• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • mulan

Kikar bara in snabbt med min lilla berättelse.

För oss blev det många försök och ett AMH prov på 0.38 men nu har jag en underbar dotter på snart 6 månader . Ge inte upp!!! Jag var nära att ge upp mååånga gånger.

Här kommer en sammanfattning och vill ni veta mer kan ni gå in på min sida och läsa där det även finns mycket info i bloggen. Lycka till alla!!!!!!!!

IVF/ICSI nr 1: Minus 
    FET nr1: Plus och MF Gråter
    IVF/ICSI nr 2: Avbrutet
    IVF/ICSI nr 2: Omstart och avbrutet igen
    AMH PROV: 0.38 Gråter
    IVF/ICSI nr 3: Plus och MF Gråter
    FET nr 2: Minus 
    FET nr 3: Minus 
    IVF/ICSI nr 4: Minus 
    FET nr 4: Plus  Baby ♥

Försöket efter mitt dåliga AMH prov åt jag utan att läkarna visste om det L-Arginin och fick då mitt bästa resultat så långt . Ett litet tips om ni vågar

♥ Ebba ♥
  • Nelle

Lovedo: Tråkigt att ni blev så okänsligt bemötta på CvL. Vi gjorde en insemination där i höstas och vi upplevde också att de läkare vi träffade var ganska "bryska". Jag skulle tro att det inte bara är gynekologer som kläcker ur sig dumheter inom läkarkåren, men nu sedan begreppet AMH-värde dykt upp borde de verkligen ta sig en funderare över hur de ska samtala med patienter. Jag funderar fortfarande väldigt mycket över vad mitt låga värde egentligen innebär och hur det läkaren som gjorde vår utredning kunde missa det om det nu anses vara så avgörande.

Skönt men märkligt att ditt värde förbättrades två gånger. Undra vad det kan bero på? Önskar att jag visste och att det händer mig med när jag tar testet nästa gång.

Jag antar att det är det låga värdet som gör att vi som hänger här inte blivit gravida på naturligt sätt? Jag skulle önska att chanserna var lika stora som hos andra, men med den trettiosjätte mensen på ingång sedan vi började försöka tvivlar jag...

mulan: Härligt när det faktiskt dyker upp framgångshistorier! Jag läste din presentation och såg att du fått fram många ägg, det verkar ovanligt för någon med lågt AMH-värde (tror jag i alla fall). Hoppas att din tur smittar av sig! Jag ska googla på L-Arginin.

Kram!

• albatross74

Mulan, härligt att höra din solskenshistoria. Det behövs sådana. L'argin? Vet du vad det är bra för? Lovedo, välkommen, trist att första mötet inte var så lyckat. Jag håller med dig, då den dr jag träffade också började prata om ÄD då jag fortfarande höll på att smälta det faktum att jag hörde till dem som hade mindre chans att bli gravid.. Lycka till med fortsättningen.

• Sunshine123

Lovedo - Hej och välkommen. Vad tråkigt att höra att du blev så dåligt bemött:( det är inte ok, hoppas att det inte har påverkat dig alltför negativt inför din behandling. Jag har bokat en konsultation med CvL i augusti och nu är jag lite orolig över deras bemötande faktiskt. Ursäkta men vem är de som ska ifrågasätta er om ni bor ihop osv?? Blir så förbannad när läkare lägger i sig i sånt som de faktiskt inte har med att göra, snacka om moralpolisen, usch!! Intressant att ditt AMH har hoppat upp så mkt,det har hänt många andra också, tycker bara att det visar att testet är inte så pålitligt som vissa läkare tror. Jag personligen har inte vågat att ta om mitt test, jag skulle bli helt förkrossad om det skulle vara ännu lägre. Angående bli gravid naturligt, såvida det är inga andra problem, så borde det inte hindra en:) kan bara ta längre tid än för någon med bra äggreserv och i och med att tiden är inte på vår sida, brukar de flesta läkare rekommendera IVF, just för att öka chanserna att bli gravid snabbare. För att han man otur så kan AMH sjunka väldigt drastiskt på väldigt kort tid och då blir det ju ännu svårare, så har jag fått det förklarat för mig iaf. Lycka till med behandlingen, hoppas du kan känna dig positiv, för att man vet faktiskt inte hur just du kommer att reagera på behandlingen, förrän du provar :) Kram

• småsteg

Hej alla!

Vad roligt att ni får ett till försök Längtar74! Trist med dåligt bemötande Lovedo. Detta är ju en situation när man verkligen känner sig "utsatt" och behöver mötas av förståelse. Skönt att någon lyckas i alla fall Mulan! Just nu känns det låååångt borta för min del. Vi har inte fått någon ny kallelse till Huddinge, efter vårt misslyckade IVF-försök, så ett eventuellt andra försök blir ju inte förrän till hösten. Jag fyller 37 om några dagar och det känns ju lagomt muntert, med tanke på den tidspress som ingår i allt detta. Hemmaförsök känns tämligen lönlöst, med tanke på att varken makeinsemination eller IVF har fungerat - och då ska ju ändå förutsättningarna ha fått god hjälp på traven så att säga. Nä, usch och blä kan jag väl säga för att sammanfatta min sinnesstämning just nu.

Hoppas ni andra har en bättre period än jag just nu. Kämpa på!

• Lovedo

Nelle, Albatross, Sunshine och Småsteg - tack för svar och empati!
    Ja usch, inte känns det bra just nu... Nu har vi också fått reda på att min sambo har mycket få spermier och att det enda alternativet på grund av detta är IVF genom mikroinjektion. Enligt läkaren är det enda sättet att "testa mina ägg". Som jag tolkar detta har våra försök under ett års tid varit helt bortkastade och det känns hemskt att tänka på att mitt amh-värde kanske försämrats kraftigt under den tiden.
    Småsteg - förstår att det är tungt. Försökersjälv ta en dag i taget men jag pendlar väldigt i hur jag mår. Vissa dagar försöker jag intala mig själv att mitt liv som det ser ut idag egentligen inte blivit sämre pga detta även om det kanske inte blir bättre än så här, andra dagar känns det fruktansvärt, hela ens framtidsbild har rasat. Och samtidigt är jag så arg på mig själv, undrar jag vad 17 jag har trott och sysslat med de senaste åren. Jag fyller 40 i höst och undrar hur naiv jag varit egentligen! Jag borde fattat tidigare, varit mer medveten om hur kroppen funkar! Men vissa saker kan jag inte ändra på, som att jag varit ofrivillig singel under flera år och träffat sambon sent i livet samt att det faktiskt inte varit någon i min omgivning som mig veterligen haft problem att skaffa barn. Ja usch jag ältar en hel del som ni hör... Hoppas kunna vara mer positiv och bidra med lite mer positiva vibbar till tråden en annan dag! 
    Kram    

• längtar74

Lovedo - vilket tråkigt besked, förstår så väl att det känns tungt just nu. Det är så lätt att man börjar ifrågasätta sig själv o sina livsval i den här situationen - och att man borde ha gjort saker på ett annat sätt. Men vad ska man göra? Jag börjar känna mer och mer att livet bara är vad det är. Saker händer, o det enda vi kan göra är att fortsätta kämpa. Och vara glad över att man inte kämpar ensam. En jobbig dag försöker jag bara påminna mig själv om att det är just det - en dag. I morgon är en ny.

Än så länge är den här dagen bra. Första UL nu på morgonen, 4 äggblåsor som växt rätt ok. Åter på onsdag o hoppas så på att de fortsätter att se bra ut. I sådana fall ÄP fre el mån.

Kramar till er alla!

• Sunshine123
    Lovedo - haller med vad Langtar74 sager angaende ifragasata sina livsval, det ar verkligen latt gjort i var situation. Du kan inte ra for att du traffade din sambo sent i livet, det ar valdigt manga som gor det, det ar dagens realitet. Jag har dock inte den " ursakten" har varit med min sambo i 8 ar och han har velat skaffa barn for flera ar sedan, det var jag som inte ville, kande mig lite osaker over vart forhallande, vi ha haft det lite kampigt ibland och kande helt enkelt inte for ha barn, var alldeles for ung for det, enligt mig.
    Nu har man ju sjalvklart de dar tankarna att allt ar mitt fel och jag borde ha lyssnat pa min sambo, kanske inte skulle vara i den situaionen. Men gjort ar gjort och jag kan arligt saga att jag inte angrar mitt val speciellt mkt, jag var inte redo for barn helt enkel, dessutom ar det inte nagonting som sager att jag inte skulle ha problem om jag var nagra ar yngre. Jag var 31 nar jag slutade ata p-piller, kanns inte som en hog alder for att skaffa barn, men anda ingen lycka.......sa mitt rad ar, ge inte dig sjalv huvudvark over saker och ting som du inte kan forandra, utan fokusera pa nyet och framtiden, det kan vi trots allt paverka till en viss delGlad

Langtar74 - Grattis till de goda nyheterna, 4 aggblasor later riktigt braGlad far hoppas att det ar nagra till som vaxer till sig tills pa onsdag daFlört Lycka till!!

Kramar til alla
  • albatross74

Hej,

Antar att många är på semester och dyl nu. Ville bara ge info om en liten framgång på denna tråd för oss med lågt amh värde. Jag har testat positivt :) Sen vet man ju inte hur länge det  kommer att vara...

Håll tummarna

För några av er är det väl snart dax att komma igång ;) Nu ska vi vända trenden tycker jag.

Ha det så gott, njut av semester. Det kommer gå bra nu efter sommaren det känner jag på mig.

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH