• anmaelli

Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI

Hejsan!
    Jag tänkte att vi som ska göra eller har gjort ICSI på grund av manlig infertilitet kan samlas här?

Hur har det gått för er som redan har gjort det?

Hur länge har ni försökt? Hur gamla är ni? Har ni några andra sympom som gör det hela krångligare?

Hoppas vi blir ett gäng hoppfulla tjejer som kan hjälpas åt att stötta varandra.

Vi fick för 2 veckor sedan reda  på att sambons spermieprov inte såg alls bra ut, så vi hoppas nu på att få sätta igång med ICSI i januari åtminstone.

VÄLKOMNA!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-28 21:17
    Nu finns även en Listtråd för oss med manlig infertilitet som ska göra ICSI, den hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-131/m56982066.html

• Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI
  • callimero

Skrutto - kul att se någon som lyckas! Jag undrar varför de mörkar så om detta? Hur kan de veta att just den spermie de plockar ut för ICSI är perfekt? Lika lite som de vet att ägget är "gammalt"? Våre embryon ser fina ut men det verkar som om de inte vidareutvecklas. Har aldrig fått testa långtidsodling heller så man vet inte ett dugg om vad som händer efter ET dag 2.

Vi fick nu svagt plus för första gången detta 10:e försök. Det försvann sedan efter blodprov en andra gång men vi fick en promilles litet hopp att det ens fäste nu.

"mest som nått som hade behövts innan ICSI "uppfunnits" - haha, ja men även gamla metoder kanske inte är att förakta?

• skrutto

Kalimero - Oj, vad jobbigt med hopp som tänts för att direkt släckas! Stackars er!

Märkligt är det.
    Ibland känns det som att vissa fortfarande tycker att barnlöshet alltid är kvinnans "fel", som på 1800-talet "hon kan inte ge honom några barn".
    Det verkar dessutom forskas mer på kvinnliga infertilitetsproblem än manliga, inte finns det nått pergo eller liknande för män?

• phillie12

Jag kan tala om för er varför man alltid skyller på kvinnan - it's a mans world. Så enkelt är det. Min kära pojkvän sa nyss när vi pratade om det och jag berättade om vad ni sagt på tråden att det känns som någon slags löjlig tanke om att mäns manlighet skulle såras av att det är dom det är fel på! Varför inte bara säga som det är? 

Jo, på min pregnyls bipacksedel stod det att man kan ge pregnyl till män för att öka spermieproduktionen, när jag frågade sjuksköterskan om det sen så visste hon inget om det utan trodde det var något jag läst här- HAHA! Vda faaaaaaan liksom!
    Jag fattar inte heller varför de så enträget VÄGRAR att behandla männen, de bara konstaterar manlig faktor och går vidare till IVF/ICSI medan om det är kvinnan det är "fel" på ska de först hålla på och testa med pergotime och diverse grejer. Jag är skitförbannad nu och kommer kräva någon slags behandling för min sambo parallellt med ivf-behandling. Det känns som att den skada som ligger till grund för hans infertilitet inte borde orsaka så grava spermieproblem. Det måste vara något annat som är fel också...

Läs min blogg: www.orattvisan.blogg.se - en blogg om livet med IVF och betraktelser på vägen!
  • callimero

Jag har frågat om detta med att ge mannen sprutor istället. Läkaren stirrade på mig som om jag bad honom om en färd till månen. Så många studier jag printat ut om det ena och andra bara för att mötas av lite överslätande småroat leende. Men visst, jag är kvinna. pumpa mig full med hormoner, operera och manipulera med min kropp. Inga problem. Sen lite ålderstrackande med jämna mellanrum så man håller sig på mattan. Usch, jag vill inte att någon annan ska behöva traggla som vi gjort.

Min karl är nio år yngre så alla tar dessutom för givet att det är pga mig vi inte kan få barn. Tittar lite medlidsamt på honom. Jag har ju ingen aning då jag aldrig någonsin försökt bli gravid med någon annan än honom. År av knaprande av dessa förbenade p-piller.

Som grädde på moset kan jag upplysa er som får betala privat för ivf att man kan göra ett sk bruttolöneavdrag för detta. (finns att läsa på under ekonom bla) Men det gäller bara om du är kvinna, min man får inte dra av detta på sitt arbetet/lön då det anses att det är kvinnan som genomgår ivf-behandlingen. Jag som trodde man var TVÅ om det?

Heja Sverige 2011.

• phillie12

Det är ju också HELT JÄVLA sjukt! Hela den här IVF-världen är så jävla jävla orättvis! Inte ens om det är mannen det är fel på får de alltså dra av det? Det är ju helt jävla sanslöst. Ursäkta alla svordomar men det är svårt att låta bli... 
    Jag hoppas att ni lyckas trots alla motgångar!

Läs min blogg: www.orattvisan.blogg.se - en blogg om livet med IVF och betraktelser på vägen!
  • callimero

Sanslöst är ordet. Jag har tagit upp frågan med föreningen Barnlängtan. Har även varit i kontakt med Diskrimineringsombudsmannen men de ansåg inte det var en jämnlikhetsfråga?! Nej inte ens om felet ligger hos mannen får det dras på hans lön så det är vi damer som ska göra detta och därmed bli drabbade av sänkt SGI, pensionsinbetalning, sem.ersättning etc.

• anmaelli
    HaBaNiTa skrev 2011-02-10 22:15:37 följande:
    det kommer gå braFlört prata med dem om det, så de vet att du fick ont av äggledarspolningen så att de är beredda att höja dosen för dig om du behöver det. kram och grattis till första besöket
    Tack!! Jag ska absolut prata med dem om det innna det är dags. Kram tillbaka :)
  • anmaelli

Hejsan!
    Vad tråkigt att läsa om diskussionerna här, hoppas att ni lyckas snart kalimero. Och välkommen till tråden! Hoppas att du vill stanna hos oss i tråden, även om vi inte har lika lång erfarenhet av denna värld som du. Ni verkar ha gått igenom massor :( Men det är nyttigt att höra er historia och få lite perspektiv på saker och ting.

Tråkigt Phillie10 att det inte blev fler befruktade, men som sagt, så kanske det bara behövs ett? :)  Vad är det för åldersgräns på att få föra tillbaka två? Till oss sa de att vi fick välja om det inte var av toppkvalitet.

Hur dåliga är era mäns spermiekvalitet? Min sambos prov var bra mycket bättre denna gång. Jag minns ju inte riktigt vad det låg på förra gången, eller hur många de var. Men denna gången verkade det som att de bara var få.. och inte slöa. Och det han har gjort är att börja äta Apotekets "Man"... ingen aning om det hjälpt till eller om det är en ren slump.

• Aurora1979

anlijoos: ja min man har ju inga spermier alls... eller ja dem håller sig i en av testiklarna och vill/kan inte ta sig ut. Men jag satte dock min man på en kur av zink och folsyra inför hans biopsi o min ÄP... för att eventuellt hjälpa de stackars spermierna som fanns lite på vägen... Har dock ingen aning om det gjort någon nytta.

• callimero

Hoppas jag inte skrämmer er som precis börjat eller ska börja försöka. Många blir faktiskt hjälpta och har inte samma otur som vi. Men man kanske ska vara lite observant om det går många försök och inte bara godta att läkarna skyller allt på äggen.

Min man har runt 18 miljoner men det finns mycket avvikelser som ihopklumpningar, lösa huvuden, ibland 0% ideala osv. Har testat zink + folsyra kanske lite förbättring. Det kan funka för vissa har jag läst.

Nu hoppas jag phillie får ett guldägg på ET och ett likadant i frysen!

Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI