• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Vädur 78
    Kvinna72 skrev 2011-12-01 17:03:23 följande:
    Hej, jag fick veta tidigare idag att två av min tre har blivit befruktade och imorgon blir det insättning. Har dock ingen aning om hur bra kvalité det är på dem, men en dag i taget känner jag nu och hoppas på det bästa imorgon : ) sååå häftigt! Kram
    Vad bra Jag tror inte man ser så mycket av kvalitén första dagen utan endast om det är en normal befruktning. Hoppas på fina embryo i morgon!
    ♥♥♥
  • Vädur 78
    Poussin skrev 2011-12-01 13:05:38 följande:
    Linn - Hur har det gått?

Barnlängtan - Låter som ett klokt beslut, jag lägger inte heller så mycket vikt vid mitt AMH värde längre. Det är klart att du har guldägg kvar, hoppas du struntar i din läkaren kommentar - förstår inte hur hon kan säga så.
    Lycka till nu och satsa på att må bra och att göra roliga saker!

Det blev en 1 timmes lång konsultation med Dr D som är en mycket sympatisk man. Han förklarade lite om processen och sen blev det frågestund från hans sida. Vi gick igenom min historia, med mycket fokus på graviditeten förra sommaren. Han sa att det inte är några tvivel om att jag har problem, (jag har ju underfunktion i sköldkörteln, IBS, eksem...) men frågan är hur allvarliga de är.

Jag har fått en lista på tester jag ska göra här i Sverige till att börja med och sen utifrån dem så avgör han om jag behöver komma ner och ta de tester som måste skickas till Chicago för analys. Det är dock lite knepigt för vissa tester måste tas dag 2 i cykeln, ett annat en vecka efter ÄL och resterande närsom i cykeln. Men det löser sig! :)

Han rekommenderade också FertileXX som Lully tog, men jag har förstått att det inte är helt enkelt att få hem den från USA...

det blir ingen IVF för mig i januari utan snarare februari men det känns bra. Är ju ingen menign att göra fler IVF:er om det ändå inte kommer att fungera... 

Det var lite kort om gårdagen, allt är väldigt intressant men det var mycket information att processa.

Kram på er alla!

Vad spännande Lycka till
    ♥♥♥
  • Poussin
    Linn - GRATTIS!!! Vilket kanonresultat, t o m ett frysis! Skrattande
    Nu blir det plus vännen, jag känner det på mig. Vad har du för TD?

Kvinna72 - 2 av 3 är ju jättebra och som Vädur skriver, det är först imorgon de ser hur väl de delat sig. Håller tummarna för fina embryon.

Vädur - Tack! Glad
  • Linn73

Kvinna72, vad härligt att höra!! De är säkert superfina. Får ni två tillbaka i så fall eller är det här ert första försök? Kram i lycka till!!

• Kattflickan

Linn och Kvinna72: Det går ju strålande för er!!! Jag hoppas så att äggen fastnar och blir till bebisar! Kvinna72: Hoppas verkligen det blir ägginsättning imorgon! 

Poussin: Låter som ett intressant samtal med läkaren. Menar han att underproduktionen av sköldkörtelhormon hör ihop med lågt AMH? Är det för att han misstänker en autoimmun sjukdom?  Går det att konstatera om man har en autoimmun sjukdom? 

Jag ska ringa Ackis imorgon och höra vad mitt TSH är nu, analysen borde vara klar. Är det fortfarande högt så ska jag be att få Lexaxin så snart som möjligt. 

Om man har en autoimmun sjukdom, hur påverkar det då fertiliteten? Stöts fostret lättare bort?

Millan

• Kvinna72

Hej, ja nu var ett insatt och då är väl jag en "ruvare" : ) ett ägg hade delat sig till ett 3- celligt och det andra "dog" sa läkaren.
    Galet säger jag bara : ) nu ska jag iväg på akupunktur.
    Trevlig helg alla och lycka till där ute!
    Kram

• Linn73

Grattis Kvinna72 - då får vi ruva tillsammans! Passa på och njut, det ska jag försöka göra!

• Vädur 78
    Kvinna72 skrev 2011-12-02 14:54:42 följande:
    Hej, ja nu var ett insatt och då är väl jag en "ruvare" : ) ett ägg hade delat sig till ett 3- celligt och det andra "dog" sa läkaren.
    Galet säger jag bara : ) nu ska jag iväg på akupunktur.
    Trevlig helg alla och lycka till där ute!
    Kram
    Grattis till ruvning
    ♥♥♥
  • Vädur 78

Har haft telefon tid med min läkare idag. Tanken var ju att testa IVF i naturlig cykel men nu har de fått hem medlet(vet inte om jag skrivit något om det här innan) som varit så framgångsrikt i Tyskland/österrike. Men man tillsätter kalcium- Jonifor, gör ICSI på ägg och en stund med el på ägget......... Låter lite galetFörvånad men har hjälpt många par, dock inte alla så frågan är om vi ska testa detta nu eller gå över till ÄD........

♥♥♥
  • Poussin
    Kvinna72 - Grattis till ruvning! Glad

Vädur - Åh det låter spännande, kan väl vara värt att testa innan ni går över till ÄD, eller? Kostar det som en vanlig IVF eller är det dyrare?
    Frågade läkaren i Aten om IVF i naturlig cykel och han sa att det är den metod som skulle vara bäst för mig. Först kollar man så att det är en bra cykel och sen den metoden. Men vi får se, om inte sista försöket i Uppsala funkar är jag lite nyfiken på Crash IVF som de gör på CFC.

Millan - Nej jag skulle inte säga att underfunktion i sköldkörteln hör ihop med AMH, men hypotyreos är ju en autoimmun sjukdom, precis som t.ex IBS, diabetes och reumatism. Och vissa läkare är inne på att många med lågt AMH värde även har en eller flera autoimmuna sjukdomar.
    Fick du svar på ditt TSH värde idag?

Skulle varit på julfest med jobbet ikväll, men min dumma IBS tyckte annorlunda och att gå på julfest utan att äta eller dricka kändes inte så lockande... Så det fick bli sushi och Downton Abbey på Svt play istället - helt ok det också! Tungan ute

Ha en härlig helg allesammans!
    Kram

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH