• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • 1111111
    Kattflickan skrev 2011-11-23 16:24:54 följande:
    Hej tjejer! Jag är 36 år och fick i nyligen veta att mitt AMH är lågt 0,51. Dessutom är mitt TSH lite högt, ca 4. Förutom detta har jag troligen ett kromosomfel, gonadal mosaik, Downs syndrom. Det innebär att mina äggstockar har DS, lite förenklat. Ska få göra Ivf pgd på Karolinska. Mina chanser nu att få ett friskt barn känns nu inte som så stora. 50 procent av äggen bedöms ha DS. Min enda fördel är att jag blivit gravid tre ggr på 1,5 år. En gång blev det missfall och två gånger hade barnet Ds och vi valde att avbryta graviditeten. Det senaste året har varit det värsta någonsin. Jag skulle nog behöva ett 'house' team av läkare för att klura ut sambanden. Det du skriver om Castor är förresten jätteintressant!
    Vilket tungt år du har haft. Så hemskt tråkigt. Hoppas turen vänder nu!
  • Castor1
    Kattflickan skrev 2011-11-23 22:22:14 följande:
    Hej, 

Tack för ert stöd! Jag hoppas också på 2012!

Lully Hill: Grattis till ett pickande hjärta! 

Poussin: Låter skönt med lite fransk värme! 

Vädur: Låter jättejobbigt att ha gått igenom 4 ivf utan ett enda ET. 

Jag äter faktiskt inte Levaxin än, ska ta om provet imorgon. Läkaren sa att det var lite förhöjt, sköterskan sa att det var helt normalt mitt TSH. Men sen har jag läst på nätet att TSH inte bör vara över 2 när man ska bli gravid och mitt var ca 4.  Har aldrig kollat TSH tidigare. 

Är det fler här som har problem med sköldkörteln?

Jag känner mig lite oroad över att vi kommer att få ut få ägg pga AMH-värdet, för sen måste ju nåt ägg vara friskt också.

Har börjat fundera över om det kan vara så att jag inte har gonadal mosaik downs syndrom, utan att det helt enkelt är så att mina äggstockar är föråldrade i förtid och att det därför är högre risk för mig att få barn med downs syndrom och att jag sen haft en grym otur och drabbats av det två gånger.   Det går nämligen inte att konstatera gonadal mosaik utan att göra en biopsi av äggstockarna, men genetikern sa att det var den rimligaste förklaringen, men det var innan jag tog AMH-provet. 

Vi har blivit kallade på möte på klinisk genetik i december, så jag hoppas vi kan komma igång med ivf'en i typ februari kanske.

När läkaren har kollat med VUL så har antalet äggblåsor varit normalt och han har sett att äl har varit på gång. Hur har ni det? Har ni normalt antal äggblåsor vid ÄL?  

Millan 
    Hej alla här och välkommen Millan75!

Jag håller tummarna nu Linn, stenhårt!!! Förhoppningsvis så är det så att en av äggblåsorna innehåller en kämpe!

Poussin - det låter underbart! Jag är avundsjuk.... Nya krafter!

Vädur: Intressant läsning. Jag tror på naturlig cykel och har frågat för egen del men mina chanser bedöms som så små så det är nog ingen idé...

1111111: Jag känner igen mig i din problematik. Jag som har så otroligt lågt amh blev ändå på ett konstigt vis även för hårt stimulerad av långa protokollet + högsta dos menopur, en s.k flare up effekt. Jag producerade två stora cystor och hade ett mycket högt östrogenvärde så min första IVF avbröts.Det låter klokt som du säger Lully Hill.
    I USA så behandlar de en ganska annorlunda.  Vi gick ju inte så långt som att genomgå en stimulering där men fick med oss massa info. Bland annat så äter man DHEA fram till strax innan ET och sedan behandlas man med ngt mot det auto-immuna - även fast det inte fastställts. Enligt läkarna där så har över 90% av låg-amh'arna ngn form av auto-immunitet. Det är även täta kontroller och blodprover - tror en gång/vecka. Ganska annorlunda som sagt. Dessutom sätter de alltid tillbaka två ägg.

@millan: Jag beklagar verkligen de tuffa beslut ni måste tagit och er sorg. Håller tummarna för att ni snart lyckas! Som fler skriver så borde du verkligen ta levaxin (ngt som de också ger i USA). Mitt värde ligger inom gränsen men är för högt så jag ska också försöka få medicin. Det kan vara så att dina äggstockar har "attackerats" en längre tid pga ngn form av auto-immun problematik. Vet inte om du har allergier eller astma eller mormor/farmor med bröst el äggstockscancer samt syskon/mamma med sköldskörtel-problem samt reumatism. Alla dessa diagnoser inom familjeledet påverkar och är indikatorer för en underliggande auto-immun problematik (som ej behöver ge sjukdomssymptom). Jag prickar nämligen in alla... Jag har, trots mitt låga amh-värde (0,1) ovanligt många antrala folliklar (dock nedsatt). Jag ligger numera på mellan 4-8. När jag stimulerades såg de tillslut bara två... Så det låter som att det kan vara ett samband där hos dig. Din prognos ser på pappret ändå bra ut och jag hoppas verkligen att ni kan få rätt hjälp snart!!!

Vet inte om denna info gör oss klokare men jag tänkte på vad som sades när vi var på CHR i NY och ju mer jag läser ju mer faller bitarna på plats. 

Stor kram,
    Jessica

• 1111111
    Castor1 skrev 2011-11-23 23:45:46 följande:
    1111111: Jag känner igen mig i din problematik. Jag som har så otroligt lågt amh blev ändå på ett konstigt vis även för hårt stimulerad av långa protokollet + högsta dos menopur, en s.k flare up effekt. Jag producerade två stora cystor och hade ett mycket högt östrogenvärde så min första IVF avbröts.Det låter klokt som du säger Lully Hill.
    I USA så behandlar de en ganska annorlunda.  Vi gick ju inte så långt som att genomgå en stimulering där men fick med oss massa info. Bland annat så äter man DHEA fram till strax innan ET och sedan behandlas man med ngt mot det auto-immuna - även fast det inte fastställts. Enligt läkarna där så har över 90% av låg-amh'arna ngn form av auto-immunitet. Det är även täta kontroller och blodprover - tror en gång/vecka. Ganska annorlunda som sagt. Dessutom sätter de alltid tillbaka två ägg.

Intressant det där med att 90% har förhöjd auto-immunitet. Jag har förhöjt TNF alfa-värde så jag tog trombyl efter förra ET.

Och ja, jag fick två tillbaka då.

Detta med att mäta östrogen-halten, har det att göra med att det är långa protokollet? För något sådant har jag inte kollat upp, men så har jag ju gjort det korta protokollet.

I mina vanliga ostimulerade cykler har jag vanligtvis ÄL på dag 19-21, under Gonal-F-stimulering har jag haft ÄP på dag 12 och 13. Jag har reagerat på detta och undrat om det inte påverkar kvalitén på äggen att det går så fort. Har du några tankar om det?

I dag känns det så deppigt och jag tvivlar på om det kommer att bli något syskon. Har fortfarande inte gråtit ordentligt sen samtalet på måndag morgon. Känner bara en så stor oro.
  • Vädur 78
    Kattflickan skrev 2011-11-23 22:22:14 följande:
    Hej, 

Tack för ert stöd! Jag hoppas också på 2012!

Lully Hill: Grattis till ett pickande hjärta! 

Poussin: Låter skönt med lite fransk värme! 

Vädur: Låter jättejobbigt att ha gått igenom 4 ivf utan ett enda ET. 

Jag äter faktiskt inte Levaxin än, ska ta om provet imorgon. Läkaren sa att det var lite förhöjt, sköterskan sa att det var helt normalt mitt TSH. Men sen har jag läst på nätet att TSH inte bör vara över 2 när man ska bli gravid och mitt var ca 4.  Har aldrig kollat TSH tidigare. 

Är det fler här som har problem med sköldkörteln?

Jag känner mig lite oroad över att vi kommer att få ut få ägg pga AMH-värdet, för sen måste ju nåt ägg vara friskt också.

Har börjat fundera över om det kan vara så att jag inte har gonadal mosaik downs syndrom, utan att det helt enkelt är så att mina äggstockar är föråldrade i förtid och att det därför är högre risk för mig att få barn med downs syndrom och att jag sen haft en grym otur och drabbats av det två gånger.   Det går nämligen inte att konstatera gonadal mosaik utan att göra en biopsi av äggstockarna, men genetikern sa att det var den rimligaste förklaringen, men det var innan jag tog AMH-provet. 

Vi har blivit kallade på möte på klinisk genetik i december, så jag hoppas vi kan komma igång med ivf'en i typ februari kanske.

När läkaren har kollat med VUL så har antalet äggblåsor varit normalt och han har sett att äl har varit på gång. Hur har ni det? Har ni normalt antal äggblåsor vid ÄL?  

Millan 
    Blir du gravid så ska TSH inte vara över 2,0 för då kan man få missfall så jag tycker du borde se till att få Levaxin. Hormonerna du tar under en IVF behandling gör med så TSH höjs. SÅ säg du har 4,0 nu då kanske det skulle ligga på 4,5-5,0 efter en IVF och blir du då gravid så kan det ju stiga fort med och då är det ju tyvärr stor risk för missfall. Så hade jag varit du så hade jag krävt Levaxin. Jag hade TSH på 5,7 på min utredning 2007, jag blev skickad till endokrinmottagningen och där tog proverna igen och de var då normala men de satte in Levaxin i alla fall eftersom jag hade svårt att bli gravid.
    AMH säger ju inte alltid så mycket så oroa dig inte för det än och tänk på att det bara behövs ett guldägg för att lyckas
    ♥♥♥
  • Vädur 78
    1111111 skrev 2011-11-24 00:14:27 följande:
    Intressant det där med att 90% har förhöjd auto-immunitet. Jag har förhöjt TNF alfa-värde så jag tog trombyl efter förra ET.

Och ja, jag fick två tillbaka då.

Detta med att mäta östrogen-halten, har det att göra med att det är långa protokollet? För något sådant har jag inte kollat upp, men så har jag ju gjort det korta protokollet.

I mina vanliga ostimulerade cykler har jag vanligtvis ÄL på dag 19-21, under Gonal-F-stimulering har jag haft ÄP på dag 12 och 13. Jag har reagerat på detta och undrat om det inte påverkar kvalitén på äggen att det går så fort. Har du några tankar om det?

I dag känns det så deppigt och jag tvivlar på om det kommer att bli något syskon. Har fortfarande inte gråtit ordentligt sen samtalet på måndag morgon. Känner bara en så stor oro.
    Kramar om dig vännen! Förstår att det känns deppigt. Det är mycket tankar som snurrar runt här med. Hur ställer ni er till ÄD? Vi kommer nog ställa oss i kö för det. KRAM
    ♥♥♥
  • Linn73

Hej och välkommen Millan75! Vilken jobbig resa du har gått igenom... Jag har haft färre sk antrala follikar än normalt (5-7 st), men ändå tillräckligt för att testa IVF.

Så intressant det du skriver Castor! Har själv läst Beers bok och tror stenhårt på att dåligt äggreserv kan hänga ihop med autoimmunitet. Själv har jag ju två autoimmuna sjukdomar, reumatism och endometrios, men läkarna vill ändå inte säga ett det finns något samband. Varken min reumatolog eller fertilitetsläkarna. Hade ju hoppats att resultatet skulle se bättre ut när jag tar en TNF-alfa hämmare, men icke.

1111111, får du något som kan sänka ditt TNF-alfa?

Har sprutat i 17 dagar nu och ska spruta i 1-2 dagar till så blir ÄP förhoppningsvis i början av nästa veckan. Jag har aldrig hört något som sprutat i så många dagar, har ni? De stackars få äggen växer väldigt långsamt och ett tag trodde vi att vi skulle behöva bryta, men nu har jag tre mellan 12-17 mm i alla fall.

Åh vad härligt med sol och värme Poussin! Det kommer att göra dig gott så är du fullt redo inför vad som händer framöver!

Kram till er alla!

• pp08

Idag på vul och så ser blåsorna ut efter 7 dagars menopur långa metoden.

Höger. 2st. 11mm
    Vänster. 1 st 18 mm, 2-3 st 11 mm, 3 st 5-6 mm.

Ser väl normalt ut för mig. Avvaktar blodprov men det blir väl äp nästa vecka.

• Vädur 78
    pp08 skrev 2011-11-24 11:28:59 följande:
    Idag på vul och så ser blåsorna ut efter 7 dagars menopur långa metoden.

Höger. 2st. 11mm
    Vänster. 1 st 18 mm, 2-3 st 11 mm, 3 st 5-6 mm.

Ser väl normalt ut för mig. Avvaktar blodprov men det blir väl äp nästa vecka.
    Vad spännande Hoppas de växer till sig fint Lycka till! Kram
    ♥♥♥
  • Kvinna72

Hej,
    I tisdags var jag på kontroll (efter 7 dagar med menopur och jjag hade ca 6st äggblåssor. 4 st-10-14mm på en sidan och andra sidan 2st- 6-9mm. Nu fortsätter jag med Menopur tills söndag sedan blir det ägglossnings spruta på måndag och äggplock på tisdag. Hoppas bara att det växer till sig fint och det är bra ägg : ) inte så många äggblåsor precis : (
    Kram alla!

• Linn73

pp08 och Kvinna72, lycka till! Då blir det förhoppningsvis ÄP för oss tre nästa vecka.

Jag ska på mitt 4:e VUL i morgon så får vi se om de små har växt till sig ytterligare. Blir knappast fler än 3 st för min del, om ens det. Men förhoppningsvis ligger guldägget där och väntar Glad

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH