• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • pölsan

Hej!

Jag väntar på svar om mitt AMH-värde, det borde komma när de öppnar efter julstängdheten. Jag hade tänkt släppa tankarna på det hela nu under alla helger, men det går inte så bra. Jag har läst en del i tråden och om jag förstått rätt så behöver inte äggen vara sämre om man har lågt AMH. Det är mer att de är färre som är det stora besväret, stämmer det?  Kommer ni ihåg hur många folliklar ni hade innan stimuleringen?

Ursäkta att jag hoppade in här, men jag önskar er alla lycka till vart ni än befinner er i processen!

• längtar74

Castor - förstår så väl din besvikelse. Men du tänker helt rätt med att vänta till TD. Det finns ju så många man läst om som testat neg i förtid o sedan fått ett plus. Håller tummarna för att det vänder! När är din riktiga TD?

Eftersom det är första gången jag ruvar så är det inte förrän nu som jag verkligen förstår frustrationen under de här dagarna. Jag tror att jag blir knäpp! Googlar varje dag på "ruvardag x" och blir fan inte mycket klokare. Det enda jag lär mig är att allt kan hända. Symptom el inte betyder inget för resultatet.

Har bestämt mig för att inte tjuvtesta. Mest för att jag inte orkar med besvikelsen. Vi ska på nyårsfest o jag vill göra mitt bästa för att det ska bli bra. Jag tror att jag hellre får försöka stå ut med ytterligare några dagars ovisshet.

Stora kramar till alla. Hoppas innerligt att vi allihop får ett bra 2012.

• längtar74

Pölsan - såvitt jag förstått det så är amh mest ett tecken på hur reserven ser ut, dvs inte nödvändigtvis kvalitet. Men - jag har läst (kanske tom här i tråden) att vi med lågt amh har större missfallsrisk.

Samtidigt vill man ju få ut så många ägg som möjligt eftersom det ju oftast faller bort något vid varje steg (befruktning, delning etc), så med färre i utgångsläget blir det tuffare. Men det är ju ändå "bara" statistik! Guldägget kan dyka upp - det har vi sett bevis på här.

Jag har vid mina tre försök haft max 2-3 folliklar på varje sida i inledningsskedet. Sedan har de minskat i antal ju närmare ÄP jag kommit. Vid sista UL har det varit max 3 totalt. Sedan har de ju inte fått ut något alls ändå (tomma äggblåsor).

Hur som helst - håller tummarna för att du får bra nyheter!

• 1111111

Hej alla, tittar in här och lägger ihop tummarna riktigt hårt för er som ruvar nu!

Jag hoppades ju på ett försök med menopur nu i januari, men tror jag får inse att det inte kommer att funka rent logistiskt eftersom denna cykel krockar med att de gynekologer som tar emot mig fortfarande har ledigt efter jul & nyår. Segt och stressande att vänta.

Funderar på att korta denna cykel med provera för att hinna med nästa cykel i januari (av privata omständigheter blir det krångligare att ta sig till Köpenhamn för försök från och med 1 februari).

Någon som har erfarenhet av vad provera gör med cykeln som kommer - blir den "normal" eller blir ägglossningen konstig?

• längtar74

Poussin - så tråkigt med din mormor. Jag beklagar sorgen. Oavsett hur väntat ett dödsfall än är så kommer ju sorgen ändå. Tänk vilken skillnad det är på våra far-och morföräldrars generation och vår. De resor vi går igenom nu var inte över huvudtaget möjliga då. Mitt i bergodalbanan så är jag så tacksam över att vi har de här möjligheterna.
    Och åh, vad spännande med Aten!! Det är ju hur snart som helst!

Nu RD10 och har precis rett ut med sjukhuset om att de ska ringa mig på mån em med resultatet från hcg-testet (fick veta igår att min snälla gyn, som gett mig remissen, är på semester hela nästa vecka o därför inte kan ge mig ngn info...). Bara några dagar kvar nu - snälla, snälla, låt det här funka!

Kramar till er alla.

• Linn73

Hej alla fina tjejer!

längtar74 och Castor, förstår att det är enormt jobbiga dagar just nu och jag håller mina tummar för er. Efter alla mina ruvningar har jag förstått att man kan känna hursomhelst. Men även om mitt rationella jag säger det kan jag heller inte låta bli att googla symtomer, galet! Man vill ju så gärna att det ska vara graviditetstecken.

Poussin, beklagar sorgen. Förstår att det känns tungt. Blir imponerad av att ni kontaktat Aten och att ni faktiskt ska åka dig, det är starkt!

pölsan, välkommen hit!

I dag fick vi veta att nära vänner till oss väntar barn. Det är alltid lika tungt även om man är inställd på det. Ni alla har säkerligen varit med om samma sak och vet hur det känns. Jag vill inte att vi ska vara det där paret som det är så synd om och som inte kan få barn. Jag vill vara som alla andra i det avseendet.

Hoppas ni alla får en trevlig nyårshelg och att 2012 blir ett bättre år!!

• Poussin

Längar och Linn - Tack för omtanken! Var uppe och tömde mormors rum på hemmet ikväll - sorgligt. Gråter

Längtar - Har tänkt samma tanke som du, även om det är tufft det vi går igenom så måste det varit ännu tuffare på deras tid då möjligheten till hjälp inte ens fanns!
    Åh, du har mina tummar raring -  vilken underbar start på 2012 det vore! Glad

Linn - Åh gumman, jag vet hur det är. Har knappt några vänner utan barn, det är i stort sätt bara mina FL-vänner som fortfarande kämpar på för att blir föräldrar - de andra har nästan alla fått nr 2 redan...

Fick en sån härlig bild framför mig för några dagar sen, det var jag i mina föräldrars soffa nästa jul och jag var så gravid att jag knappt kunde ta mig ur soffan - så nu affirmerar jag denna bild och har bestämt att så blir det! Flört

Önskar er alla ett underbart 2012 - nu ska gravidlistan fyllas på!!! Skrattande
    Kram Hjärta

• Nelle

Hej alla "gamla" och nya i tråden!

Det var evigheter sedan jag skrev här sist, men jag följer er ibland på avstånd.    

Hoppas att ni har haft en skön julhelg och att vi alla får se fram emot ett 2012 med framgångshistorier.

Gott nytt år!
    Kram!  

• Castor1

Hej allesammans!

Längtar: Hoppas att du mår bra! Tänker på er och hoppas, hoppas, hoppas! Känner igen mig i googlandet och tankarna på om man håller på och tappar greppet ; )
    Jag är nu på ruvardag 14, TD imorgon men jag kommer att vänta till 1 Jan 2012 innan jag testar - imorgon ska jag äta skaldjur och dricka alkoholfri champagne med ett "självvalt" barnlöst par.

Poussin: Beklagar din mormors bortgång, sorgligt att höra. Hoppas att hon fick somna in lugnt och stilla. Tack också för stödet. Otroligt bra jobbat med Athen, vilken logistik det måste varit... Men det låter som att ni är något på spåren - håller tummarna nu!

Linn: Förstår frustrationen... Man vill inte att folk ska prata om att det är synd om en osv. Vi alla här får kämpa jäkligt hårt och stå i svåra situationer och gå igenom tuffa krig med existentiellt ifrågasättande MEN det gör oss inte till offer känner jag även fast sorgen finns i hjärtat. Vi ställs inför frågor som får oss att utforska dimensioner som de som får barn lättare inte kommer att göra. Jag känner mig både mer ledsen, men också starkare och mer levande än innan denna skitresa började. Jag kommer att bära det i mitt hjärta även sen när vi blir föräldrar.

Själv firade jag en av mina bästa vänner strax före jul (hon fyllde år). Jag och min man var de enda utan barn där. Jag vet inte hur era bekanta är, men en sak slog mig och det var hur tråkigt jag hade det. Det kändes lite konstigt att 12 människor inte har mer att prata om än barn?! De var helt världsfrånvända. Jag hade lust att resa mig och fråga, - "Vart tog åsikterna vägen, vad händer i världen och vad gör ni på fritiden?"
    Jag brukar inte tänka på det så mycket och mina bästa vänner kan ju prata om annat men i sällskap med andra med barn, när de dessutom vet att jag går igenom en IVF och sitter där på ruvardag 3... Nej, jag måste vidga min radie - fick riktig klaustrofobi. Vill ha nya vänner känner jag...  

Som sagt, jag är på ruvardag 14... Inte så mycket symptom, lite huvudvärk och så kör det i magen lite grann, dessutom lite fylligare och ngt ömma bröst men inte som första veckan. Känns som att mensen är påväg. Men så länge den håller sig borta så finns ju hopp! Har egentligen TD imorgon men kommer inte testa då. Testar kanske på söndagen. Har en idé om att jag vill vänta till progestronet tar slut så att det blir lite som en vanlig månad där man väntar på en försenad mens...
    Antagligen är jag skitskraj för att testa i och med att min reaktion på det negativa tjuvtestet,  natten mellan ruvardag 9-10, inte var så trevlig... Arg med lätt sammanbrott som följd. Usch, usch, usch - det här med att ruva är inte lätt. TACK för ert stöd och för att vi följs åt här tillsammans!

Kram,
    Jessica 

• Kattflickan

Castor, jag tycker det låter som om du testat för tidigt innan! Det är ju jättepositivt att du inte fått mens än. Jag håller alla tummarna! Förresten, man behöver inte bli insnöad på sina barn bara för att man får barn. Man kan bibehålla ett vuxet, intressant liv, men man får nog jobba för att det ska bli så. 

Linn: Det är alltid lite jobbigt att få reda på att ens vänner väntar barn, även om man blir glad för deras skull.

Poussin: Beklagar din mormor. Även om man anat att det kan vara på gång så blir man ändå så ledsen när en släkting dör.

Längtar74: Håller tummarna!

EGO: Vår katt fick avlivas för några dar sen, hade tumörer i lungorna. Hon var ca 15 år men vi hade hoppats på några år till. Därför har jag inte varit inne och läst här. Det har varit jättedeppigt.

Jag hoppas verkligen att 2012 blir ett bättre år än 2011. Gott nytt år på er tjejer!

Millan

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH