• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Kattflickan

Kvinna72: Hoppas verkligen att de tre äggen växt bra och att du får tillbaka ägg! Samma för dig Linn73! 

Barnlängtan11: Förstår hur du känner dig, jag har själv nyligen fått reda på att jag har lågt AMH, känns jättejobbigt att veta att det inte är så många ägg kvar.

Har nu läst om rätt många med lågt AMH som ändå blir gravida och det går bra! Så man får väl inte ge upp hoppet än utan förutsättningslöst testa ivf pgd. Nu är det bara några veckor kvar innan jag ska till Karolinskas genetiska avdelning för besök. 

Millan

• Barnlängtan11

Kom på en till fråga, om man väljer att inte gå vidare på den kliniken man är på med alla försöken (3), får man tillbaka pengarna då eftersom man inte utnyttjat alla? Funderar på att titta på andra alternativ.

• Linn73
    Barnlängtan11 skrev 2011-11-30 22:56:13 följande:
    Kom på en till fråga, om man väljer att inte gå vidare på den kliniken man är på med alla försöken (3), får man tillbaka pengarna då eftersom man inte utnyttjat alla? Funderar på att titta på andra alternativ.
    Jag tror inte det tyvärr... Hela principen bygger ju på att alla inte behöver använda samtliga tre försök, därav att priset blir billigare. Jag fick tex inte köpa tre-pack pga att jag passerat 38 och att jag har dåliga förutsättningar.
  • NinaCamilla
    Det tror jag inte heller. Vi gjorde ett försök och fick betala dryg 30 000 spänn och även om vi inte fick några ägg, fick vi bara 10 000 spänn tillbaka - för 3 läkarbesök och ett blodprov. Tyvärr men kliniker här har tendens att "casha" med oss desperata. Kolla ändå med dem om ni kan få något tillbaka som kompensation.
  • Vädur 78
    Står nog i ditt kontrakt. Vi betalade 40000 kr för 3 pack och om vi inte fullföljer det så får vi tillbaka 7000 kr/behandling
    ♥♥♥
  • Barnlängtan11

Ok tack! Har iallafall efter att ha smällt allt lite bestämt mig för att inte försöka igen förrens tidig vår. Jag orkar inte mer negativt nu. Ska försöka bygga upp mig, gå ner lite i vikt, äta bra, fortsätta min akupunktur osv. Även om läkaren inte säger att det skulle ha någon betydelse så tror jag ändå på att ju bättre kondition både psykiskt och fysiskt man är i, desto bättre resultat med ivf! Jag skiter i mitt AMH värde nu och tänker att det kommer komma ett pluss till oss när vi är redo!! Det finns ju ändå ingen läkare i världen som kan veta om jag eventuellt har något litet guldägg kvar, har svårt att tro att alla skulle vara kassa! Kram alla

• Poussin
    Linn - Hur har det gått?

Barnlängtan - Låter som ett klokt beslut, jag lägger inte heller så mycket vikt vid mitt AMH värde längre. Det är klart att du har guldägg kvar, hoppas du struntar i din läkaren kommentar - förstår inte hur hon kan säga så.
    Lycka till nu och satsa på att må bra och att göra roliga saker!

Det blev en 1 timmes lång konsultation med Dr D som är en mycket sympatisk man. Han förklarade lite om processen och sen blev det frågestund från hans sida. Vi gick igenom min historia, med mycket fokus på graviditeten förra sommaren. Han sa att det inte är några tvivel om att jag har problem, (jag har ju underfunktion i sköldkörteln, IBS, eksem...) men frågan är hur allvarliga de är.

Jag har fått en lista på tester jag ska göra här i Sverige till att börja med och sen utifrån dem så avgör han om jag behöver komma ner och ta de tester som måste skickas till Chicago för analys. Det är dock lite knepigt för vissa tester måste tas dag 2 i cykeln, ett annat en vecka efter ÄL och resterande närsom i cykeln. Men det löser sig! :)

Han rekommenderade också FertileXX som Lully tog, men jag har förstått att det inte är helt enkelt att få hem den från USA...

det blir ingen IVF för mig i januari utan snarare februari men det känns bra. Är ju ingen menign att göra fler IVF:er om det ändå inte kommer att fungera... 

Det var lite kort om gårdagen, allt är väldigt intressant men det var mycket information att processa.

Kram på er alla!

• Linn73

Kvinna72, hur har det gått för dig? Bra hoppas jag!

Spännande Poussin med det ni går igenom. Låter ju lovande, men vilken grej alltså! Tänk om det här är lösningen!

Jag fick tillbaka två toppembryon idag samt ytterligare ett som får bo i frysen ett tag! Det här är mitt bästa resultat hittills och jag är så glad och tacksam. Dessutom är min reumatism bättre än tidigare pga ny medicin så jag hoppas innerligt att det ska funka den här gången.

Sköt om er alla kämpare ð???

• Kvinna72

Hej, jag fick veta tidigare idag att två av min tre har blivit befruktade och imorgon blir det insättning. Har dock ingen aning om hur bra kvalité det är på dem, men en dag i taget känner jag nu och hoppas på det bästa imorgon : ) sååå häftigt! Kram

• Vädur 78
    Linn73 skrev 2011-12-01 16:47:39 följande:
    Kvinna72, hur har det gått för dig? Bra hoppas jag!

Spännande Poussin med det ni går igenom. Låter ju lovande, men vilken grej alltså! Tänk om det här är lösningen!

Jag fick tillbaka två toppembryon idag samt ytterligare ett som får bo i frysen ett tag! Det här är mitt bästa resultat hittills och jag är så glad och tacksam. Dessutom är min reumatism bättre än tidigare pga ny medicin så jag hoppas innerligt att det ska funka den här gången.

Sköt om er alla kämpare 💗
    Grattis till ruvning och grattis till en i frysen med Härligt!!
    ♥♥♥
Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH