbehandlingarna har hittills kostat 15000 kr exkl resekostnader. Det är för djävligt att inte få hjälp i Sverige men att slösa pengarna på IVF utan resultat är inte heller bra.
    Tack Är det någon som vill in på min sida och läsa om vår resa så säg till så lägger jag till er i min adressbok
    Linn73 skrev 2011-11-04 16:32:59 följande:
    Välkommen Vädur 78! Häng gärna med oss i tråden framöver!
    ♥♥♥
  • Poussin
    Lully - GRATTIS!!!! Åh vad glad jag blir för er, vad underbart! Solig Jag sa ju att du var "på riktigt-gravid", kände det på mig. Flört Väldigt peppande att du plussat!
    Vi är väldigt inne på att göra en utredning, men vet inte om vi ska köra igång den processen nu eller vänta och se om nästa IVF i januari går vägen först... Hur lång tid tar det från att man tar kontakt med dem tills man kan göra de eventuella behandlingar som behövs? Har förstått att det är lättare att få tid i Aten än i London. Jag trodde dock utredningarna kostade mycket mer än 15 000 kr, ska nog ta oss en funderare i helgen. 
    Jag har redan varit i kontakt med Penny i Aten (är det hon som gör behandlingarna?), har testat för chlamydia, ureaplasma och mycoplasma hos dem, fick svar idag att det var negativt på alla 3 så det är ju bra.

Förstår att det är svårt att inte oroa dig, men försök att njuta - det kommer att gå bra!!

Linn - Spännande att du börjar med sprutorna på måndag, blir det Menopur 450? Det är er tur nu vännen, håller tummarna för er!
    Tack raring, ja jag hoppas verkligen kunna fira nästa födelsedag med ett litet pyre i mina armar. Drömmer

Maria - Nej vad tråkigt, förstår att det känns tungt. Klokt med liten paus (det har vi också tagit) och toppen att ni har frysisar som ligger och väntar!

Vädur78 - Välkommen hit!

Fru xx - Instämmer med Vädur att du bör se till att få Levaxin utskrivet, det ska din husläkare kunna göra. Till mig sa första läkaren att TSH på 3,5 var bra, men andra läkaren satte in Levaxin. Jag känner av när värdena går upp mot 2,5-2,8, jag blir tröttare och mer orkeslös. Jag höjde dosen i augusti och senaste testerna visade TSH på 0,8 och T4 på 15 och jag känner verkligen skillnaden. Så tveka inte även om du kanske måste insistera lite på att få det utskrivet.

Kram och ha en skön helg alla fina tjejer!
  • Jegs

Hej alla tjejer, länge sedan sist jag skrev men jag följer er alla på avstånd iaf.. Roligt (om man kan säga så) att fler har hittat hit!
    Och det blir ju som rackarns roligt när man läser att det plussat för någon av oss! Helt galet dock att det ska behövas greklandsresa för detta..
    Vet inte om jag inte fattat systemet på detta forum, men kan man sortera på något vis att man kan läsa inläggen från just en person? När någon tex plussat så blir man ju nyfiken på vilken behandling mm som just hon fått, vilket hon troligtvis har skrivit tidigare och då vore det ju smidigt om man kunde få fram tidigare inlägg från just henne..?
    Själv har det varit intensiva veckor med flytt och jobb.. Vi går vidare med adoptionsprocessen och är nu i färd att hitta någon blankett på kommunens hemsida om att start hemutredning eller vad det kallas.. Min vän som har erbjudit sig att donera ägg kommer även upp till oss i slutet av månaden för att gör gynundersökning på Huddinge, så vi kör som på det alternativet oxå..
    Jag får dock en förhoppning om att vi även ska lyckas med egna medel utifrån kunskaperna som finns utomlands, det måste väl komma till läkarna i Sverige oxå snart!
    Kram på er alla och rackarns vilka kämpare ni är! / Jegs

• Vädur 78
    Jegs skrev 2011-11-04 22:02:57 följande:
    Hej alla tjejer, länge sedan sist jag skrev men jag följer er alla på avstånd iaf.. Roligt (om man kan säga så) att fler har hittat hit!
    Och det blir ju som rackarns roligt när man läser att det plussat för någon av oss! Helt galet dock att det ska behövas greklandsresa för detta..
    Vet inte om jag inte fattat systemet på detta forum, men kan man sortera på något vis att man kan läsa inläggen från just en person? När någon tex plussat så blir man ju nyfiken på vilken behandling mm som just hon fått, vilket hon troligtvis har skrivit tidigare och då vore det ju smidigt om man kunde få fram tidigare inlägg från just henne..?
    Själv har det varit intensiva veckor med flytt och jobb.. Vi går vidare med adoptionsprocessen och är nu i färd att hitta någon blankett på kommunens hemsida om att start hemutredning eller vad det kallas.. Min vän som har erbjudit sig att donera ägg kommer även upp till oss i slutet av månaden för att gör gynundersökning på Huddinge, så vi kör som på det alternativet oxå..
    Jag får dock en förhoppning om att vi även ska lyckas med egna medel utifrån kunskaperna som finns utomlands, det måste väl komma till läkarna i Sverige oxå snart!
    Kram på er alla och rackarns vilka kämpare ni är! / Jegs
    Du trycker på visa endast under bilden
    ♥♥♥
  • Lully Hill

Tack rara tjejer för era grattis och tummar!
    Jag har nu uppdaterat min presentation om någon vill läsa mer om immunbehandlingen jag har fått!

Kram 

Varje litet steg är ett steg framåt
  • Mariwa

Här kommer en framgångshistoria.

Jag fick ett AMH-värde på 0,8 när vi bestämt oss för att gå vidare med IVF efter försök till syskon i 1,5 år. Vår dotter sedan innan fick vi naturligt på första försöket, så det kom lite som en chock att vi inte lyckades med 2:an.

När vi fick höra om vårt låga AMH-värde kändes det lite hopplöst. Läkaren sa att vi hade små chanser att lyckas. Vi valde ändå att köra på. Jag fick göra långa metoden med högsta dos Gonal-F. Vi fick ut 5 ägg och tre av dessa blev befruktade. Vi misslyckades denna gången. Vi valde att göra en färskomgång direkt. Vår läkare valde då att byta till Menopur, även då högsta dos. Vi fick ut 14 perfekta ägg och alla blev befruktade. Vi valde då att odla vidare och 7 av dessa utvecklades till blastocyster. Vilket resultat! Vi misslyckades dock även denna gång. Nästa gång valde vi FET, även misslyckande denna gång :(

Vi blev lite less och jag hittade en annons på ett jobb jag gärna ville söka. Fick jobbet och vi valde att göra ett uppehåll, vi hade ju ändå många blastocyster kvar i frysen.

Döm av vår förvåning när jag blir gravid spontant ett halvår senare!! Nu är jag i v18 och känner bebisen i magen varje dag :)

Det var jobbigt att berätta på jobbet, blev ju gravid 2 mån efter att jag anställdes, men vi är ju självklart så oerhört glada!

Där har ni min solskenshistoria, kram på er och lycka till alla som kämpar!

• mariposa

Tack Vildhallonet för ett hoppfullt inlägg! Efter många försök måste det kännas fantastiskt att lyckas på naturlig väg dessutom. Vilket flyt! Grattis! 

• mariposa

Tjejer, jag undrar en sak. Kan Pergotime möjligen ha någon som helst verkan vid lågt amh? Jag har kraftiga äl-känningar varje månad och får utslag på fertilitetsmonitorn, tänkte att pergo skulle kunna ge det hela en extra skjuts. Eller är jag ute och cyklar? Har ni provat? Tankarna snurrar som vanligt...

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH