• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • linköping68
    Castor1 skrev 2011-12-14 14:22:22 följande:
    Hej!
    Nu är vi hemma efter dagens äggplock. Var lite nervös då det var första gången men jag tycker att ingreppet, under omständigheterna, gick bra.

Resultatet är väl inte helt strålande - av 4 äggblåsor blev det bara ETT ägg???!!!
    Men, men... Jag har era ord i bakhuvudet, det behövs bara ett guldägg. Så det är det vi får heja på nu!!!
    Håll nu tummarna för att ingen telefon ska ringa och att det ensamma ägget blir en 10-poängare! ET sker, hoppas hoppas, på fredag 14.15!

Är det någon här som fått liknande resultat? Vad kan det bero på? Vad är oddsen?

Lite jobbigt att vänta måste jag medge men vi försöker vara positiva!

Kramar till er alla!

Linn: Hoppas att du landat och tagit dig tid att sörja, tänker på dig! Kram
    Kvinna72: Hoppas att mensen håller sig borta i 9 månader! Håller tummarna! Kram  
    Hoppar in lite och kommenterar.... Vid vår enda iVF hade vi samma som du. 4 blåsor, men endast 1 ägg. Det blev befruktat och sattes tillbaka. Men sen tog det sig inte tyvärr.

Så det kan gå bra med bara 1 litet ägg. Håller tummar för att det befruktas, sätts tillbaka, fäster och blir till bebis. 
  • Castor1
    linköping68 skrev 2011-12-15 21:55:33 följande:
    Hoppar in lite och kommenterar.... Vid vår enda iVF hade vi samma som du. 4 blåsor, men endast 1 ägg. Det blev befruktat och sattes tillbaka. Men sen tog det sig inte tyvärr.

Så det kan gå bra med bara 1 litet ägg. Håller tummar för att det befruktas, sätts tillbaka, fäster och blir till bebis. 
    Tack för pepp, vi får hoppas på det!

De har iallafall inte ringt (usch, vilken jobbig väntan...) så ägget verkar ha blivit befruktat iallafall (peppar, peppar)! Vi ska vara där kl 14.15 för ET, förutsatt att de inte hör av sig nu på fm och säger att det inte delat sig... Åh, håll tummarna!
    Uppdaterar senare idag...

Linn: Är testlagrets mindre känsliga och kan det vara så att clearblue visar på förhöjt Hcg men att det är det tidiga missfallet som fortfarande syns? Det är så  jobbigt med stickor som visar olika, har hänt mig två gånger. Även där var clearblue inblandat. Men när jag gkorde om det två dagar senare så visade det ingenting. Jag håller tummarna att ert FET lyckas!!! Du verkar ju ha svarat bra denna gång och det är ju en positiv indikation gällande er frysis. Håller tummarna!!!

pp08: Vad tråkigt att höra! Har du ändrat medicinen eller förfarandet något eller kan det ha varit en sämre månad? Har hört att det går upp och ner... Be om att de kollar ditt FSH värde inför nästa gång så att du får göra nästa försök en månad då kroppen är bättre i fas. Varm kram!

Millan: jag har läst detsamma ang Amh och pergo så det verkar finnas ett sådant samband. Vet dock inte ngt om andra mediciner och dess påverkan. Hoppas att din behandling snart kan sätta igång!!!
  • pp08

Castor: verkar bara vara otur. Eller så var det långa metoden som ej fungerade optimalt.
    Har alltid haft bra värden på allt förutom lite lågt AMH. Har dock legat sista åren mellan 0,4 och 0,3, inte så mycket förändring.
    Alltid haft ett gäng blåsor som stimuleras bra men lite olika resultat vid ÄP.

Vi försöker med hemmaförsök nästa vecka på ÄL Och annars blir det hoppa över "nyårs"mensen och starta med korta metoden på följande mens.

♀ 090619
  • Castor1
    Linn73 skrev 2011-12-16 10:27:44 följande:
    Håller tummarna Castor!!
    Tack Linn - det hjälpte!

Vi är hemma nu efter vårt första ET - har aldrig kommit såhär långt... Men nu gick det!
    Vårt ensamma lilla ägg som vi fick ut visade sig vara en fighter (jag har amh 0,1). 

När vi kom dit så berättade läkaren för oss att ägget bedömdes till under 30% då de bara delat sig en gång och var 2-celligt. Men hon sa att det kunde ta sig iallafall så de ville sätta in det.

När jag ligger i stolen och ska börja så sticker embryologen ut huvudet och sger - "Nu har det delat sig igen och du kommer att få tillbaka ett 4-celligt"!!!
    Läkaren konstaterade då att vi hoppade upp till en bra nivå och vi fick mellan 30-40% chans! Så otroligt skönt - Hurra!

Däremot så hade de inte skrivit ut några proggisar (ahhh), så jag fick ett gäng av barnmorskan som gick och sa åt läkaren att ringa in ett recept på en gång. Nu fixat!

Är glad att vi fått komma såhär långt och hoppas nu så mycket på detta!

Vad gör man nu? Några råd? 

Så nervöst men är glad att skriva att jag nu officiellt är ruvare, testdag: Nyårsafton!

Stor kram och trevlig helg!
  • Castor1
    pp08 skrev 2011-12-16 09:46:29 följande:
    Castor: verkar bara vara otur. Eller så var det långa metoden som ej fungerade optimalt.
    Har alltid haft bra värden på allt förutom lite lågt AMH. Har dock legat sista åren mellan 0,4 och 0,3, inte så mycket förändring.
    Alltid haft ett gäng blåsor som stimuleras bra men lite olika resultat vid ÄP.

Vi försöker med hemmaförsök nästa vecka på ÄL Och annars blir det hoppa över "nyårs"mensen och starta med korta metoden på följande mens.
    Lycka till nästa vecka!!! 

För mig fungerade inte långa protokollet - fick avbryta.
    Nu korta med Fostimon... Bara ett ägg dock men stort framsteg för oss!

Kram 
  • Linn73

Vad underbart att höra Castor, vilken lycka! Mitt råd är att försöka slappna av så mycket som det går, även om jag vet att det är mer eller mindre omöjligt sista ruvarveckan. Sedan är min devis, gravid tills motsatsen är bevisad! Det är lite skönt att få känna sig gravid, i alla fall för en liten stund. Men jag hoppas att du får känna det i ytterligare nio månader!

Stor kram och njut!

• Castor1
    Linn73 skrev 2011-12-16 17:11:48 följande:
    Vad underbart att höra Castor, vilken lycka! Mitt råd är att försöka slappna av så mycket som det går, även om jag vet att det är mer eller mindre omöjligt sista ruvarveckan. Sedan är min devis, gravid tills motsatsen är bevisad! Det är lite skönt att få känna sig gravid, i alla fall för en liten stund. Men jag hoppas att du får känna det i ytterligare nio månader!

Stor kram och njut!
    TACK!!!
    Kram Kram
  • linköping68
    Castor1 skrev 2011-12-16 16:16:23 följande:
    Tack Linn - det hjälpte!

Vi är hemma nu efter vårt första ET - har aldrig kommit såhär långt... Men nu gick det!
    Vårt ensamma lilla ägg som vi fick ut visade sig vara en fighter (jag har amh 0,1). 

När vi kom dit så berättade läkaren för oss att ägget bedömdes till under 30% då de bara delat sig en gång och var 2-celligt. Men hon sa att det kunde ta sig iallafall så de ville sätta in det.

När jag ligger i stolen och ska börja så sticker embryologen ut huvudet och sger - "Nu har det delat sig igen och du kommer att få tillbaka ett 4-celligt"!!!
    Läkaren konstaterade då att vi hoppade upp till en bra nivå och vi fick mellan 30-40% chans! Så otroligt skönt - Hurra!

Däremot så hade de inte skrivit ut några proggisar (ahhh), så jag fick ett gäng av barnmorskan som gick och sa åt läkaren att ringa in ett recept på en gång. Nu fixat!

Är glad att vi fått komma såhär långt och hoppas nu så mycket på detta!

Vad gör man nu? Några råd? 

Så nervöst men är glad att skriva att jag nu officiellt är ruvare, testdag: Nyårsafton!

Stor kram och trevlig helg!

Du ser!!!!!!! Grattis, vad roligt! Hurra!
Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH