• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Ankaja
    albatross74 skrev 2011-07-01 21:24:44 följande:
    Tack så mycket Sunshine och Ankaja, 

Jag hoppas det kan ge lite hopp till andra med lågt amh värde (även om det inte går hela vägen för mig).

Nu hoppas jag innerligt att det kommer att gå bra. Men som Linn 73 en gång skrev till mig, det är ingen idé att oroa sig för något som är utanför ens kontroll.

Nu håller jag tummarna för att fler kommer fylla på med + i slutet på sommaren/början på hösten.

En sak som jag undrar över: Jag har ibland läst om personer som får fortsätta med progesteron ganska långt in i graviditeten. Vad skulle vara orsaken till det? någon som vet om det är bra att fortsätta med progesteron lite längre. Nu har jag inte så mycket kvar och funderar på om jag ska be om lite mer.

Ja om det är någon som har erfarenhet eller vet något om det... Ankaja kanske?
    Vi har varit bortresta så jag har tyvärr inte sett din undran förrän nu.

Jag tror mycket på positivt tänkande och att inte oroa sig i onödan. Mannnen här hemma var lite försiktig ibörjan och ville inte ta ut glädjen i förskott men jag tänkte att jag är äntligen gravid och tänker njuta av det på alla sätt jag kan. Så redan innan vecka 12 hade jag köpt ett par små outfits och börjat planera barnrummet och ännu har allt gått bra, är i v 17 nu. Jag är säker på att det kommer gå bra för dig med. :)

Jag hade själv inte progesteron utan crinone, för mig tog crinononen slut ett par dagar innan själva testdagen men de på KS tyckte att det räckte med det jag hade tagit. Så jag hade crinone i bara 12-14 dagar. Jag vet dock flera som har haft progesteron som fortsatte använda det tills de passerat 12:e veckan. 

Det finns en tråd här som heter "Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011" (vet inte hur jag länkar dit) där finns det många trevliga tjejer med massor av kunskaper om allt som hör till graviditet och ivf. Fråga där så är jag säker på att du får många svar av andra som använt progesteron.

Lycka till! :)
  • lyckligtlottad1982
    längtar74 skrev 2011-07-04 15:17:42 följande:
    Åh, albatross74 - grattis!! Så underbart!

Önskar att jag kunde bidra med ngt positivt men morgonens ÄP blev precis som förra gången helt utan resultat. Läkaren kunde inte förklara varför.

Googlade på det o hittade "empty follicle syndrome". Tydligen så kan det egentligen betyda att äggen sitter hårt fast i äggblåsan o helt enkelt inte lossnar. Händer i 1% av fallen, vanligare för de i vår situation. Hur man ska behandla verkar mer oklart. Någon skrev att ytterligare en ägglossningsspruta o nytt ÄP 24 timmar senare kan ge resultat. Alla överens om att det viktigaste är en mer individuellt anpassad behandling o timing för ägglossningssprutan.

Kunde det inte vara nog med att man har sjukt dåliga värden? Måste man också drabbas av några mystiska komplikationer (som för övrigt ingen pratat om på vår klinik)?? Känner mig så uppgiven. Det är nog så att vår resa får fortsätta med ÄD. Just nu känns det väldigt långt borta med en graviditet, för att inte tala om ett barn. Ska på bröllop till helgen o fasar lite grann inför det. Helst vill jag bara vara hemma.

Enda trösten är att vi har semester båda två. Skönt att slippa tänka på jobbet en tid.

Kramar.
    Neej, vad tråkigt. vad lessen jag blir för din skull! Tillåt dig att deppa, ta hand om varandra så kommer du komma tillbaka med nya tag när du är redo för det. Är ju en process att byta behandlingsmetod och det tar tid att smälta all ny information.

Stor styrkekram till dig!
  • Linn73

Önskar att jag kunde bidra med ngt positivt men morgonens ÄP blev precis som förra gången helt utan resultat. Läkaren kunde inte förklara varför.

Googlade på det o hittade "empty follicle syndrome". Tydligen så kan det egentligen betyda att äggen sitter hårt fast i äggblåsan o helt enkelt inte lossnar. Händer i 1% av fallen, vanligare för de i vår situation. Hur man ska behandla verkar mer oklart. Någon skrev att ytterligare en ägglossningsspruta o nytt ÄP 24 timmar senare kan ge resultat. Alla överens om att det viktigaste är en mer individuellt anpassad behandling o timing för ägglossningssprutan.

Kunde det inte vara nog med att man har sjukt dåliga värden? Måste man också drabbas av några mystiska komplikationer (som för övrigt ingen pratat om på vår klinik)?? Känner mig så uppgiven. Det är nog så att vår resa får fortsätta med ÄD. Just nu känns det väldigt långt borta med en graviditet, för att inte tala om ett barn. Ska på bröllop till helgen o fasar lite grann inför det. Helst vill jag bara vara hemma.

Enda trösten är att vi har semester båda två. Skönt att slippa tänka på jobbet en tid.

Kramar.
    Åh vad jobbigt ... Tycker så synd om dig. Livet är verkligen inte rättvist... Låt allt få smälta in och precis som lyckligtlottad säger, tillåt dig att deppa.

Hoppas i alla fall att ni kan samla ny energi i sommar och kan komma tillbaka efter semestern med nya krafter.

Stor kram och ta hand om dig Hjärta
  • Poussin

Kramar.
    Nej vad ledsamt gumman, tycker så synd om er! :( Instämmer med tjejerna ovan, tillåt dig deppa, tror det är nödvändigt för att orka kämpa vidare. Livet är verkligen inte rättvist!

Ta hand om dig och stora kramar {#emotions_dlg.flower}
  • albatross74

Längtar 74: jag är ledsen för er skull, vad frustrerande att gå igenom så mkt och så blir det sådär. Som du nämnde kanske en lite mer skräddarsydd behandling passar er bättre. Om detta drabbar en procent så borde det finnas alt sätt för att lyckas. Skönt att ni har semester ihop. Det känns verkligen så orättvist. Ankaja: tack för inspirationen, du har rätt, måste försöka tänka mer positivt. Det är så lätt att förvänta sig det värsta. De senaste fyra graviditeterna har gått dåligt.

• längtar74

Tack alla för pepp. Jag har fastnat lite i tankar om att jag borde ha pratat mer med läkaren innan ÄP hur vi skulle lägga upp behandlingen och om det fanns några alternativ. Men någonstans inser jag att det här antagligen skulle ha hänt oavsett.

Kramar till er alla.

• Jegs

Hejsan allihopa, roligt att se att de dyker upp några solskenshistorier från vissa av er! Håller tummarna att allt ska gå vägen... Jag har hållit mig ifrån forumet en tid och försökt fokusera på annat och även smälta min känslor, bolla alternativen mm mm. Lutar just nu mot adoption och vi har en tid med en handläggare på kommunen om ett par veckor, det känns jätte bra! Vill bara att tiden ska gå fort... Vill samtidigt inte ge upp hoppet på "spontan graviditet", det känns ju som att något litet rackarns ägg borde finnas kvar i mig och det gäller bara att träffa rätt.. Utifrån det tycker jag att vår läkare borde kunna skriva ut ägglossningstest på recept? Är drt någon som hört sig för något om det? Uppdaterar listan.. LISTAN PÅ ALLA VI SOM SKA LYCKAS 2011 Väntar på nytt försök: Småsteg, amh 0,49 Poussin (33 år), AMH 0,35. Väntar på IVF nr 4 i augusti. Nelle (37 år) AMH 0,3. Spraystart 14/7 Linn73 (37 år), AMH 0,41. IVF nr 4 startar i augusti. Planerat ÄP mitten av sept. Lyckligtlottad 1982, 29 år AMH 0,1, FSH 60 planerad behandlingsstart för äggdonation 20 juli Sunshine123, (33 ar), AMH 0,48 , FSH 10,8. Vantar pa att borja behandling nagon gang i augusti. Sprayar: Sprutar: Castor (36 år i april), amh 0,1 fsh 13, lh 5,2. Sprutstart: 4/5. UL 13/5. ev äggplock 20/5 längtar74 (37 år), AMH

• Jegs

Sorry, sitter med en IPad och fick inte till radbytena... // Jegs

• Anemon

Albatross, stort grattis! Härligt att du sprider solsken. Själv har jag hållit mig härifrån ett tag men laddar nu för ett försök aug/sept.
    Många kramar till er alla! önskar er en riktigt härlig sommar!

• Sötmaggan

Hej, jag är 37 år och fick resultat 0,33 i AMH för några månader sedan, gjorde IVF nr 1 i mars och då blev det inget men sen gjorde vi IVF nr 2 nu i juni och då har jag blivit gravid. Är fortfarande skeptisk och orolig för missfall men det känns ändå bra såklart, så det där med lågt AMH verkar inte vara så allvarligt men vad vet jag.. Är nu i vecka 7 så det är väldigt osäkert ännu.  Första IVF satte de in ett embryo och nu sist två så nu är det lite oklart om det finns två därinne och är också lite orolig för det. Hur som helst ville jag bara säga att det finns hopp i alla fall trots lågt AMH. 

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH