• Ida73

Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Hej!

Jag hoppar också in här. Fick i vintras beskedet att jag hade lågt AMH 0.2 när vi skulle göra syskonförsök med ivf. Har läst en del i er tråd de senaste månaderna och framförallt hämtat styrka att göra ivf trots dåliga odds. Stort tack för inspiration trots att jag hängt i kulisserna!

Vi har gjort en ivf där det inte blev några ägg alls trots flera folliklar som såg bra ut.  (Gonal-F) . Ny ivf som vi bestämde skulle bli vår sista. Det blev då Menopur. Denna gång blev resultat förvånande nog 6 ägg varav ett faktiskt lett till att jag är gravid och 3 embryon ligger i frysen. Jag blev mycket förvånad över resultatet eftersom vi i början fick besked att det nog är ÄD som gäller. Hr fortfarande inte fattat att jag testat positivt.

Hur som helst så har mina läkare sagt att man inte kan stirra sig blind enbart på amh utan man väger ihop ålder, ultraljudsbedömning och amh. Åldern har stor betydelse även om amh är lågt. Hade jag varit över 40 skulle de inte ens velat låta mig göra ivf.

Vidare säger de att det de har sett är att de med lågt amh har väldig variation i antalet blåsor som bildas i varje cykel, vilket kan förklara att man i en cykel inte får några alls  men att det är betydligt bättre i en annan cykel.

Castor: vad spännande att du varit på den kliniken. Jag hade bestämt mig för att åka dit om inte denna ivf lyckats. Så intressant information. dock lite nedslående att läsa om den förhöjda missfallsrisken. Vet du vad de ger för behandling till de som blir  gravida? Eftersom jag haft missfall tidigare är jag intresserad av all information för att minska risken.

Ni som blivit gravida i denna tråd: har ni fått någon specialbehandling? Någon som fortsatt med progesteron extra länge eller vet något om det?

Till er som ruvar: stort lycka till!   

• Ida73

ppo8: Håller tummarna nu

Nelle: Tack. Vi har behandlats på Fertilitetscentrum (Sthlm). De har också gränsen för ÄP vid tre äggblåsor men de verkar inte stenhårda utan jag fick intrycket att man kan diskutera med dem. Om behandlingen blir avbrutan reduceras priset. Vad bra att du fick träffa enhetschefen i allafall. Trist att de inte kan göra något mer. Hur känner du infär ÄD?

• Ida73

Hej, tack för välkomnande!

Linn73: jag skriver gärna in mig men väntar tills jag varit på vul.

pp08: Grattis till ruvarstatus!

Nelle: Jag är positiv till ÄD och vi hade planer på att gå vidare med det. Jag har visserligen inte kollat upp så mycket omkring det men rent känslomässigt kändes det som en okej lösning. Faktiskt lite förvånad över att lösning kändes så okej eftersom jag länge varit helt inne på att det är viktig för mig att få just  biologiska barn. Men både maken och jag såg det som det bästa alternativet om inte denna ivf lyckats.

Anemon: Beklagar verkligen! Usch vad hemskt att kastas mellan dessa ytterlägen av hopp och förtvivlan. Ta han  om dig.

castor: Hur var det , fick du någon info om hur de gör på NY kliniken om man som låg- AMH are  väl blir gravid? jag är väldigt angelägen om att få reda på om de ger någon extra medicinering.

• Ida73

ppo8: Glad Såklart, jag uttryckte mig slarvigt. Det är genetiken jag tyckt varit viktig.

Castor: Ok tack! Väntar med spänning på fortsatt information.

Usch, jag ska på vul på tisdag. Tidigare fått missfall i vecka 7 så varje dag är ett otrevligt spänningsmoment just nu. Om bara allt ser bra ut på tisdag så går missfallsrisken ner betydligt (till samma som efter v12)     

• Ida73

Linn: F-n vad jobbigt. Lider med dig. Kram, ta hand om dig nu i helgen

emmwis: definitiv värt ett försök med ivf, det finns de som har betydligt lägre än dig som faktiskt blivit gravida.  men visst är det trist att få sådana besked.

• Ida73

Poussin: Vad tråkigt. Lider med dig.

Vad gäller amh  kan jag bara instämma i att det verkar vara svårtolkat.  Det är ju ett relativt nytt prov så erfarenheten är väl begränsat. Det jag kan tycka är att man ska ge en mer nyanseradinformation  att man kan lyckas vid ivf även om man har dåliga odds. Vår första dr sa ju att det bara var ÄD som gällde. Det första jag gjorde var förstås att kolla nätet  och så hittade jag denna tråd där jag fick hopp om att det inte är helt kört. Men det är ju tråkigt om det är många som inte ens försöker för att de fått höra att det är kört.

• Ida73

Jag har varit på vul nu och allt ser bra ut so far så jag skriver in mig på listan

Listan på vi som ska lyckas 2011 Solig

Väntar på nytt försök:
    Sunshine123, (33 ar),  AMH 0,48 , FSH 10,8.  Vantar pa att borja behandling nagon gang i augusti.
    Castor (36 år), amh 0,1 fsh 13, lh 5,2. Avbrutet försök 23 maj 2011 p.g.a   "flare-up" effekt, dvs östrogen-chock pga sprayen som resulterade i  två  cystor och förhindrande menopuren att fungera.

Sprayar:

Anemon (38 år), AMH 0,47 Spraystart 2/8

Sprutar:

Planerat ÄP/ET/FET:
    Anemon (38 år), AMH 0,467, FET om Pingu klarar tining, UL 11/5 för närmare besked pp08 (41år) IVF6/syskonförsök, ÄP 20/9

Ruvar:

LycklligtLottad 1982, 29 år AMH 0,1, FSH 60 Gör äggdonation. ET 15/8, TD 29/8 Poussin (33 år), AMH 0,35. IVF nr 4. Spraystart 14/8, ET 17/9, TD 3/10. Linn73 (38 år), Tidigare AMH 0,41, nytt prov juni -11 visade AMH 0,84. Ruvar på två embryon. TD 4/10.

Gravida:

Malbert, AMH 0,55 Ankaja, AMH 0,2, IVF 1, BF 18/12 DobbieDoo, AMH 0,41 Sötmaggan, AMH 0,33, 37 år Albatross74 AMH 0.27, IVF 1: feb 2011. Sprutstart 8/5 Ida73 AMH 0.2 IVF1, 0 ägg (Gonal-F+ Ovitrelle). IVF2, 6ägg (Menopur + Pregnyl)

ÄD-kö:

Småsteg, AMH 0,49, 1 makeinsem, 1 IVF utan resultat, rek ÄD Längtar74, (37 år), AMH <1 först men 1,2 okt 2010! FSH 11,6. 3 IVF utan ägg. Planerar ÄD i Spanien Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06 dec 2010, 0,1 april 2011!. Avbruten IVF behandling 6/5. Kör både ÄD (vän utreds för korsdonation, provtagning 1 i sept 2011) och Adoption (Medlemskap i Adoptionscentrum från Juli 2011, diplomerad adoptionskursdeltagare i okt 2011).

Adoptionskö:

Nelle (37 år) AMH 0,3: Står i kö till adoptionsorganisationer och ska gå föräldrautbildning i höst. Inte utredd ännu.   Jegs (31 år), FSH 15, AMH 0,06 dec 2010, 0,1 april 2011!. Avbruten IVF behandling 6/5. Kör både ÄD (vän utreds för korsdonation, provtagning 1 i sept 2011) och Adoption (Medlemskap i Adoptionscentrum från Juli 2011, diplomerad adoptionskursdeltagare i okt 2011). Övrigt: Linköping68, AMH 0,69. 1 st IVF utan plus. Hemmaförsök just nu.
  • Ida73

Lovedo: Jag sprutade 12 dagar med Menopur 450 enheter (maxdos) Detta resulterade i 6 ägg varav 5 blev befruktade. Efter tre dagars odling var det bra kvalité på 4 av dem. jag vet inte hur det är med äggkvalité i förhållande till hormondoser i ett större material men för mig var det i allafall inget problem med kvalitén. Tidigare har jag provat Gonal-F och fick inte ut några ägg alls.

Lycka till, hoppas de växer till sig. 

Svar på tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH