• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • längtar74

Sunshine - håller tummarna så för dig. Ruva på!

Jegs - vi gick också ad-kurs i våras. Intensivvariant (två hela helger), jättebra med mycket bra info o framför allt så skönt att träffa andra i samma situation. Både jag o maken tyckte att d var svårt att hantera all information man fick, inte minst allt som handlar om det komplexa m anknytning. Så superbra att vara i en grupp m andra som har samma drömmar o rädslor som vi. Vi tyckte båda två att det var otroligt lärorikt o intressant, så kursen gör verkligen ngt för att hjälpa en vidare.

Stor kram till alla.

• Linn73

Hej tjejer! Härligt att höra att det händer saker på alla olika håll!

Grattis Sunshine till två emryon! Nu håller vi alla tummar.

Poussin och Anemon, nu följs i åt igen! Anemon, precis som Sunshine säger så an det hända mycket på några dagar. Lycka till på måndag!!!

Jegs och längar74, skönt att höra att ni är i gång med ÄD/adoption. Ni är riktiga kämpare!

Själv har jag sprutat sedan i onsdags och känner mig hoppfull inför 4:e försöket. Vet inte varför, men tillåter mig att få känna så.

Kramar till er alla!

Listan på vi som ska lyckas 2011 Solig

Väntar på nytt försök: Sunshine123, (33 ar),  AMH 0,48 , FSH 10,8.  Vantar pa att borja behandling nagon gang i augusti. Castor (36 år), amh 0,1 fsh 13, lh 5,2. Avbrutet försök 23 maj 2011 p.g.a   "flare-up" effekt, dvs östrogen-chock pga sprayen som resulterade i  två  cystor och förhindrande menopuren att fungera.

Sprayar:

Anemon (38 år), AMH 0,47 Spraystart 2/8

Sprutar:

Poussin (33 år), AMH 0,35. IVF nr 4. Spraystart 14/8, planerat ÄP v 37. Linn73 (38 år), Tidigare AMH 0,41, nytt prov juni -11 visade AMH 0,84. Planerat ÄP v 37.
    Planerat ÄP/ET/FET:
    Anemon (38 år), AMH 0,467, FET om Pingu klarar tining, UL 11/5 för närmare besked

Ruvar:

LycklligtLottad 1982, 29 år AMH 0,1, FSH 60 Gör äggdonation. ET 15/8, TD 29/8 

Gravida:

Malbert, AMH 0,55 Ankaja, AMH 0,2, IVF 1, BF 18/12 DobbieDoo, AMH 0,41 Sötmaggan, AMH 0,33, 37 år Albatross74 AMH 0.27, IVF 1: feb 2011. Sprutstart 8/5

ÄD-kö: 

Småsteg, AMH 0,49, 1 makeinsem, 1 IVF utan resultat, rek ÄD Längtar74, (37 år), AMH <1 först men 1,2 okt 2010! FSH 11,6. 3 IVF utan ägg. Planerar ÄD i Spanien Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06 dec 2010, 0,1 april 2011!. Avbruten IVF behandling 6/5. Kör både ÄD och Adoption nu iaf..

Adoptionskö:

Nelle (37 år) AMH 0,3: Står i kö till adoptionsorganisationer och ska gå föräldrautbildning i höst. Inte utredd ännu.    Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06 dec 2010, 0,1 april 2011!. Avbruten IVF behandling 6/5. Kör både ÄD och Adoption nu iaf.. Övrigt:
    Linköping68, AMH 0,69. 1 st IVF utan plus. Hemmaförsök just nu. pp08, plus på IVF5 men missfall v.6; avvaktar lite just nu.
  • Jegs

Spännande att följa er alla.. Ni som orkar gå igenom flera IVF är riktiga kämpare, för egen del känns det som en enkel väg att sikta på adoption.. 

I dag berättade min närmaste vän att hon är med barn... Hon har varit singel ganska länge men träffade en kille under sommaren. Hon har nog likt som mig längtat efter barn men har inte trott att hon kan få.. utifrån det var hon nästan på väg att haka på oss på adoptionskurs när vi började prata om det... Samtidigt har hon nog slutat vara så noga med att skydda sig.. Men nu som sagt gick det rackarns fort, så hon och killen är nu i läget om det verkligen är mognad för att skaffa barn med varandra redan...  Hon säger iaf att hon inte vill behålla det om inte han oxå vill, att de ska vara två om det..
    Det känns bara så galet att det ska vara så här... Varför varför blir de med barn när de inte önskar att bli det just nu och varför varför ska det vara så svårt för oss? Känner mig både likgiltig, ledsen och tom...
    Väljer de att behålla barnet ska jag verkligen göra mitt bästa för att följa hennes graviditet och barnet, inte låda detta komma emellan oss, även om det känns som att jag bara vill dra mig undan och slippa... 

Kan man inte frysa tiden och allt på något vis och tina upp det till dess att vi fått ett barn på ett eller annat sätt? 

// Jegs 

• Jegs

Jag kan aldrig sluta analysera om orsaken till att jag har så dåliga värden och framför det inte bara funkar...
    Visst, det kan ju kännas bra att testerna visar på något, men varför? 

Och om jag och vissa av er andra nu inte får ytterligare IVF-behandlingar, finns det ingen medicin som jag kan få utskriven för att någorlunda reglerat klämma ut de stackars ägg som kanske finns kvar på egen hand? Eller som gör miljön där inne så bra som möjligt för ett ägg att fastna? 

Förutom den låga äggreserven kan det inte vara något annat som oxå påverkar?

För en tid sedan fick jag för mig att jag hade för höga manliga hormoner som spökade.. nu funderar jag på om jag inte har ett så starkt immunförsvar som både förvarar mig från hormonbehandling och även tar död på min mans killar så snart de kommer innanför porten...? Har googlat lite och ser att det finns andra trådar här på forumet där vissa diskuterar det oxå...

Jag är aldrig sjuk, ända gången som jag tagit en sjukdag som vuxen var nog en gång när jag försov mig och tyckte att det var mer pinsamt att erkänna det än att skylla på mensverk/förkylning... Men det var väl 6 år sedan..

Hur är ni andra som inte svarat på behandling eller där äggen inte fastnar?
    - Är ni ofta sjuka i övrigt, hur bedömer ni ert immunförsvar generellt?
    - Har ni fått rekommenderat något kosttillskott eller fått ev. medicin utskriven för omså äggproduktion/lossning eller för att få ev. befruktade ägg att klamra sig fast lättare?

Känns som att vårdgarantin gör att sjukhusen har fullt med att låta alla få sin "lovade" behandling, men funkar inte den är det raka vägen till äggdonationskön... Inget där emellan... 

Ja, lite tankar så här innan det är dags för en ny arbetsvecka...

Natti natti!

// Jegs 

• småsteg

God kväll!

Ja, livet är verkligen orättvist ibland Jegs! Det är jobbigt att se alla runt omkring, som har lyckats med det man själv misslyckas med. Även jag tillhör den analyserande sorten och har också funderat mycket på det du skriver om angående orsaker till problemen. Jag är nästan aldrig sjuk, lider inte av några allergier vad jag vet, röker inte, dricker högst måttligt/lite och har god kondition. Läste, här först och även på andra ställen, om hypotyreos och att det kan påverka fertiliteten. Det kan tydligen vara ärftlig och min mamma har det, så jag gick till vårdcentralen och fick det undersökt. Jag blev nästan besviken när jag fick veta att jag är fullt frisk ur den synvinkeln... Hur knäppt är inte det?

Jag har också fått reda på att min syster inte kan donera (vilket hon ev hade kunnat få trots ålder, om hon varit en lämplig kandidat i övrigt), för hon tog ett AMH-prov som var i princip obefintligt. Mitt i detta mörker erbjuder sig då en avlägsen bekant, som fått höra om mitt problem, att donera ett ägg om hon kan! Hur fantastiskt är inte det?! Jag grät en skvätt för att jag blev så rörd över att det kan finnas personer som är så godhjärtade! Nu får vi se vad som händer. Det är ju en långsam process, även med en eventuell donator och mycket kan hända på vägen. Jag ska börja med att efterlysa bekräftelsen från Huddinge på att vi står i donationskö. Det skulle ta ca 14 daqar innan vi fick ett brev om detta, sa läkaren vi pratade med, men nu har det gått det dubbla.

Jag har förresten inte fått något utskrivet för att underlätta för äggen. Hojta till om du hör talas om något Jegs!

Jag håller tummarna för er alla med äggplock och allt annat.

God natt!

• längtar74

Jegs - jag tillhör också gruppen "vi som aldrig är sjuka". De tog kompletterande prover på mig för att utesluta genetiska problem o sköldkörtelproblem. Inget resultat. Är det så att vi är för friska??

Jag önskar så att det fanns något vi kunde få för att sätta fart på de där sista äggstackarna som skramlar runt.

Jag förstår så väl dina grubblerier om orsakerna. Alla kvinnor i min familj har 3-4 barn, har fått barn även som lite äldre, ingen har (såvitt vi vet) gått in i klimakteriet ovanligt tidigt. Så varför händer det här???

Jag är just nu sjukt irriterad på allt. Behöver ta blodprov för att få besked om min blodgrupp till kliniken i Spanien, men utan remiss är det helt omöjligt. Ska vi behöva slåss för varenda liten jävla grej? Försöker febrilt få tag på min ivf-läkare för att se om de kan hjälpa, men hon är helt klart konstant upptagen. På ett sätt hoppas jag att de inte förstår hur mycket varje samtal från dem betyder - då blir ju deras arbetsdag helt omöjlig att hantera.

Kramar till oss alla!

• Linn73
    Jegs, småsteg och längtar74: Har läst era funderingar om immunförsvar och jag är själv inne på samma tankebanor. Jag har en kronisk autoimmun sjukdom med ett överaktivt immunförsvar och misstänker att det kan vara en orsak till varför jag inte blir gravid. Läkarna vill varken säga det ena eller det andra, men menar att det möjligtvis kan påverka. Jag har påbörjat en ny medicin nu som sänker mitt immunförsvar och hoppas att det kan vara nyckeln. Hoppas bara att den hinner verka innan äggplock!

Jag frågade även min fertilitetsläkare hur det kunde komma sig att mitt AMH-värde har stigit från 0,41 till 0,84 - och han menade att det kan variera från cykel till cykel. Märkligt att de lägger så stor vikt vid värdet i så fall... Kändes inte som att han hade någon vettig förklaring och det tycker jag befäster att det fortfarande finns luckor i sambandet mellan äggreserv och AMH-värde...

Anemon, hur har det gått för dig?
    Poussin, hur mår du och har du varit på VUL?

För egen del ömmar magen just nu och känns lätt svullen. Förhoppningsvis är det något positivt... Får svaret på fredag när det är VUL...

Kramar
  • Poussin
    Linn - Klart att det är positivt att magen ömmar, det är ju alla blåsorna som växer till sig!! :)
    Spännande att du får testa en ny medicin, hoppas att den gör susen! Brukar du ha ett eller 2 VUL? Håller tummarna för att det ser kanon ut på fredag.

Anemon - Hur går det för dig vännen?

Själv har jag varit på VUL idag, såg rätt bra ut (för att vara jag), men jag håller mig försiktigt positiv. Det var 4 blåsor på 10-11 mm och 7 st små. Hoppet står till de 4 lite större, det har dock hänt tidigare att vissa slutat växa, men jag hoppas så klart att alla 4 ska växa till sig och bli stora och fina. (någon av småttingarna får gärna hänga på också) CvL ringer imorgon när de analyserat blodprovet och säger när jag ska komma på VUL nr 2, hoppas det blir på söndag så att jag slipper vara borta mer än nödvändigt från jobbet.

Har varit på hormonyogan ikväll, helt underbar yogakurs, får en sån energi! Solig

Kramar till er alla
  • Nelle

Hej allihop!

Poussin: Lycka till med dina fyra äggblåsor, det låter lovande.

Sunshine 123: Roligt att du fick tillbaka två ägg, grattis och lycka till!   

Längtar 74: Lycka till i Spanien! Berätta gärna hur det går för er! Har det löst sig med blodprovet? Jag hoppas ändå att läkarna har lite koll på hur viktiga deras samtal är, det hör ju till när man jobbar med människor...

Anemon: Hur gick ditt äggplock i måndags?  

Linn: Lycka till med ert fjärde försök!   

småsteg: Fantastiskt att du hittat en donator! Det underlättar ju massor om ni vill satsa på ÄD.

Jag har inte varit inne här på ett tag eftersom det kändes så tungt när vi inte fick fortsätta. En del av sorgen över att inte kunna få barn är också hur jag upplever att vi har blivit bemötta på Huddinge. Jag har skrivit en lång utvärdering till enhetschefen, men inte fått något svar ännu. Det förändrar kanske inget i praktiken, men jag vill känna att bryr sig om hur vi uppfattat behandlingarna och allt strul som har varit.

Adoptionskursen känns som en livlina (jo då, samma som Jegs). Det ger hopp om framtiden, men det känns frustrerande att vi kommer att få vänta flera år till på att bli föräldrar.    

Jegs, längtar, Linn och alla andra som funderar på varför, det gör jag med förstås, hela tiden. Mitt immunförsvar är inte så bra jag blir lätt förkyld, men har aldrig haft några allvarligare åkommor. För mina föräldrar tog det nio år att få barn. Min mamma var 25 år när de gifte sig och 34 när de fick barn (tvillingar) för första gången. Det måste ju ha varit tur? Om det är som läkarna säger om äggreserven så borde chanserna ha varit större innan 30 än efter även för dem? Sambon vill inte tro att mitt låga AMH-värde handlar om klimakteriet eftersom jag inte har några andra tecken (ännu?), utan hans teori är att jag har ärvt svårigheten att få barn från min mamma. Hon dog tidigt, så jag vet inte när hon kom i klimakteriet. När mina föräldrar väl blev gravida var äggen rimligtvis okej eftersom både jag och min syster är hyfsat "normala"... Därför får jag för mig att jag kanske fortfarande kan klämma fram användbara ägg även om de är få, kanske skulle det funka med ICSI? Jag skrev till Huddinge att vi vill göra ytterligare ett försök, men jag tror inte att vi kommer att få det. Tror ni att det är någon idé att försöka privat? 

Det blev en lång utläggning, men frågorna är många och läkarna svarar ju inte...

Kram till er alla!     

• Nelle
    Linn73 skrev 2011-09-06 21:23:38 följande:
    Jag frågade även min fertilitetsläkare hur det kunde komma sig att mitt AMH-värde har stigit från 0,41 till 0,84 - och han menade att det kan variera från cykel till cykel. Märkligt att de lägger så stor vikt vid värdet i så fall... Kändes inte som att han hade någon vettig förklaring och det tycker jag befäster att det fortfarande finns luckor i sambandet mellan äggreserv och AMH-värde...
    Hur kan de säga så och sedan servera värdet som en infertilitetsdom? Det låter ju jättekonstigt! Läkarna ville att jag skulle ta om mitt värde i somras eftersom jag tog det direkt efter första behandlingen vilket  tydligen kan påverka AMH-värdet. Det gjorde jag inte eftersom jag oroade mig över att det skulle "användas emot" mig inför tredje behandlingen. Min kompis som är barnmorska har frågat sina kollegor och alla hon har pratat med säger att det omöjilgt kan höjas och det är ju vad de flesta av oss har hört också... Du (och några till) visar ju att det går.Om det skulle vara så att både proven visat "rätt" värde just då och skillnaden inte beror på vårdmissar är ju du ett bevis för att det inte är någon absolut vetenskap (precis som två av läkarna jag pratat med sagt). En sista fråga; har du ändrat livsstil på något sätt mellan att proven togs? Det vore intressant att veta. Jag funderar mycket på stress, träning, kost och annat.

Ha det bra!
    Kram  

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH