• Linn73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Jag och min man fick avbryta första vårt IVF-försök (långa metoden med Synarela och Gonal F, högsta dosen) eftersom det endast bildades en fullmogen follikel. Tester visade att mitt AMH-värde endast låg på ynka 0,4. Känner mig helt knäckt och har svårt att acceptera situationen. Konstigt nog har jag haft regelbunden mens varje månad och dessutom ägglossning (teststickorna visar det i alla fall).

Ska träffa läkaren i morgon för att diskutera hur vi ska gå vidare och jag är livrädd att han inte vill ge oss en chans till med IVF.

Skulle uppskatta om ni som lyckats bli gravida trots lågt AMH ville dela med er av era framgångshistorier! Är också intresserad av att höra hur det går för alla andra som är i samma situation som jag. Har ni övergett IVF för att gå över till äggdonation? Kämpar ni på med IVF? Har någon bildat tillräckligt med ägg för ET?

Kramar till alla ni som kämpar därute!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 13:19
    Ett nytt AMH-prov i juni 2011 visar att mitt värde har stigit från 0,41 till 0,84. Jag fattar ingenting! Men det enda som räknas i slutändan är ju hur pass bra jag svarar på hormonstimuleringen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-22 19:54
    Jag skriver den här uppdateringen drygt två år och sex månader efter att jag startade den här tråden. Det kändes under en lång tid som att jag aldrig skulle få berätta min egen solskenshistoria. Men nu får jag äntligen göra det!! Den 17 april 2013 fick jag för första gången se ett starkt plus på stickan. Det tog åtta IVF, ett FET och slutligen en äggdonation innan vi lyckades. Är så innerligt tacksam att vi har fått den här möjligheten. Till alla er andra med lågt AMH - ge aldrig upp hoppet! Den här tråden är full av exempel på att det kan gå ändå - oavsett om det är med dina egna eller donerade ägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-15 16:37
    Så kom äntligen dagen som jag och min man har väntat på i fem år - vår efterlängtade son föds! Han kom flera veckor för tidigt men visade sig ändå vara en pigg och stark liten krabat.

Mina tankar går också till er som fortfarande kämpar. Jag hoppas att ni på ett eller annat sätt också får uppleva samma glädje som jag fått göra. Styrkekram till er och ge aldrig upp hoppet!

• Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
  • Poussin
    Linn - JAAAAA, åh vad glad jag blir, har väntat på din uppdatering hela dagen! Grattis, det är ju kanon! Solig

PP08 - Lycka till på ÄP imorgon, nu är alla mina tummar dina! Glad

Nu ska vi fylla på listan med solskenshistorier tjejer!!!

Kramar {#emotions_dlg.flower}
  • längtar74

Grattis Linn!! Åh, vad roligt!

Och håller tummarna järnet för dig, pp08 - hoppas på ett riktigt bra ÄP.

Vad skönt med en period av så många goda nyheter här i tråden! Att flera av er får komma till ÄP och dessutom får något att sätta tillbaks är fantastiskt:)

Stora kramar till alla!

• Anemon

Sunshine, hur har det gått för dig?

Pp08, hoppas äggplock har gått bra idag!

• Castor1

Hej alla fina låg AMH vänner!
    Jag kikar in här från New York och glädjer mig åt era resultat. Åh vad jag håller tummarna för er Linn, Poussin, Anemon, Sunshine, pp08, lyckliglottad! Ber om ursäkt ifall att jag missat någon. Jag har inte skrivit på länge.

Nelle och Jegs - vad intressant med adoptionskö, vi vill också börja gå! Jag tycker att det är bra att ni pratar med Huddinge och intressant diskussion ni startat gällande symptom och ev. orsaker. Jag kommer att återkomma till det här nedan med lite egna kommentarer. 

småsteg och längtar -  hoppas att ÄD kommer att gå bra och att väntetiden blir kort! Här i New York är det två veckors väntetid...

Själv har jag ganska intressant information härifrån. Vi har varit på CHR (centre for human reproduction) och konsulterat och pratat med självaste Dr Norbert Gleicher som nu är min läkare. Det är hemskt dyrt men vi kände att vi ville kunna känna att vi provat allt och att det är viktigt för alla oss låg amh-are att se hur den privata vården i USA ser på oss.
    Tyvärr har jag ingen scanner här så att jag kan skicka er den senaste forskningen som jag fått. Jag har flera artiklar med mycket intressant och viktig information.
    Dr Gleicher var nyligen i Sverige på konferens. Han tycker att den vård vi med lågt amh får i Sverige är under all kritik och han har öppet kritiserat Huddinge bland annat.  För det första så sätter de på CHR, i den mån det går, alltid in två ägg på låg amh-are. Sedan tas helt andra prover här. De ger aldrig synarela (nässprayen för nedreglering) till de med lågt amh och de ger helst fostimon eller liknande, inte menopur. De skriver ALLTID ut DHEA och behandlar ALLA oavsett omätbart amh. De ser bara lågt amh som en indikation på problemet men inte en orsak för att inte behandla. Oavsett hur lågt amh man har men ligger på under 20 i FSH värde och ett östradiol värde under 70 så anser de att man har goda chanser för att lyckas med IVF efter 3 cykler med DHEA. 
    I 90% av fallen så finns en dold auto-immun sjukdom som bakomliggande orsak för oss med POA (pre ovarian aging). De betyder att missfallsrisken är dubblerad för oss. De ger alltså en specialbehandling första månaderna om man lyckats att bli gravid genom IVF men har lågt amh p.g.a dold auto-immun sjukdom. Forskningen här och i Toronto har visat att de som fått upprepade missfall också bör äta DHEA då kvaliten på äggen blir bättre. Dr Gleicher har också sett att amh-värdet är föränderligt... Om man lyckas mildra sin auto-immunitet så har värdet gått upp... Kan vara något att tänka på och det kan förklara varför Linn's och Jeg's värden ändrats. 
    Detta är mycket kortfattat men jag ville bara skriva och berätta detta så fort som möjligt.
    Jag kommer tillbaka till Sverige i mitten av november och då kan jag maila info till er som vill ha. Jag har även träffat CHR's läkemedelsförmedlare och han kan skicka DHEA till oss i Sverige som vill ha (självklart mot pengar... Allt handlar om pengar här, suck!). Men om ni ska till New York, boka in en tid på CHR. En timmes möte kostar 450 USD. DHEA för 3 månader kostar 280 USD och FSH + östradiol test kostar 250 USD. Jag har fått en lista på alla prover de vill att man ska ta. De rekommenderar att man tar dem i Sverige för att det inte kostar något. Här kostar de totalt 5000 USD (?!?!...). Mina tester ska faxas över från Sverige och då kan Dr Gleicher se hur man testar oss i Sverige eftersom att han tycker att vi får alldeles för lite uppmärksamhet!

Nu blir det jätte långt, sorry! Men jag vill ge hopp. Själv har jag aldrig känt mig så sedd och så hoppfull som efter två besök på CHR.

Lycka till mina fellow kämpare! Fler solskenshistorier nu! Lycka, lycka till!

Stor kram från New York 

• annis77

Hej tjejer! Får man vara med här?

Lite kort om mig: Har en son som fyller 3 i höst och han blev till på första försöket. Nu sökte vi hjälp efter att ha försökt få till syskon i 2 års tid och fick svar på våra prover i måndags. Det visade sig att mitt AMH värde låg på 0,2!!! Övriga prover tror jag var bra, har ingen koll på fsh (vad är det?), kom mig inte för att ställa några frågor, jag hamnade i nåt slags chocktillstånd som inte har släppt än tror jag. Vad innebär detta? Är det inte säkert att vi är kvalificerade för IVF? Känner mig helt tom inuti, alldeles förvirrad och så ledsen att jag inte kan ge min son ett syskon (men är naturligtvis otroligt tacksam att jag har honom, vill bara förtydliga det) Hade inte ens hört talas om AMH-värde innan... Vad hände liksom? För bara drygt 3 år sen var jag tydligen hur fertil som helst.

Castor: intressant läsning. Känns ju inte så hoppfullt att vården för oss med lågt AMH i Sverige är under all kritik.. Låter som det är dags att spara pengar i massor!

• Ida73

Hej!

Jag hoppar också in här. Fick i vintras beskedet att jag hade lågt AMH 0.2 när vi skulle göra syskonförsök med ivf. Har läst en del i er tråd de senaste månaderna och framförallt hämtat styrka att göra ivf trots dåliga odds. Stort tack för inspiration trots att jag hängt i kulisserna!

Vi har gjort en ivf där det inte blev några ägg alls trots flera folliklar som såg bra ut.  (Gonal-F) . Ny ivf som vi bestämde skulle bli vår sista. Det blev då Menopur. Denna gång blev resultat förvånande nog 6 ägg varav ett faktiskt lett till att jag är gravid och 3 embryon ligger i frysen. Jag blev mycket förvånad över resultatet eftersom vi i början fick besked att det nog är ÄD som gäller. Hr fortfarande inte fattat att jag testat positivt.

Hur som helst så har mina läkare sagt att man inte kan stirra sig blind enbart på amh utan man väger ihop ålder, ultraljudsbedömning och amh. Åldern har stor betydelse även om amh är lågt. Hade jag varit över 40 skulle de inte ens velat låta mig göra ivf.

Vidare säger de att det de har sett är att de med lågt amh har väldig variation i antalet blåsor som bildas i varje cykel, vilket kan förklara att man i en cykel inte får några alls  men att det är betydligt bättre i en annan cykel.

Castor: vad spännande att du varit på den kliniken. Jag hade bestämt mig för att åka dit om inte denna ivf lyckats. Så intressant information. dock lite nedslående att läsa om den förhöjda missfallsrisken. Vet du vad de ger för behandling till de som blir  gravida? Eftersom jag haft missfall tidigare är jag intresserad av all information för att minska risken.

Ni som blivit gravida i denna tråd: har ni fått någon specialbehandling? Någon som fortsatt med progesteron extra länge eller vet något om det?

Till er som ruvar: stort lycka till!   

• pp08
    Linn73 skrev 2011-09-19 14:53:48 följande:
    Nu är det min tur att ansluta mig till ruvarklubben! Fick idag tillbaka två st 8-celliga embryon!! De hade inte topp-poäng, men låg steget under på skalan. Tydligen saknade 1 cell kärna på båda embryona. Men vi fick också ett 3:e ägg befruktat som ska odlas vidare i några dagar och frysas ner om det klarar sig. År så glad!

Lycka till med ÄP i morgon pp08!

Kram till er alla kämpare!

Listan på vi som ska lyckas 2011 Solig
    Väntar på nytt försök:
    Sunshine123, (33 ar),  AMH 0,48 , FSH 10,8.  Vantar pa att borja behandling nagon gang i augusti.
    Castor (36 år), amh 0,1 fsh 13, lh 5,2. Avbrutet försök 23 maj 2011 p.g.a   "flare-up" effekt, dvs östrogen-chock pga sprayen som resulterade i  två  cystor och förhindrande menopuren att fungera.

Sprayar:

Anemon (38 år), AMH 0,47 Spraystart 2/8

Sprutar:

Planerat ÄP/ET/FET:
    Anemon (38 år), AMH 0,467, FET om Pingu klarar tining, UL 11/5 för närmare besked pp08 (41år) IVF6/syskonförsök, ÄP 20/9

Ruvar:

LycklligtLottad 1982, 29 år AMH 0,1, FSH 60 Gör äggdonation. ET 15/8, TD 29/8 Poussin (33 år), AMH 0,35. IVF nr 4. Spraystart 14/8, ET 17/9, TD 3/10. Linn73 (38 år), Tidigare AMH 0,41, nytt prov juni -11 visade AMH 0,84. Ruvar på två embryon. TD 4/10.

Gravida:

Malbert, AMH 0,55 Ankaja, AMH 0,2, IVF 1, BF 18/12 DobbieDoo, AMH 0,41 Sötmaggan, AMH 0,33, 37 år Albatross74 AMH 0.27, IVF 1: feb 2011. Sprutstart 8/5

ÄD-kö: 

Småsteg, AMH 0,49, 1 makeinsem, 1 IVF utan resultat, rek ÄD Längtar74, (37 år), AMH <1 först men 1,2 okt 2010! FSH 11,6. 3 IVF utan ägg. Planerar ÄD i Spanien Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06 dec 2010, 0,1 april 2011!. Avbruten IVF behandling 6/5. Kör både ÄD och Adoption nu iaf..

Adoptionskö:

Nelle (37 år) AMH 0,3: Står i kö till adoptionsorganisationer och ska gå föräldrautbildning i höst. Inte utredd ännu.    Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06 dec 2010, 0,1 april 2011!. Avbruten IVF behandling 6/5. Kör både ÄD och Adoption nu iaf..Övrigt:
    Linköping68, AMH 0,69. 1 st IVF utan plus. Hemmaförsök just nu.
    grattis till dubbelruvningen av kanonbra ägg

Har själv haft dålig skörd på ÄP igår. Bara 2st. (aldrig hänt förr). Ska ringa i e.m. och höra om de har blivit befruktade.....
    ♀ 090619
  • linköping68

Hej alla
    Har inte varit vidare aktiv på sistonde i denna tråd, men hänger kvar lite och läser till och från. Har inte lyckats med att få någon klinik att ge oss ett sista försök till IVF för att få syskon till dottern.

Mycket intressant läsning Castor!!!!! Det känns som om klinikerna här näst intill är värdelösa vad gäller behandling av oss med lågt AMH och än värre om man nu "råkar" vara äldre. Måste gå in och läsa lite på CHR sida och se vad som står.

Kram till alla     

• pp08

1 av 2 plockade ägg befruktat. Nu återstår delningen. Håll tummarna hårt!!!!

♀ 090619
  • Nelle

Castor: 
    Tack för informationen om hur det går till i USA! Undra hur lång tid det tar innan DHEA kommer till Sverige? (Om någonsin..) Intressant det du skrev om autoimmuna sjukdomar eftersom Linn varit inne på det tidigare. Roligt att du tittade in här igen!

Ida73: Grattis till graviditeten! Var gjorde du behandlingen?

pp08
    : Bra att de plockade fast du bara fick två ägg. Det gör de inte på Huddinge, där går gränsen vid tre.

annis77: Konstigt att det har ändrats så. Ring och prata med klinikerna och be om ett samtal, ni har säkert större chanser att få behandling eftersom du varit gravid tidigare.

Linn: Helt otroligt att du dubberuvar nu! Grattis! 

Poussin och Anemon: Fortsatt lycka till med ruvandet!   

I början av augusti kände vi oss i princip utkastade från Huddinge efter ett ultraljud som bara visade två äggblåsor. Några veckor senare skrev vi en ganska lång utvärdering och idag fick vi äntligen träffa enhetschefen. Han tog sig faktiskt tid för oss och lyssnade på det vi ville säga, det hjälpte nog en hel del att han läst våra frågor i förväg. Han säger att de inte kan göra mer för oss, men att vi nu står i ÄD-kö. Jag ska inte oroa mig för att komma i klimakteriet, vilket jag gjort ett tag, utan ta det när det kommer. Det skulle vara skönt att slippa Huddinge nu, får ångest bara av att sitta i väntrummet, men jag har några gånger till kvar med kuratorn så jag får väl bita ihop.

Den här veckan har jag förresten tagit blodprov för att kolla mitt AMH-värde två gånger, både i måndags och idag... I måndags använde jag Huddinges remiss (skulle egentligen ha tagit det i somras), och idag remissen från Carl von Linnékliniken. Nu oroar jag mig inte lika mycket som tidigare utan förutsätter nästan att värdet är ännu sämre än 0,3 eftersom behandlingarna gått så dåligt.

Nu ska jag googla lite på "autoimmun sjukdom"...

Kramar till er alla!    
Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH