• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Poussin

Hej alla raringar!

Sunshine - Grattis till 6 ägg, det är ju kanon och att alla blev befruktade är ju underbart!!! Glad Lycka till på ET, håller tummarna för ett stort fint plus om några veckor!

Jegs - Grattis till husköpet!

Lyckligtlottad - Hur mår du? Inte långt kvar till TD nu... Håller tummarna!

Linn - Hur går det för dig med nässprayen? Har du fått datum för sprutstart?

Anemon - Roligt att höra av dig igen, ibland behöver man en paus för att ladda batterierna. Håller tummarna för att det går vägen för er denna gång! Tänk vad många plus det kommer bli här i tråden snart! Glad Har du börjat med sprutorna?

Albatross74 - Så underbart att höra att det går bra för er!! Baby

Längtar74 - Spännande med Spanien, du ska se att det går vägen och att du få komma med i den efterlängtade gravidklubben! Glad

Själv har jag fått datum för sprutstart nästa onsdag 31/8, ska bli skönt att lämna Synarela stadiet, jag svettas och har rätt ont i huvudet, men det brukar ju går över när man börjar med sprutorna. Jag är fortfarande på semester, men börjar jobba igen på måndag, har spenderat veckan med olika mammalediga kompisar och deras bebisar. Så mysigt att låna dem och kramas, hoppas det sätter fart på hormonerna så att jag har en egen bebbe om 9 månader. Har tid för VUL 6/9, ska bli mycket spännande att se hur det ser ut då, dels pga Fostimon, men även för att se om zonterapin har haft någon effekt.

Trevlig helg allesammans och tänk vad lång gravidlistan kommer att vara om några veckor! Solig
    Kram till er

• längtar74

Sunshine - sex ägg!! Vilket bra resultat! Håller tummarna inför fortsättningen. Ja, det verkar som om många från England väljer Spanien för ÄD - vi flyger faktiskt via London för att få till ett bra pris på resan. Man får göra en budget för att det här ska funka, men det är svårt eftersom man inte har en aning om hur lång tid det kommer att ta. Att ha krassa pengadiskussioner känns helt bisarrt. Det är ju barn vi vill ha!!

Poussin - hoppas på att sprutstart o jobbstart blir en riktigt bra kombination.

Hörde idag på nyheterna att det i åtminstone ett landsting (kommer inte ihåg vilket) blivit halverat antal adoptioner det senaste året. Anledningen? Lång väntetid o få barn tillgängliga i kombination med soc.styrelsens åldersgräns på 42 gör att många helt enkelt inte hinner. Är inte livet tillräckligt tufft mot oss som det är?

Åh, vad jag önskar oss alla en riktigt bra höst med många, många goda nyheter!

Kramar till er alla.

• Jegs

Poussin, - Så härligt att läsa din sköna och avslappnade inställning, positiv känsla för vänners barn osv... Den känslan är den rätta! 

Vi var på första kursdagen på adoptionskursen i tisdags, känns jätte roligt att komma vidare.. Är väldigt mycket på jobbet just nu och försäljning av lägenhet v/s köp av radhus gör att jag inte riktigt kan fokusera eller tänka på något gällande barn, men känslan är bra.

Många skrattar lite lätt när jag sagt att vi börjat adoptionskurs, "kurs i att få barn, det behöver ju inte de som skapar egna...". Vissa stunder har jag nog tänkt samma tanke, men just nu är jag positivt glad över allt jag hoppas lära mig som jag inte vet... tror nog att jag vet och tänkt på allt..
    En sak sa dock adoptionskursledaren.Det finns faktiskt de som har ångrat sig när de fått hem sitt adoptionsbarn.. Den tanken har aldrig slagit mig.. 
    Däremot har den tanken slagit mig om jag skulle gå via ÄD, att föda ett barn och verkligen inte se mig själv i det, eller inte känna den där moderskänslan som jag föreställer mig och sedan bara må dåligt över det... 
    Med adoption har jag på något vis bara fått för mig att jag kommer älska det barn som jag troligt vis i första skedet kommer se på bild... Det kommer bara vara världens finaste... :)  En annan tanke som slagit mig är att vårt barn kanske redan finns någonstans vi världen, om så i sin biologiska mammas mage... Fin känsla för mig...

Kram på er alla! // Jegs

• Sunshine123

Hej igen,

Fick samtal fran kliniken imorse och 5 av min embryos ser riktigt bra ut, sa vi kommer att ta dem till blast stadiet, vet inte riktigt om det heter sa pa svenska haha, ET ar bokad pa Sondag morgon!!! Jag ar helt forvanad over att jag har kommit sa langt, trodde inte att det skulle ga sa bra med mina inte sa uppmuntrande AMH och FSH varden. Kanner mig bara sa tacksam och odmjuk. Far bara hoppas nu att mina sma alsklingar vaxer sig starkaGlad kan inte vanta tills pa sondag!!! Ska ga ut och fira lite idag, tankte till och med dricka ett par glas vin, det var lange sen. Tankte att det ar lika bra att passa pa nu, for att forhoppningsvis blir det inte vin pa bra lange for mig efter sondagFlört

Langtar 74 - Tack sa mycketGlad

Jegs- Vad bra att hora att du tycker om kursen. Helt underbart att ni kommer att fa en bebis , jag ar saker att han/hon kommer att vara valdigt alskadeGlad

Kramar till alla

• Poussin
    Sunshine - Hur gick det för er? Fick du tillbaka 1 eller 2? Lycka till med ruvningen!

Linn - Hur går det för dig? Sprutstart ikväll?

Jegs - Kul att ni är igång med kursen, hur ofta är den?

Anemon - Hur går det för dig? När har du tid för ÄP?

Själv har jag tagit första sprutan Fostimon ikväll, skönt att kommit till etapp 2. Mådde riktigt dåligt av sprayen igår så det är skönt att få sluta med den! Ikväll har jag hängt med en kompis och hennes två småttingar, så himla mysigt, hoppas det sätter fart på hormonerna! Flört

Kram till er alla!
  • Poussin
    Väntar på nytt försök: Sunshine123, (33 ar),  AMH 0,48 , FSH 10,8.  Vantar pa att borja behandling nagon gang i augusti. Castor (36 år), amh 0,1 fsh 13, lh 5,2. Avbrutet försök 23 maj 2011 p.g.a   "flare-up" effekt, dvs östrogen-chock pga sprayen som resulterade i  två  cystor och förhindrande menopuren att fungera.

Sprayar:

Linn73 (38 år), Tidigare AMH 0,41, nytt prov juni -11 visade AMH 0,84. Planerat ÄP mitten av sept om allt går vägen. Anemon (38 år), AMH 0,47 Spraystart 2/8

Sprutar:

Poussin (33 år), AMH 0,35. IVF nr 4. Spraystart 14/8, planerat ÄP v 37.
    Planerat ÄP/ET/FET:
    Anemon (38 år), AMH 0,467, FET om Pingu klarar tining, UL 11/5 för närmare besked

Ruvar:

LycklligtLottad 1982, 29 år AMH 0,1, FSH 60 Gör äggdonation. ET 15/8, TD 29/8  

Gravida:

Malbert, AMH 0,55 Ankaja, AMH 0,2, IVF 1, BF 18/12 DobbieDoo, AMH 0,41 Sötmaggan, AMH 0,33, 37 år Albatross74 AMH 0.27, IVF 1: feb 2011. Sprutstart 8/5

ÄD-kö:

Småsteg, 

AMH 0,49, 1 makeinsem, 1 IVF utan resultat, rek ÄD   Längtar74, (37 år), AMH <1 först men 1,2 okt 2010! FSH 11,6. 3 IVF utan ägg. Planerar ÄD i Spanien Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06 dec 2010, 0,1 april 2011!. Avbruten IVF behandling 6/5. Kör både ÄD och Adoption nu iaf..

Adoptionskö:

Nelle (37 år) AMH 0,3: Står i kö till adoptionsorganisationer och ska gå föräldrautbildning i höst. Inte utredd ännu.    Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06 dec 2010, 0,1 april 2011!. Avbruten IVF behandling 6/5. Kör både ÄD och Adoption nu iaf.. Övrigt:
    Linköping68, AMH 0,69. 1 st IVF utan plus. Hemmaförsök just nu. pp08, plus på IVF5 men missfall v.6; avvaktar lite just nu.
  • Jegs

Håller tummarna för dig Poussin!

Adoptionskursen är 7 tillfällen, varje tisdagskväll 18-21. 
    Jag kunde dock inte själv gå i tisdags, så min karl fick vara där själv för oss båda.. Varje kurstillfälle har lite olika inriktning, olika delar som man belyser.. Tror att det pratade en del om situationen om  ofrivillig barnlöshet i tisdags.. Själv har jag varit med jobbet ute på Grönö i Stockholmsskärgård, en ö med en gammal fyr och tre äldre bostadhus.. Helt utan el och VA.. Otroligt vackert och bara havets brus.. 

Jag har nämnt tidigare om en vän till mig som är beredd att donera ägg. Jag har förmedlat telefonnumret till "äggdonationsdamen" på Huddinge och hon ringde dit i dag.. Även om min vän bor i Skåne så måste hon komma upp till Huddinge för undersökning och kuratorsamtal (eller vad det kallas) och sedan själva donationsingreppet. Blodprover mm kan hon lämna där nere. Dock får hon ersättning för resor, vilket är otroligt bra! Men till att börja med så ska de från Huddinge skicka ner informationsmaterial och remiss om blodproven till henne.. Otroligt fint av henne att göra detta och hon är en underbar person på alla andra vis oxå.. 

Kram på er alla kämpare! 

• Sunshine123

Poussin- Allting gick bra, jag fick sätta tillbaka 2 blastocyster. De rekommenderade bara en, men jag ville ha 2 tillbaka, jag vet att det ökar risk för tvillingar, men kände att jag vill ge det bästa möjliga chansen. Har diskuterat mkt med min sambo och med familjen och alla var överens om att 2 embryo var det rätta beslutet för mig. Jag är ganska glad att man för ta det beslutet här själv, i Sverige skulle de aldrig tillåta mig att sätta tillbaka 2 stycken. Så är det bara att vänta och hoppas på det bästa, ska testa nästa vecka, så håller tummarna. Lycka till med hormonsprutor, snart är det din tur att ruva :) Jegs- Vilken underbar vän du har som gör det för dig. Lycka till och hoppas att allting går bra Kramar

• Anemon

Hej alla,
    så börjar det närma sig nästa steg äggplock för mig igen. Var på 2:a VUL idag och det ser väl så där ut. Jag trodde att långa metoden som vi skiftat till skulle ge jämnare storlek på äggblåsorna men i stället står vi och har aldrig haft så stor spridning 7-21 mm någonsin?! Känns lite trist att räkna till hela 8 blåsor men att det kanske bara är 3 som är jämstora och i rätt fas. Håll tummarna på måndag att någon mindre äggblåsa ytterliggare får för sig att "växa i kapp.

Grattis Sunshine till dubbelruvning!
    Poussin, skönt att vara igång med sprutorna.
    Linn, sprutar du också nu?

Har inte helt koll på alla nu, ska läsa ikapp!
    Kramar till alla kämpare!

• Sunshine123

Anemon- Ville bara sägs att mkt kan hända de sista dagarna, jag hade också få äggblåsor av rätt storlek och det tog sin tid, de fick höja dosen after 6 dagar, jag sprutade i 15,5 dagar totalt, men på den sista UL hände det grejer helt plötsligt, sjöterskan var väldigt positivt överaskad och det blev 6 fina ägg till slut. Har hört från många andra också att äggblåsor växer till sig ordentligt de sista dagarna innan ÄP, håller tummarna för dig Kram

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH