• anmaelli

Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI

Hejsan!
    Jag tänkte att vi som ska göra eller har gjort ICSI på grund av manlig infertilitet kan samlas här?

Hur har det gått för er som redan har gjort det?

Hur länge har ni försökt? Hur gamla är ni? Har ni några andra sympom som gör det hela krångligare?

Hoppas vi blir ett gäng hoppfulla tjejer som kan hjälpas åt att stötta varandra.

Vi fick för 2 veckor sedan reda  på att sambons spermieprov inte såg alls bra ut, så vi hoppas nu på att få sätta igång med ICSI i januari åtminstone.

VÄLKOMNA!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-28 21:17
    Nu finns även en Listtråd för oss med manlig infertilitet som ska göra ICSI, den hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-131/m56982066.html

• Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI
  • Aurora1979

kalimero: Det är trist om läkarna endast skyller på äggen... varför skulle inte spermiernas kvalité vara avgörande faktorn... Bryr mig ju inte om vems felet är bara man får ett barn någon gång! :/ Jag hoppas ju att det tar sig trots mannens få och vissa halvkassa spermier. Har aldrig hört någon kommentar om mina ägg... förutom att det är bra att jag har pcoliknande äggstockar nu när vi ändå får göra IVF/ICSI (har hört att äggen ofta är av bra kvalité då?!?). Av mannens spermier var visst 50% missbildade på ngt sätt och 50% friska. Iaf var det så vår genetiker sa... någon på IVF har aldrig sagt ngt om kvalitén på spermierna. I och med att de dessutom plockas ut kirurgiskt så handlar det heller inte om några miljoner i antal... jaja den som lever får se.

• abovo

Hej alla kämpare! Har tjuvläst lite och tänkte bara tala om vad vår klinik (IVF-kliniken i Stockholm) sa angående låg befruktningsgrad. Min man har få, men i övrigt fina, spermier pga kryptorkism så vi fick, likt er, "domen" IVF med ICSI. Vi har gjort två IVF:er och förutom att jag har fått ut väldigt få ägg (1:a 1, 2:a 5) har vi haft låg befruktningsgrad (1: 0/1, 2:a 2/5) och läkaren förklarade att det kan bero på 3 saker:

1. äggen
    2. spermierna
    3. otur... 

När jag frågade vad hon tror att det beror på i vårt fall var hon ovillig att spekulera men förklarade att mina ägg har sett fina ut så man kan "anta" att det beror på spermierna. Min väninna som har en ettåring fick också höra att den låga befruktningsgraden berodde på hennes mans spermier (de gjorde också ICSI pga manlig faktor).  

Nu gick det vägen för oss och resultatet blev en underbar liten tös som fyller 5 veckor idag. 

LYCKA TILL!!!     

• phillie12
    Hej mina kära kära vänner! 
    Idag har jag blivit ruvare till ett perfekt fyrcelligt embryo som fick högsta betyg av läkaren! Så min optimism börjar så smått att återvända iaf! Det här känns alldeles fantastiskt och jag hoppas hoppas hoppas att den lill* vill stanna kvar där inne! Vi hade en helvetesmorgon där vi hela tiden var rädda för att det skulle ringa och dom skulle säga att vi inte behövde komma, men ingenting! Så vi gick dit och fick den lill* insatt. Nu tror jag naturligtvis att jag har kissat ut den för det kom ut något klägg efter promenaden hem och så har jag läst att man 1. Ska hålla sig 10 min efter ET innan man kissar och 2. Inte gå promenader och jag har brutit mot båda. Nåväl, nu ska jag försöka slappna av och skapa en bra miljö för det lilla dammkornet! 

Ja min sambos kvalitet på spermierna är... inte så bra. Har 0% ideala enligt papprena vi sett iaf, men det är inget kromosomfel och därmed inget fel på generna så att säga. Vi frågade idag igen vad den låga befruktningsgraden berodde på och det var att "spermierna inte var så bra" helt enkelt, trots att de gjorde icsi på alla. Jag hoppas att just den vi fick tillbaka är en riktig fighter och fortsätter dela på sig fint! 

Kram på er underbaringar!   
    Just det, det andra ägget var inte helt tiptop så det skulle de odla vidare på för att se om det gick att frysa ned.  
    Läs min blogg: www.orattvisan.blogg.se - en blogg om livet med IVF och betraktelser på vägen!
  • abovo

phillie10: Grattis till ruvarstatus! Du har säkert hört detta förr, men det är helt omöjligt att gå eller kissa ut embryot! När jag typ vägrade hoppa ur stolen efter ET och sa att jag tänkte ligga där i 9 månader förklarade läkaren mycket pedagogiskt att embryot ligger som ett dammkorn mellan två pannkakor och inte kan skakas, hoppas eller klämmas ut... att gå/röra sig efter ET har jag fått höra att är positivt då det ökar blodgenomströmningen vilket är bra för fästandet.  

Lycka till och kom ihåg att det bara behövs ETT litet guldägg! ;)      

• anmaelli
    phillie12 skrev 2011-02-12 17:20:18 följande:
    Hej mina kära kära vänner! 
    Idag har jag blivit ruvare till ett perfekt fyrcelligt embryo som fick högsta betyg av läkaren! Så min optimism börjar så smått att återvända iaf! Det här känns alldeles fantastiskt och jag hoppas hoppas hoppas att den lill* vill stanna kvar där inne! Vi hade en helvetesmorgon där vi hela tiden var rädda för att det skulle ringa och dom skulle säga att vi inte behövde komma, men ingenting! Så vi gick dit och fick den lill* insatt. Nu tror jag naturligtvis att jag har kissat ut den för det kom ut något klägg efter promenaden hem och så har jag läst att man 1. Ska hålla sig 10 min efter ET innan man kissar och 2. Inte gå promenader och jag har brutit mot båda. Nåväl, nu ska jag försöka slappna av och skapa en bra miljö för det lilla dammkornet! 

Ja min sambos kvalitet på spermierna är... inte så bra. Har 0% ideala enligt papprena vi sett iaf, men det är inget kromosomfel och därmed inget fel på generna så att säga. Vi frågade idag igen vad den låga befruktningsgraden berodde på och det var att "spermierna inte var så bra" helt enkelt, trots att de gjorde icsi på alla. Jag hoppas att just den vi fick tillbaka är en riktig fighter och fortsätter dela på sig fint! 

Kram på er underbaringar!   
    Just det, det andra ägget var inte helt tiptop så det skulle de odla vidare på för att se om det gick att frysa ned.  
    Vad härligt Phillie10! Hur kändes det och hur mår du nu? Vill ha alla detaljer :) Eftersom det är ditt första försök så kan det ju rentav vara bra om de inte kan frysa... så ser jag det iaf... eftersom jag och sambon endast har två gratisförsök, så får vi till frysen så tar de av det vid vårt 2a och sista gratisförsök. Har vi då endast detta så betyder det att den tredje gången är det dags för ett fullt IVF-försök igen a ca 30000 kr... om vi får till frysen så kostar det ca 9000 kr/återföring... vilket ju är något mindre iaf :) Men det är klart, vi ska ju liksom ni, bli gravida på första försöket!!!!

Härligt frugg att du lyckats och har en liten flicka!
  • Mumin11

Hej tjejer, 

Roligt att det finns en aktiv tråd för oss med manlig faktor!  Har läst lite (inte allt) och tänkte berätta om mina erfarenheter. Min man har både dålig mängd simmare och vi fick också det nedslående resultatet 0% "ideala". Morfologin visade missbildningar på kroppen och dålig rörlighet. Vi gjorde vårt första ICSI-försök i oktober/november 2009. Jag fick "bara" ut 5 ägg efter den långa metoden, var av fyra gick att använda. Två delade sig, men eftersom inget var av toppkvalité sattes båda in, något jag förstår är ovanligt vid första försöket. Det hela resulterade otroligt nog i vår dotter! 

Resan till vår IVF var såklart snårig. 2008/2009 var kön till landstinget 1,5 år och vårgarantin gällde inte IVF. Vi valde därför ett privat alternativ eftersom vi båda är 30+ och vi ville komma vidare. Utredningen gjordes på en vanlig mödravårdsmottagning och jag håller helt med er i diskussionen ovan att det oftast förutsätts att det är hos kvinnan felet ligger. Det verkar som sagt forskas alldeles för lite på manlig fertilitet. Vi har inte lyckats få någon klarhet i vad den nedsatta fertiliteten kan bero på. Inte heller verkar det finnas något intresse hos andrologen att undersöka saken närmare, vilket förvånar mig. Det är som om de redan bestämt att det inte är något som går att göra.  

En annan sak jag funderat mycket på är att det känns mer tabubelagt att vara öppen med manlig faktor. Som om själva manligheten i sig ställs på sin spets. Jag har ett par bekanta som varit helt öppna med sin barnlöshet, med de har alla kvinnlig faktor. Vi har själva valt att inte diskutera saken öppet, bara ett ytterst fåtal personer känner till vad vi gått igenom. 

Kämpa på! 

• Skrollansmamma

Kunde inte hålla mig... Tog ett test imorse och det visade ett stark Plus!!!!

Jag kan inte fatta det, alt känns helt overkligt! Låt detta lilla stanna nu!!

• phillie12
    JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! GRATTIS!!! Fy farao vad bra! :) GRATTIS IGEN!!!{#emotions_dlg.flower}
    Läs min blogg: www.orattvisan.blogg.se - en blogg om livet med IVF och betraktelser på vägen!
  • Skrollansmamma
    phillie12 skrev 2011-02-13 11:26:42 följande:
    JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!! !!! GRATTIS!!! Fy farao vad bra! :) GRATTIS IGEN!!!{#emotions_dlg.flower}
    Tack så himla mycket, känns helt ofattbart!!! Båda jag och min man har gråtit till och från i en timma nu...

Nu hoppas jag att det blir fler plus här i tråden!!!
  • phillie12

Skriver mer till de andra efter den något sena frukosten, var ju bara tvungen att säga grattis först! ;)

Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI