• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Kattflickan

Grattis Castor! Jag tror på ditt fighterägg! Är på sambons julfest, så nu kan jag inte skriva mer. Millan

• Kattflickan

Castor: Aperopå råd så undrar jag vilka råd ni andra har fått inför IVF? Jag har hört att man helst ska undvika att dricka kaffe och inte så mycket alkohol. Har ni som genomgått ivf fått några "förhållningsorder"?

Sambons julfest var kul, lite väl kul för hans del, misstänker att han inte kommer att komma upp innan lunch imorgon Efter det här får nog han ta det lite lugnare med alkoholen, vill inte att han dödar av alla spermier.

Millan 

• Poussin

Castor - GRATTIS!!! Som Linn skriver så är du nu PUPO (pregnant until proven otherwise) :D Ta det lugnt, gör roliga saker och ta hand om dig. Det är helt uppenbarligen en liten kämpe och jag hoppas den flyttat in för långtidsvistelse! Kram

Kvinna72 - Nej vad sorgligt och vad jobbigt att inte vara hemma. Hoppas du är hemma nu så att kan kramas med mannen. Du ska se att det går hela vägen nästa gång!!

Linn - Fy vad jobbigt mef tester som visar olika. :( Håller tummarna för er frysis!

Millan - Vi har inte fått några förhållningsregler, men själv slutar jag med koffein, alkohol och drar ner på sockerintaget så mycket det går.
    Kul med julfest :)

Här händer det inte så mycket, har skickat ner mina testresultat till Aten och väntar på återkoppling. Vi åker ner i mitten av januari och tar de prover som måste skickas till Chicago för analys.
    Fick svar på hormonproverna, AMH ligger på 0,4 så det är stabilt, FSH på 11 vilket är för högt och östrogen var för lågt... Hoppas att någon månad till med Inofolic och nu även Fertile xx på Dr D's inrådan kan boosta äggen inför nästa ivf. :)

Kram och trevlig helg allesammans!

• Kvinna72

Hej Alla,

Nu är jag hemkommen och allt känns lite bättre tycker jag allt. Nu är det nya tag ; )

Gällande förhållningsregler inför IVF så har jag inte fått så mycket råd från kliniken tycker jag. Däremot går jag på akupunktur och där är det ju andra råd angående kost och kosttilllskott. Först och främst: Drick INTE kaffe och allt annat som innehåller koffein. Motionera lagom, undvik stress och vila mycket, meditera m.m. Jag har fått ett A4 med lite diverse att tänka på. Jag har blivit mycket duktig gällande kaffe men det finns mycket annat som jag kan bli bättre på ; ) dra ner på socker och 'vita produkter' jag få bättra mig tills nästa gång : )

Castor: Grattis och lycka till nu med allt! Vad häftigt att det hade fortsatt att dela sig : ) Hur många dagar var det odlat?

Mitt ägg/embryo som sattes in hade delat sig till 3 celligt och sattes in två dagar efter äggplock. Nu analyserar jag ju såklart om det, skulle det kanske ha delat sig till 4celligt eller mera, hade det varit bättre osv...Jag få väl fråga kliniken hur de ser på det. Vet ni?

Trevlig helg och jag tänkte på Er alla!

• Vädur 78
    Kvinna72 skrev 2011-12-17 10:45:22 följande:
    Hej Alla,

Nu är jag hemkommen och allt känns lite bättre tycker jag allt. Nu är det nya tag ; )

Gällande förhållningsregler inför IVF så har jag inte fått så mycket råd från kliniken tycker jag. Däremot går jag på akupunktur och där är det ju andra råd angående kost och kosttilllskott. Först och främst: Drick INTE kaffe och allt annat som innehåller koffein. Motionera lagom, undvik stress och vila mycket, meditera m.m. Jag har fått ett A4 med lite diverse att tänka på. Jag har blivit mycket duktig gällande kaffe men det finns mycket annat som jag kan bli bättre på ; ) dra ner på socker och 'vita produkter' jag få bättra mig tills nästa gång : )

Castor: Grattis och lycka till nu med allt! Vad häftigt att det hade fortsatt att dela sig : ) Hur många dagar var det odlat?

Mitt ägg/embryo som sattes in hade delat sig till 3 celligt och sattes in två dagar efter äggplock. Nu analyserar jag ju såklart om det, skulle det kanske ha delat sig till 4celligt eller mera, hade det varit bättre osv...Jag få väl fråga kliniken hur de ser på det. Vet ni?

Trevlig helg och jag tänkte på Er alla!
    Beklagar ditt minus
    Det optimala för 2 dagars embryo är att det ska vara 4 celler, en 3 dagars ska ha 8 celler. Uppnår embryona inte detta så är det väl bättre med 5 celler jämfört med 3 men sen får de inte dela sig för fort heller.
    Men har ju även hört de som lyckats med 2 celligt så givetvis kan man lyckas med 3 celliga med
    KRAM

♥♥♥
  • Kattflickan

Kvinna72: Jättetråkigt att det inte gick bra den här gången, hoppas det går bättre nästa gång.

När jag "försökte" bli gravid på vanligt sätt så drog jag ner på kaffet till en liten kopp per dag och när jag plussade slutade jag helt. Jag drack som mest ett glas vin i veckan förutom de två veckorna mellan ägglossning och BIM då jag inte drack alls. Det var mest för min egen del, för att jag skulle slippa fundera över att jag druckit alkohol innan BIM om jag blev gravid. Jag vet att det säkert är overkill. Men inför IVF'en ska både jag och sambon vara nyktra minst en månad innan, så efter nyår blir det ingen alkohol alls. Jag ska sluta med kaffet helt också, det är lite svårt, särskilt på jobbet men det går. Om jag väl blir gravid så är det inget problem att undvika kaffet, jag har varit jätteäcklad av kaffe när jag varit gravid.

Castor: I en annan forumtråd är det en tjej som fick ut 8 ägg, men bara ett ägg befruktades, det sattes in och nu är hon gravid! Så, det krävs bara ett ägg! Jag håller alla tummarna nu för ditt ägg.

PP08: Lycka till mer era hemmaförsök och försök att njuta också

För egen del försöker jag inte tänka så mycket på min ivf, det blir så mycket orostankar som kommer. Känns jobbigt att veta att jag egentligen skulle behöva få ut många ägg för att lyckas få nåt friskt. Eftersom äggen analyseras då de uppnått 8 celler, så måste det bli så att de odlas i 3 dagar, 1 cell tas ut för analys, och dagen efter är analysen klar och eventuellt friskt ägg sätts tillbaka. Nåja, jag får väl reda på mer när vi får prata med läkarna på Karolinska.

Millan

• Castor1

Åh, tack snälla för alla tillrop och pepp - det betyder otroligt mycket!

Det är svårt att våga hoppas och svårt att tänka på att det är stor risk att det inte går vägen... Knepig sits.

Jag har ganska ont i livmodern (speciellt på vänster sida där de satte in ägget), är lite orolig för det.
    Hoppas att kroppen inte håller på att jobbar för fullt på att stöta ut ägget... Det hugger och krampar  och drar ner mot ljumsken.
    Men det är ju inte så många dagar sedan ÄP och kroppen har varit med en del, men det känns lite olustigt.

Embryot hade odlats i två dagar. Mitt ÄP skedde vid 11-tiden på onsdagen och de satte tillbaka ägget vid 14.45 på fredagen. Det hade delat sig till ett 4-celligt efter lunchen så det var en aning trögt.
    Men läkaren sa att det var bra att det delat sig nyligen och att det såg bra ut så jag koncentrerar mig på det. 

Angående förhållningssätt så har jag inte ändrat något på mina vanor.
    Kanske inte så smart men jag har haft ett behov av att försöka leva som vanligt trots den jobbiga behandlingen, både fysiskt och psykiskt... Har försökt, med inte så stor framgång, att tänka bort behandlingen...

Jag dricker ca 2-3 koppar kaffe/dag och 3 glas rödvin/vecka. Jag skulle behöva vila mer men det har inte varit möjligt då detta är den månad som jag alltid har mest att göra på året. Men det var nu eller kanske aldrig som gällde. Jag har inte heller joggat något sista veckorna för det har gjort lite ont i livmodern av medicinerna och jag har haft en konstig mjölksyra i benen. Så det har känts som att min kropp inte velat ha för hård fysisk träning, vilket jag då helt låtit bli (så det är en ändring av en vana...)
    Har även försökt att tänka mer positivt och inte utsätta mig för situationer där mitt kontrollbehov sätter fart (typ tunnelbana, hiss etc).

Däremot så har jag ju ätit 75 mg DHEA varje dag i 2,5 månad (ganska hög dos), vilket borde ha påverkat kroppen - förhoppningsvis till det bättre!
    Så man kan ju säga att jag har satsat på att dopa mig inför denna IVF?!... 

Men som sagt - tack för alla kommentarer och lyckönskningar! Jag skulle nog bli tokig om jag inte kunde "prata" här, läsa era inlägg och lära mig mer om både amh-värdet, kroppen och livet. Tack!

Stor kram,
    Jessica 

• småsteg

Åh Castor - jag håller också tummarna! Hoppas verkligen att det går vägen! Jag följer med här lite på avstånd och lider med er alla som har haft motgångar den senaste tiden...

Angående förhållningsregler så känner jag att man ska göra det man mår bra av, då tror jag man optimerar förutsättningarna (så länge det man mår bra av inte är direkt skadligt för kroppen alltså). 

Jag hoppas att 2012 blir ett bra år för oss alla!

God jul!

Kram till er alla 

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH