• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Linn73

Sötmaggan: Stort tack för din solskenshistoria, precis vad vi behöver här! Lycka till med graviditeten! Kram

• Nelle
    längtar74 skrev 2011-07-04 15:17:42 följande:
    Åh, albatross74 - grattis!! Så underbart!

Önskar att jag kunde bidra med ngt positivt men morgonens ÄP blev precis som förra gången helt utan resultat. Läkaren kunde inte förklara varför.

Googlade på det o hittade "empty follicle syndrome". Tydligen så kan det egentligen betyda att äggen sitter hårt fast i äggblåsan o helt enkelt inte lossnar. Händer i 1% av fallen, vanligare för de i vår situation. Hur man ska behandla verkar mer oklart. Någon skrev att ytterligare en ägglossningsspruta o nytt ÄP 24 timmar senare kan ge resultat. Alla överens om att det viktigaste är en mer individuellt anpassad behandling o timing för ägglossningssprutan.

Kunde det inte vara nog med att man har sjukt dåliga värden? Måste man också drabbas av några mystiska komplikationer (som för övrigt ingen pratat om på vår klinik)?? Känner mig så uppgiven. Det är nog så att vår resa får fortsätta med ÄD. Just nu känns det väldigt långt borta med en graviditet, för att inte tala om ett barn. Ska på bröllop till helgen o fasar lite grann inför det. Helst vill jag bara vara hemma.

Enda trösten är att vi har semester båda två. Skönt att slippa tänka på jobbet en tid.

Kramar.
    längtar74: Vad tråkigt! Konstigt att man hela tiden måste googla på allting, läkarna säger så ofta att de inte vet. Njut av din semester så gott det går!

Kram
  • Nelle
    Sötmaggan: Tack för att du delar med dig! Härligt att ni lyckades på andra försöket, jag håller tummarna för att allt ska gå bra!

Kram
  • Nelle

Hej!

Jag passar på att uppdatera listan lite. Jegs, om jag såg rätt har du plockat bort dig från listan, är det säkert att det inte blir fler försök? Klokt att ta tag i adoptionsbiten, vi har varit på samtal i stadsdelsförvaltningen, betalat köavgift till AC och ska gå adoptionskurs i höst. Det känns bra. Nu är det bara giftermålet (och flera års väntetid...) som saknas.

Sötmaggan:  Jag tar mig friheten att skriva in dig under gravid, det muntrar upp med fler namn i den delen av listan. Hoppas att det är okej.

Albatross74:
    Jag var återigen sugen på att skriva in dig under gravidrubriken. Stoppade mig och insåg att du nog vill göra det själv eftersom du varit med här ett tag.. Jag hoppas så att du mår bra och att allt fortfarande ser okej ut.

Jag började spraya i förrgår, denna gång två gånger om dagen med Synarela.     

Väntar på nytt försök:

Albatross74, AMH 0.27, IVF 1: feb 2011. Sprutstart 8/5 Småsteg, amh 0,49 Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06 dec 2010, 0,1 april 2011!. Avbruten behandling 6/5. Poussin (33 år), AMH 0,35. Väntar på IVF nr 4 i augusti. Linn73 (37 år), AMH 0,41. IVF nr 4 startar i augusti. Planerat ÄP mitten av sept. Lyckligtlottad 1982, 29 år AMH 0,1, FSH 60 planerad behandlingsstart för äggdonation 20 juli Sunshine123, (33 ar),  AMH 0,48 , FSH 10,8.  Vantar pa att borja behandling nagon gang i augusti.

Sprayar:

Nelle (37 år) AMH 0,3. Spraystart 14/7

Sprutar:

Castor (36 år i april), amh 0,1 fsh 13, lh 5,2. Sprutstart: 4/5. UL 13/5. ev äggplock 20/5 längtar74 (37 år), AMH <1 först men 1,2 okt 2010! FSH 11,6. IVF3: Sprutstart 19/6
    Planerat ÄP/ET/FET: Anemon (38 år), AMH 0,467, FET om Pingu klarar tining, UL 11/5 för närmare besked.

Ruvar:

Gravida:

Malbert, AMH 0,55 Ankaja, AMH 0,2, IVF 1, BF 18/12 DobbieDoo, AMH 0,41 Sötmaggan, AMH 0,33, 37 år

Övrigt:

Linköping68, AMH 0,69. 1 st IVF utan plus. Hemmaförsök just nu. pp08, plus på IVF5 men missfall v.6; avvaktar lite just nu.
  • Jennifer69

Skrev tidigare om mig. Uppdaterar nu lite...

Jag hade AMH 0,567 är 41 år och blev gravid på första försöket genom insemination. 
     Nu har den lille kommit, en frisk och söt liten pojke efter en helt komplikationsfri graviditet. Så det finns alla möjligheter trots lågt AMH :))

Lycka till alla ni som kämpar...

• Castor1

Hej alla nya och gamla!
    Har varit inne och tittat här med jämna mellanrum och hållt tummarna, fyllts med medlidande och tänkt massor av pepp tankar. 
    Till att börja med stort grattis albatross och sötmaggan till era graviditeter!!! Lycka till i fortsättningen!
    Längtar74, tråkigt att läsa om motgångarna, känner med dig!
    Nelle: bra jobbat att ta nya tag med sprayen, hoppas att det känns bra och att nedregleringen och följande sprutperiod kommer att gå lysande!
    Jegs: Lycka till med adoptionen, skriv gärna och berätta! Jag förstår att du hoppas på en spontangraviditet och jag håller självklart tummarna för er men jag själv skulle också gärna adoptera. Våra nära vänner fick förra månaden sitt adoptionsbesked och de åker till sydkorea om en månad och hämtar världens finaste son. Han ser helt underbar ut och de är så lyckliga. Mycket inspirerande! 

Till alla er andra en stor kram, ser fram emot att följas åt på vägen till föräldrarskapet!

Själv tog det 51 dagar innan jag fick mens efter min avbrutna behandling. Det var ganska irriterande att gå och vänta utan att veta vad som händer i kroppen. Men det kom äntligen i gång förra veckan. Nu känns det som att min kropp är återställd och jeansen sitter bra igen. Jag kan även jogga utan värk nu, men det går lite långsammare än tidigare. Är i valet och kvalet hur jag ska göra i augusti och tänkte kolla med er vad ni tycker. Jag får ju inte ta sprayen igen eftersom att det var den som var boven i dramat vid vårt första försök. Jag har alltså tre gånger kvar (om jag får genomföra alla, eller väljer att göra det). Jag har fått nytt stipendium så jag och min man åker till New York igen i början av september i två månader. Skönt!!! Men, det betyder att alla datum måste klaffa vid vårt augustiförsök (mens någon gång mellan 5-9 augusti...). Eftersom att läkarna verkar kunna ganska lite om oss med lågt amh-värde så funderar vi på att gå till en infertilitetsklinik i New York och kolla med dem. de skriver ju ut DHEA till låg amh:are i USA.
    Så min fråga till er:
    - Vad tycker ni, borde jag vänta med mitt augusti-försök och kolla med läkarna i New York istället för att maxa våra chanser? Kanske äta DHEA i tre månader innan vi föröker här i Sverige? För min känsla är att vi inte får mer än ett försök på Huddinge p.g.a mitt otroligt låga värde (0,1)... 

Kram, kram

Väntar på nytt försök:

Albatross74, AMH 0.27, IVF 1: feb 2011. Sprutstart 8/5 Småsteg, amh 0,49 Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06 dec 2010, 0,1 april 2011!. Avbruten behandling 6/5. Poussin (33 år), AMH 0,35. Väntar på IVF nr 4 i augusti. Linn73 (37 år), AMH 0,41. IVF nr 4 startar i augusti. Planerat ÄP mitten av sept. Lyckligtlottad 1982, 29 år AMH 0,1, FSH 60 planerad behandlingsstart för äggdonation 20 juli Sunshine123, (33 ar),  AMH 0,48 , FSH 10,8.  Vantar pa att borja behandling nagon gang i augusti. Castor (36 år i april), amh 0,1 fsh 13, lh 5,2. Avbrutet försök 23 maj 2011 p.g.a "flare-up" effekt, dvs östrogen-chock pga sprayen som resulterade i två cystor och förhindrande menopuren att fungera. 

Sprayar:

Nelle (37 år) AMH 0,3. Spraystart 14/7

Sprutar:

längtar74 (37 år), AMH <1 först men 1,2 okt 2010! FSH 11,6. IVF3: Sprutstart 19/6
    Planerat ÄP/ET/FET: Anemon (38 år), AMH 0,467, FET om Pingu klarar tining, UL 11/5 för närmare besked.

Ruvar:

Gravida:

Malbert, AMH 0,55 Ankaja, AMH 0,2, IVF 1, BF 18/12 DobbieDoo, AMH 0,41 Sötmaggan, AMH 0,33, 37 år

Övrigt:

Linköping68, AMH 0,69. 1 st IVF utan plus. Hemmaförsök just nu. pp08, plus på IVF5 men missfall v.6; avvaktar lite just nu.
  • albatross74

Nelle: jag försökte uppdatera listan för ett tag sedan, men det ser ut som att jag har samma status som innan ;) så om du vill går det bra att flytta mig på listan. Spännande att du har kommit igång igen, det känns som att tiden gått ganska så snabbt. Håller tummarna för att det ska gå bra denna gång. Castor, knivig fråga. Om det är så att du riskerar att bara få en chans på Huddinge så verkar alternativet maximera chansen med hjälp av klinik i NY bra. Men å andra sidan kanske du svarar bättre på den korta metoden och får fler än en chans där. Ja vad blir mitt råd, om datumet stämmer kanske du ska prova ändå. Lycka till.

• Nelle

Castor: Roligt att höra från dig. Irriterande att gå och vänta på mensen så länge, men skönt att allt är i sin ordning igen. Svårt att veta vad som är bäst med IVF-försöken. Som albatross skriver kanske det finns en poäng att vänta tills efter New York, men det är svårt att ge något konkret råd.

albatross74: Då skriver jag in dig under "gravid", nu är det dags! Jag får inte till punkten innan mitt namn, om någon kan fixa det vore det toppen!

Kram

Väntar på nytt försök:

Albatross74, AMH 0.27, IVF 1: feb 2011. Sprutstart 8/5 Småsteg, amh 0,49 Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06 dec 2010, 0,1 april 2011!. Avbruten behandling 6/5. Poussin (33 år), AMH 0,35. Väntar på IVF nr 4 i augusti. Linn73 (37 år), AMH 0,41. IVF nr 4 startar i augusti. Planerat ÄP mitten av sept. Lyckligtlottad 1982, 29 år AMH 0,1, FSH 60 planerad behandlingsstart för äggdonation 20 juli Sunshine123, (33 ar),  AMH 0,48 , FSH 10,8.  Vantar pa att borja behandling nagon gang i augusti.

Sprayar:

Nelle (37 år) AMH 0,3. Spraystart 14/7

Sprutar:

Castor (36 år i april), amh 0,1 fsh 13, lh 5,2. Sprutstart: 4/5. UL 13/5. ev äggplock 20/5 längtar74 (37 år), AMH <1 först men 1,2 okt 2010! FSH 11,6. IVF3: Sprutstart 19/6
    Planerat ÄP/ET/FET: Anemon (38 år), AMH 0,467, FET om Pingu klarar tining, UL 11/5 för närmare besked.

Ruvar:

Gravida:

Malbert, AMH 0,55 Ankaja, AMH 0,2, IVF 1, BF 18/12 DobbieDoo, AMH 0,41 Sötmaggan, AMH 0,33, 37 år

Övrigt:

Linköping68, AMH 0,69. 1 st IVF utan plus. Hemmaförsök just nu. pp08, plus på IVF5 men missfall v.6; avvaktar lite just nu. Albatross74, AMH 0.27

• småsteg

Hej allihopa!

Får börja med ett jättestort grattis till alla gravida här! Jätteroligt att höra att det går bra för andra med lågt AMH! Det inger hopp trots allt. I övrigt tycker jag dock att det är ganska jobbigt med alla gravida och alla med barn. Tycker bara att jag ser magar och barn vart än jag vänder mig. Missförstå mig inte; jag är glad för alla andra som lyckas, men samtidigt är jag väldigt skeptisk inför att någonsin klara av det själv. "Klara av" - som att det vore något man kunde träna sig till. Det känns lite bittert - att inte alls kunna påverka äggkvalitén själv (inget bevisat vetenskapligt i alla fall). Försöker dock att glädjas åt allt jag har (vilket är mycket värdefullt), även om det känns tungt att räkna andras barn vars antal bara växer. I mitten av augusti ska vi på återbesök på Karolinska. Är dock tämligen nollställd inför det, försöker att undvika att spekulera för mycket i vad de kommer att säga. Nej, nu ska jag sluta deppa och återgå till att njuta av semestern! 

Ha det så jättebra allihopa och sköt om er! 

• Castor1

Tack Nelle och Albatross för era svar. Jag känner efter ett tag till och förhoppningsvis kommer jag att bli lite klokare... 

Apropå klokare, tycker att jag uttryckte mig lite klantigt sist jag skrev, men ni förstår säkert att jag är dålig på att formulera mig...

Castor1 skrev 2011-07-16 18:11:31 följande:
    Hej alla nya och gamla!
    Har varit inne och tittat här med jämna mellanrum och hållt tummarna, fyllts med medlidande och tänkt massor av pepp tankar. 
    Självklart menar jag att jag känner med er då jag är i samma situation, alltså inte medlidande... Det låter nämligen fruktansvärt. Förlåt! Jag vill inte att någon känner medlidande med mig, det är ju därför jag är här på familjeliv eftersom att vi vet vad detta handlar om. 

Småsteg: Jag förstår vad du menar, barn och magar överallt... Försök att se försöket som en möjlighet. Förhoppningsvis så lyckas ni på en gång, om inte så kommer ni att få mer kunskap om just er specifika situation så att ni lyckas nästa gång!

STOR KRAM!

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH