• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • pp08

Castor: vad bra. Hoppas det blir ÄP

För oss gick det inte så bra. Det blev ÄP, 4 ägg. Men eftersom 2 var omogna och de andra 2 inte befruktade blev det ingen ET. Första gången det händer på 7 IVF!!!!!

Intressant det med Fostimon? Någon som vet om CVL har några "Nya" accepterar avvikande metoder?
    Har hittilss kört långa metoden med Puregon, långa med Menopur, korta med Menopur.
    Verkar fortfarande som korta med Menopur (300 eller 375) som fungerar bäst.

♀ 090619
  • mariposa
    Castor, vad lovande det låter! Beundransvärt hur väl insatt du är. Tack för att du delar med dig av den "amerikanska" modellen, mkt intressant. Hoppas på fortsatt fin tillväxt!

Längtar74, hoppas att ni fick positiva besked så att ni kan gå vidare. Är ni på plats i Spanien eller görs kontrollerna här hemma innan ni far iväg?

• mariposa
    pp08, vad tungt! Hoppas att du får bra vägledning på kliniken om hur ni kan gå vidare.
  • längtar74

pp08 - vad tråkigt att höra. Extra kram till dig.

VUL såg bra ut, så nu är vi ett steg längre:)

mariposa - vi gör alla undersökningar här hemma. Resa bokad till Spanien den 17e, planerad ET 19/12. Det närmar sig!

• Kvinna72

Hej,
    Hur är det, är det någon mer som ruvar här? Vet inte exakt hur man räknar ruvar dag men jag chansar på att jag är på dag 6 (?). Någon som vet? Idag har det varit en jobbig dag. Vill helst bara dra täcket över mig. Vaknade tidigt med lite molande värk och det har fortsatt till och från men ingen mens iallafall. Hoppas att detta är ett positivt tecken dock. Kram

• Vädur 78
    Kvinna72 skrev 2011-12-08 16:53:13 följande:
    Hej,
    Hur är det, är det någon mer som ruvar här? Vet inte exakt hur man räknar ruvar dag men jag chansar på att jag är på dag 6 (?). Någon som vet? Idag har det varit en jobbig dag. Vill helst bara dra täcket över mig. Vaknade tidigt med lite molande värk och det har fortsatt till och från men ingen mens iallafall. Hoppas att detta är ett positivt tecken dock. Kram
    ET dagen är RD 0. Kram
    ♥♥♥
  • Kattflickan

Castor: Det låter ju strålande! Grattis!!! Nu hoppas vi på ett finfint äggplock! Vet dina läkare här om att du tar dhea? Visst är det så att det inte går att få tag på i Sverige?

Har ni tips om vad man ska säga vid första besöket? Är det bra att propsa på en särskild metod direkt då jag har dåligt AMH eller ska man testa först en gång och se hur jag svarar de "vanliga" medicinerna? 

Jag har så fruktansvärt mycket att göra på jobbet just nu att jag inte hunnit med att ringa karolinska om att få en tid att komma till ivf-avdelningen samma dag som vi träffar genetikern. Överhuvudtaget så kan jag se att det här inlägget inte är särskilt bra skrivet, men jag är så otroligt trött, hoppas ni ursäktar

Millan

• Linn73
    pp08, jag beklagar att ni inte kom till ET. Förstår att det känns tungt..

Castor, grattis!! Nu håller vi tummarna för att det ser bra ut på ÄP. Och tack för att du delar med dig!

Millan75, det jag kan komma på är att ni borde får börja på hög dos hormoner på en gång om AMH-värdet är lågt. Lycka till på besöket!

Längtar74, lycka till i Spanien! Nu är det er tur!

Kvinna72, så länge du inte blöder kan molvärk betyda något bra. Ruvardagarna är verkligen jättejobbiga... Lycka till!

Jag är på RD7 idag och har redan börjat blöda... Min mens är vanligtvis väldigt regelbunden och brukar alltid kommer 14 dagar efter ÄP, så det här är vääldigt tidigt. Känns tungt nu... Om det inte funkar med två helt perfekta embryon, kommer det någonsin funka?! Har dessutom kraftig mensvärk så det kan inte vara något annat än mens. Är det någon annan som har börjat blöda så här tidigt?

Kram alla Hjärta
  • Tigris

Castor. VAd intressant att du har fått så bra resultat med dhea! Jag gick också på Huddinge, blev nedreglerad med långa metoden och svarade jättedåligt på behandlingen. Fick endast ett ägg. Valde att avbryta.

Bestämde mig för att ta dhea inför sista försöket som skulle bli en insemination istället. Kände att jag inte orkade med en till ivf-behandling. Inför detta försök läste jag på om Dr Gleichers behandlingsmetoder och tog dhea i tre månader, 75 mg om dagen, på eget bevåg. Bad om att få stimulerades med dubbeldos Pergotime inför inseminationen. Jag gick också på akupunktur.

Läkarna på Huddinge gav mig inte mkt hopp. Men de hade fel! Jag hade två fina folliklar på inseminationsdagen och ett av äggen blev en underbar liten bebis som jag nu har i famnen. Jag berättade aldrig för min läkare på Huddinge om att jag preparerat mig med DHEA. Funderar ibland på om jag borde kontakta henne och tala om det. Kanske skulle det kunna bidra till att man började testa dhea på svårstimulerade patienter i Sverige.

Lycka till alla ni som kämpar!

• Castor1
    Hej och tack för alla fina kommentarer och pepp!
    Jag hoppas verkligen att detta ska få mig till ÄP och att ett mirakel sedan sker...

Jag visste inte om jag skulle berätta eller ej men valde att göra de tillslut - till barnmorskan...
    Hon gick in till läkaren (Dr Rova som jag väl inte alltid kommunicerar så bra med, hmmm) och kom tillbaka. Jag var beredd på en tillsägelse men fick ingen. Hon sa att läkaren hade sagt att läkemedlet inte används i Sverige, att det inte är tillåtet och att de inte hade en åsikt om preparatet. Jag har varit nervös för om det skulle bli en reaktion mellan medicinerna men som sagt, fick inget svar direkt. 
    Tyvärr går det inte att få tag på här men man kan beställa över nätet. Jag har kontakt med en läkare som kan skriva ut. Jag träffade honom personligen i NY då han kom med en annan form till mig för att jag inte kunde svälja kapslarna. 
    Säger till om jag beställer en omgång till så kan jag även ta beställningar om någon annan vill prova.

Så skönt att höra Tigris, tack. Och ett stort GRATTIS till bebisen! Som sagt, långa metoden var ingen succé för mig heller, var tvungen att avbryta. Om detta funkar för mig så kanske fler som provat ska berätta det för läkarkåren så att DHEA kan testas även här?!
    Jag hann bara äta 75 mg/dag i 2,5 månad - hoppas att det räcker! Tror dock att det iallafall ökade oddsen för det verkar som att min mens som jag fick innan denna IVF-start var ett tidigt missfall, men det har inte kunnat bekräftas. Har dock haft det förut och kände igen symptomen. Har varit lite orolig också för att det skulle påverka resultatet men det såg ju ganska bra ut (peppar, peppar...) och jag hoppas att det ska se ännu bättre ut imorgon!

pp08: Så tråkigt att höra att ni inte kom till ET. Hoppas att ni orkar och får försöka igen!
    Linn: Så ledsen att höra, vill ju verkligen inte att det ska stämma men du känner ju din kropp så jag beklagar verkligen! Men du svarade bra denna gång så jag hoppas att guldägget beslutade sig för att invänta till nästa försök! 
    Stor kram till er båda.

Kvinna72 - jag håller tummarna, så länge du inte blöder så är det en positiv indikation.
    Längtar74 - snart är det dags, grattis! Stort lycka till! 
    Millan  - jag instämmer med Linn, be om hög dos och täta VUL och blodprover så att de har koll på dina värden och din kropp.

Jag återkommer imorgon efter VUL #2. Ska vara på Huddinge 9.30... Är lite nervös faktiskt. Har haft värk i vänster äggstock (min slöaste) men det har slutat nu. Hoppas att det inte är ett dåligt tecken. Jag har stressat väldigt mycket och sovit och ätit dåligt - det känns inte så bra men jag har inte haft något val. Det var behandling nu som gällde.

Kramar till er alla! 
Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH