• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Linn73

Tack för pepp!

Hurra Poussin, snart är det dags igen - spännande! Jag tar min ÄL-spruta i morgon

Och Längtar74 hoppas du blev lite klokare efter samtalet med läkaren. Ibland känner jag mig nästan mer förvirrad efteråt...

Kram

• längtar74

Hej tjejer,
    Tja...klokare blev jag nog bara delvis efter samtalet m läkaren. Jag försöker förstå hur vi kan få hjälp av vården härhemma när vi gör ÄD-behandling utomlands. UL för att mäta slemhinnans tjocklek etc - allt sådant verkar vi behöva göra privat.

Så förutom alla kostnader o fixande m kliniken utomlands så behöver vi lösa sådana grejer hemma. Och allt kostar. Visst är det så att pengarna är en skitsak i sammanhanget när man väl får ett barn, men eftersom man måste vara realistisk o inse att det mest troligt kommer att krävas flera försök, så vill vi hitta ett sätt som är hållbart i längden. Ni förstår nog vad jag menar?

Dessutom känner jag mig för tillfället så trött på att administrera alltihop. Jag fattar att jag har rollen som projektledare i det här barnlöshetsprojektet, men just nu skulle jag helst vilja att någon bara tog hand om mig. Men det är bara att ta sig i kragen o jobba på.

Usch, det här blev gnälligare än jag tänkt - förlåt!

Linn - spännande med sprutan idag! Lycka till!

Kramar till er alla.

• Jegs

Hejsan alla tjejer,

"Roligt" att några nya har hittat hit.. eller hur man ska formulera sig. 

Hoppas hoppas på att vi ska få ytterligare någon graviditet här snart!

Funderade i ett tidigare inlägg om orsak till situationen och för starkt immunförsvar.. Generellt utifrån ni som svarade så verkar vi ganska friska eller om inte annat vet att vi har immunförsvar som är lite extra... Och jobbar vi inom utsatta miljöer med många "smittobärare" (barn) så kanske även vi råkar ut för någon förkylning i bland... 

Iaf har jag mailat lite frågor till den läkare som vi fick träffa under våren som forskar om bakomliggande orsaker, hoppas att hon har tid att svara... 

Blir även lite brydd över AMH värden som verkar kunna röra på sig uppåt för några. Att vissa av er får besked från privata kliniker att de inte stirrar sig blinda på AMH medan landstinget eller iaf Huddinge nekar vidare behandling pga just AMH. Visst väger Huddinge säker in resultat från den behandling man har fått, men det känns ändå väldigt retsamt.. Och jag kan inte heller komma ifrån att tro att de egentligen skulle vilja ge oss fler chanser men pga vårdgarantin så måste det släppa in nya och då hinner de helt enkelt inte med oss alla pga för dåliga resurser/ lite pengar. 

Adoptionskursen är kul, om man kan säga så..  Skönt att vara bland människor i samma situation. Vi har några ensamstående tjejer med som har lite annorlunda historia, men vi är dock alla barnlösa och känner en längtan efter barn. Vi får bla se delar av lite olika dokumentärer där man följer familjer eller ensamstående och deras barn.. Väldigt intressant. 

Har även noterat det den 6 oktober börjar en ny dokumentärserie på TV3 "Drömmen om ett barn", ska bli intressant... Framför allt blir jag glad att problemet får en uppmärksamhet, medan jag är ganska övertygad om att historierna vi får följa blir en spegelbild av allas våran situation.
    Både här på denna tråd eller när jag lästa andra bloggar mm, så känner jag många gånger att de ni och alla andra skriver om tankar, sorg mm lika gärna kunde vara mina egna ord...  

Gällande vår äggdonationsresa så har min vän varit och lämnat prover, så snart får vi se om hon är ok för nästa omgång om 6 månader...

En annan sak som slog mig här om dagen, har era karlar funderat på att donera sperma?
    Iom att vi har alternativet äggdonation i åtanke och då både är tacksamma och beroende av att någon donerar sina ägg så föreslog jag för min man i dag att spermadonation kanske vore något för honom... Vet inte riktigt om han kommer, men det känns inte helt otroligt...

Blev lite långt....

// Jegs 

• Anemon

Poussin, håller tummarna inför morgondagen!
    Linn, skönt att det börjar närma sig!

Hör ni tjejer, det kommer gå bra! Nu vill vi som redan ruvar få fler ruvarkompisar!

• Linn73

Lycka till i morgon Poussin!!!

längtar74, du gnäller inte alls. Vi borde faktiskt gnälla lite mer här i tråden för det är synd om oss och vi får gå igenom enorma prövningar, både fysiskt och psykiskt. Och samtidigt, precis som du säger, vara projektledare över barnlöshetsprojektet...  Inte lätt och ibland förundras jag över var all kraft kommer ifrån. Jag hoppas och tror att vi alla går ur detta med styrka och en stor portion ödmjukhet.

Jegs, tack för dokumentärtipset. Här kommer ett annat svt.se/2.162232/1.2473999/sasongsinformation En serie om ofrivillig barnlöshet som har premiär på SVT1 den 26 september.

Anemon, tack för lyckönskningen! Hur går det för dig? Känner du av några symtom ännu? Jag hoppas jag kommer med i ruvarklubben på måndag.

Ta hand om er!!

• längtar74

Tack för tv-tipsen. Det är verkligen så bra med lite mer uppmärksamhet kring det här. Förhoppningsvis kan det också leda till att de som lobbar för tex bättre ersättning till äggdonatorer får mer gehör för vad de säger.

Jegs - ang männen som donatorer. Vi har pratat om det, och min man ska donera. Känns som ett bra sätt att ge något tillbaks. Superbra att du mailat frågor - ska bli mycket intressant att höra vad du får för svar.

Nya kollegor på jobbet o de vanliga lunchsamtalen: "har du också familj?" En liten, vass kniv rakt i magen och mitt sedvanliga käcka svar: "jajamen, det är jag och min man!" Jag är så oerhört duktig på att ställa intresserade frågor och lyssna på de ibland ändlösa diskussionerna om barn. Ibland vill jag bara kräkas åt min egen duktighet.

• Nelle
    Linn, Poussin och Anemon, lycka till med era behandlingar!

Linn, skönt att du som trådstartare skriver att det är okej att gnälla!

Jegs
    , berätta gärna om du får svar på dina frågor om vad ett lågt AMH-värde kan bero på. Vårdgarantin och den fanatiska tilltron till AMH-värdets betydelse har nog gjort att vi hamnat i kläm. Jag har inte fått svar på mitt brev till Huddinge ännu, det gör att vår barnlöshet känns helt obetydlig för vården. Jag håller med dig om att kursen är bra, framför allt för att vi i gruppen får träffa varandra! Singeltjejerna ger perspektiv, varför ska det vara så svårt att få ta hand om ett barn?

längtar, Jag pluggar nu och känner likadant när barnfrågorna kommer. Sist sa jag: nej, men vi går adoptionskurs! Mellan uppsatsskrivandet handlar samtalen bara om barn, antar att  föräldraskapet förenar människor som inte känner varandra. 
  • Poussin
    Linn - Lycka till imorgon, jag håller tummar och tår för fin skörd!!! Glad

Tack för lyckönskningar och tummar sötisar!
    ÄP gick bra, 3 ägg som vanligt, verkar ha någon gräns där för det blir aldrig fler. Hoppas på kvalitet eftersom jag helt uppenbarligen aldrig kommer få kvantitet och att det faktiskt bara behövs ett för att skapa en bebis! Glad
    Kommer sitta som på nålar imorgon tills de ringer vid lunch och berättar hur befruktningen gått...

KRAM!
  • Linn73
    Poussin skrev 2011-09-15 20:42:45 följande:
    Linn - Lycka till imorgon, jag håller tummar och tår för fin skörd!!! Glad

Tack för lyckönskningar och tummar sötisar!
    ÄP gick bra, 3 ägg som vanligt, verkar ha någon gräns där för det blir aldrig fler. Hoppas på kvalitet eftersom jag helt uppenbarligen aldrig kommer få kvantitet och att det faktiskt bara behövs ett för att skapa en bebis! Glad
    Kommer sitta som på nålar imorgon tills de ringer vid lunch och berättar hur befruktningen gått...

KRAM!
    Åh vad härligt att höra att det har gått bra! Tänk vad skönt att ÄP är avklarat och ni är ett steg närmare målet. Håller tummarna för positivt besked i morgon!

Nu sitter jag och laddar inför i morgon. Känns bra att det snart är dags!

Stor kram
  • längtar74

Poussin - grattis till trion!! Hoppas på riktigt bra besked för både dig o Linn i morgon.

Kramar till er alla.

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH