• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Linn73

Välkommen Lyckligtlottad! Lycka till med din ÄD-behandling. Du får gärna berätta mer om din historia när du får lust.

Ankaja, tack för pepp! Du är verkligen ett bevis på att det går att bli gravid trots lågt AMH. Det känns skönt för oss som hänger i tråden att veta.

Poussin, tack för tummarna!! Orkar inte med ett lägre resultat.. Om så är fallet kommer jag precis som Ankaja att tjata mig till ett nästa försök...

Läkaren sa att jag skulle ta nytt AMH-prov efter nästa mens som förväntas komma i början av veckan, men han specificerade inte någon exakt dag. Har ni hört att det ska spela någon roll på vilken cykeldag som provet tas på?

Kramar!

• albatross74

välkommen lyckligtlottad! Poussin: tack! Har TD den 27 juni. Så just nu är det ovisst..bara att vänta och se ;) Linn 73: jag har läst att amh värdet är detsamma hela cykeln, så det ska inte spela någon roll när man testar

• lyckligtlottad1982

Tack för välkomnandet! 

Hålller tummarna för dig nu Albatross!

Många här som drag igång med behandling efter sommaren. Kul, så kan vi ju följa varandra!

Vi har inte gjort någon IVF tidigare. Läkarna på Sahlgrenska säger att det inte är någon idé för mig på grund av mitt göra FSH om 60 och extremt låga AMH om 0,1. Jag har försökt på IVF privat, i Sverige men de nekar när de hör mina värden. Vi har remiss till äggdonation på Sahlgrenska, men bristen på donatorer för att kötiden är 1-2 år. Så i augusti åker vi till Finland och gör vårt första försök av äggdonation medan vi väntar på att komma längre fram i kön till äggdonation på Sahlgrenska. Vi försökte faktiskt även på kliniken i Finland få dem att prova IVF, men de sa direkt att det inte är någon idé. Knäckande, men nu är vi på väg mot ett försök iallafall!:) 

Linn73: Vad bra att få uppdaterat sina prover! :) Vet du om AMH är något som kan variera över tiden? 

• Poussin
    Linn - Till mig sa läkaren att det inte spelar någon roll vilken dag i cykeln man tar AMH.
  • Nelle
    Linn73 skrev 2011-06-19 16:45:28 följande:
    Läkaren sa att jag skulle ta nytt AMH-prov efter nästa mens som förväntas komma i början av veckan, men han specificerade inte någon exakt dag. Har ni hört att det ska spela någon roll på vilken cykeldag som provet tas på?

Kramar!

Jag ska också ta ett ny AMH-prov v. 26 eller 27. Det togs första gången direkt efter vårt första misslyckade försök, så P-O sa att det kunde påverka resultatet. Det känns jobbigt, jag är orolig för vad ett försämrat värde kan få för konsekvenser....

Kram till er allihop!

• längtar74

Hurra!! Fsh på 11,6 - precis under den magiska gränsen på 12. Att det kan variera så - förra månaden var det 21. Har precis tagit den första Fostimonsprutan. Att man kunde längta så efter en spruta. Min läkare är helt underbar, ringde i morse o lämnade besked, så det blev raka spåret till apoteket:)

Det sista ivf-försöket har nu inletts o jag är fullt medveten om att det antagligen slutar lika dåligt som sist. Men vi har iaf fått en chans! Och om det här blir helt resultatlöst så har vi bestämt oss för att köra vidare på ÄD. Har dessutom skickat in ansökan om medgivandeutredning för adoption (4-6 mån väntetid innan den ens sätter igång).

Kramar!

• Sunshine123
    längtar74 skrev 2011-06-19 21:05:38 följande:
    Hurra!! Fsh på 11,6 - precis under den magiska gränsen på 12. Att det kan variera så - förra månaden var det 21. Har precis tagit den första Fostimonsprutan. Att man kunde längta så efter en spruta. Min läkare är helt underbar, ringde i morse o lämnade besked, så det blev raka spåret till apoteket:)
    Grattis till FSH resultatet och lycka till med behandlingen, haller tummarnaGlad

Linn73 - Nej, det ska absolut inte spela nan roll nar man tar testet.....vad jag har forstatt

Poussin - Tack och vad kul att hora att du trivs sa bra pa CvL. Det ar valdigt bra tecken att du blev spontan gravid, aven om det inte slutade sa bra. Jag har telefonkonsultation med dem i borjan av augusti, ska bli spannade att hora vad de sager till mig. Jag har forstatt att i Sverige sa ar den langa metoden att foredra, valdigt intressant att det skiljer sig sa mkt , for att har kor de nasta bara den korta metoden pa tjejer som de forvantar sig ska vara svarstimulerade. Men det ar alltid vardefullt med second opinion tycker jag

Jag ska nog kora igang med IVF har i England, aven om det kommer att kosta oss skjortanRynkar på näsan, men kanner inte att jag orkar vanta tills jag har flyttat hem igen.....tiden gar. Sa hoppas verkligen att det funkar forsta gangenGlad. Men om det inte skulle gora det sa fortsatter jag i Sverige och de hoppas jag verkligen att lakarna ar positiva och inte skriver av mig bara for att AMH inte ser sa bra ut. Sjalvklart ska de vara arliga, jag har ocksa blivit forklarad for att min chanser ar inte lika goda som nagon under 35 med bra AMH, men de ar inte sa himla daliga heller, sa jag ar positiv

Kramar till allaGlad
  • längtar74

Sunshine - jag har provat både långa och korta protokollet, och kör nu på det korta - det är också vad min läkare tror på mest med tanke på mina värden. Så det verkar inte direkt råda någon konsensus om vad som är optimalt... Och hur det än är: dåliga värden betyder inte att det inte går. Det har vi ju bevis på här i tråden!

I entusiasmen glömde jag bort att uppdatera listan:

LISTAN PÅ ALLA VI SOM SKA LYCKAS 2011 Solig 

Väntar på nytt försök:

Albatross74, AMH 0.27, IVF 1: feb 2011. Sprutstart 8/5 Småsteg, amh 0,49 Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06 dec 2010, 0,1 april 2011!. Avbruten behandling 6/5. Poussin (33 år), AMH 0,35. Väntar på IVF nr 4 i augusti. Nelle (37 år) AMH 0,3 Linn73 (37 år), AMH 0,41. IVF nr 4 startar i augusti. Planerat ÄP mitten av sept. Lyckligtlottad 1982, 29 år AMH 0,1, FSH 60 planerad behandlingsstart för äggdonation 20 juli Sunshine123,  (33 ar),  AMH 0,48 , FSH 10,8.  Vantar pa att borja behandling nagon gang i augusti.

Sprayar:

Sprutar: 
    Castor (36 år i april), amh 0,1 fsh 13, lh 5,2. Sprutstart: 4/5. UL 13/5. ev äggplock 20/5 längtar74 (37 år), AMH <1 först men 1,2 okt 2010! FSH 11,6. IVF3: Sprutstart 19/6
    Planerat ÄP/ET/FET:
    Anemon (38 år), AMH 0,467, FET om Pingu klarar tining, UL 11/5 för närmare besked.

Ruvar:

Gravida:

Malbert, AMH 0,55 Ankaja, AMH 0,2, IVF 1, BF 18/12 DobbieDoo, AMH 0,41

Övrigt:

Linköping68, AMH 0,69. 1 st IVF utan plus. Hemmaförsök just nu. pp08, plus på IVF5 men missfall v.6; avvaktar lite just nu.
  • Sunshine123
    längtar74 skrev 2011-06-20 14:54:55 följande:

Sunshine - jag har provat både långa och korta protokollet, och kör nu på det korta - det är också vad min läkare tror på mest med tanke på mina värden. Så det verkar inte direkt råda någon konsensus om vad som är optimalt... Och hur det än är: dåliga värden betyder inte att det inte går. Det har vi ju bevis på här i tråden!

Det finns nog inget ratt eller fel metod tror jag. Man for helt enkelt prova fram och hitta det som passa bast en sjalvGlad man far bara hoppas pa att det inte tar alldeles for manga forsokFlört
  • Lovedo

Hej tjejer,
    Jag har följt tråden sedan i början av maj men inte orkat skriva någonting tidigare. Jag hittade hit efter en del googlande efter att ha fått reda på att jag har ett mycket lågt amh-värde, under 0,16 (!) men dock ett normalt (tror jag) FSH på 10. Detta fick jag reda på efter att ha besökt CvL-kliniken då vi inte blivit gravida efter nästan ett års försök. Vi får göra ett IVF-försök på CvL i augusti men jag fick intrycket att läkaren mer gick med på detta för att han såg min totala chock och förtvivlan snarare än att han tror på att det kommer att fungera...  "Vi kan ju göra ett försök rent diagnostiskt för att se hur du svarar"... Sen övergick han direkt till att prata om äggdonation vilket jag åtminstone just då tyckte var extremt okänsligt även om jag i efterhand kan inse att han ville informera om olika handlingsalternativ. Men det är ju liksom fel tillfälle när man är där för att man vill ha biologiska barn att börja prata om något som åtminstone i mitt huvud är mer att jämställa med adoption. Överhuvudtaget var bemötandet generellt nonchalant och både jag och min sambo kände oss ifrågasatta av frågor av typen "ni bor inte ihop? hur länge har ni varit tillsammans?" (vi bor ihop men är skrivna på olika adresser vilket de väl kan se i sina system). Jag väger idag 62 kg (172 cm) men var mycket smalare (10-12 kg lättare) när jag var yngre trots att jag då hade diagnosen pco (då övervikt är vanligt), detta fick läkaren att i princip anklaga mig för att ha haft anorexi när jag var yngre (vilket inte är fallet jag har aldrig bantat en dag i mitt liv!). Det är ju aldrig roligt med ett negativt besked men läkarens attityd gjorde också att jag grät mig igenom hela mötet och överhuvudtaget inte kunde lyssna på de instruktioner vi sedan fick - jag ville bara ut därifrån! Känns oklart hur vi går vidare och om vi gör det med CvL men detta är iaf min historia hittills. Vi tog även om AMH-värdet när vi var där pga att läkaren tyckte att mina äggstockar såg ut att "åtminstone motsvara ett amh-värde på 0,5" och då visade det sig ligga på 0,2 vilket ju var en marginell förbättring. Dessutom valde jag att efter detta lämna blodprov även hos min vanliga gynekolog där amh-värdet fick utfallet 0,34. Dvs värdet har blivit ytterligare något bättre. Eller kan det bero på att värdena tagits av 3 olika laboratorier där testernas känslighet på något vis kan skilja sig åt??! Även om värdena fortfarande är extremt låga så ju iaf 0,34 dubbelt så högt som "under 0,16" så min fråga till er är om ni har tagit om amh-värdena och om de isåfall förändrats och förbättrats? Ytterligare något som jag inte blir klok på är hur amh-värdet påverkar möjligheten att bli gravid sponant/på naturlig väg. Jag förstår ju att man inte förväntas svara bra på en IVF-stimulering så att de får fram massor med ägg, men om amh inte säger något om kvaliteten på äggen borde man ändå inte ha motsvarande chans att bli gravid på naturlig väg som någon som har normalt amh? Tacksam för all input från er som har varit med längre!

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH