• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Castor1

En uppdaterad lista, ber om ursäkt om jag missat något:

Väntar på nytt försök:

Småsteg, amh 0,49 Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06 dec 2010, 0,1 april 2011!. Avbruten behandling 6/5. Poussin (33 år), AMH 0,35. Väntar på IVF nr 4 i augusti. Linn73 (37 år), AMH 0,41. IVF nr 4 startar i augusti. Planerat ÄP mitten av sept. Lyckligtlottad 1982, 29 år AMH 0,1, FSH 60 planerad behandlingsstart för äggdonation 20 juli Sunshine123, (33 ar),  AMH 0,48 , FSH 10,8.  Vantar pa att borja behandling nagon gang i augusti. Castor (36 år i april), amh 0,1 fsh 13, lh 5,2. Avbrutet försök 23 maj 2011 p.g.a "flare-up" effekt, dvs östrogen-chock pga sprayen som resulterade i två cystor och förhindrande menopuren att fungera. 

Sprayar:

* Nelle (37 år) AMH 0,3. Spraystart 14/7

Sprutar:

längtar74 (37 år), AMH <1 först men 1,2 okt 2010! FSH 11,6. IVF3: Sprutstart 19/6
    Planerat ÄP/ET/FET: Anemon (38 år), AMH 0,467, FET om Pingu klarar tining, UL 11/5 för närmare besked.

Ruvar:

Gravida:

Malbert, AMH 0,55 Ankaja, AMH 0,2, IVF 1, BF 18/12 DobbieDoo, AMH 0,41 Sötmaggan, AMH 0,33, 37 år Albatross74, AMH 0.27, IVF 1: feb 2011. Sprutstart 8/5

Övrigt:

Linköping68, AMH 0,69. 1 st IVF utan plus. Hemmaförsök just nu. pp08, plus på IVF5 men missfall v.6; avvaktar lite just nu.  
  • Linn73

Hej alla fina kämpare, hoppas ni har en skön sommar! Vi är ett gäng som försöker igen efter sommaren, det vore så härligt att få fylla på gravid-listan under hösten! Jag måste rådfråga er, försöker ni på egen hand mellan behandlingarna eller har ni lagt ner det? Jag hoppas fortfarande på ett mirakel, men blir så oerhört besviken varje gång mensen kommer. Är helt manisk mellan ÄL och BIM och upplever att jag har det ena graviditetstecknet efter det andra. Kan knappt tänka på annat. Är det ens lönt för oss med lågt AMH? Kanske tar det massa onödig energi? Jag vet inte. Men hoppet är ju det enda som överger en... Sedan undrar jag också varför det inte går om man trots lågt AMH har ägglossning? Det sägs ju att vi inte ska ha sämre kvalitet på äggen, bara färre till antalet i reserven? Så många funderingar just nu... Är så glad för alla solskenshistorier!! Det ger mig en anledning att fortsätta kämpa! Kramar

• Poussin
    Linn73 skrev 2011-07-22 10:45:11 följande:
    Hej alla fina kämpare, hoppas ni har en skön sommar! Vi är ett gäng som försöker igen efter sommaren, det vore så härligt att få fylla på gravid-listan under hösten! Jag måste rådfråga er, försöker ni på egen hand mellan behandlingarna eller har ni lagt ner det? Jag hoppas fortfarande på ett mirakel, men blir så oerhört besviken varje gång mensen kommer. Är helt manisk mellan ÄL och BIM och upplever att jag har det ena graviditetstecknet efter det andra. Kan knappt tänka på annat. Är det ens lönt för oss med lågt AMH? Kanske tar det massa onödig energi? Jag vet inte. Men hoppet är ju det enda som överger en... Sedan undrar jag också varför det inte går om man trots lågt AMH har ägglossning? Det sägs ju att vi inte ska ha sämre kvalitet på äggen, bara färre till antalet i reserven? Så många funderingar just nu... Är så glad för alla solskenshistorier!! Det ger mig en anledning att fortsätta kämpa! Kramar
    Hej raring! Det är klart det kan funka, jag blev ju spontant gravid förra sommaren! Vi försöker hemma varje månad och hoppas självklart att det ska lyckas, känner väldigt väl igen mig i det du skriver om att ha i stort sett alla graviditetssymptom man finns mellan AL och BIM bara för att sen bli väldigt besviken när mensen dyker upp...
    Det låga AMH värdet gör ju inte att vi har sämre ägg, men däremot att vi har färre och det innebär ju tyvärr även färre av bra kvalitet... Men omöjligt är det absolut inte, på CvL sa de att vi absolut kan bli gravida på egen hand (som vi även bevisade förra sommaren) med att det kan ta 3-4 år...

När kör du igång igen? Jag börjar spraya med Synarela nästa onsdag, ska bli spännade att testa Fostimon denna gång, hoppas på bra resultat. Går även på zonterapi en gång i veckan, tror starkt på det. Har du testat akupunktur eller liknande? Mensen blev en vecka en så det bli nog prel ÄP v 34 för oss, vilket faller mitt i semestern, så det är perfekt! Glad

Hoppas alla har en skön sommar och tack till alla som tittar in med solskenshistorier, det är så underbart att läsa! Solig

Stor kram till er alla!
  • Castor1
    Linn73 skrev 2011-07-22 10:45:11 följande:
    Hej Linn, Poussin och alla andra!
    Vi försöker också mellan behandlingarna fast försöker att inte tänka på det som försök... Men, jag har lagt ner allt med ägglossningsstickor, graviditetstest och så vidare (om mensen är sen så dricker jag ingen alkohol tills den förhoppningsvis inte kommer...).
    Vi använder oss av ett gammalt, outtlat, husmorsknep istället och försöker älska 3 ggr/v, då bör man ju pricka in ägget om det är så att man överhuvudettaget får ägglossning. Om jag sedan inte blir gravid så tänker jag att det var nog en månad där det inte fanns ngt ägg i äggblåsan och att det kanske dyker upp ett nästa månad istället. Men, jag är ju inte dum utan jag vet att chansen att bli gravid är liten MEN jag tror däremot inte att vi är chanslösa. Självklart blir vi också besvikna när mensen kommer, men jag är ändå glad ATT den kommer för då innebär det ju att man fortfarande har möjligheten att kunna bli gravid... 
    Jag tycker att ni gör helt rätt i att hoppas och fortsätta att försöka, guldägget ligger ju där och väntar för er ska du se!  

Kram på er alla kämpare och jag ser fram emot plussandet i höst! 
  • Linn73

Tack Poussin och Castor för era kloka och peppande ord! Väntar just nu på att mensen ska dyka upp. Trodde att jag var gravid eftersom jag hade starka symtom (trodde jag...) i veckan. Tog ett test som såklart visade negativt och blev så besviken, även om jag vet att sannolikheten är minimal att det ska lyckas. Castor du har helt rätt i att vi ska vara glada att mensen överhuvudtaget kommer, det kommer en dag när den inte gör det längre och då blir ju läget helt annorlunda. Hursomhelst, tre veckor efter att mensen kommer är det dags för spray vilket jag såklart är glad för! Planerat ÄP blir i mitten av sept. Lycka till med sprayandet Poussin, måste kännas skönt att snart vara igång igen! Och Castor hoppas att ni landar i ett beslut som känns bra och att ni kan njuta av tiden i NY. Stor kram till er alla!

• småsteg

Hej alla!

Jag instämmer med Castor; vi försöker, fast försöker samtidigt att låta bli att tänka på allt detta. Jag har också skippat ägglossningsstickorna, men har rätt regelbunden mens så försöken sker framför allt mitt mellan dem. Vi ser på chanserna att lyckas ungefär som på möjligheterna att vinna på Trisslotter (som vi iofs inte köper) - om man aldrig försöker så vinner man ju definitivt inte. Så länge man ändå försöker hemma så finns ju ett pyyyttelitet hopp... 

Kämpa på alla!

• lyckligtlottad1982
    Tjejer, nu är vi igång! Vår äggdonator börjar stimuleras i dag. Beräknad ÄP 8/8 och beräkad ET 10/8. Mitt nästa delmål att att min slemhinna skall ha växt till sig tillräckligt för insättning. Skall mäta denna 1/8

Väntar på nytt försök:

Småsteg, amh 0,49 Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06 dec 2010, 0,1 april 2011!. Avbruten behandling 6/5. Poussin (33 år), AMH 0,35. Väntar på IVF nr 4 i augusti. Linn73 (37 år), AMH 0,41. IVF nr 4 startar i augusti. Planerat ÄP mitten av sept. Sunshine123, (33 ar),  AMH 0,48 , FSH 10,8.  Vantar pa att borja behandling nagon gang i augusti. Castor (36 år i april), amh 0,1 fsh 13, lh 5,2. Avbrutet försök 23 maj 2011 p.g.a "flare-up" effekt, dvs östrogen-chock pga sprayen som resulterade i två cystor och förhindrande menopuren att fungera. 

Sprayar:

* Nelle (37 år) AMH 0,3. Spraystart 14/7

Sprutar:

längtar74 (37 år), AMH <1 först men 1,2 okt 2010! FSH 11,6. IVF3: Sprutstart 19/6
     Planerat ÄP/ET/FET:
    Anemon (38 år), AMH 0,467, FET om Pingu klarar tining, UL 11/5 för närmare besked Lyckligtlottad 1982, 29 år AMH 0,1, FSH 60 Planerat ÄP 8/8 (donator) Planerat ET 10/8

Ruvar:

Gravida:

Malbert, AMH 0,55 Ankaja, AMH 0,2, IVF 1, BF 18/12 DobbieDoo, AMH 0,41 Sötmaggan, AMH 0,33, 37 år Albatross74, AMH 0.27, IVF 1: feb 2011. Sprutstart 8/5

Övrigt:

Linköping68, AMH 0,69. 1 st IVF utan plus. Hemmaförsök just nu. pp08, plus på IVF5 men missfall v.6; avvaktar lite just nu.
  • Poussin

Lyckligt lottad - Åh vad spännande, lycka till! Glad

Själv fick jag en otrevlig överraskning inatt då min mens dök upp över en vecka för tidigt, så det blir ingen IVF för oss denna cykel. Rynkar på näsan Känns lite snopet måste jag erkänna, men jag försöker se det positiva i det hela t ex att jag kommer att må bättre på semestern och att jag kan dricka champagne på vår 10 års dag. Skål
    Var lite ledsen inatt, men det har blivit lättare under dagen och nu ikväll var jag och åt middag med 2 tjejer som också är inne i IVF karusellen och blev peppad, så nu satsar vi på nästa cykel. Irriterande att CvL är stängt, hade gärna ringt och pratat med dem. Vet inte varför den kom tidigt, den var ju en vecka sen förra månaden så det kanske har med det att göra...

Linn - Vi kanske kör igång samtidigt! Glad 

Stor kram till er alla!

• småsteg

Nej vad tråkigt Poussin, men bra att du fått ny energi! Bra på ett sätt och jobbigt på ett annat sätt att de flesta kliniker verkar ha semesterstängt under sommaren. Bra att man då tvingas koppla bort det hela och vara ledig och bra att man kan leva precis som man vill då. Jobbigt att behöva vänta med behandlingar tills man börjat arbeta igen och då tvingas ta ledigt och stressa för att hinna med...

Lycka till Lyckligtlottad1982! Har ni en egen donator eller en "ordnad"?

• lyckligtlottad1982

Poussin: Vad tråkigt när man ställt in sig på detta. När men pendlar mellan hopp och förtvivlan i våran resa är det så skönt att ha en plan att stötta sig mot. Tröttsamt när planen inte blir som det var tänkt!

Småsteg: Vi har ingen egen donator, utan kliniken har matchat en donator åt oss.  

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH