• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • lyckligtlottad1982

Nelle: Jag har fått diagnosen prematur menopause, dvs för tidigt klimakterium. Fick den pga Fsh värde om 60. Då mättes mitt AMH därefter och visade sig vara 0,1. Dessa värden hänger tydligen ofta ihop. Jag har oregelbunden mens men känner inte några värmevalln. Jag var 28 år när de upptäckte det.

Jag har inga ägg. Denna månaden vad jag på VUL cykeldag 12 och det var helt tomt på äggblåsor. Vi gör nu äggdonationi Finland .

• Jegs

Nelle, vi har varit på Södermalm stadsdelsförvaltning... ännu inget svar, men kanske ses vi! :) 

Har oxå funderat på det där om tidigt klimateri.. ingen läkare har dock använt det uttrycket för mig, kanske har jag inte heller frågat..

Jag hade tidigare väldigt riktlig mens och stora smärtor, valde utifrån det att stoppa in en hormonspiral... Var utifrån det dålig på att skydda mig och fick cellförändringar... Men iaf, efter att jag tagit ut hormonspiralen upplever jag att mensen kommer mer ofta (cykel på typ 23 dagar, tidigare 28), inte lika stora smärtor, även om det kan känns lite en dag..

Men i övrigt har jag varken nu eller innan känt någon direkt PMS eller något speciellt... eller jag har kännt alla tänkbara graviditetssympton när jag hoppats på att bli gravid, men det är troligen bara mitt psyke som orsakat det... 

// Jegs 

• lyckligtlottad1982

Jegs: Jag skulle bett läkaren testa ditt FSH-värde. Om det ligger normal kan du ju utesluta för tidigt klimakterium. Ett av de tidigare tecken på att manär på väg in i klimakteriet är korta menscykler. Om det skulle vara så så är det ju bra att man får reda på det när man inte är så långt gånget in i klimekteriet än. Vill såklart inte skärmma upp dig. men samtidigt retligt om man får det beskedet aldeles för sent. Det vill man kankse veta innan man redan är i klimakteriet isåfall...

• Jegs

Utifrån läkarnas dom just nu så känner jag inte något så stort hopp om graviditet... Utifrån det vet jag inte vad skillnaden är om jag har gått in i klimateriet..? Same shit!

Mitt FSH var 15 för två årsedan, lägre i våras.. men har jag förstått rätt så kan det bero på vart i cykeln de gör testet.. AMH var 0,06 i januari och 0,1 i april..

Lyckliglottad1982, hur kommer det sig att ni vänder er till Finland för ÄD?  

// Jegs

• lyckligtlottad1982

Anledningen till att vi göra i Finland är att det är 1,5 års kötid i Sverige. Vi har en remiss till Sahlgrenska och väntar på vår tur där. Olika lagstiftning i Sverige respektive Finland gör att man i Sverige inte får göra äggdonation på privata kliniker. Och i Sverige får man endast tre försök via landstinget. Vi vill inte vänta 1,5 år innan vi  får tre försök här. Om vi inte lyckas på de tre försöken kankse vi vill försöka mer och då måste vi vända oss utanför sveriges gränser. Vi gör dem i omvänd ordning istället. Vi ser de försöken vi får i Sverige som våran slutstation vad gäller äggdonationsförsök. Har vi inte lyckats på några försök i Finland och sedan inte på de tre försöken i sverige kommer vi adoptera.  

Dessutom är äggdonation så nytt i sverige att man inte har så mycket erfarenhet. Sahlgrenskas statistik är 7 av 40 insättningar som gjordes 2010 ledde till graviditet. Det vill inte jag vänta på. På kliiken i Finland har de 39% som har lyckats. Även vår läkare på Sahlgrenska sa att de var mycket duktiga på detta utanför Sveriges gränser. 

I Sverige är det ovanligt. Jämför bara med att man gjorde ca 1250 insättningar IVF/FET på Sahlgrenska under 2010. Det är 5-6 om dagen ( när man räknar 220 arbetsdagar på ett år). Värsta bebisverkstaden. Men endast 40 äggdonationsförsök varav 7 lyckades.

• Jegs

Tack Lyckligtlottad1982,

Intressant...

Får jag fråga vad kostnaderna ligger på i Finland?

Sedan, vet du om reglerna kring hur gamla donatorerna ser ut i Finland?
    Jag skulle helst vilja få ett ägg från min syster, men enligt de Svenska och Danska reglerna är hon för gammal då åldersgränsen ligger på 35 år.

// Jegs

• lyckligtlottad1982

Om man inte hr egen donator är åldersgränsen 35. Men jag tror de är annorlunda om man har egen donator. 

Dyrt är det. Behandlingen kostar 7 410 EUR för 1 ET och därefter 1059 EUR för FET om man behöver det och har embryon i frysen. Till det tillkommer sen flygresor, hotell, mediciner mm. Dock kan man om man har rätt till denna sjukvården i Sverige, dvs har en remiss till ÄD i Sverige få ersättning för själva patientavgiften från försäkringskassan i efterhand. Men så förbrukas de försöken man har i Sverige. Man har rätt till tre betalda försök. Sen bryr sig inte Fk var man gör dessa tre försök, Enligt remiss i Sverige eller någon annanstans inom EU. 

Om vi lyckas i Finland kommer vi söka pengar från FK. Om vi inte lyckas  kommer vi inte vilja söka för då får vi inte vård i Sverige. 

Läskigt mycket pengar. Men vad skall man göra. 

• Jegs

Tack lyckliglottad1982!

Hittade en klinik i Finland och har skickat ett mail med frågan om åldersgräns till dem.

// Elina

• Jegs
    Nelle skrev 2011-08-04 14:39:51 följande:

Jegs: Det gick undan för oss att få kursplatser. Vi träffade en socialsekreterare i mitten av juni och veckan efter midsommar ringde de och berättade när kursen skulle starta. Vem vet, både du och jag kanske träffar någon härifrån "live" där utan att veta om det?

Skönt att du har en kompis som vill ställa upp som donator, helt otroligt egentligen. De jag känner som skulle kunna tänka sig att ställa upp, kompisen, systern och svägerskan,  är för gamla... 

En fråga till er allihop: Jag har till och från haft ångest över ett lågt värde kopplas ihop med klimakteriet. Vad har ni hört om det? Är det någon som har några andra klimakteriesymptom som mensrubbningar, vallningar eller så?

Kram   

Vi börjar oxå kurs den 23:e! :)
  • Poussin

Kvinna72 -  Välkommen hit! Precis som Linn säger så har ju flera tjejer här i tråden visat att man kan bli gravid trots lågt AMH, jag blev själv spontant gravid förra sommaren även om det slutade i MF så ger det mig hopp om att lyckas igen. Om ni kommer att gå privat kan jag varmt rekommendera Carl Von Linne i Uppsala, de är kanon!
    Vi är som sagt flera som är på gång nu och gravidlistan kommer att fyllas på! Glad

Linn - Åh vad kul att vi sätter igång på samma dag, nu 17 ska vi bli gravida vännen! {#emotions_dlg.flower} Vad roligt att ditt AMH är bättre, det är ju jättebra nyheter! Är lite nyfiken på att ta om mina värden också.

Lyckligtlottad - Nu är det inte långt kvar till ET, så spännande! Vilken fantastisk vän du har som ställer upp som donator! Intressant att statistiken är så dålig gällande ÄD här i Sverige, trodde det var fler som lyckades än så...

Jegs & Nelle - Spännade att ni är igång med adoptionsprocessen, det ger ju i alla fall garanterat en liten i slutändan! Glad Vi pratar lite om det hos oss också, kanske ställer oss i kö om nästa försök inte lyckas.

EGO - Är äääntligen på semester, nu ska jag bara ha det bra i 3 veckor, först lite Skåne, sen Värmdö och får se vad det blir sista veckan. Cool Hoppas bara att mensen kommer som den ska och inte för tidigt som sist, den får ju gärna låta bli att komma helt, men det känns inte så troligt. Flört

Kram till er!

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH