• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • ewa00

Idag fick jag brev från huddinge igen, redan nästa vecka har vi fått tid för sista proverna och kuratorsamtalet Glad sedan är det bara att vänta på att telefonen ska ringa...

La till mig på listan under en ny rubrik!

Listan på vi som ska lyckas  Solig

Gravida:
    Malbert, AMH 0,55 Ankaja, AMH 0,2, IVF 1, BF 18/12 DobbieDoo, AMH 0,41 Sötmaggan, AMH 0,33, 37 år Albatross74 AMH 0.27, IVF 1: feb 2011. Sprutstart 8/5 Ida73 AMH 0.2 IVF1, 0 ägg (Gonal-F+ Ovitrelle). IVF2, 6 ägg (Menopur + Pregnyl)
    Väntar på nytt försök:
    Sunshine123, (33 ar),  AMH 0,48 , FSH 10,8.  Vantar pa att borja behandling nagon gang i augusti. Castor (36 år), amh 0,1 fsh 13, lh 5,2. Avbrutet försök 23 maj 2011 p.g.a "flare-up" effekt, dvs östrogen-chock pga sprayen som resulterade i  två  cystor och förhindrande menopuren att fungera. Anemon (38 år), AMH 0,47 Planerar behandling troligtvis i november. Poussin (33 år), AMH 0,35. Väntar till januari med att göra IVF nr 5.

Sprayar:

Linn73 (38 år), Tidigare AMH 0,41, nytt prov juni -11 visade AMH 0,84. Planerat ÄP i mitten av nov.

Sprutar:

Planerat ÄP/ET/FET:
    pp08 (41år) IVF6/syskonförsök, ÄP 20/9

Ruvar:

LycklligtLottad 1982, 29 år AMH 0,1, FSH 60 Gör äggdonation. ET 15/8, TD 29/8 ÄD-kö: Småsteg, AMH 0,49, 1 makeinsem, 1 IVF utan resultat, rek ÄD Längtar74, (37 år), AMH <1 först men 1,2 okt 2010! FSH 11,6. 3 IVF utan ägg. Planerar ÄD i Spanien Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06 dec 2010, 0,1 april 2011!. Avbruten IVF behandling 6/5. Kör både ÄD (vän utreds för korsdonation, provtagning 1 i sept 2011) och Adoption (Medlemskap i Adoptionscentrum från Juli 2011, diplomerad adoptionskursdeltagare i okt 2011). Nelle (37 år) AMH 0,3 (feb. 2011), 0,2 (11.09.19), 0,5 (11.09.21) Har gjort tre IVF-försök med egna ägg som inte lett till ET. Står i landstingets ÄD-kö sedan 11.03.01. Linn73 (38 år), AMH 0,84. Har gjort fyra misslyckade IVF:er. Står i landstingets ÄD-kö sedan 111010.
    Väntar ÄD-start:
    ewa00, (25 år),  AMH <<0,1 , FSH mellan 6-60. Framme i landstingets ÄD-kö efter ca 14 månader, väntar nu på matchande donator 

Adoptionskö:

Nelle (37 år) AMH 0,3 (feb. 2011), 0,2 (11.09.19), 0,5 (11.09.21) Medlem i AC sedan juli 2011 och i FFIA sedan augusti 2011, diplomerad adoptionskursdeltagare i okt 2011 Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06 dec 2010, 0,1 april 2011!. Avbruten IVF behandling 6/5. Kör både ÄD (vän utreds för korsdonation, provtagning 1 i sept 2011) och Adoption (Medlemskap i Adoptionscentrum från Juli 2011, diplomerad adoptionskursdeltagare i okt 2011). Linn73 (38 år), AMH 0,84. Medlem i BFA sedan okt 2011. Efter årsskiftet går vi även med i AC. Övrigt: Linköping68, AMH 0,69. 1 st IVF utan plus. Hemmaförsök just nu.
  • småsteg

Tack Vädur78! Jag tittar bara in som hastigast här nu, men jag ska gå in och läsa din historia senare. Tack för svaret om hormonutredningen också. Jag ska fundera på det där med Levaxin. Vi gör äggdonationen i Huddinge.

Ha det bra så länge!

• Poussin
    Linn - Hur går det för dig raring? Är det dags för sprutor snart eller har du redan börjat? Tummarna hålls stenhårt!!! Glad Kramar

Vädur78 - Jag tittar gärna in på din sida! Glad

Ewa00 - Åh vad spännande - lycka till!!  Glad

Ha en skön helg allesammans! Hjärta
    Kram
  • mali66

Underbart att läsa om alla framgångshistorier! Det stärker!

Jag fyller 42 i januari 2012 och har ett AMH på 0,4 på ena kliniken och 0,5 på en annan klinik nu i oktober.

Funderar nu på både IVF och/eller äggdonation och håller på att jämföra priser på kliniker i Danmark och Bangkok.

Bangkok därför att jag tänkte några månaders time out och har vänner som bor där.   

Har ni några tips och råd om bra prisvärda lkliniker för IVF och/eller äggdonation?
    Blir glad för alla tips! 

KRAMAR till alla kämpar!         

• Castor1
    Kvinna72 skrev 2011-11-07 23:04:34 följande:
    Hej, efter att ha sprayat med Synarela ett bra tag, därefter tagit Menopur (450) så hade vi den första kontrollen förra veckan. Men endast en väldigt stor äggblåsa visades : ( Någon annan som har haft samma erfarenhet - en mycket stor äggblåsa? Detta är första försöket. Nu kör vi på igen: spray + en tablett för att få igång mensen (Provera) och sen blir det Menopur igen och ny kontroll.
    Hoppas då på bättre resultat. Tack för framgångshistorier - det behövs!
    Kram
    Jag har haft liknande men för mig var den stora äggblåsan en cysta... Jag hade fått en "flare-up" effekt som orsakades av nässprayen Synarela, vilket hindrade menopuren för att funka optimalt (eller typ alls?!..). Mitt östrogen-värde var på 2500, vilket är lika med peaken för en utan lågt amh-värde som har ägglossning (tror jag att de sa...). Iallafall så avbröts mitt försök efter att jag sprutat menopur ett par dagar till... Under min sprutperiod hade jag inte blivit kallad till varken blodprov eller VUL, hade hamnat mellan stolarna. detta hade upptäckts tidigare då. Det var mitt första försök, är i startgropen för ett till. Jag kommer inte att få göra det långa protokollet igen utan bara sprutor. Vet inte om du drabbats av detta, men det låter lite lika...
    Hoppas dock att det ordnade sig för dig, och att fler äggblåsor bildats så att du kan göra ÄP snart! Lycka till!
  • Mimi71

Hej alla starka tjejer!
    Jag skrev några inlägg här i tråden under försommaren. Då hade vi fått reda på att jag hade 0,16 i AMH. 39 år gammal. Det är jättekul att se att flera har blivit gravida och att en del har gått vidare till nya möjligheter med adoption och äggdonation.

Vi inledde då raskt IVF försök som avbröts första omgången då endast två folliklar hade utvecklats trots maxdos med Fostimon. Andra IVF försöket fick vi efter tjat och eftersom vi faktiskt har en dotter som kommit till på "vanligt" sätt. Resultatet med maxdos Menopur blev detsamma. 2 folliklar. Denna gång fick vi ändå gå vidare till äggplock eftersom läkaren ville ge oss en sista chans.

Mitt i detta var min mamma väldigt sjuk i slutfasen av livet och sex timmar efter att hon somnat in låg jag på äggplocket.  Ägget befruktades inte. Kliniken sa tack och hej, och läkaren menade att vår största chans att få barn var via äggdonation men stängde inte dörren för att vi faktiskt skulle lyckas på egen hand. Hon rekommenderade även ackupunktur.
    Jag följer er alla på avstånd eftersom vi har tagit en paus i barnskapandet under sommaren och hösten.Jag har gått i ackupunktur under en period.  Jag är dock nyfiken på att höra er funderingar kring hur stress kan påverka det här med AMH, har era läkare sagt något? 
    Jag vet att några i tråden har ett barn sedan tidigare, jag vill gärna komma i kontakt med någon av er och höra hur ni funderar kring äggdonation - eget "genetiskt" barn. 
    Nu har ju IVF Sverige stängt dörren för oss men har någon av er testat flera klinker för IVF? Jag har liksom lite svårt att släppa tanken på att vi ska lyckas den vägen.... 
    Många frågor och tankar - jag vet...  

Kram! 

• Lully Hill
    Mimi71 skrev 2011-11-14 14:54:35 följande:
    Hej alla starka tjejer!
    Jag skrev några inlägg här i tråden under försommaren. Då hade vi fått reda på att jag hade 0,16 i AMH. 39 år gammal. Det är jättekul att se att flera har blivit gravida och att en del har gått vidare till nya möjligheter med adoption och äggdonation.

Vi inledde då raskt IVF försök som avbröts första omgången då endast två folliklar hade utvecklats trots maxdos med Fostimon. Andra IVF försöket fick vi efter tjat och eftersom vi faktiskt har en dotter som kommit till på "vanligt" sätt. Resultatet med maxdos Menopur blev detsamma. 2 folliklar. Denna gång fick vi ändå gå vidare till äggplock eftersom läkaren ville ge oss en sista chans.

Mitt i detta var min mamma väldigt sjuk i slutfasen av livet och sex timmar efter att hon somnat in låg jag på äggplocket.  Ägget befruktades inte. Kliniken sa tack och hej, och läkaren menade att vår största chans att få barn var via äggdonation men stängde inte dörren för att vi faktiskt skulle lyckas på egen hand. Hon rekommenderade även ackupunktur.
    Jag följer er alla på avstånd eftersom vi har tagit en paus i barnskapandet under sommaren och hösten.Jag har gått i ackupunktur under en period.  Jag är dock nyfiken på att höra er funderingar kring hur stress kan påverka det här med AMH, har era läkare sagt något? 
    Jag vet att några i tråden har ett barn sedan tidigare, jag vill gärna komma i kontakt med någon av er och höra hur ni funderar kring äggdonation - eget "genetiskt" barn. 
    Nu har ju IVF Sverige stängt dörren för oss men har någon av er testat flera klinker för IVF? Jag har liksom lite svårt att släppa tanken på att vi ska lyckas den vägen.... 

Kram! 
    Hej Mimmi,
    Jag är ledsen för din skull! Att förlora sin mamma är bland det svåraste man måste gå igenom i livet. Jag vet för min mamma gick bort i cancer 2007. Under tiden gjorde jag också en IVF.
    Jag har alltid fått finfina äggresultat på IVFerna. Mina sista IVFer innan denna gjorde jag 2006-2007 så det är länge sedan. Så här såg det ut då:
    1.2004 Puregon 150, långa prot, 14 ägg, 6 befruktade, 1 ET, 5 till FET  
    2. 2005 Puregon 150 , långa, 8 ägg, 7 befr. 6 delade, 1 ET, 2 till FET
    3. 2005, Puregon 150, långa, 6 ägg, 4 befruktade odlas till blastisar, 1 ET, 3 FET
    4. 2006 Puregon 175, korta i 6 dagar sedan 200, korta prot., 13ägg, 9 befruktade, 1 ET, 2 FET
    5. 2007, Puregon 200, korta, 8 ägg, 5 befr., 2 ET inget till frysen.

Under perioden 2005-2006 var min syster sjuk i hjärntumör och dog 2006 och två månader senare insjuknade min mor i lungcancer och dog en tid efter IVFen 2007. Mormor dog också under denna tid. En stor del av min familj försvann på 14 mån 2006-2007. En fruktansvärd tid och jag tror det påverkade mina resultat då. Kvaliteten försämrades markant de två sista gångerna och tillslut inget till frysen. Jag är övertygad om att det allmänna välbefinnandet påverkar hela resultatet. Vi är ju inga maskiner, eller hur! 
    Kram
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Lully Hill

Så här tänker jag om ÄD!

ÄD ökar ju naturligtvis chanserna  och det känns bra.
    Visst barnet inte är ens genetiska. Däremot är det ens biologiska barn faktiskt! Själv står jag i ÄD kö i Tammerfors nu ifall detta går åt skogen.
    Jag tänker som så att jag har faktiskt "byggt" och skapat denna lilla unge i min kropp, men jag behövde bara lite hjälp med "byggmaterialet".
    Dessutom skiljer jag på själ och kropp. Man "hör i hop" i släktleden genom "själsled" mer än genetiska led tror jag. Så är det för mig, kroppen är bara ett skal.  Flummigt kanske tycker ni.

Visst ni förresten att det i studier visat sig att barnet "ärver" vissa anlag av sin mamma ändå! Det verkar som att vissa anlag speglar sig i barnets anlag på något sätt. En fantastisk tanke!!
    Såg det i en tråd här på FL ang ÄD. Bör finnas mer info på nätet!  

Varje litet steg är ett steg framåt
  • mariposa
    Mimi71 skrev 2011-11-14 14:54:35 följande:
    Hej alla starka tjejer!

Kram! 
    Hej Mimi71!
    Först och främst så beklagar jag din mammas bortgång. Så fruktansvärt! Förstår att ni
    lagt försöken på hyllan för ett litet tag.

Direkt då jag fick beskedet om min låga äggreserv började jag tänka i banor att jag det livet jag levt de senaste åren, med mycket stress och tärande oro, helt klart måste ha påverkat kroppen. Enligt de två läkare jag träffat så finns det dock ingenting som kan påverka ens ägganlag, men jag har ändå mina tvivel. Nu provar jag akupunktur och örter, vill åtminstone försöka komma i balans i kroppen.

När det gäller ÄD så märker jag att ju mer jag pratar om det med folk i min omgivning desto mer bekant blir jag med tanken. Om det är vad som krävs för att jag ska få ett till barn så tror jag att jag är beredd. Det här är ändå komplext och jag inser att det kommer att kännas stort den dagen då vi tar kontakt med någon ÄDklinik för att starta en utredning. Vi kommer dock att testa IVF till våren. Ska samla kraft först och spara undan en slant.

Luly-hur känns det än så länge? Är så glad för din skull.

Vädur78-läser gärna mer om din historia på din sida.

Kram till alla!
  • Vädur 78
    Mariposa och Poussin: Nu kommer ni in på min sida

Igår skulle vi gjort ET men de ringde på fm och sa att embryona inte såg så bra ut. De skulle odla vidare dem tills i morgon men läkaren var inte så hoppfull
    Är väl bara att inse att man får ge upp detta med IVF.
    Är ju överlycklig att vi lyckats få ett barn, men skulle ju gärna vilja ge honom ett syskon. Så frågan är om man ska ställa sig i kö för ÄD?
    Läkaren kommer ringa i morgon i vilket fall men kan inte tänka mig att de vill att vi ska göra fler försök nu.

Kram på er 
    ♥♥♥
Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH