• anmaelli

Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI

Hejsan!
    Jag tänkte att vi som ska göra eller har gjort ICSI på grund av manlig infertilitet kan samlas här?

Hur har det gått för er som redan har gjort det?

Hur länge har ni försökt? Hur gamla är ni? Har ni några andra sympom som gör det hela krångligare?

Hoppas vi blir ett gäng hoppfulla tjejer som kan hjälpas åt att stötta varandra.

Vi fick för 2 veckor sedan reda  på att sambons spermieprov inte såg alls bra ut, så vi hoppas nu på att få sätta igång med ICSI i januari åtminstone.

VÄLKOMNA!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-28 21:17
    Nu finns även en Listtråd för oss med manlig infertilitet som ska göra ICSI, den hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-131/m56982066.html

• Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI
  • phillie12

Hejhej! 
    Dåliga nyheter. Av tio ägg var sex mogna och idag var det bara 2 befruktade. Helt klart deppigt. :( Ska dit imorgon och få tillbaka ett, jag vill ha båda två! Om de överlever tills imorgon förstås... Fan också!

Anljoos, jag har inte gjort någon äggledarspolning eftersom vi har manlig faktor, så de har i princip skitit i mig så jag kan inte svara på vilket som är värst. Men det kan ju vara så att om man har väldigt många blåsor att tömma kan det kännas lite värre (har jag hört) jag vet inte varför för jag hade ont för jag brukar ha ganska hög smärttröskel.  

Läs min blogg: www.orattvisan.blogg.se - en blogg om livet med IVF och betraktelser på vägen!
  • Skrollansmamma
    phillie12 skrev 2011-02-11 10:10:03 följande:
    Hejhej! 
    Dåliga nyheter. Av tio ägg var sex mogna och idag var det bara 2 befruktade. Helt klart deppigt. :( Ska dit imorgon och få tillbaka ett, jag vill ha båda två! Om de överlever tills imorgon förstås... Fan också!

Anljoos, jag har inte gjort någon äggledarspolning eftersom vi har manlig faktor, så de har i princip skitit i mig så jag kan inte svara på vilket som är värst. Men det kan ju vara så att om man har väldigt många blåsor att tömma kan det kännas lite värre (har jag hört) jag vet inte varför för jag hade ont för jag brukar ha ganska hög smärttröskel.  
    Åh, förstår att det känns tungt nu. Men det räcker med ett ägg!! Jag var också skitbesviken på mina ägg, fick inget till frysen. Har ni fått tid fär ET??

Jag tror det kommer att gå fin fint!!
    Håller tummarna!
  • callimero

Hej i tråden! Har följt er ett tag men inte kommit mig för att skriva. Vi har gjort 8 försök med ICSI pga manlig faktor. Har en fråga till er om ni vill/orkar fråga era kliniker om - för oss har de hela tiden skyllt på min ålder och gamla ägg som orsak till att vi inte lyckats, vi får för det mesta 2 fina ägg tillbaka på ET men aldrig till frysen - nu till frågan:

Ni som är yngre, som tex i ditt fall nu Phillie, vad anger läkarna som orsak till att så låg procent av alla ägg blev befrukatade? Det kan ju knappast bero på gamla ägg? Jag undrar helt enkelt hur de dåliga/få simmarna egentligen påverkar våra chanser? Inte alls har de sagt till oss men jag är tveksam.

Nu hoppas jag verkligen på kvalitet för de ni får tillbaka Phillie! Håller tummarna.

Och för er alla i tråden såklart! {#emotions_dlg.flower}

• phillie12
    callimero skrev 2011-02-11 10:38:17 följande:
    Hej i tråden! Har följt er ett tag men inte kommit mig för att skriva. Vi har gjort 8 försök med ICSI pga manlig faktor. Har en fråga till er om ni vill/orkar fråga era kliniker om - för oss har de hela tiden skyllt på min ålder och gamla ägg som orsak till att vi inte lyckats, vi får för det mesta 2 fina ägg tillbaka på ET men aldrig till frysen - nu till frågan:

Ni som är yngre, som tex i ditt fall nu Phillie, vad anger läkarna som orsak till att så låg procent av alla ägg blev befrukatade? Det kan ju knappast bero på gamla ägg? Jag undrar helt enkelt hur de dåliga/få simmarna egentligen påverkar våra chanser? Inte alls har de sagt till oss men jag är tveksam.

Nu hoppas jag verkligen på kvalitet för de ni får tillbaka Phillie! Håller tummarna.

Och för er alla i tråden såklart! {#emotions_dlg.flower}
    Hejhej! Eftersom jag blev så ställd sa jag bara "tacksåmyckethejdå" när jag fick veta, men sen tvingade jag min sambo som var på stan att ringa upp och fråga varför det hade blivit som det blev och svaret vi fick var att det berodde på spermierna. Det var dåligt rörelsemönster och dåligt utseende, saker som de tidigare sagt inte spelar någon roll när man gör ICSI, men nu fick vi bekräftat att det visst spelar roll. Det var visst inget fel på mina ägg, inte som de sa iaf utan de skyllde allt på spermierna. 
    Nu när jag pratade med min mamma precis frågade hon om ingen annan hade varit med om det och då sa jag just att jag aldrig hört talas om detta tidigare utan att alla bara får veta att det är äggen det är fel på. Så jag tror att läkare allt för lättvindligt skyller på äggen när det i själva verket är spermierna det är fel på.
    Vi kunde inte få tillbaka två heller eftersom det är vårat första försök samt att jag är "för ung".
    Jag är fortfarande sjukt deppig förstås och känner bara att det här kommer att gå åt helvete.  
    Läs min blogg: www.orattvisan.blogg.se - en blogg om livet med IVF och betraktelser på vägen!
  • callimero

Vet hur du menar med att bli helt ställd. Jag är så ledsen på vår klinik som kanske slösat bort alla mina år med hyfsat pigga ägg då de hela tiden propsat på att det absolut inte spelar någon roll hur grav manlig faktor man har. När jag läser i våra journaler från äggplock och spermaprovlämningen står det antecknat om mycket avvikelser, lösa huvuden etc.

Vem vet om vi lyckats med spermier från en donator? Nu är har jag hunnit bli så gammal att de inte låter oss göra fler försök, vi har betalat 35.000:- per gång så både pengar och egna ägg är slut. Och om spermierna påverkar är inte äggdonation a´ 80.000:- då också att slänga pengarna i sjön?

Nu vill jag inte skrämma er som precis börjat försöka, och det är säkert en mycket större chans att lyckas med egna bra ägg som uppväger den manliga faktorn. Men - jag tycker det är skandalöst att de far med ren osanning om att det inte ska vara det som faktiskt påverkar resultatet. Nu fick ni ju svart på vitt att så är fallet. De kan inte skylla på "gamla ägg" som de hela tiden gjort för oss.

• phillie12

Usch, det låter jättehemskt. 
    Ja, vem vet om det hade funkat med spermiedonation för er istället? Så jävla dåligt.
    Det var väl en jävla tur att vi började försöka i så ung ålder så att de inte kunde skylla på mina ägg helt enkelt.
    Usch. Jag kan inte förstå hur det känns för er. :( Hur ska ni fortsätta?  

• callimero
    phillie12 skrev 2011-02-11 11:06:55 följande:
    Just det, ET är imorgon!
    Skickar lite pepp att det blir ett riktigt guldägg ni får tillbaka på ET!
  • callimero
    phillie12 skrev 2011-02-11 11:52:02 följande:
    Usch, det låter jättehemskt. 
    Ja, vem vet om det hade funkat med spermiedonation för er istället? Så jävla dåligt.
    Det var väl en jävla tur att vi började försöka i så ung ålder så att de inte kunde skylla på mina ägg helt enkelt.
    Usch. Jag kan inte förstå hur det känns för er. :( Hur ska ni fortsätta?  
    Vi vet inte. Nu är det knappt lönt att bege sig till Danmark för att testa donator för mig med mina (nu) gamla ägg. Vi kan göra ett till försök, ICSI, i Falun, men det är fortfarande samma spermier. Jag är för gammal för att få göra försök med donatorspermier i Sverige. Kanske därför Sophiahemmet där vi gjort alla försök utom ett alltid propsat på att det absolut inte misslyckas pga dåliga spermier. Det fanns aldrig som alternativ? Men äggdonation har de i o f föreslagit varenda gång ett nytt misslyckande varit ett faktum och vi suttit där med tusen frågor. Ständigt samma svar, det ska inte påverka så länge de gör ICSI! Jag känner mig lurad. På tid och pengar.

Vi ska dit nästa vecka för ett samtal och fråga om detta med äggdonation/manlig faktor. Då ska jag faktiskt nämna det din klinik sagt. Försöker samla fler erfarenheter av samma sak här på FL.

Nu kan det absolut funka för er som är yngre ändå, det är mycket bättre odds med unga ägg också! Jag vet flera som jag följt här på FL som lyckats med ICSI. Men tänk på att försöka pressa klinikerna på fakta om hur det verkligen står till ifall det drar ut på flera försök.
  • skrutto
    phillie12 skrev 2011-02-11 11:06:24 följande:
    Hejhej! Eftersom jag blev så ställd sa jag bara "tacksåmyckethejdå" när jag fick veta, men sen tvingade jag min sambo som var på stan att ringa upp och fråga varför det hade blivit som det blev och svaret vi fick var att det berodde på spermierna. Det var dåligt rörelsemönster och dåligt utseende, saker som de tidigare sagt inte spelar någon roll när man gör ICSI, men nu fick vi bekräftat att det visst spelar roll. Det var visst inget fel på mina ägg, inte som de sa iaf utan de skyllde allt på spermierna. 
    Nu när jag pratade med min mamma precis frågade hon om ingen annan hade varit med om det och då sa jag just att jag aldrig hört talas om detta tidigare utan att alla bara får veta att det är äggen det är fel på. Så jag tror att läkare allt för lättvindligt skyller på äggen när det i själva verket är spermierna det är fel på.
    Vi kunde inte få tillbaka två heller eftersom det är vårat första försök samt att jag är "för ung".
    Jag är fortfarande sjukt deppig förstås och känner bara att det här kommer att gå åt helvete.  

Hmn, det var ju intressant.
    Vi hade också manlig faktor och gjorde 6 försök och tre frysförsök innan vi lyckades. Varje gång fick vi ut många fina ägg (10 - 18 st) men låg befruktningsgrad och få embryon som klarade sig ens två dar.
    I vårt fall skyllde de inte på nått utan mumlade mest om otur och att adoption kanske vore ett alternativ. En gång, precis i början nämndes spermiedonation, men mest som nått som hade behövts innan ICSI "uppfunnits".

/Skrutto, som brukar tjuvläsa er tråd

Svar på tråden Vi med manlig infertilitet som ska göra/har gjort ICSI