• Sunshine123

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Hej tjejer, Hoppas det går bra att jag hoppar in här. Har läst genom tråden lite och tänkte dela med mig av min historia också. Jag är nyssfyllda 33 år, bor i London för tillfället. Har förakt att bli gravid i nästan 1 år, men utan nån lycka. Fick magkänslan i våras att det inte allting som stod rätt till och det var nog mig det är fel på, då min man har barn från tidigare förhållande. Jag gick till en privat läkare här och fick göra en ultaljudundersökning, då såg han endast 6 st äggblåsor totalt på mina äggstockar, vilket är självklart inte alls bra, speciellt med tanke på att jag var bara 32 år då. Han rekommenderade även att jag skulle ta AMH test, vilket kom tillbaka på 3.44 på skalan som används här i England, det motsvarar 0,48 på skalan som används i Sverige, så inte alls bra. Blev rådd till att försöka i 6 mån till och sen söka hjälp, men det tänker jag inte göra, tiden går ju..... Jag blev helt förstörd och grät floder, mår fortfarande väldigt dåligt. Har varit med om mycket tuffa saker i mitt liv, men det här har knäckt mig totalt. Har tappat lust med allt, så svårt att se nåt positivt med livet just nu. Men ska sluta gnälla nu och återgå till saken. Jag har varit på ett par konsultationer och blivit rådd till ivf, då det skulle ge mig störst chanser. Inget har nämt något om ÄD, tack och lov. Ska på den sista konsultationen innan jag bestämmer för hur jag ska göra om en vecka. Ska gå till en klinik som är känd för att behandla kvinnor med just lågt AMH eller högt FSH. Problemet är att det är svindyrt med Ivf här i England. Ett försök kan kosta allt från 50 000 kr och uppåt beroende på klinik. Så vi blir nog tvugna att flytta hem och göra ivf i sverige istället. Hoppas att klinikerna i sverige är inte alltför negativa bara. Finns det någon klinik i Sverige som ska vara känd för att just hantera oss med lågt AMH? För att vi behöver ju ganska speciell behandling. Här i England så kör de för det mesta den korta protokollen (vet inte om det heter så i Sverige) på de med lågt AMH. Är det så i Sverige också? Skulle vara så tacksam om jag fick lite svar om hur situationen ser it i Sverige Sköt om er alla och lycka till :) Stor kram

• Sunshine123

Tack för era svar, uppskattar det verkligen. Hoppas att klinikerna i Sverige är positivt inställda bara. Här i England är de rätt positiva, de hav mig självklart inte lika högs odds som någon i min ålder med normal AMH , men det är inte helt kört än iaf. Nelle- ledsen över dina tidigare försök. Jag förstår att det måste vara frustrerande att inte få veta om ditt AMH så länge. Jo jag rätt glad att jag fick reda på det ganska snabbt (även om jag blev helt förkrossad) det var det första de kollade faktiskt efter att de såg att jag har så få äggblåsor. Det där med långa eller korta metoden och olika mediciner är svårt, det är ju så olika för alla, man måste nästan prova fram, finns nog inget annat sätt. Jag blev rekommenderat som sagt den korta metoden av två olika läkare, en rekommendera mild stimulering och den andra blandning av F-Gonal och Menopur. Får se vad den tredje säger nästa vecka. Här råder lite olika uppfattningar om vilket sätt är bättre för de med låg äggreserv, vissa säger så mkt droger som möjligt, vissa säger så lite som möjligt så att de få äggen som finns blir av bättre kvalité . I slut ändan så krävs det bara ett ägg, det ska man aldrig glömm Önskar dig all lycka men nästa försöket Ge in upp tjejer, det är faktisk många som blir gravida med låg AMH både naturligt och genom ivf. Så se till att ni har era män nära er när det är dags för ÄL Kram,kram

• Sunshine123

Längtar74 - Det stämmer att beskeden ser olika ut. Antar att alla reagerar väldigt olika också. Tror att det är väldigt viktigt att kliniken har under en under noggrann kontroll och kan ändra medicinerna under behandlingen beroende på hur just du reagerar. Så gör de här iaf. Jag tror att svenska kliniker är väldigt bra, är bara lite orolig att de kan vara lite för försiktiga och inte prova de senaste metoderna och är så villiga att sätta tillbaka mer en 1 embryo. För att även om jag är under 35, så är mina värden inte alls bra, då tycker att jag man ska kunna bortse från min kronologiska ålder. Har faktiskt bokat telefonkonsultaion med CvL kliniken, hoppas det går bra. Hoppas din mens kommer snart och att FSH ser bra så att du kan köra igång:) Förresten har du hört att det är bättre att ha lite längre cykel än kortare. Så om du har 29-30 dagar så ser det ju bra ut. Själv har jag lite kortare 26-27 dagar. Lycka till, kram

• Sunshine123

Albatross74 - Lycka till!!! Hoppas på goda nyheter snart:) Linn73 - Tack:) Hoppas verkligen på att ditt AMH inte har försämrats och du får köra igång snart. Önskar att läkarna inte stirrade blind på AMH resultat, andra faktorer spelar också stor roll, som t.ex hur många äggblåsor man har. Har faktiskt hört om flera tjejer vars resultat har faktiskt hoppat upp.....de säger ju att det är inte möjligt, men det har hänt vid flera tillfällen. Lycka till, håller tummarna för dig:) Är gärna också med på listan, men vet inte hur man ska uppdatera den:(

• Sunshine123
    Ankaja skrev 2011-06-18 16:05:49 följande:
    Linn73: Även om ditt AMH-värde skulle ha sjunkit så tycker jag att du ska försöka övertala dem om ett försök till, om du har kraft för det såklart. Mitt AMH-värde sjönk på ett halvår från 0,53 till 0,2 och därför ville de inte först ge mig chansen med ett försök, jag fick verkligen tjata till mig ett försök. Det lyckades och jag går nu in i vecka 15, så fast AMH-värdet har sjunkit så betyder inte det att det är kört. Lycka till.
    Stort Grattis Ankaja!! Vilken underbar historia. Vilken tur att du tjatade till dig det sista forsoket daFlört Haller med dig om att  Linn73 ska inte ge upp aven om det nu visade att AMH har sjunkit .
    albatross74 skrev 2011-06-18 17:47:47 följande:
    Tack Linn 73 och sunshine, känns som att det behövs några som håller tummarna. Linn 73: hoppas ditt amh värde är oförändrat, även om det skulle vara lägre så tycker jag att det ligger något o Ankajas historia, amh värdet är fortfarande ganska nytt och vi vet inte hela sanningen. Man kan faktiskt bli gravid trots lågt amh värde. Det finns det flera bevis på och vi hoppas väl på ännu fler. Lycka till. Sunshine: det är intressant att få ta del av det läkarna säger i England Ang ivf, amh värde etc. Hoppas du hittar en bra klinik så att du kan få köra igång.
    Tack, det hoppas jag ocksa, sa himla svart att valja bara. Tycker det bra om vi kan utbyta lite information har, tror att alla kan dra nytta av detGlad Kan tillagga att den basta (och dyraste) kliniken i England med VALDIGT bra resultat andvander inte ens AMH testet, de tittar bara pa FSH.

Kramar till allaGlad
  • Sunshine123

Valkommen Lyckligtlottad1982Glad jag ar ocksa ny har.

Lycka till med din behandlingGlad

LISTAN PÅ ALLA VI SOM SKA LYCKAS 2011
     Solig 

Väntar på nytt försök:

Albatross74, AMH 0.27, IVF 1: feb 2011. Sprutstart 8/5 Småsteg, amh 0,49 Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06 dec 2010, 0,1 april 2011!. Avbruten behandling 6/5. längtar74 (37 år), AMH <1 först men 1,2 okt 2010! FSH varierar 9-30. IVF1: avbrutet, IVF2: 0 ägg Poussin (33 år), AMH 0,35. Väntar på IVF nr 4 i augusti. Nelle (37 år) AMH 0,3 Linn73 (37 år), AMH 0,41. IVF nr 4 startar i augusti. Planerat ÄP mitten av sept. Lyckligtlottad 1982, 29 år AMH 0,1, FSH 60 planerad behandlingsstart för äggdonation 20 juli Sunshine123,  (33 ar),  AMH 0,48 , FSH 10,8.  Vantar pa att borja behandling nagon gang i augusti.

Sprayar:

Sprutar: 
    Castor (36 år i april), amh 0,1 fsh 13, lh 5,2. Sprutstart: 4/5. UL 13/5. ev äggplock 20/5
    Planerat ÄP/ET/FET:
    Anemon (38 år), AMH 0,467, FET om Pingu klarar tining, UL 11/5 för närmare besked.

Ruvar:

Gravida:

Malbert, AMH 0,55 Ankaja, AMH 0,2, IVF 1, BF 18/12 DobbieDoo, AMH 0,41

Övrigt:

Linköping68, AMH 0,69. 1 st IVF utan plus. Hemmaförsök just nu. pp08, plus på IVF5 men missfall v.6; avvaktar lite just nu.
  • Sunshine123
    längtar74 skrev 2011-06-19 21:05:38 följande:
    Hurra!! Fsh på 11,6 - precis under den magiska gränsen på 12. Att det kan variera så - förra månaden var det 21. Har precis tagit den första Fostimonsprutan. Att man kunde längta så efter en spruta. Min läkare är helt underbar, ringde i morse o lämnade besked, så det blev raka spåret till apoteket:)
    Grattis till FSH resultatet och lycka till med behandlingen, haller tummarnaGlad

Linn73 - Nej, det ska absolut inte spela nan roll nar man tar testet.....vad jag har forstatt

Poussin - Tack och vad kul att hora att du trivs sa bra pa CvL. Det ar valdigt bra tecken att du blev spontan gravid, aven om det inte slutade sa bra. Jag har telefonkonsultation med dem i borjan av augusti, ska bli spannade att hora vad de sager till mig. Jag har forstatt att i Sverige sa ar den langa metoden att foredra, valdigt intressant att det skiljer sig sa mkt , for att har kor de nasta bara den korta metoden pa tjejer som de forvantar sig ska vara svarstimulerade. Men det ar alltid vardefullt med second opinion tycker jag

Jag ska nog kora igang med IVF har i England, aven om det kommer att kosta oss skjortanRynkar på näsan, men kanner inte att jag orkar vanta tills jag har flyttat hem igen.....tiden gar. Sa hoppas verkligen att det funkar forsta gangenGlad. Men om det inte skulle gora det sa fortsatter jag i Sverige och de hoppas jag verkligen att lakarna ar positiva och inte skriver av mig bara for att AMH inte ser sa bra ut. Sjalvklart ska de vara arliga, jag har ocksa blivit forklarad for att min chanser ar inte lika goda som nagon under 35 med bra AMH, men de ar inte sa himla daliga heller, sa jag ar positiv

Kramar till allaGlad
  • Sunshine123
    längtar74 skrev 2011-06-20 14:54:55 följande:

Sunshine - jag har provat både långa och korta protokollet, och kör nu på det korta - det är också vad min läkare tror på mest med tanke på mina värden. Så det verkar inte direkt råda någon konsensus om vad som är optimalt... Och hur det än är: dåliga värden betyder inte att det inte går. Det har vi ju bevis på här i tråden!

Det finns nog inget ratt eller fel metod tror jag. Man for helt enkelt prova fram och hitta det som passa bast en sjalvGlad man far bara hoppas pa att det inte tar alldeles for manga forsokFlört
  • Sunshine123

Lovedo - Hej och välkommen. Vad tråkigt att höra att du blev så dåligt bemött:( det är inte ok, hoppas att det inte har påverkat dig alltför negativt inför din behandling. Jag har bokat en konsultation med CvL i augusti och nu är jag lite orolig över deras bemötande faktiskt. Ursäkta men vem är de som ska ifrågasätta er om ni bor ihop osv?? Blir så förbannad när läkare lägger i sig i sånt som de faktiskt inte har med att göra, snacka om moralpolisen, usch!! Intressant att ditt AMH har hoppat upp så mkt,det har hänt många andra också, tycker bara att det visar att testet är inte så pålitligt som vissa läkare tror. Jag personligen har inte vågat att ta om mitt test, jag skulle bli helt förkrossad om det skulle vara ännu lägre. Angående bli gravid naturligt, såvida det är inga andra problem, så borde det inte hindra en:) kan bara ta längre tid än för någon med bra äggreserv och i och med att tiden är inte på vår sida, brukar de flesta läkare rekommendera IVF, just för att öka chanserna att bli gravid snabbare. För att han man otur så kan AMH sjunka väldigt drastiskt på väldigt kort tid och då blir det ju ännu svårare, så har jag fått det förklarat för mig iaf. Lycka till med behandlingen, hoppas du kan känna dig positiv, för att man vet faktiskt inte hur just du kommer att reagera på behandlingen, förrän du provar :) Kram

• Sunshine123
    Lovedo - haller med vad Langtar74 sager angaende ifragasata sina livsval, det ar verkligen latt gjort i var situation. Du kan inte ra for att du traffade din sambo sent i livet, det ar valdigt manga som gor det, det ar dagens realitet. Jag har dock inte den " ursakten" har varit med min sambo i 8 ar och han har velat skaffa barn for flera ar sedan, det var jag som inte ville, kande mig lite osaker over vart forhallande, vi ha haft det lite kampigt ibland och kande helt enkelt inte for ha barn, var alldeles for ung for det, enligt mig.
    Nu har man ju sjalvklart de dar tankarna att allt ar mitt fel och jag borde ha lyssnat pa min sambo, kanske inte skulle vara i den situaionen. Men gjort ar gjort och jag kan arligt saga att jag inte angrar mitt val speciellt mkt, jag var inte redo for barn helt enkel, dessutom ar det inte nagonting som sager att jag inte skulle ha problem om jag var nagra ar yngre. Jag var 31 nar jag slutade ata p-piller, kanns inte som en hog alder for att skaffa barn, men anda ingen lycka.......sa mitt rad ar, ge inte dig sjalv huvudvark over saker och ting som du inte kan forandra, utan fokusera pa nyet och framtiden, det kan vi trots allt paverka till en viss delGlad

Langtar74 - Grattis till de goda nyheterna, 4 aggblasor later riktigt braGlad far hoppas att det ar nagra till som vaxer till sig tills pa onsdag daFlört Lycka till!!

Kramar til alla
  • Sunshine123

Albatross74- men var underbart!!! GRATTIS, GRATTIS, GRATTIS, blir sååå glad för din skull:) Stor kram

• Sunshine123

Hej alla underbara tjejer,

Har inte varit har pa valdigt lange, har varit mkt stressad pa grund av paborjad behandling och kan bara halla med  att det tar valdigt mkt pa forhallandet tyvarr, sa det har varit ganska jobbigt senaste manaden, men sant ar livet, om man klarar sig som par genom IVF behandlig, so klarar man nog det mesta tror jag.

Jag borjade min behandlig sista vecka i juli sprutade Synarel och sedan borjade med Gonal F 300iu till att borja med som sedan hojdes till 375iu efter 6 dagar. Hade AP i forigar och blev overlycklig over 6 agg som dessutom har alla blivit befruktade!!! Kanner mig helt overlycklig, forvandtade faktiskt inte det. Ska ga till kliniken imorgon bitti for eventuell ET eller sa blir det pa sondag beroende pa  embryoutvecklingen, sa jag haller tummarna.

Albators74 - Underbart att hora att allting gar bra for digGlad

Anemon - Det gar inte att uppdatera listan med Ipad tyvarr, har forsokt......lycka till med din behandling

Poussin - Haller tummarna for dig ocksa

Langtar74- Lycka till i Spanien, har hort valdigt mkt bra om deras klinker, det ar manga som aker dit for AD

Manga lyckoonskningar till alla andra harGlad

Kramar fran London

• Sunshine123

Hej igen,

Fick samtal fran kliniken imorse och 5 av min embryos ser riktigt bra ut, sa vi kommer att ta dem till blast stadiet, vet inte riktigt om det heter sa pa svenska haha, ET ar bokad pa Sondag morgon!!! Jag ar helt forvanad over att jag har kommit sa langt, trodde inte att det skulle ga sa bra med mina inte sa uppmuntrande AMH och FSH varden. Kanner mig bara sa tacksam och odmjuk. Far bara hoppas nu att mina sma alsklingar vaxer sig starkaGlad kan inte vanta tills pa sondag!!! Ska ga ut och fira lite idag, tankte till och med dricka ett par glas vin, det var lange sen. Tankte att det ar lika bra att passa pa nu, for att forhoppningsvis blir det inte vin pa bra lange for mig efter sondagFlört

Langtar 74 - Tack sa mycketGlad

Jegs- Vad bra att hora att du tycker om kursen. Helt underbart att ni kommer att fa en bebis , jag ar saker att han/hon kommer att vara valdigt alskadeGlad

Kramar till alla

• Sunshine123

Poussin- Allting gick bra, jag fick sätta tillbaka 2 blastocyster. De rekommenderade bara en, men jag ville ha 2 tillbaka, jag vet att det ökar risk för tvillingar, men kände att jag vill ge det bästa möjliga chansen. Har diskuterat mkt med min sambo och med familjen och alla var överens om att 2 embryo var det rätta beslutet för mig. Jag är ganska glad att man för ta det beslutet här själv, i Sverige skulle de aldrig tillåta mig att sätta tillbaka 2 stycken. Så är det bara att vänta och hoppas på det bästa, ska testa nästa vecka, så håller tummarna. Lycka till med hormonsprutor, snart är det din tur att ruva :) Jegs- Vilken underbar vän du har som gör det för dig. Lycka till och hoppas att allting går bra Kramar

• Sunshine123

Anemon- Ville bara sägs att mkt kan hända de sista dagarna, jag hade också få äggblåsor av rätt storlek och det tog sin tid, de fick höja dosen after 6 dagar, jag sprutade i 15,5 dagar totalt, men på den sista UL hände det grejer helt plötsligt, sjöterskan var väldigt positivt överaskad och det blev 6 fina ägg till slut. Har hört från många andra också att äggblåsor växer till sig ordentligt de sista dagarna innan ÄP, håller tummarna för dig Kram

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH