• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Kattflickan

Castor: såg att du skrev inlägg precis innan mig som svarade på några frågor.

Har en dum fråga som jag förgäves försökt googla mig fram till. Hur många folliklar är det normalt att ha under en ostimulerad cykel?

Blev lite kort inlägg från telefonen som ville tolka folliklar till folkilsket

Millan

• Linn73

Millan, jag har tidigare frågat min läkare hur många antrala folliklar som är normalt och fick då svaret 12-14 st per cykel (minns att jag då hade 7 st då vilket var ca hälften än normalt) men det beror såklart också på ålder. Nu senast hade jag endast 4 st så det verkar kunna variera från cykel till cykel.

• Castor1
    Kattflickan skrev 2011-11-25 13:25:50 följande:
    Castor: såg att du skrev inlägg precis innan mig som svarade på några frågor.

Har en dum fråga som jag förgäves försökt googla mig fram till. Hur många folliklar är det normalt att ha under en ostimulerad cykel?

Blev lite kort inlägg från telefonen som ville tolka folliklar till folkilsket

Millan
    Jag har ju otroligt lågt amh-värde (0,1) så det händer säkert en del konstiga saker i min kropp när jag stimuleras.
    Det min läkare i NY sa var att de aldrig försätter en kvinna i konstgjort klimakterium om hon redan har låga värden - chocken är enligt dem en nackdel istället för fördel. På mig stämmer det men eftersom att kroppen är så otroligt individuell så är det säkert tvärtom för någon annan... 

Jag har hört ungefär samma siffror som Linn, ca 12-15.
    För ett år sen kunde de räkna till 10 på mig (?!...). Jag berättade det för Huddinge och de svarade att det inte fanns en möjlighet i världen att det kunde varit så och att jag måste förstå att lågt amh värde är lika med liten äggreserv och få antrala folliklar. Kändes konstigt att inte bli trodd - min privata gynekolog var den som identifierade min bristande äggreserv och hon har bra koll på mig. Hon var själv otroligt förvånad och dubbelkollade därför. Detta var månaden efter att jag hade fått ett missfall trots att chansen för en spontangraviditet ligger på under 5%.
    Det enda min privata gynekolog konstaterade då var att man inte ska läsa sig blind på amh-värdet... 
    Jag hoppas verkligen att forskningen om detta kommer igång på riktigt!
    Det är inte så att jag misstror den svenska läkarvården (jag tycker riktigt illa om den amerikanska och deras segregering) men det jag önskar är att alla "undantag" och egna slutsatser som vi funnit i denna tråd ska tas på allvar. Även om det kanske inte går att förändra vår situation så finns det verkligen otroligt mycket oupptäckta svar gällande lågt amh.

En liten reflektion bara...

Åh vad jag håller tummarna för er alla!!!

Kram och trevlig helg,
    Jessica

• Kattflickan

Jag läste följande på Linnéklinikens hemsida: Inget enskilt test klarar en sådan bedömning. AMH är ett sådant blodprov. Det mäter chansen att äggstockarna fortfarande har bra ägg kvar. Men studier visar att AMH ensamt är sämre än noggrann mätning av äggstockarna med ultraljud i kombination med analyser av andra hormoner. Nivåer på AMH ska alltså tolkas med stor försiktighet.

Sen läser jag att menscykelns längd också kan ge en indikation på hur äggreserven är. Över 28 dagar säger att det är troligt att äggreserven är god. Jag har 28-31 dagar. 

Det står att AMH mäter chansen att äggstockarna har BRA ägg kvar. Jag vet ju redan att jag troligen har 50 % ägg med kromosomfel. Borde inte det avspeglas i AMH-värdet? 

Mina 11 folliklar som jag hade är alltså i underkant? Varför sa då läkaren att det såg normalt ut? Jag var på reproduktionscentrum vid Akademiska i Uppsala.  

Jag vet inte vad jag ska tro om allt det här. Det bästa är nog att försöka att inte tänka så mycket på det och försöka en omgång ivf och se vad som händer och inte bli för besviken om det inte går bra. Jag har ett sånt kontrollbehov att jag har lite svårt för att göra så Jag vill gärna vara väl påläst innan jag pratar med läkarna. Hade jag inte varit det efter aborten så hade inte läkarna föreslagit PGD. Det var jag som tog upp det. Läkaren tyckte vi skulle fortsätta på egen hand. Men vi kände att vi mentalt inte kunde fortsätta försöka själva när vi visste att det var 50 % risk för att barnet hade kromosomfel. Jag är egentligen helt osannolik. 80 % av alla barn med DS blir missfall. Jag har burit två barn med DS åtminstone till vecka 13. Jag önskar att de hade blivit missfall och jag vill aldrig igen stå för det svåra valet att göra en abort. Jag tror faktiskt inte jag skulle klara det en gång till. 

Castor: Konstigt att Karolinska inte trodde på dig gällande folliklarna. Har de någon lägre gräns för när de "vägrar" göra ivf? Min ivf pgd kommer att göras på Karolinska, men kontrollerna innan görs på RPC i Uppsala där jag bor. Kul att höra att du ska komma igång med en ny ivf snart! 

Nu är provet för sköldkörteln taget, tror svaret är klart om någon vecka, är det högt fortfarande ska jag ha levaxin! Jag hoppas att det bara är förhöjt pga mina graviditeter och att jag inte har en bestående sköldkörtelproblematik. NI som haft problem med sköldkörteln och fått levaxin, har ni märkt någon skillnad i hur ni mår? Jag är helt otroligt trött och har känt mig deppig den här hösten, vilket jag sällan är vanligtvis. Men å andra sidan har det varit en jobbig höst av förklarliga skäl. 

Millan

• NinaCamilla

Milla75: Jag hoppar in här även om jag gör ÄD. Jag äter levaxin dagligen och var gränsfall enligt min läkare efter några blodprover. Hon tog inte dock alla prover vilket var lite konstig så här efterhand. Jag hade förhöjt TSH - värdet men själva hormonvärdet låg i normal nivå. Vi började med lägsta dosen 25 mg och efter 6 månader var jag uppe på 75 mg. Nu fick jag sist 100 mg av en annan läkare samt vi tog alla tester och upptäkte också orsaken.  Innan jag började äta levaxin, var jag väldigt trött (sov 12-13 timmar och fortfarande trött), orkade ingenting, gick upp i vikt även om jag toktränade och tappade hår .I dagsläget mår jag mycket bättre - behöver normalt 8 timmar sömn, orkar träna, har blivit smalare utan att byta kost etc. Jag rekommenderar att du testar. Som sagt var jag en gränsfall enligt läkaren men är överlycklig att jag började testa. Jag har hört från bekanta att precis när de har blivit gravid eller varit gravida upptäcker läkare att personen har sköldkörtelproblem.  

• Kattflickan

NinaCamilla: Känner igen mig så väl i det du skriver. Jag vill mest bara sova hela tiden, har svårt att motivera mig att träna (brukade träna 5 ggr/vecka) och har svårt att gå ner i vikt. Mitt TSH ligger på ca 4. Jobbigt att det kan ta sån tid att få ner TSH. Jag har ju inte tiden på min sida. 

Skönt att du mår bättre!

Millan 

• Linn73

Har varit på ägglock idag och är glad för de fem äggen som plockades ut! De måste ha växt till sig bra de sista dagarna eftersom det endast var tre på senaste VUL. Återföring på torsdag om allt går vägen!

Hur går det för er andra som närmar er ÄP?

Kram

• Poussin
    Linn - Åh grattis vännen!!!! 5 ägg är ju kanon, nu håller vi tummarna för att de myser ordentligt i värmeskåpet inatt och att det blir minst ett fint lite pyre som flyttar in för långtidsvistelse på torsdag!!!  Solig

Kvinna72 - Hade du också ÄP idag? Hur gick det?

pp08 - Hur går det för dig?

Roligt att ni är flera som är på gång, håller tummarna för er alla 3!!!

Själv är jag nu tillbaka från Frankrike, varmt och skönt och alldeles underbart att byta miljö. Hade en liten förhoppning om att ett mirakel skett, men mensen dök upp igår - 11 dagar sen...morr. Men det är bara att köra på, imorgon ska jag till en gyn och prata om att få ta om AMH, FSH och lite andra tester, är nyfiken på hur det ser ut nu.
    Imorgon kommer även dr D från Aten att ringa, vi har nämligen bestämt oss för att följa i Lully Hills spår och göra immunologisk utredning i Aten. Mailade in formuläret igår och fick tid för konsultation imorgon, snacka om effektivt och tillmötesgående. Känns roligt och spännande! Glad

Kram till er alla fina tjejer Hjärta
  • Kvinna72

Hej, igår kväll tog jag ägglossningssprutan och imorgon är det dags för äggplock. Det ska bli intressant att se om det har växt till sig flera ägg sedan förra veckan. Ja och självklart hela denna veckan är ju lite speciell med första IVF försöket.
    kram

• längtar74

Linn - grattis till de fem äggen! Det är ju toppen!!

Kvinna72 - lycka till i morgon. Håller tummarna för ett riktigt bra resultat!

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH