Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH
Hej alla!
Jag har följt denna tråd sedan tidig vår 2011 då jag fick ett besked om att jag hade lågt AMH-värde. (0,37)
Gynekologen sågade mig rakt av, ingen idé med IVF sa han utan remiss till Huddinge och äggdonationskö. Chocken var total - hade aldrig hört talas om AMH-värde innan, är 31 år och trodde att våra misslyckade försök att skaffa barn (hade försökt i 8-9 mån cirka) berodde på att fasen (Luteal) från ägglossning till nästa mens var för kort. Så gynekologens besked kom faktiskt som en blixt från klar himmel.
Tack och lov tog min kloke storebror och ryckte upp mig när allt kändes som värst och sa att jag inte skulle lyssna på gynekologen som uteslöt allt vad som var IVF (han (gynekologen) sa i stil med att IVF inte var någon idé i och med att kvaliteten på äggen för mig med lågt amh var dålig också). Men storebror sa att jag skulle ta kontakt med privata alternativ för att få ett andra utlåtande.
Det var i den här svängen jag hittade denna fantastiska tråd - som blev ett stort stöd under tiden som följde.
På Sophiahemmet i Stockholm blev jag och min sambo så otroligt fint bemötta. Och de var mycket skeptiska till gynekologens tidigare ord. Ålder och det faktum att min lutealfas är kort var två faktorer som gjorde att man absolut tyckte att IVF skulle påbörjas (efter sommarstängningen blev starten). Under sommaren fick jag äta Levaxin som kunde hjälpa till tydligen att korrigera lutealfasen ngt och som framförallt rättade till ett lite för lågt (el högt - minns inte riktigt) värde som har med sköldkörteln att göra
Nu vill jag egentligen inte dra ut på det mer - precis när jag hade börjat spraya (3 dagar in i behandlingen) insåg jag plötsligt att min mens inte riktigt hade kickat igång. Tog då ett grav-test omgående och det visade positivt - till vår stora förvåning!
Jag har inte riktigt vågat tro att det är sant förrän nu - men hela tiden tänkt att jag måste ge en framgånghistoria till, till den här tråden. Så här är den .
AMH-värdet ser man tydligen olika på - beroende på vilka läkare man talar med. Jag blev ju utdömd men blev faktiskt spontant gravid! Det tycker jag är hoppingivande för oss alla med lågt AMH-värde.
Jag önskar er alla lycka till i era försök.