• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Nelle
    Poussin: Jag läste nyss på din presentation att du inte heller lyckats så bra med Menopur och har samma AMH som mig. Hmm... tror nog att medicinen påverkar oss på olika sätt. OM det blir ytterligare ett försök för oss vill jag absolut inte ha Menopur. Lycka till nu!

Linn: Jag tänkte på dig i morse. Träffade kuratorn på fertilitetskliniken och fick för mig att vi kanske var samtidigt i väntrummet. Förra gången kom jag avsiktligt sent för att inte behöva sitta där längre än nödvändigt, men nu satt jag där i tio minuter strax före nio. Hoppas att äggplocket gick bra idag och att ni kan slappna av i helgen!

Ha en bra helg allihop!

Kram!

• Poussin
    Nelle - Nej aldrig mer Menopur för mig, får ju alltså 3 ägg med både Puregon och Fostimon, men nu hoppas vi att kvaliten ska vara bättre med Fostimon. Ja medicinerna påverkar oss alla olika, det finns inget preparat som är bäst utan man får testa sig fram.

Linn - Hur har det gått vännen, hoppas det gått bra och att det gjorde mindre ont denna gång!

CvL ringde och 2 av 3 blev befruktade så nu hoppas vi på att 1 gärna 2 fint/fina embryon ska flytta in imorgon! Glad
  • Linn73

Vilka glada nyheter Poussin - 2 av 3 är ju fantastiskt bra! Kanske blir dubbelruvning i morgon då! Har du fått tillbaka två embryon tidigare? Heja heja!

Nelle, vad gulligt av dig att tänka på mig. Kl 8.50 i morse låg jag och fick mina ägg plockade så vi kan inte ha varit i väntrummet samtidigt. Vilket sammanträffande annars! Hoppas kuratorssamtalet kändes bra och att ni gick lite stärkta därifrån.

Ang Menopur så har det funkat bäst för mig, men det verkar ju vara helt individuellt som du säger Nelle. Testade Gonal-F första gången och då blev det endast två blåsor.

längtar, känner så igen det där klämkäcka svaret när barnfrågan kommer och hur man snabbt försöker byta ämne för att undvika följdfrågor. Ibland kan jag tycka att det sociala spelet med omgivning, kollegor osv kan vara nästan lika jobbigt som själva barnlösheten i sig själv.

Anemon, hur går det för dig? Känner du några symtom ännu? Håller tummarna!

Med extra mycket Morfin och smärtlindring  gick ÄP ok den här gången. Började gråta på en gång när jag satte mig i stolen för att jag var så rädd att det skulle göra lika ont som förra gången... Det blev i alla fall 4 ägg, även om jag hade hoppats på några fler eftersom jag ändå hade 8 blåsor. Men men, som alla säger, viktigast att de är av bra kvalitet. Blir ju 3-dagarsodling eftersom Huddinge har stängt över helgen. Känns jobbigt bara att behöva vänta till på måndag innan vi får veta hur det har gått...

Kämpa på att starka och tappra tjejer! Och skön helg Hjärta

• Poussin
    Linn - Grattis gumman, skönt att det gick bra, du ska se att de är av toppenkvalitet och att du får tillbaka guldägget på måndag!  Har ni pratat om att sätta tillbaka 2?
    Vi fick tillbaka 2 sist så jag hoppas vi får det denna gång också!

Kram! Hjärta
  • Anemon

Heja Linn! Grattis till en lyckad dag. Nu håller jag tummarna för att du får guldägget på måndag.

Nu fokuserar vi på kvalitet i stället för kvantitet! Jag var ju i samma situation som dig med 8 blåsor men 4 ägg och fick tillbaka 2. Än så länge svårt att sia om utgång.... nog mest progesteronet som ger biverkningar.... med ömma bröst och lite magont. Vågar inte riktigt känna efter och hoppas heller.
    Kram

• småsteg

Det var rolig läsning här! Jag hoppas verkligen att det går bra för er alla nu - ni förtjänar verkligen det!! Glad

Själva har vi fått bekräftelse av Huddinge att vi står i donationskö ("väntelista för ställningstagande till äggdonation"). De har daterat oss från senaste årsskiftet, vilket är ungefär då vi började prata om donation med sjukvården och det var ju bra. Det trista är att det är 1,5-2 års kötid och de kan, pga den stora bristen på donatorer, troligen bara erbjuda en behandling. Undantaget är om man skaffar en egen donator.De konstaterar också i sitt brev att max tre behandlingar totalt med egna (IVF) eller donerade ägg kan ges.

Min syster har tagit ett AMH-prov, men det var jättelågt så hon är inte aktuell som donator tyvärr. Däremot har en "ingift" i släkten erbjudit sig, så hon ska lämna prov nu för att se hur hennes äggstockar fungerar. Jag grät en skvätt när jag fick höra att hon erbjöd sig frivilligt - att det kan finnas så godhjärtade människor är helt fantastiskt! Det skulle kännas så bra att få ett ägg av henne, för då vet jag att det barnet får jättebra gener. Fast jag är iofs övertygad om att alla donatorer är riktigt bra och vänliga människor! Kan inte hon ge, så tar jag med glädje emot ett ägg från en okänd donator istället.

Kämpa på där ute och trevlig helg!

Kram   

• längtar74

Linn o Poussin - vilken härlig dag! Grattis!

Anemon - håller tummarna för dig.

Småsteg - låter nästan som om ni har längre väntetid än vi i Skåne just nu. Ett tips, om ni orkar: prata med patientnämnden i ert landsting. Om väntetiden är för lång så kan man kontakta hälso- och sjukvårdsnämnden o ev få behandlingen bekostad utomlands istället.
    Härnere tar det enligt patientnämnden ngn/ett par veckor innan handläggarna är klara, men sedan har man besked. Och utomlands är väntetiderna minimala (vi åker ju till Spanien o behövde inte vänta mer än ca en månad på första mötet, därefter ska det vara ca 40 dagar till insättning...får se bara om den gissningen håller...).

För vår del blir det nog för tajt med tanke på att vi åker i nästa vecka, men försäkringskassan bör ersätta behandlingskostnaden så med lite tur ska vi "bara" behöva finansiera resa etc.

Jag fattar att det inte bara är att åka iväg till ett annat land, men om väntetiden känns för lång (och om ni, som vi, är stressade över att tiden går o ev adoption blir svårare o svårare ju äldre man blir) så är det värt att titta på alternativen.

Många kramar till er alla. Njut av helgen!

• Poussin

Är nu stolt ruvare till 2 småttingar; den ena 5-cellig och den andra 6-cellig!!! Skrattande När vi kom dit var var den ena 3-cellig, men hann dela sig till 5 innan vi fick tillbaka den. Läkaren sa att det var bra fart på dem och att allt bara såg bra ut. Känns riktigt bra, nu kommer det bli bebis(ar)!

Linn - Dina småttingar har mina tummar!

Kram till er alla {#emotions_dlg.flower}

• Linn73
    Poussin skrev 2011-09-17 18:14:46 följande:
    Är nu stolt ruvare till 2 småttingar; den ena 5-cellig och den andra 6-cellig!!! Skrattande När vi kom dit var var den ena 3-cellig, men hann dela sig till 5 innan vi fick tillbaka den. Läkaren sa att det var bra fart på dem och att allt bara såg bra ut. Känns riktigt bra, nu kommer det bli bebis(ar)!

Linn - Dina småttingar har mina tummar!

Kram till er alla {#emotions_dlg.flower}
    Bellissimo! Underbart! Nu är det din tur. Jag känner det på mig!

Tack för tummarna! Mina småttingar behöver alla tummar de kan få. Är så orolig att de in klarar 3 dagar...

Massor av kramar Hjärta
  • Poussin
    Linn73 skrev 2011-09-17 18:33:58 följande:
    Bellissimo! Underbart! Nu är det din tur. Jag känner det på mig!

Tack för tummarna! Mina småttingar behöver alla tummar de kan få. Är så orolig att de in klarar 3 dagar...

Massor av kramar Hjärta
    Tack sötis och jag förstår att det är oroligt men du kommer att bli ruvare på måndag, så är det bara!!!
    Stora kramar Hjärta
Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH